Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg synes også det er vanskelig å vite hvor jeg skal stoppe.. Hadde en plan om at jeg skulle stoppe når jeg kom til et punkt der jeg tenkte at slik kan jeg leve «for alltid» men ikke lavere. Uansett vekt/BMI da.. Men, en blir nesten litt avhengig av dette her 😬 

Nå har jeg gått ned fra BMI 34 til 25,5 ca. Har 2 kg igjen til jeg er «normalvektig». Hadde tenkt jeg nok stoppa før det, iallefall for en god stund. Holde vekta heller, se hvordan det gikk. Men jeg vil jo ikke slutte, for det hadde vært så kult å være normalvektig for første gang i livet. Gir en enorm mestringsfølelse dette her!

Samtidig er det mye viktigere å klare å bli her enn hva tallet i seg selv sier! Heller litt overvektig i alle år, enn å gå opp til fedme igjen. 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en stillesittende jobb, og kan spise ca. 1600 kalorier for å vedlikeholde vekten rundt 59 kilo. Hvis jeg trener kan jeg spise litt mer. En løpetur på 5 km utgjør ca. 250 kalorier forbrent for min del. Pleier å trene nesten daglig, for å ha litt mer å gå på i kaloriregnskapet.

Jeg syns det er litt utfordrende å holde vekten rundt sommerferien, og i desember, pleier derfor å gå opp to kilo som jeg må gå ned igjen etterpå. Bruker vel en måned med ekstra mye kos på å gå opp to kilo, og en måned på å gå ned de samme to kiloene. 😅 

Har du lang vei å gå før du har nådd målvekten din?

Anonymkode: 76b85...af0

Jeg skal ned ca 6 kg til. Har gått ned ca 4 kg til nå, så er nesten halvveis, men vet fra tidligere erfaring at de siste kiloene sitter best 😛 Regner med å bruke noen måneder på de siste 6 kiloene, så nå må jeg bare klare å holde motivasjonen oppe utover høsten.

Anonymkode: 31ac0...225

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (45 minutter siden):

Jeg synes også det er vanskelig å vite hvor jeg skal stoppe.. Hadde en plan om at jeg skulle stoppe når jeg kom til et punkt der jeg tenkte at slik kan jeg leve «for alltid» men ikke lavere. Uansett vekt/BMI da.. Men, en blir nesten litt avhengig av dette her 😬 

Nå har jeg gått ned fra BMI 34 til 25,5 ca. Har 2 kg igjen til jeg er «normalvektig». Hadde tenkt jeg nok stoppa før det, iallefall for en god stund. Holde vekta heller, se hvordan det gikk. Men jeg vil jo ikke slutte, for det hadde vært så kult å være normalvektig for første gang i livet. Gir en enorm mestringsfølelse dette her!

Samtidig er det mye viktigere å klare å bli her enn hva tallet i seg selv sier! Heller litt overvektig i alle år, enn å gå opp til fedme igjen. 😅

Fra BMI på 34 til 25,5 er jo fantastisk. Da har du vært flink :)

Ang når du skal slutte, så er det vanskelig å si. Dersom du føler det begynner å nærme seg at det blir sykelig, så er det viktig å slutte før det går for langt. Dersom du klarer å spise normalt sunt, være normalt aktiv osv og ellers nyte livet, så vil det helsemessig være en fordel å gå enda litt ned. Du må nesten finne ut hva du trives med og så er det også viktig å finne en balanse når du stopper, slik at vekten ikke snur opp igjen :) 

Anonymkode: 31ac0...225

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (2 timer siden):

Jeg er av de som går ned noen få hundre gram enkelte uker (eller står helt i ro) og så plutselig hopper det litt nedover (-1,4 kg denne uka). Skikkelig frustrerende i perioder, men veldig greit når vekta plutselig gjør et hopp 😎😊

Veier nå 90,5 kilo og startet på 112,9 kilo i midten av februar. Håper å se 80-tallet neste uke, for det er veldig lenge siden sist.

