Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Det skulle altså ta nesten fire måneder, men nå tør jeg påstå at jeg er avvent snacks. Jeg klarer å spise én av noe og legge resten fra meg uten å føle et konstant behov for å gå og tømme skapet for snacks, det er kjempedeilig. Tør fremdeles ikke ha is i huset da det er akillesen min, men spiste litt potetgull i helga og resten av posen står igjen i skapet, urørt. Lar den ligge til helga. Har også endelig begynt å trene igjen etter et lite opphold, det er veldig tungt, men med en nesten 30 kilo lettere kropp er det tungt fordi jeg er utrent, ikke fordi jeg er diger. Og det er supergøy!

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halleluja! 
Torsdag er vektdag. Hadde liten forhåpning i dag, da den siste uka har inneholdt en del utskeielser. Ikke de helt store, men nok til at jeg tenkte at jeg ikke hadde gått ned noe. Til min store glede har jeg gått ned en hel kilo! Jeg har nå kommet under 70 kilo. Bare fem kilo til, så jeg i mål 😄

Anonymkode: c22f9...790

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
neon_sun skrev (23 timer siden):

Ja, er det jeg også mener, men formulerte meg nok litt knotete 🤦 håpet er å gå sakte men sikkert nedover i fettvekt nå, har vært stuck på de samme tallene så lenge. Da er det så kjipt med denne vannvekten som kommer av og på hele tiden. Selv om det er min feil ift kostholdet. Trenger bare at det løsner snart, og hadde håpet om at det skulle gjøre det. 

Jeg tror helt klart at en del av kiloene du har gått ned nå er fettvekt! Men skjønner godt at de vannkiloene er plagsomt.

Kjenner ofte på det samme selv, og har så lett for å begynne å fantasere om å gå fortere ned, så synes det hjelper å minne meg selv på hvor mange kalorier det faktisk er i et kilo fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (1 time siden):

Jeg tror helt klart at en del av kiloene du har gått ned nå er fettvekt! Men skjønner godt at de vannkiloene er plagsomt.

Kjenner ofte på det samme selv, og har så lett for å begynne å fantasere om å gå fortere ned, så synes det hjelper å minne meg selv på hvor mange kalorier det faktisk er i et kilo fett. 

Jeg liker også å tenke på det. Har nå spist 500 kalorier under vedlikehold hver dag i 14 dager, og bør ha gått ned ett kilo fett. Vekten og målebåndet er heldigvis ikke uenig. Jeg skal bare gå ned sommerkosen, så fra 61-59. 

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker også å tenke på det. Har nå spist 500 kalorier under vedlikehold hver dag i 14 dager, og bør ha gått ned ett kilo fett. Vekten og målebåndet er heldigvis ikke uenig. Jeg skal bare gå ned sommerkosen, så fra 61-59. 

Kan jeg spørre hva normalinntak av kalorier er for deg, altså når du kun skal holde vekta stabil?

Jeg skal ende opp på ca samme vekt som deg, men har litt mer enn 2 kg å gå ned og lurer litt på hva jeg kan spise når jeg er i mål. Nå anbefaler Lifesum 1300-1400 kcal per dag, men det er med en ønsket vektnedgang på ca 0,5 kg per uke. 

Anonymkode: 31ac0...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser dere hvis dere er syke og ikke beveger dere?

Jeg er hjemme med sykt barn så vi har sittet inne hele dagen.. tenkte vi kanskje kunne trille en tur, men så føles kroppen litt tung og sløv etter covid-vaksinen.. tenker at kroppen tåler dette én dag, men jeg brent 1300 kcal til nå, og kan jo nesten ikke spise da om jeg skal ligge i underskudd som jeg pleier. 

To knekkebrød til frokost og to til lunsj blir det nå, også blir det nok en litt mindre middag, men likevel 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente599 skrev (7 minutter siden):

Jeg er hjemme med sykt barn så vi har sittet inne hele dagen.. tenkte vi kanskje kunne trille en tur, men så føles kroppen litt tung og sløv etter covid-vaksinen.. tenker at kroppen tåler dette én dag, men jeg brent 1300 kcal til nå, og kan jo nesten ikke spise da om jeg skal ligge i underskudd som jeg pleier. 

