Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Gjest Luksusbia
Melus skrev (3 minutter siden):

Men jeg er fremdeles overvektig, med bmi på 26 og noe. Jeg får fortsette treningen og gi det mer tid. Det er bare frustrerende. 

Bmi er litt utdatert så fettprosent er viktigere for helsen. Hvis du synes det er frustrerende må du tenke deg om. Det er lett å gå ned, men krever helt sykt mye mer disiplin å motstå sult for å unngå å sakte legge på seg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 4.11.2018 den 17.20):

Jeg begynte før sommeren å gå ned i vekt, gikk fra ca 81/82 kg til mitt laveste siden før graviditetene, 76,5 kg. Så kom sommerferien og alt gikk rett vest, var tilbake på 81/82 kg i august.. 

Så begynte jeg igjen å ta rev i seilene, i september en gang, og legge om livsstil/kostholdet. Har gått ned til 77,1 kg, men etter denne helgen hvor jeg skeiet litt ut så er redd vekten er gått litt opp igjen.. 😐 Tenker det er viktigst at den sakte men sikkert stabiliserer seg på å bli mindre, altså ikke for fort ned, for da går det så fort opp igjen.. Målet mitt er 75 kg før jul og håper virkelig at jeg klarer det!!

Trening i uken som var: en økt på treningssenter med styrke og kondisjon. En økt hjemme med yoga, en økt med løping på tredemølle i går. Og i dag vært på svømming med mann og barn😊

Merket i dag at jeg kunne ta på meg den nye bikinien jeg kjøpte i begynnelsen av sommerferien, uten å føle meg som en elefant! Følte meg faktisk litt lekker, mannen var enig.😉 Det var en fin motivasjon å kunne ta på seg noe som var alt for lite for bare et par mnd siden. Men skeiet litt ut i dag og i går som sagt..

Anonymkode: 9f3f9...482

Det er jo faktisk viktig. Jeg liker også å få blikk og ros av min mann 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 8.59):

Nå er jeg litt fortvilet og trenger litt oppmuntring. Det går så sakte å gå ned. Jeg er Anonym173 i den andre vektlogg tråden. 

Oppsummert: veide 95kg i januar, gått sakte nedover hele våren. Det går saaaaakte, og jeg har jo mer enn nok å ta av. Jeg er kvinne, 173cm høy, midten av 30-årene, trivselsvekt rundt starten på 60-tallet og har veid 58-64kg helt frem til få år siden.

Aktivitet: Jeg er i mer aktivitet, har startet å jogge 3-4 ganger i uken, og går turer de andre dagene for å få minst 10.000 skritt om dagen (stillesittende jobb). Jogger en runde som er 3,8km, gåturen pleier å være ca 5-6km. Dette går fint, fin årstid og koser meg med både jogging og tur, endelig kommet over knekken for jogging og det føles bra. Løper sammenhengende hele runden. 

Mat: kun godteri på lørdag kveld, begrenset mengde. Trenger det for å holde meg hele uken. Spiser ikke is/kjeks/kake/nøtter. Småspiser ikke. Spiser kun lunsj og middag, periodisk faste med spisevindu kl 11-19. Det går fint. Grønnsaker til alle måltider. Knekkebrød til lunsj. Har telt kalorier i app tidligere, men jeg blir litt opphengt i det så nå teller jeg ikke. Men føler jeg har ganske kontroll. Spiser mye kylling, grønnsaker, laks, salat. Jeg er ganske sunn. Liker ikke saus/smør så ikke mye skjulte kalorier. Tror nesten jeg spiser for lite enn for mye kalorier, men det går fint og er ikke sulten. 

Og dette har fungert frem til nå, gått sakte men nedover. Nå går det oppover!!!? Hvorfor? Er det varmen? Er det kroppen min som absolutt skal tviholde på vekt? Har tatt blodprøver hos legen og stoffskiftet er fint.