Har ikke helt bestemt meg for sluttvekt enda. Går nok ikke helt ned til BMI under 25 for da begynner jeg å se litt skrapa ut. Har vært der for veldig mange år siden. Bare jeg kommer litt ned i kategorien "overvekt" begynner jeg å bli fornøyd 👍 Startet med BMI på ca 42, så det er jo en kraftig forbedring.

Jeg har også hatt flere uker med litt eller ingen nedgang, men idag var det endelig -1kg! 

90,6 så vi er ganske like i vekt da🙈

begynte på 105,3 og bmi 40,6. vet heller ikke hva målvekten er, for kroppen er veldig forandret etter fødsel😅 

Uansett så vil jeg gjerne ha flere barn, så håper å komme på 70 ish før det, også får jeg prøve å unngå for stor vektøkning slik at jeg evt kan jobbe meg enda mer nedover etter 2. barn evt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden som vi legger inn vekt ikke er noen diskusjonstråd, men kun ment til å loggføre vekt så svarer jeg ab her :) 

Vedkommende skriver dette: 

Hvorfor så mye i kaloriunderskudd? Høres litt voldsomt ut. 

Anonymkode: 939cd...b2c

Kaloriunderskuddet er såpass stort fordi jeg har trent veldig mye i det siste i tillegg til at jeg daglig har ligget på 1500 kcal inn. 7000 kalorier i underskudd er ikke så voldsomt som det sikkert høres ut som.  En kg på en uke tilsvarer et underskudd på ca 1000 kalorier om dagen, eller 7000 kalorier i uka.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (26 minutter siden):

Siden tråden som vi legger inn vekt ikke er noen diskusjonstråd, men kun ment til å loggføre vekt så svarer jeg ab her :) 

Vedkommende skriver dette: 

Hvorfor så mye i kaloriunderskudd? Høres litt voldsomt ut. 

Anonymkode: 939cd...b2c

Kaloriunderskuddet er såpass stort fordi jeg har trent veldig mye i det siste i tillegg til at jeg daglig har ligget på 1500 kcal inn. 7000 kalorier i underskudd er ikke så voldsomt som det sikkert høres ut som.  En kg på en uke tilsvarer et underskudd på ca 1000 kalorier om dagen, eller 7000 kalorier i uka.  

Jeg gjør samme! Bare at jeg går tur istedenfor trening per nå. Prøver å ligge 1000kcal + i underskudd hver dag. 👌🏻

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hepphepp

Startvekt fra tidligere: 107,9 (april 2021)
Høyde: 160 cm 

Total vektnedgang denne tråden: -7.4 kg

Total vektnedgang siden jeg begynte å jobbe med vekta (april 2021): -27 kg

Anonymkode: 0bc1b...4d0

For en helt fantastisk jobb du gjør, 27 kg på drøy 4 mnd er jo helt vanvittig 👏💪

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg er litt fortvilet. Eller engstelig. 

Jeg har et mål om å gå ned maks 0.5 kg i uka. Dette fordi jeg har en spiseforstyrrelse og jeg vet at det er vanskelig å ikke trigge denne ved vektnedgang. I forbindelse med en operasjon i mageområdet måtte jeg spise svært lite en periode og gikk ned for raskt og det trigget slanketankene veldig. Jeg var redd det skulle føre til overspising i etterkant av operasjonen, men siden jeg har vært så kvalm har heldigvis ikke det skjedd. Men jeg bruker nok derimot kvalmen som en unnskyldning for å spise mindre enn jeg bør for psykens del. (Som igjen øker sjansen for overspising i fremtiden)

Jeg føler meg motivert for vektnedgang, synes å lage ny mat er spennende, og tenker at det er jo sunt å gå nedover mot normalvekt. Og dét er det, men jeg vet ikke om jeg holder på å bikke over. For hvis jeg ikke hadde bikket kunne jeg vel innhentet meg og sagt "MAKS 0.5 i uka Rainstorm!". Men jeg unnskylder og lurer det bort. Det er bare en frase. Regner ut kalorier mange ganger om dagen, og veier meg flere ganger hver morgen. Bruker tid på å regne ut hvor fort man kan gå ned osv. Og det er jo ganske bortkastet. Er ikke som kalkulatortiden får meg til å gå ned raskere. 

