Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sånn var det for meg før, men nå som jeg snart er førti har alt endret seg. Det er tungt og vanskelig å gå ned i vekt. Til tross for store kaloriunderskudd så rikker nesten ikke vekta seg. Så pris deg lykkelig :)

Anonymkode: 38934...537

Ja dette her er grunnen til at jeg er nøye med å holde vekten i 30-årene. Skal bare ned ca 3kg, men føler det er viktig å ikke la det øke mye før man tar tak som voksen. Viktig å veie seg ofte. Har hørt akkurat det samme som du sier her😊

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått opp 6 kg på 3 uker. Skjønner ikke hvordan det er mulig

Anonymkode: 39a6d...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du begynt på nye medisiner? Vet om en som gikk opp 9kg på 3 uker da hun begynte på bipolar-medisiner. (Men det var jo økt apetitt som var bivirkningen, så hun hadde jo spist mye også da). Har du sjekket at badevekten din er i orden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veide jeg 76,0 kg og jeg er kjempe fornøyd! Begynte å spise mindre brød og mer sunt for noen dager siden, og nå er det første kiloet vekke 😊 Skal ned til 75 kg, for da er bmi endelig normal! Har også gått mye på tur de siste dagene, har vinterferie og det har vært mye fint vær. Så jeg er veldig lettet og glad for at dette virker, for denne livsstilen kan jeg helt fint leve med 😊 er mett og fornøyd hver dag.

Anonymkode: c79b3...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Dette har vært en motløs uke 😕 Vondt i foten og kan ikke trø på den, på niende dagen i dag. Jeg har vinterferie, og hadde store planer om rundvask og eksamen, men i stedet sitter jeg bare og har djevelsk vondt hele tiden. Eksamen har jeg levert i dag, men den ble ikke så god som den kunne ha vært.

Var på legevakten, og der vrikket og vred de på foten så den ble enda verre, og sendte meg hjem med tramadol. Som ikke virker det aller minste. Hadde voltaren liggende selv, og de tar det verste i noen timer, men samtidig får jeg masse vann i kroppen av dem.

All denne stillesittingen og smertene har gjort meg sur og bæsat! Jeg har lyst på alkohol (hvis jeg drikker meg dritings, så må jeg da få sove?!), godterier, ostesmørbrød og alt annet usunt her i verden. Jeg HAR ikke tatt noe av det, men føler heller ingen glede eller selvtilfredshet ved å ha vært standhaftig.

Og akkurat nå sitter jeg og planlegger å flytte sørover, hvor man har private tilbydere av helsetjenester og ikke er prisgitt dette offentlige surret!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så kjenner jeg litt på det ambivalente forholdet jeg har til vekt og veie-tråder... Jeg er nemlig egentlig veldig fornøyd med denne uka. Jeg har holdt på gode vaner, spist masse grønnsaker, vært mye i aktivitet generelt. (Og endelig kjøpt meg aktivitetsklokke etter at jeg oppdaga at gamle pulsklokka mi hadde tatt kvelden - og gleder meg allerede til å begynne så smått å løpe igjen, sykle til jobben og sånt når det blir litt lysere om kvelden og mindre glatt ute.) Jeg føler meg bra, og at jeg er i en sånn rutine der jeg er en sånn person som tar bra valg for helsa. 

Men så ser jeg at vekta har stått helt stille siden forrige uke (eller rettere sagt, 0,1 kg opp sammenlignet med forrige fredag). Og selv om det bare er et tall, er det vanskelig å ikke være litt skuffa. Det gjør jo ikke de bra tingene noe mindre bra, men det ødelegger litt for den godfølelsen og flyten man føler man er inne i. (Og samtidig, så er det faktum at jeg vet jeg skal veie meg seinere i uka en del av motivasjonen til å ta bra valg gjennom uka. Ikke så lett, dette her.)

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Medisiner? Begynt å trene og fått gangsperre?