Dette går for sakte. Jeg har holdt på i 5måneder nå. Noen råd eller trøst?

1.januar: 95kg

22.mars: 88,8kg vekt før påske

5. april (0) 89,4kg
12. april (1) 88,1 kg (-1,2kg)
19. april (2)  89 kg (+0,8kg)
26. april (3)  88,1 kg (-0,9kg)

Mai 2023
03. mai (4) 87,5 kg (-0,6kg)
10. mai (5): 86,2 kg (-1,3kg)
16.mai (6) 88,2 kg (+2kg)

Anonymkode: a70df...1d0

Er akkurat like høy som deg men veier desverre litt over hundre. Selv om det går sakte er det viktig å rose seg selv og tenke at det er bedre å gå ned 1-2 kg i mnd og -15 kg i året sa i hvert fall min fastlege seg veldig enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Amatariel skrev (På 24.8.2023 den 10.18):

Kjekt med tips - takk 👍 Ser flere syns tynne knekkebrød er enkelt og godt. Blir som oftest det ja... Men skal prøve å variere med litt grønnsaker kanskje. Knaskegulrøtter dyppet med hummus er jo godt! 

Hummus er så undervurdert. Kikerter er også sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (43 minutter siden):

Men jeg er fremdeles overvektig, med bmi på 26 og noe. Jeg får fortsette treningen og gi det mer tid. Det er bare frustrerende. 

Jeg er også overvektig. BMI 26,8. Jeg er 168 cm og veier 76 kg. 

Nå har det løsnet. Med kalorimengden er liten og jeg har økt aktivitetsnivået betraktelig. Jeg trener nå hard kondisjon i 45 min 4 dager i uken og dagene i mellom går jeg gjerne 10 km. Jeg tror kaloriestimatet har vært for lavt også. Det er vanskelig å vurdere ved f.eks middag, og marginene er små. 

Noen dager teller jeg nå bare 1000 kalorier. Men jeg tror det i virkeligheten er minst 1500. Det har vært en lang reise for meg å innse hvor mye innsats det faktisk krever å gå ned i vekt. Men nå er jeg der, og er villig til å gjøre jobben. 

Om 4 mnd skal jeg veie 65 kg, som er min idealvekt. 

Anonymkode: 3588b...326

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har det løsnet. Med kalorimengden er liten og jeg har økt aktivitetsnivået betraktelig. Jeg trener nå hard kondisjon i 45 min 4 dager i uken og dagene i mellom går jeg gjerne 10 km. Jeg tror kaloriestimatet har vært for lavt også. Det er vanskelig å vurdere ved f.eks middag, og marginene er små. 

Noen dager teller jeg nå bare 1000 kalorier. Men jeg tror det i virkeligheten er minst 1500. Det har vært en lang reise for meg å innse hvor mye innsats det faktisk krever å gå ned i vekt. Men nå er jeg der, og er villig til å gjøre jobben. 

Er du ikke bekymret over all muskelmassen du kommer til å miste med det aktivitetsnivået og så lavt kaloriinntak? Du gir ikke kroppen noen som helst grunn til å IKKE bruke det som energi når du trener så mye hard kondisjon.

Jeg har holdt på sånn som du gjør. Jeg gikk i veggen, fikk vitaminmangler, og ble bare en tynnere, men like dvask versjon av meg selv. Tung styrketrening og 1-2x med løping i uka og VESENTLIG mer mat enn deg (rundt 1800 kcal) har funka veldig mye bedre. Jeg ser bedre ut, er sterkere og raskere, og har gått ned 6 kg siden januar.  Er nå 61 kg på 163 cm.

Jeg ville revurdert det du holder på med. 1000 kcal er helt vanvittig lite. 1500 kcal også med det så mye kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drue skrev (26 minutter siden):

Er du ikke bekymret over all muskelmassen du kommer til å miste med det aktivitetsnivået og så lavt kaloriinntak? Du gir ikke kroppen noen som helst grunn til å IKKE bruke det som energi når du trener så mye hard kondisjon.