Operasjonen gjør også at jeg ikke kan trene eller være særlig aktiv, som igjen blir en unnskyldning for å spise mindre. Jeg prøver å minne meg selv på at det er ikke sunt å bli normalvektig hvis jeg kommer dit og har et enda mer anstrengt forhold til mat enn jeg allerede har. Å spise for lite gir meg også mer angst, som igjen øker slanketanker og tvangstanker. Jeg ser at det er rasjonelt å spise minst 2000 kalorier om dagen, selv om jeg har mer enn nok fettvekt å ta av, siden det påvirker helsa mi så sterkt. Men appellen i å bli "perfektere" er så sterk. Men strengt tatt: å bli mer spiseforret dog slank, er ikke perfekt. 

Jeg skriver fordi jeg er engstelig og ikke vet hvor jeg skal henvende meg. Psykologen min har sluttet, og hvis jeg sier noe til familie/venner sier de helst at "du vet jo at dette er dumt!" i tillegg til at de blir bekymret. Er det noen som har slitt med noe av det samme, og har noe lurt som fikk de litt ut av sporet om "raskest mulig, helst i går, må må må", til å gå ned på den måten de vet er sunt for dem? 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bokdamen said:

For en helt fantastisk jobb du gjør, 27 kg på drøy 4 mnd er jo helt vanvittig 👏💪

Takk! 🥰 Mye hard jobb og mange godtefrie kvelder ligger bak, men jeg er dritlei av en kropp som er vond og tung og å leve med og etter en solid reality check og en hasteinnleggelse på sykehus med tegn på hjerteproblemer, fant jeg ut at det ikke er verdt det. Så nå er det ingen nåde, for jeg vil leve ♥️

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det helg, og igår spiste jeg altså så mye drit. Sjokkis, pottis og smågodt! Fysj.. håper jeg lærer, for å våkne idag og føle at man gulper smågodt er altså så kvalmt at jeg vet ikke. 

Det er liksom som at når jeg skal «kose» meg så spiser jeg store mengder, som før, men kroppen tåler det dårligere. 

Idag skal jeg gå meg en lengre tur og ta bedre valg. Jeg skal ikke la denne helgen ødelegge for neste ukes nedgang! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått ned 40 kg 😳 Trodde ikke det var mulig men det var det altså ! 
Fra BMI på 36,7 til BMI på 22 siden midten av januar. 
Nå sliter jeg med å få i meg nok mat da, magen har vennt seg på å spise lite 🙄 for jeg har ikke tenkt å ned mer (er 60 kg nå) 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (På 27.8.2021 den 16.09):

Jeg er litt fortvilet. Eller engstelig. 

Jeg har et mål om å gå ned maks 0.5 kg i uka. Dette fordi jeg har en spiseforstyrrelse og jeg vet at det er vanskelig å ikke trigge denne ved vektnedgang. I forbindelse med en operasjon i mageområdet måtte jeg spise svært lite en periode og gikk ned for raskt og det trigget slanketankene veldig. Jeg var redd det skulle føre til overspising i etterkant av operasjonen, men siden jeg har vært så kvalm har heldigvis ikke det skjedd. Men jeg bruker nok derimot kvalmen som en unnskyldning for å spise mindre enn jeg bør for psykens del. (Som igjen øker sjansen for overspising i fremtiden)

Jeg føler meg motivert for vektnedgang, synes å lage ny mat er spennende, og tenker at det er jo sunt å gå nedover mot normalvekt. Og dét er det, men jeg vet ikke om jeg holder på å bikke over. For hvis jeg ikke hadde bikket kunne jeg vel innhentet meg og sagt "MAKS 0.5 i uka Rainstorm!". Men jeg unnskylder og lurer det bort. Det er bare en frase. Regner ut kalorier mange ganger om dagen, og veier meg flere ganger hver morgen. Bruker tid på å regne ut hvor fort man kan gå ned osv. Og det er jo ganske bortkastet. Er ikke som kalkulatortiden får meg til å gå ned raskere. 