To knekkebrød til frokost og to til lunsj blir det nå, også blir det nok en litt mindre middag, men likevel 🙈

Har også vært hjemme med sykt barn i begynnelsen av uken, og er syk selv nå. Spiser nokså normalt, et knekkebrød til frokost, krsam og banan til mellommåltid, middag, et knekkebrød til kveld, men har også spist is, sjokolade og popcorn 😅 ikke så mye da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan jeg spørre hva normalinntak av kalorier er for deg, altså når du kun skal holde vekta stabil?

Jeg skal ende opp på ca samme vekt som deg, men har litt mer enn 2 kg å gå ned og lurer litt på hva jeg kan spise når jeg er i mål. Nå anbefaler Lifesum 1300-1400 kcal per dag, men det er med en ønsket vektnedgang på ca 0,5 kg per uke. 

Det samme lurer jeg på ;)  Jeg skal ned til 57-58 kg. Tror kanskje det som er normalt for meg som ikke er så stor vil være ca 1800 +/-  Jeg liker å tro at jeg kan ligge på rundt 2100 slik mange tabeller sier, men jeg er en godt voksen dame og har ikke så høy forbrenning som de yngre har. 

Anonymkode: 28157...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det samme lurer jeg på ;)  Jeg skal ned til 57-58 kg. Tror kanskje det som er normalt for meg som ikke er så stor vil være ca 1800 +/-  Jeg liker å tro at jeg kan ligge på rundt 2100 slik mange tabeller sier, men jeg er en godt voksen dame og har ikke så høy forbrenning som de yngre har. 

Anonymkode: 28157...333

Jeg har fått tips om denne kalkulatoren for å beregne kaloribehov, her legger man inn kjønn og alder.

https://tdeecalculator.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (51 minutter siden):

Jeg har fått tips om denne kalkulatoren for å beregne kaloribehov, her legger man inn kjønn og alder.

https://tdeecalculator.net/

Testet den nå og la da inn målvekta mi der. Resultatet ble rett under 1500 kcal ved liten aktivitet (kontorjobb).  Det er ikke mye 😞 Dersom jeg legger inn lett aktivitet, så øker det til nesten 1700 kcal, så det er noe bedre.

Jeg må altså forberede meg på ganske lavt kaloriforbruk i framtida også for å holde vekta og/eller belage meg på å holde et OK aktivitetsnivå i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en stillesittende jobb, og kan spise ca. 1600 kalorier for å vedlikeholde vekten rundt 59 kilo. Hvis jeg trener kan jeg spise litt mer. En løpetur på 5 km utgjør ca. 250 kalorier forbrent for min del. Pleier å trene nesten daglig, for å ha litt mer å gå på i kaloriregnskapet.

Jeg syns det er litt utfordrende å holde vekten rundt sommerferien, og i desember, pleier derfor å gå opp to kilo som jeg må gå ned igjen etterpå. Bruker vel en måned med ekstra mye kos på å gå opp to kilo, og en måned på å gå ned de samme to kiloene. 😅 

Har du lang vei å gå før du har nådd målvekten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Testet den nå og la da inn målvekta mi der. Resultatet ble rett under 1500 kcal ved liten aktivitet (kontorjobb).  Det er ikke mye 😞 Dersom jeg legger inn lett aktivitet, så øker det til nesten 1700 kcal, så det er noe bedre.

Jeg må altså forberede meg på ganske lavt kaloriforbruk i framtida også for å holde vekta og/eller belage meg på å holde et OK aktivitetsnivå i tillegg. 

Det stemmer godt ut i fra mine beregninger. Jeg spiser ca. 1600 kcal daglig for å vedlikeholde vekten på 59 kilo. Treningskalorier kommer i tillegg.

Hadde jeg spist 2100 hver dag uten å trene MYE, ville jeg lagt på meg en halv kilo hver uke😅😥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente599 skrev (2 timer siden):

Jeg er kronisk syk, og beveger meg ikke mye. Er bare hjemme.