Jeg har holdt på sånn som du gjør. Jeg gikk i veggen, fikk vitaminmangler, og ble bare en tynnere, men like dvask versjon av meg selv. Tung styrketrening og 1-2x med løping i uka og VESENTLIG mer mat enn deg (rundt 1800 kcal) har funka veldig mye bedre. Jeg ser bedre ut, er sterkere og raskere, og har gått ned 6 kg siden januar.  Er nå 61 kg på 163 cm.

Jeg ville revurdert det du holder på med. 1000 kcal er helt vanvittig lite. 1500 kcal også med det så mye kardio.

Virker ikke å være noen overhengende fare enda i alle fall. 

Står mye på elipsemaskin, pluss puls-step, så det er jo en del "styrke" i det. Opplever egentlig å ha blitt strammere og hud og hår ser bedre ut en noen sinne. 

Tror som sagt jeg undervurderer det reele kaloriinntaket, i likhet med mange andre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker ikke å være noen overhengende fare enda i alle fall. 

Står mye på elipsemaskin, pluss puls-step, så det er jo en del "styrke" i det. Opplever egentlig å ha blitt strammere og hud og hår ser bedre ut en noen sinne. 

Tror som sagt jeg undervurderer det reele kaloriinntaket, i likhet med mange andre. 

Ingen av de delene er styrketrening.

Men ja, du kjenner jo din kropp best og hvordan den kjennes ut. Vit bare at kroppen vil tære på muskelmasse hvis den ikke får noen grunn til å beholde den i form av styrketrening + tilstrekkelig inntak av proteiner og kalorier. Det er et faktum. Muskelmasse er viktig for så mye annet enn hvordan man ser ut også. Det er viktig for god helse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (9 minutter siden):

Ingen av de delene er styrketrening.

Men ja, du kjenner jo din kropp best og hvordan den kjennes ut. Vit bare at kroppen vil tære på muskelmasse hvis den ikke får noen grunn til å beholde den i form av styrketrening + tilstrekkelig inntak av proteiner og kalorier. Det er et faktum. Muskelmasse er viktig for så mye annet enn hvordan man ser ut også. Det er viktig for god helse. 

Det er riktig. Men man vil vel nødvendigvis uansett miste noe muskelmasse når man går ned i vekt. 

Tror uansett er det vel hevet over en hver tvil at overvekt er det som er mest helseskadelig i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er som deg, ganske liten, og må ganske lavt på kalorier for å få fremgang. Men jeg er også en fagnerd så har lest meg en del opp på hva vitenskapen faktisk sier. Jeg ser at noen kommenterer på at du kan miste mye muskelmasse når du går lavt på kalorier. Jeg har noe innspill til dette:

1. Som vi kan lese i denne "review" artikkelen fra 2017 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5421125/ så hjelper både utholdenhetstrening og styrketrening på å bevare muskelmasse (dog dette er for veldig overvektige individer). Så hvis du trives best i cardio-verden, fortsett med det, men kanskje det finnes gruppetimer med styrketrening på senteret ditt som du kan prøve? Eller til og med prøv en personligtrener som kan lage den en minimalistisk strykeprogram. Styrketrening øker styrken din, det gjør ikke cardio (løping, step, HIIT, osv). Og styrketrening kan gi deg mer "fasong" og flere langvarige helsefordeler siden vi mister muskelmasse mens vi blir eldre.

2. Ta to tilfeller av slankekur: en som går på slanker i 6 måneder med moderat kaloriunderskudd (500 kcal) og en som går på en kraftig kaloriunderskudd (rundt 1000 kcal) i 3 med. Grovt sagt så blir begge å miste muskelmasse, men den som er på diett bare i 3 mnd kommer ut av "miste muskelmasse" sonen fortere og kan gå tilbake til vedlikeholdskalorier tidligere en den som har lagt seg på en moderat kaloriunderskudd. Jeg sier ikke at det ene er bedre en det andre, og mest sannsynlig så er det veldig lite forskjell på hver scenario mtp hvor mye muskelmasse man mister totalt. Gjør det som passer deg best.