Jeg kjente allerede før lunsjtider i dag at jeg var på vei mot en sprekk. Alt jeg klarte å tenke på var sjokolade, pops mer spesifikt, og hadde lyst til å gnafse i meg en hel pose. Jeg valgte en salat til lunsj, men tenkte at slike valg kom jeg neppe til å klare å ta når jeg kom hjem. Så jeg bestemte meg på bussen for at jeg heller skulle unne meg litt mer enn kaloribudsjettet mitt den dagen(veksler mellom 1200 og 1600 ca. anna hver dag). Så hvordan endte det? Jo, jeg har spist 20g mer pomfrit enn planen, og det er det 😂 Så jeg kom opp på 1350 i stedet som jo er laaangt unna noen krise, jeg tror bare det at jeg fjernet presset om å holde meg på 1200 var nok:) Og jeg har jo lovet meg selv nettopp dette; er jeg sulten, eller holder jeg på å sprekke, så unn deg litt ekstra da, og unngå en kjempesprekk. Tidligere har jeg vært litt all or nothing.

Anonymkode: 7c6b5...f81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke noe ned i vekt forrige uke, og var slapp og vissen før der igjen. Mens denne uka har jeg masse energi! Trente i går siden jeg måtte jobbe litt over i dag, holdte på i 10 min ekstra fordi det var lett og gøy:) Så nå lurer jeg på om jeg skal trene 3 ganger denne uka fremfor mine vanlige 2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (På 3.3.2023 den 20.36):

I dag så kjenner jeg litt på det ambivalente forholdet jeg har til vekt og veie-tråder... Jeg er nemlig egentlig veldig fornøyd med denne uka. Jeg har holdt på gode vaner, spist masse grønnsaker, vært mye i aktivitet generelt. (Og endelig kjøpt meg aktivitetsklokke etter at jeg oppdaga at gamle pulsklokka mi hadde tatt kvelden - og gleder meg allerede til å begynne så smått å løpe igjen, sykle til jobben og sånt når det blir litt lysere om kvelden og mindre glatt ute.) Jeg føler meg bra, og at jeg er i en sånn rutine der jeg er en sånn person som tar bra valg for helsa. 

Men så ser jeg at vekta har stått helt stille siden forrige uke (eller rettere sagt, 0,1 kg opp sammenlignet med forrige fredag). Og selv om det bare er et tall, er det vanskelig å ikke være litt skuffa. Det gjør jo ikke de bra tingene noe mindre bra, men det ødelegger litt for den godfølelsen og flyten man føler man er inne i. (Og samtidig, så er det faktum at jeg vet jeg skal veie meg seinere i uka en del av motivasjonen til å ta bra valg gjennom uka. Ikke så lett, dette her.)

Jen blir også utrolig fokusert på den vekta. Den påvirker meg veldig. På "slankefarmen" jeg var på i februar fikk vi ikke veie oss mer enn den første og siste uken. De ville ikke at vi skulle fokusere så mye på vekt, men sette oss andre mål. Som feks være i mer aktivitet. Jeg håper du klarer å snu tankegangen din til å fokusere på alt du fikk til i uken som gikk og vite at alt arbeid du la ned fører til bedre helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg tenkt mye på det å holde vekta når jeg kommer dit jeg mener jeg skal være. Akkurat nå tror jeg det er et sted mellom 60 og 65, så er selvsagt en stund til det når det er 15-20 kilo. Planen nå er slik den har vært siden jeg tok tak i meg selv den 15. januar, nemlig å gå så langt ned som jeg kommer med det opplegget jeg har til 19. juni. Så ta en "normal" sommer hvor jeg skal ha som mål å ikke gå mer opp igjen enn 2-3 kilo (jeg blir åtte uker på ferie), og etter sommeren ta de kiloene som måtte gjenstå i høsthalvåret.