Når jeg skulle ned i vekt (stabiliserer nå) så ble det ganske lite mat om dagen ja. Jeg tipper rundt 12-1400 kcal, men telte ikke mye. Frokost 2-3 knekkebrød, lunsj yoghurt med musli og mandler, og en porsjon middag. Mindre porsjon om det var pasta, mer om det var en god suppe. Og så tok jeg tiden til hjelp, jeg brukte 5 mnd på å gå ned 5 kg. Lang tid, men jeg hadde ingen valg egentlig. Kunne ikke spise mindre for helsen skyld, kunne heller ikke bevege meg. Men nå har jeg økt på porsjonene, og holder vekta :)

Dette er jo ikke et stort problem om det er slik en uke for deg, men for meg som alltid er slik har det vært utfordrende å holde på lenge ja. Glad jeg ga meg nå nylig, jeg har det bedre på vedlikehold.

Kroppen trenger litt hvile iblant, kan godt hende du får en positiv effekt av et par rolige dager. God bedring til den syke!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navani skrev (2 timer siden):

Jeg er kronisk syk, og beveger meg ikke mye. Er bare hjemme.

Når jeg skulle ned i vekt (stabiliserer nå) så ble det ganske lite mat om dagen ja. Jeg tipper rundt 12-1400 kcal, men telte ikke mye. Frokost 2-3 knekkebrød, lunsj yoghurt med musli og mandler, og en porsjon middag. Mindre porsjon om det var pasta, mer om det var en god suppe. Og så tok jeg tiden til hjelp, jeg brukte 5 mnd på å gå ned 5 kg. Lang tid, men jeg hadde ingen valg egentlig. Kunne ikke spise mindre for helsen skyld, kunne heller ikke bevege meg. Men nå har jeg økt på porsjonene, og holder vekta :)

Dette er jo ikke et stort problem om det er slik en uke for deg, men for meg som alltid er slik har det vært utfordrende å holde på lenge ja. Glad jeg ga meg nå nylig, jeg har det bedre på vedlikehold.

Kroppen trenger litt hvile iblant, kan godt hende du får en positiv effekt av et par rolige dager. God bedring til den syke!

Ikke meg du svarte, men kan jeg spørre hvordan du har økt inntaket? Ser du skriver at du har økt porsjonene, spiser du fortsatt samme antall måltider, men mer til hvert måltid?

Anonymkode: 450c9...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke meg du svarte, men kan jeg spørre hvordan du har økt inntaket? Ser du skriver at du har økt porsjonene, spiser du fortsatt samme antall måltider, men mer til hvert måltid?

Anonymkode: 450c9...eed

Ja, rett og slett :) Jeg fant ut at periodisk faste er noe kroppen min liker. Da gir det mening for meg å holde på antall måltider, men heller spise litt mer. Jeg spiser litt mer frokost, litt mer lunsj, og større porsjoner middag. For meg handlet vektnedgang også på å finne gode vaner man kan holde på, og i stedet for å slutte med periodisk faste (altså øke til et kveldsmåltid) ville jeg heller spise mer i spisevinduet mitt. Alternativet hadde nok vært nettopp det, å legge til et kveldsmåltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne å registrerte vekt i veietråden idag, og jeg må virkelig si jeg blir inspirert og motivert av hvor flinke folk er! Mange som går ned 1+kg hver uke og stadig rykker nedover. Det er gøy! Selv er jeg på 90,6 nå og -14,7kg siden start. Håper jeg kommer meg under 80 innen jul. Kan ikke huske sist jeg var på 70-tallet🥺

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mia79 skrev (2 timer siden):

Nå har jeg gått  ned 10 kg siden  jul. Veldig  fornøyd med det. Gjør sunne valg når jeg klarer,  ingen diett,  vil gjerne leve normalt, det er faktisk avgjørende for meg at det må passe inn i et normalt liv med barn, familieliv  og skeier ut innimlellom selvfølgelig, sier ikke nei til en vaffel  på besøk. 

Har fått gode rutiner på trening,  er lettere med 10 kg mindre på kroppen. Ned 0,4 på en uke er ikke mye men om 10 uker i dette tempo er 4 kg borte👍💪 Lykke til alle sammen!