3. Det virker som om at du kjører mye høy-intensiv utholdenhetstrening. Når du går ganske lavt på kalorier (1000 kcal) så ville jeg ha kuttet litt (eller helt) ned på høy-intensitets trening (høy puls over lang tid) og det er for at ved 1000 kcal inntak har du veldig lite glykogen i musklene. Det vil si at du kan kjenne deg ganske slapp når du har vært på diett i noen uker og blir å miste motivasjon og/eller få mega cravings. Her kunne en enkel time med styrketrening der du løfter tunge vekter komme inn som en substitutt. Tenk heller slik at du slakker litt på høyintensistetstrening nå, kanskje gå noen flere turer, også når du er ferdig med diett så går du tilbake til vanlig treningsmengde.

4. Vær forberedt på at fettreduksjonen vil gå noe saktere etterhvert som du har mindre å ta av. Ikke mist motet, det er helt vanlig.

5. Vær veldig bevist på hvilke varige endringer du må gjøre i kostholdet ditt for å beholde vekta når du har nådd målet ditt. For når du er ferdig med diett så vil kroppen din øke sultfølelse og minke metthetsfølelsen og dermed prøver å få deg til å gå opp i vekt igjen. For de fleste betyr det at man må ha høy andel av grønnsaker i kosthold og mye proteiner, plus at man må opprettholde fysisk aktivitet.

Dette klarer du!

Anonymkode: c1945...ac6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2024 at 10:59 AM, AnonymBruker said:

Det var jeg som kommenterte over her. Jeg vil også anbefale å ta noen pauser fra diett med stor kaloriunderskudd. La oss si at etter 2-4 uker begynner du å miste litt motivasjon, ta da 1-2 uker pause (øk kalorier mest fra karbohydrater). Deretter gjentar du samme opplegg igjen: diett i 2-4 uker, pause i 1-2 uker.

Mer info og godt forklart her av Dr. Layne Norton: https://www.youtube.com/watch?v=BADeErBGgVs

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er som deg, ganske liten, og må ganske lavt på kalorier for å få fremgang. Men jeg er også en fagnerd så har lest meg en del opp på hva vitenskapen faktisk sier. Jeg ser at noen kommenterer på at du kan miste mye muskelmasse når du går lavt på kalorier. Jeg har noe innspill til dette:

1. Som vi kan lese i denne "review" artikkelen fra 2017 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5421125/ så hjelper både utholdenhetstrening og styrketrening på å bevare muskelmasse (dog dette er for veldig overvektige individer). Så hvis du trives best i cardio-verden, fortsett med det, men kanskje det finnes gruppetimer med styrketrening på senteret ditt som du kan prøve? Eller til og med prøv en personligtrener som kan lage den en minimalistisk strykeprogram. Styrketrening øker styrken din, det gjør ikke cardio (løping, step, HIIT, osv). Og styrketrening kan gi deg mer "fasong" og flere langvarige helsefordeler siden vi mister muskelmasse mens vi blir eldre.

2. Ta to tilfeller av slankekur: en som går på slanker i 6 måneder med moderat kaloriunderskudd (500 kcal) og en som går på en kraftig kaloriunderskudd (rundt 1000 kcal) i 3 med. Grovt sagt så blir begge å miste muskelmasse, men den som er på diett bare i 3 mnd kommer ut av "miste muskelmasse" sonen fortere og kan gå tilbake til vedlikeholdskalorier tidligere en den som har lagt seg på en moderat kaloriunderskudd. Jeg sier ikke at det ene er bedre en det andre, og mest sannsynlig så er det veldig lite forskjell på hver scenario mtp hvor mye muskelmasse man mister totalt. Gjør det som passer deg best.