Jeg er fersk på dette med slanking. Den eneste andre gangen i livet jeg har slanket meg, var 8-10 kilo i 2011. Jeg gikk fort ned, og det tok noen år før kiloene var tilbake. Jeg har ikke gått opp mer enn under to kilo per år etter det. Men så leser jeg masse om jojo-slanking, og at det er så vanskelig å holde vekten osv osv, og da blir jeg å gruble over det. Mer enn det som sunt er! Jeg tror jo at jeg ikke skal ha noen store problemer med å holde vekten etterpå, for jeg vet hva jeg må gjøre. Ikke savner jeg heller ditten og datten, så hvor vanskelig kan det være?
Og samtidig tenker jeg: hvorfor skulle akkurat jeg være så spesiell at det blir en smal sak å holde vekten? Jeg kjenner slankeopererte som ti år senere er like store igjen, og har en venninne som slanket seg 30 kilo på sju måneder - og gikk 35 opp igjen året etter. Jeg tror jo ikke at de har gjort det med vilje.

Hvis jeg fortsetter med periodisk faste, som jeg synes er enkelt og greit, lager mat fra bunnen av så jeg vet hva jeg får i meg, og ikke kaster badevekta igjen og dermed tar grep raskt om jeg legger på meg - da må det vel gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (12 timer siden):

Hvis jeg fortsetter med periodisk faste, som jeg synes er enkelt og greit, lager mat fra bunnen av så jeg vet hva jeg får i meg, og ikke kaster badevekta igjen og dermed tar grep raskt om jeg legger på meg - da må det vel gå bra?

Ja, jeg tror det viktigste er å være bevisst og ha en plan på det. Problemet for jojo-slankere er at de kan gå ned i vekt ved å følge en spesiell metode en god stund, men hvis man etter det går tilbake til akkurat samme livsstil som man hadde før - så legger man på seg igjen. Man kan ikke leve akkurat som man gjorde før og forvente at resultatet skal bli helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går opp i vekt ved bruk av enkelte medisiner. Du får enorm matlyst. Så følg med på pakningsvedlegget. Har gått opp mange kg på antidepressiva . Den er skummel. Går raskt opp fem kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (7 timer siden):

Du går opp i vekt ved bruk av enkelte medisiner. Du får enorm matlyst. Så følg med på pakningsvedlegget. Har gått opp mange kg på antidepressiva . Den er skummel. Går raskt opp fem kilo. 

Jeg tror jeg gikk opp 10 kg på sånn 3mnd på antidepressiva:P But hey, I ain't dead! :fnise: Å ta antidepressiva er mitt livs beste avgjørelse. Men jeg er også en av disse som fikk sånn pang-effekt med en gang. Så fant jeg dem ikke så fikk jeg jo nesten panikk som om jeg var avhengig for jeg mista effekten like raskt, og var livredd for å havne tilbake i det mentale kjøret jeg var oppi uten:P

Anyway!

Jeg som har hatt så mye energi tenkte jeg skulle benytte sjansen til å trene TRE ganger denne uka, mandag, onsdag og fredag. Jeg har derimot endt opp på overtid både onsdag og i dag:himle: Får se hvordan det blir i morra. Treningstøyet ligger nå på jobb så jeg slipper å drasse med meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig fornøyd med hvordan jeg har håndtert denne helgen. Litt smågodt på lørdag kveld (planlagt), men ellers levd som på hverdagene kalorimessig. Har ikke tatt pause fra å telle kalorier (bortsett fra den relativt lille mengden smågodt. Lite i forhold til hva jeg ofte spiste daglig før). Fram til nå i vektnedgangen har jeg ofte sklidd helt ut i helgene og må jobbe så hardt i uken for å gjøre opp for det slik at jeg faktisk går ned. Det er slik som dette jeg vil ha livet mitt: sunn mat mest basert på rene råvarer i passe mengde. Og gjeninnføre at godteri tilhører lørdagskveld.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt kom det ned mye snø at vi nesten var innesnødd. Etter frokost måtte jeg bare kle på meg for å komme meg ut å måke, og det var bare såvidt jeg klarte å få opp døra såpass at jeg klarte å skvise meg ut. Lenge siden jeg har sett så mye snø ass. Det jeg dog la merke til da jeg kledde på meg turbuksa, var at jeg måtte stramme den inn over midjen igjen:) Den har et sånt tøyelig bånd bak, med borrelås på hver ende man kan feste på sidene på buksa for å tilpasse hvor stramt den sitter. Genialt konsept! Og det føles skikkelig digg hver gang jeg må stramme den inn, for da har jeg krympa:D