Operasjonen gjør også at jeg ikke kan trene eller være særlig aktiv, som igjen blir en unnskyldning for å spise mindre. Jeg prøver å minne meg selv på at det er ikke sunt å bli normalvektig hvis jeg kommer dit og har et enda mer anstrengt forhold til mat enn jeg allerede har. Å spise for lite gir meg også mer angst, som igjen øker slanketanker og tvangstanker. Jeg ser at det er rasjonelt å spise minst 2000 kalorier om dagen, selv om jeg har mer enn nok fettvekt å ta av, siden det påvirker helsa mi så sterkt. Men appellen i å bli "perfektere" er så sterk. Men strengt tatt: å bli mer spiseforret dog slank, er ikke perfekt. 

Jeg skriver fordi jeg er engstelig og ikke vet hvor jeg skal henvende meg. Psykologen min har sluttet, og hvis jeg sier noe til familie/venner sier de helst at "du vet jo at dette er dumt!" i tillegg til at de blir bekymret. Er det noen som har slitt med noe av det samme, og har noe lurt som fikk de litt ut av sporet om "raskest mulig, helst i går, må må må", til å gå ned på den måten de vet er sunt for dem? 🤷‍♀️

Hm, det høres ut som du har kjørt deg inn i et psykologisk spor hvor tankene dine blir en selvoppfyllende profeti. Det er ikke "farlig" å spise lite i perioder. Naturlig slanke gjør det jo hele tiden. Du har gjennomgått en operasjon, og du har vært kvalm. Det naturlige er å lytte til kroppens signaler, og ikke problematisere at du ikke har matlyst en periode.

Å spise mindre enn 2000 kcal per dag i perioder jo ikke føre til overspising, når det er et resultat av de situasjonene du beskriver. Du er faktisk kvalm. Det er ikke en "unnskyldning" til å spise mindre som du sier. Det er en realitet.

Tror heller at tankene dine har kjørt seg seg inn i et spor hvor du føler at det å slanke seg er farlig. Men for å være litt blunt her (håper du tåler det) så er alvorlig fedme faktisk farligere enn de ubehagelige følelsene du opplever. De er bare i hodet ditt, du kan påvirke dem. Du kan også velge å bli sunn. Dette klarer du. Du har det i deg, jeg vet det :blomst:

Prøv å skru av hjernen av og til og stol på kroppens signaler mer en forstyrrede tanker, og stol på prosessen. 

Anonymkode: 899de...76d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 26.8.2021 den 15.16):

Jeg har fått tips om denne kalkulatoren for å beregne kaloribehov, her legger man inn kjønn og alder.

https://tdeecalculator.net/

Takk 🙂 Da stemte det ganske bra. Om jeg trener bare lett og lite så skal jeg ha ca 1750 daglig. Om jeg trener som jeg gjør nå  så kan jeg tåle 1950 uten å gå opp i vekt. Er på 1500 nå for å gå ned det siste og skjønner at jeg må fortsette å være veldig aktiv.

Anonymkode: 28157...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går lørdagskvelden? Hvor mye snop unner dere dere (om noe?)

Her blir det mest øl og ikke så mye snop. Men litt snop blir det. Fredag og lørdag. Kunne sikkert ha spist mer og, men stopper meg selv. Magen er jo mett og vel så det. 

Anonymkode: bf276...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

horsey skrev (3 timer siden):

Har nå gått ned 40 kg 😳 Trodde ikke det var mulig men det var det altså ! 
Fra BMI på 36,7 til BMI på 22 siden midten av januar. 
Nå sliter jeg med å få i meg nok mat da, magen har vennt seg på å spise lite 🙄 for jeg har ikke tenkt å ned mer (er 60 kg nå) 

Hva spiser du da, en normal dag? Det burde være mulig å få i seg "nok"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva spiser du da, en normal dag? Det burde være mulig å få i seg "nok"?