3. Det virker som om at du kjører mye høy-intensiv utholdenhetstrening. Når du går ganske lavt på kalorier (1000 kcal) så ville jeg ha kuttet litt (eller helt) ned på høy-intensitets trening (høy puls over lang tid) og det er for at ved 1000 kcal inntak har du veldig lite glykogen i musklene. Det vil si at du kan kjenne deg ganske slapp når du har vært på diett i noen uker og blir å miste motivasjon og/eller få mega cravings. Her kunne en enkel time med styrketrening der du løfter tunge vekter komme inn som en substitutt. Tenk heller slik at du slakker litt på høyintensistetstrening nå, kanskje gå noen flere turer, også når du er ferdig med diett så går du tilbake til vanlig treningsmengde.

4. Vær forberedt på at fettreduksjonen vil gå noe saktere etterhvert som du har mindre å ta av. Ikke mist motet, det er helt vanlig.

5. Vær veldig bevist på hvilke varige endringer du må gjøre i kostholdet ditt for å beholde vekta når du har nådd målet ditt. For når du er ferdig med diett så vil kroppen din øke sultfølelse og minke metthetsfølelsen og dermed prøver å få deg til å gå opp i vekt igjen. For de fleste betyr det at man må ha høy andel av grønnsaker i kosthold og mye proteiner, plus at man må opprettholde fysisk aktivitet.

Dette klarer du!

Takk for innspill! Håper og tror jeg skal klare å holde motivasjonen oppe 👌😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var jeg som kommenterte over her. Jeg vil også anbefale å ta noen pauser fra diett med stor kaloriunderskudd. La oss si at etter 2-4 uker begynner du å miste litt motivasjon, ta da 1-2 uker pause (øk kalorier mest fra karbohydrater). Deretter gjentar du samme opplegg igjen: diett i 2-4 uker, pause i 1-2 uker.

Mer info og godt forklart her av Dr. Layne Norton: https://www.youtube.com/watch?v=BADeErBGgVs

Jeg har alltid vært normalvektig, men må jobbe for å holde meg der. Jeg driver egentlig på litt sånn som dette som en livsstil, men ut fra egen menstruasjonssyklus. Fra typ dag 3 i mensen og ca 2uker framover er det mye lettere å spise lite. Jeg tåler sult på en bedre måte og har mindre cravings. Dette utnytter jeg til det fulle, minner meg selv på at nå er det lettere, og spiser magert og kalorifattig. Rundt eggløsning snur det litt, og uken før mensen er det stort sett umulig for meg å være flink. Men måneden samlet holder jeg vekten på denne måten (eller går litt ned dersom det er målet. Går nemlig gradvis oppover hvis jeg ikke passer på og tar små slankekurer innimellom). Når mensen har kommet skikkelig i gang er det stram disiplin igjen. Ikke fordi det er enkelt, men fordi det er enklere. 
På samme måte er min psykiske helse lettere å forstå og takle. Uken før mensen er tøff, men jeg minner meg selv på at slik er det hver måned og jeg bør ikke tro på alt jeg føler akkurat disse dagene. Det passer fint å kose seg litt ekstra med søtt denne uken, som en del av egenomsorg for meg.