Etterpå endte jeg på spontan rusle-tur med ei venninne, og da merka jeg at jakka satt løsere, jeg føler meg lettere til beins, spratt over snøskavler lett som bare det(det var en del av de!). Så er visst i bedre form og. Skikkelig god følelse:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I natt kom det ned mye snø at vi nesten var innesnødd. Etter frokost måtte jeg bare kle på meg for å komme meg ut å måke, og det var bare såvidt jeg klarte å få opp døra såpass at jeg klarte å skvise meg ut. Lenge siden jeg har sett så mye snø ass. Det jeg dog la merke til da jeg kledde på meg turbuksa, var at jeg måtte stramme den inn over midjen igjen:) Den har et sånt tøyelig bånd bak, med borrelås på hver ende man kan feste på sidene på buksa for å tilpasse hvor stramt den sitter. Genialt konsept! Og det føles skikkelig digg hver gang jeg må stramme den inn, for da har jeg krympa:D

Etterpå endte jeg på spontan rusle-tur med ei venninne, og da merka jeg at jakka satt løsere, jeg føler meg lettere til beins, spratt over snøskavler lett som bare det(det var en del av de!). Så er visst i bedre form og. Skikkelig god følelse:)

Bor du i Trøndelag du også eller? 😅 Syyykt med snø her i alle fall. Ble en skikkelig treningsøkt den måkingen. Herlig at du merker at du er i bedre form og klær sitter løsere! 😁 

Anonymkode: 69cf0...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser flere her skriver ting som «ligger i stort kaloriunderskudd, men det skjer ingen ting»

Om det ikke skjer noen ting når du over tid ligger i et kaloriunderskudd, så er du enten alvorlig syk, eller klar for å motta Nobelprisen i fysikk. Da må vi skrote termodynamikkens 1 lov.

Ligger du i et reelt kaloriunderskudd over tid, så går du ned. Punktum.

Anonymkode: 61de2...fc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bor du i Trøndelag du også eller? 😅 Syyykt med snø her i alle fall. Ble en skikkelig treningsøkt den måkingen. Herlig at du merker at du er i bedre form og klær sitter løsere! 😁 

Anonymkode: 69cf0...551

Ja gjør det:D Trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg titta ut vinduet :fnise: Men heldigvis lett puddersnø da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ser flere her skriver ting som «ligger i stort kaloriunderskudd, men det skjer ingen ting»

Om det ikke skjer noen ting når du over tid ligger i et kaloriunderskudd, så er du enten alvorlig syk, eller klar for å motta Nobelprisen i fysikk. Da må vi skrote termodynamikkens 1 lov.

Ligger du i et reelt kaloriunderskudd over tid, så går du ned. Punktum.

Anonymkode: 61de2...fc1

Jeg tror mange blir lurt av slike kalkulatorer på nett som mener at kvinner har et vedlikeholdsbehov langt over det som gjelder de fleste. Jeg er 170cm og skal bare ned noen få kilo. Kalkulatoren sier mitt vedlikeholdsbehov er 2100kcal daglig. Dette er helt feil, for jeg teller kalorier og må ned til rundt 1200kcal for å gå ned noe som helst. Vedlikehold for meg i praksis er 1500. Så man må jo sjekke og telle for seg selv over tid. Ikke stole på disse tallene fra nettet. 
Jeg kunne jo nå som jeg ligger på 1500 ment at jeg ligger 600kcal i underskudd daglig og går ikke ned. Men sannheten er jo at dette er vedlikehold for meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst blir de lurt av de dumme klokkene som lyver

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...