Sliter med dårlig matlyst i tillegg til at jeg altså har vent kroppen på mindre mat (siden jeg spiste for mye før og i mange mnd nå har gått på kaloriunderskudd)

1 yoghurt m granola/musli

2 knekkebrød m pålegg og paprika

middag

banan eller knekkebrød feks

Sånn ca drygent lite siden jeg er ganske aktiv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Her blir det mest øl og ikke så mye snop. Men litt snop blir det. Fredag og lørdag. Kunne sikkert ha spist mer og, men stopper meg selv. Magen er jo mett og vel så det. 

Spiser litt snop ja men myyyye mindre enn jeg gjorde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når for tiden er jeg streng. Jeg drikker veldig lite alkohol og sparer de kaloriene til spesielle anledninger. Fredager spiser jeg ikke snop, mens på lørdager unner jeg meg en liten skål smågodt (10 biter uten sjokolade = ca 200 kcal, deler hver bit i mindre biter) Prøver alltid å få det innenfor kaloriebudsjettet mitt for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

horsey skrev (1 time siden):

Sliter med dårlig matlyst i tillegg til at jeg altså har vent kroppen på mindre mat (siden jeg spiste for mye før og i mange mnd nå har gått på kaloriunderskudd)

1 yoghurt m granola/musli

2 knekkebrød m pålegg og paprika

middag

banan eller knekkebrød feks

Sånn ca drygent lite siden jeg er ganske aktiv også. 

Du må passe på sånn at du ikke utvikler en spiseforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hm, det høres ut som du har kjørt deg inn i et psykologisk spor hvor tankene dine blir en selvoppfyllende profeti. Det er ikke "farlig" å spise lite i perioder. Naturlig slanke gjør det jo hele tiden. Du har gjennomgått en operasjon, og du har vært kvalm. Det naturlige er å lytte til kroppens signaler, og ikke problematisere at du ikke har matlyst en periode.

Å spise mindre enn 2000 kcal per dag i perioder jo ikke føre til overspising, når det er et resultat av de situasjonene du beskriver. Du er faktisk kvalm. Det er ikke en "unnskyldning" til å spise mindre som du sier. Det er en realitet.

Tror heller at tankene dine har kjørt seg seg inn i et spor hvor du føler at det å slanke seg er farlig. Men for å være litt blunt her (håper du tåler det) så er alvorlig fedme faktisk farligere enn de ubehagelige følelsene du opplever. De er bare i hodet ditt, du kan påvirke dem. Du kan også velge å bli sunn. Dette klarer du. Du har det i deg, jeg vet det :blomst:

Prøv å skru av hjernen av og til og stol på kroppens signaler mer en forstyrrede tanker, og stol på prosessen. 

Anonymkode: 899de...76d

Takk for omtanken! Synes ikke du er blunt, men det er tydelig at du ikke har noen særlig kompetanse på spiseforstyrrelser. Som det jo heller ikke er forventet at man skal ha på et anonymt forum. Men jeg skal velge å bli sunn! Takk for at du har troa på meg. 

Kjenner til få naturlig slanke som spiser 700-900 kalorier om dagen i ukesvis. Og når du blir kjemisk deprimert, får mer angst og ikke greier å konsentrere deg fordi man spiser for lite så er det "farlig" å spise for lite. Og konsekvensen av å ikke ta spiseforstyrrelse på alvor, over forsøket på å bli slank fortest mulig fordi sykelig fedme er farligere som du sier er nettopp at man på sikt ikke greier å gå ned i vekt og heller går opp (som dessverre er konsekvensen for mange som forsøker å gå ned for raskt eller på feil måter). 

Men det du hjalp meg med er å innse at det er mye bedre å stole på meg selv og de som faktisk er utdannet og jobber med dette til vanlig! Heller enn å håpe at noen fremmede skal ha riktig kompetanse eller erfaring til å si det riktige for å hjelpe meg ta det konstruktive valget. 😊

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...