Anonymkode: bd484...310

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/31/2024 at 4:11 PM, AnonymBruker said:

Jeg har alltid vært normalvektig, men må jobbe for å holde meg der. Jeg driver egentlig på litt sånn som dette som en livsstil, men ut fra egen menstruasjonssyklus. Fra typ dag 3 i mensen og ca 2uker framover er det mye lettere å spise lite. Jeg tåler sult på en bedre måte og har mindre cravings. Dette utnytter jeg til det fulle, minner meg selv på at nå er det lettere, og spiser magert og kalorifattig. Rundt eggløsning snur det litt, og uken før mensen er det stort sett umulig for meg å være flink. Men måneden samlet holder jeg vekten på denne måten (eller går litt ned dersom det er målet. Går nemlig gradvis oppover hvis jeg ikke passer på og tar små slankekurer innimellom). Når mensen har kommet skikkelig i gang er det stram disiplin igjen. Ikke fordi det er enkelt, men fordi det er enklere. 
På samme måte er min psykiske helse lettere å forstå og takle. Uken før mensen er tøff, men jeg minner meg selv på at slik er det hver måned og jeg bør ikke tro på alt jeg føler akkurat disse dagene. Det passer fint å kose seg litt ekstra med søtt denne uken, som en del av egenomsorg for meg.

Anonymkode: bd484...310

Det var nyttig å lese hvordan du strukturer matinntak rundt syklusen din. Veldig lurt! Takk for at du delte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 11.17):

Problemet mitt om jeg tar en uke pause er at jeg legger på meg «alt» jeg har gått ned. Jeg bruker 3 uker på å gå ned, 1 uke på å gå alt opp igjen, og 2-3 uker å komme tilbake til det jeg hadde gått ned. Så det fungerer ikke i praksis selv om det hadde hørtes fint ut. Forbrenningen kalorier inn kalorier ut som blir kilo opp eller ned, stemmer ikke alltid i praksis. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet mitt om jeg tar en uke pause er at jeg legger på meg «alt» jeg har gått ned. Jeg bruker 3 uker på å gå ned, 1 uke på å gå alt opp igjen, og 2-3 uker å komme tilbake til det jeg hadde gått ned. Så det fungerer ikke i praksis selv om det hadde hørtes fint ut. Forbrenningen kalorier inn kalorier ut som blir kilo opp eller ned, stemmer ikke alltid i praksis. 

Men det er jo ikke fett du legger på deg. Det er vanlig at vekta går opp og ned ila en mnd.

Anonymkode: a1817...6b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 hours ago, AnonymBruker said:

Uten at jeg vet hva du gjør på diett så har jeg en kommentar på dette. La oss si at du er på 1000 kcal underskudd hver dag for to uker, dvs 14 000 kcal underskudd over hele perioden. 1 kg fett utgjør cirka 7000 kcal. Da kan du bli kvitt 2 kg fett.

MEN, la oss si at du veide 80 kg ved starten av dietten, i løpet av de første dagene gikk du ned 2 kg. Deretter gikk det litt saktere og etter 2 uker havnet du på 76-77 kg. Da har du mest sannsynlig mistet 2 kg fettmasse og rundt 2 kg med vann og at du har mindre mat i magen og i tarmen. Med engang du spiser normale mengder mat og mer karbohydrater fyller du på vann i musklene og fyller opp magen og tarmen. Du SKAL opp de to kiloene med vann og andre greier. Så noen vil da tenkte at de har feilet nå de ikke blir ved 76-77 kg. Men du har ikke feilet. Dersom du klarer å holde deg litt vedlikeholdskalorier frem til neste diettfase, så vil du se samme mønster på nytt.

Dog, det skal sies at noen individer har mikrobiom som utnytter kalorier fra mat mye bedre en andre når de går på diett, men der har vi for lite forskning på å kunne si for sikkert hva er det som skjer. Har jeg lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (På 28.4.2024 den 22.45):

Jadda… så var vi omtrent her igjen! - Jeg hadde gått ned til sånn 62. kilo, men av en eller annen grunn har de sneket seg på igjen de siste to årene og omtrent to kg av dem har kommet etter begynnelsen av desember. Her blir det nok mye knekkebrødspising i lunsjen, i steden for brødskive - samt litt flere gå/ joggeturer på kveldstid.