Knallbra! Har tro på varig livsstilendring, det skal være mulig å leve resten av livet sånn. Det mener jeg at det ikke er på feks lavkarbo :)

og bra med perspektiv! Ti uker i et langt liv er ingenting, men -10 kg på kroppen er en betydelig andel 💙

Jente599 skrev (20 minutter siden):

Var inne å registrerte vekt i veietråden idag, og jeg må virkelig si jeg blir inspirert og motivert av hvor flinke folk er! Mange som går ned 1+kg hver uke og stadig rykker nedover. Det er gøy! Selv er jeg på 90,6 nå og -14,7kg siden start. Håper jeg kommer meg under 80 innen jul. Kan ikke huske sist jeg var på 70-tallet🥺

Samme her! Og av de som ikke går ned, eller går ned et par hundre gram, noen uker på rad, men de bare fortsetter og vekta fortsetter å gå ned 💪🏽

Gleder meg også til å se 70-tallet! Tror det er typ ungdomsskolen elns da jeg veide det. Husker faktisk heller ikke😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som går ned noen få hundre gram enkelte uker (eller står helt i ro) og så plutselig hopper det litt nedover (-1,4 kg denne uka). Skikkelig frustrerende i perioder, men veldig greit når vekta plutselig gjør et hopp 😎😊

Veier nå 90,5 kilo og startet på 112,9 kilo i midten av februar. Håper å se 80-tallet neste uke, for det er veldig lenge siden sist.

Har ikke helt bestemt meg for sluttvekt enda. Går nok ikke helt ned til BMI under 25 for da begynner jeg å se litt skrapa ut. Har vært der for veldig mange år siden. Bare jeg kommer litt ned i kategorien "overvekt" begynner jeg å bli fornøyd 👍 Startet med BMI på ca 42, så det er jo en kraftig forbedring.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (3 minutter siden):

Jeg er av de som går ned noen få hundre gram enkelte uker (eller står helt i ro) og så plutselig hopper det litt nedover (-1,4 kg denne uka). Skikkelig frustrerende i perioder, men veldig greit når vekta plutselig gjør et hopp 😎😊

Veier nå 90,5 kilo og startet på 112,9 kilo i midten av februar. Håper å se 80-tallet neste uke, for det er veldig lenge siden sist.

Har ikke helt bestemt meg for sluttvekt enda. Går nok ikke helt ned til BMI under 25 for da begynner jeg å se litt skrapa ut. Har vært der for veldig mange år siden. Bare jeg kommer litt ned i kategorien "overvekt" begynner jeg å bli fornøyd 👍 Startet med BMI på ca 42, så det er jo en kraftig forbedring.

Sånn er det nok. Man går jo ikke jevnt og trutt ned, men vektnedgangen kommer den :)

Har heller ikke bestemt meg for sluttvekt. Men sist jeg tror jeg veide 86, så var jeg i slutten av tenårene. Etter en fødsel, så er det en heeeelt annen kroppsfason nå enn da. Så vanskelig å vite hvor man skal sette streken før jeg har gått ned litt til.. Det er ihvertfall et godt stykke unna per nå 😅

så kanskje du ser annerledes ut nå når du har bmi under 25 enn da?

Time will tell 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunaen skrev (1 minutt siden):

Sånn er det nok. Man går jo ikke jevnt og trutt ned, men vektnedgangen kommer den :)

Har heller ikke bestemt meg for sluttvekt. Men sist jeg tror jeg veide 86, så var jeg i slutten av tenårene. Etter en fødsel, så er det en heeeelt annen kroppsfason nå enn da. Så vanskelig å vite hvor man skal sette streken før jeg har gått ned litt til.. Det er ihvertfall et godt stykke unna per nå 😅

så kanskje du ser annerledes ut nå når du har bmi under 25 enn da?

Time will tell 😃

Ja, muligens 😉 Jeg ser etterhvert. Har ikke vært så langt nede i vekt som jeg er nå på mange år, så hvert kilo teller. Det er fortsatt mange kilo igjen, så jeg finner nok et sted jeg velger å stoppe etterhvert 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...