Og nå har jeg gått ned 1,4 kilo. Satser på 1-2 til, før ferien. Har vært flink til å gå/ jogge/ gå på rollerblades en halvtimes tid eller mer på kveldstid og logget måltidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt: 95.5kg

Vekt for under 1 uke siden: 89,2kg

Vekt i dag: 88,3kg

Målvekt: 67kg

21,6kg igjen til målet.

En litt tidligere oppdatering enn planlagt. Jeg forventet vannvekt nå over helgen. Jeg har blitt syk, for tredje gang denne våren. Jeg ble lei meg, frustrert og det ble bestillt pizza på lørdag, det ble noe Toffe sjokolade, Lays Onion rings. Jeg virkelig ga f i alt som heter kalorier for jeg syntes synn i meg selv 😅 Jeg fikk ikke i meg nok kalorier til at det ville være «fett-vekt», men hadde så absolutt forventet vannvekt. Men neida, overspising har ført til at vekt har «smeltet av» 😳 absolutt ikke forventet!

Ned nesten 1 kg siden torsdag før helgen! Absolutt ikke forventet! For ja jeg ga blanke f i kalorier. Men jeg har jo sett tilbake i 2019 at en helg med masse dritt kan gi et sjokk til kroppen. Jeg er ikke lei meg, men venter nok fortsatt litt på at vekta går oppover 😅

God mandag foruten at det kjennes ut som om et rivjern har lekt seg i halsen 😬 

Legger ved en fin graf igjen, da jeg virkelig liker å se på den 😄IMG_9647.thumb.jpeg.090afd658f8b258abb42199fbf3a0042.jpeg

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Det begynner å nærme seg 2 måneder (8 uker nå onsdag 12) siden jeg begynte denne reisen, og jeg er gått ned ca 0.7kg i uka.

Start 17 april: 93.5kg

Søndag 9 juni 87.8kg

Ned: 5.7kg

Jeg er jo fornøyd, selv om en del av meg skulle ønske at det gikk litt fortere 😅 jeg gleder meg nok en del til å bli ferdig med hele «kalori underskudd» greiene, og kunne endelig begynne på å finne ut av hvordan en ny hverdag seg ut der jeg kan spise noe mer enn nå. Jeg vet at hverdagen blir annerledes enn det jeg har hatt i mange år. Jeg har ingen planer om å falle tilbake på dårlige vaner. Men gleder meg til å kunne spise litt mer. Å kunne kjøpe en påsmurt bagett i kantina på en fredag fremfor 2 knekkebrød. Bare de små gledene i livet 😅 

Men for å ta en annen slags oppdatering enn grafene jeg har brukt de siste gangene.

Jeg har også målt meg, planen var hvert 5kg så skulle jeg ta en ny måling. Men nå i helga følte jeg når jeg lå på sofaen at magen kanskje virket hakket mindre. Ble veldig usikker, men tenkte; la meg finne frem målebåndet:

9 juni 2024. Vekt: 87.8kg. Fett 43.5%

Hals:

37 cm

1 cm endring siden start

Midje:

104 cm

3 cm endring siden start

Hofte:

110 cm

3 cm endring siden start

Bryst «på»:

109 cm

1 cm endring siden start

Bryst under:

95 cm

1 cm endring siden start

Arm Høyre:

33 cm

Ingen endring

Arm Venstre:

32 cm

1 cm endring

Lår Høyre:

61 cm

3 cm endring siden start

Lår Venstre:

64,5 cm

2,5 cm endring siden start

Legg Høyre:

44 cm

Ingen endring

Legg Venstre:

46 cm

Ingen endring

Dette er jo kjempe! Jeg har krympet litt over alt 😄 Leggene mine har alltid vært store, og jeg vet ikke om jeg har noe særlig forventninger til at de skal krympe. Litt det samme for armene, er ikke der fettet har lagt seg, og forventer ikke stort der heller.

Men mage/rygg er der mye av vekta ligger, og jeg håper veldig på å se det forsvinne!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...