Gå til innhold

Iselin Guttormsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
acna skrev (16 minutter siden):

Måtte inn og kikke i kommentarfeltet etter å ha lest her.

Hvis det stemmer at alle i kommentarfeltet ikke «følger med Iselin videre», så vil hun vel knapt være synlig på listen over mest populære podcaster fremover? Tidligere har de reklamert med at hun har vært på topplisten, men det tviler jeg på at de kan si flere ganger. Hvor kan man finne en fersk liste?

Er det noen som vet om de får «dobbel betaling» i form av reklame/spons i podcastene på appen deres? (Jeg antar de får det, ellers hadde de vel annonsert  med at appen var reklamefri?)

Ser at S. Solberg er inne og forsøker seg på brannslukking i kommentarfeltet, ikke veldig imponerende. 

Jeg tror Pod me er annonsefri, at det er de gjemmer seg litt bak i forhold til å få folk til å betale.

Podme skal heller ikke rapportere inn tall til den norske podtoppen, som er synd da den da ikke vil være ei komplett liste lengre.

Jeg er også veldig spent på dette prosjektet. Jeg orker ikke nå å betale for podcaster, hvertfall når det splittes opp i ulike podtjenester. Det er litt det samme som fabel og storytel for min del. Rakk aldri å høre på så mange lydbøker at det ble verdt prisen heller. Det tror jeg blir det samme med podcaster for min del.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne gjerne betalt for Podcast om det var i én app. Men og betale for 3 forskjellige gidder jeg ikke. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ja det blir en del penger hver månede hvis man har Spotify, Netflix, TV2 play, HBO, Viasat og nå ulike poddapper og en lydbokapp. 

Jeg hører på Harm og Hegseth også og ser at de også skal inn på en app, usikker på om Iselin og de er på samme? 

Skjønner at de legger en del jobb i podcasten sin, men det kan uansett ikke sammenlignes med arbeidet bak et musikkalbum eller en TV serie og film. Jeg tenker at når de er så store som disse to så bør de kunne dra inn nok inntekter på reklame. Det er uansett med på å markedsføre de som influencere og blir en del av pakka med både Instagram og podd. 

Det er også litt gøy at hun gir ut gaver fra kondomeriet på slutten av podden til gjestene sine. Det er jo ren spons. Må hun slutte med det også da? 

Hvis de enda hadde lagt seg inn på en av lydbokappene så hadde man fått mye mer valuta for pengene. Det er ekstremt mye mer tidkrevende å skrive en bok enn å podde. Selv om jeg forstå at det tar noe tid å forberede seg til G-punktet er ikke det det samme som å skrive en fagbok for eksempel. 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg.

Endret av Måne Rampelyset
Skrevet

De burde heller gjort som store amerikanske podcaster.

Beholde en gratis pod for alle,og lage en patrion hvor man betaler for å høre mer ekslusive episoder,man kan bestemme tema eller får tilgang til video/lydopptak etc.

• Liker 5
Skrevet
BethD skrev (9 timer siden):

Har ikke lest kritikken men det forundrer meg ikke. Folk har nok å betale på, og man betaler ikke for å høre på podcaster når det fins så sykt mange som er gratis. I denne økonomien med strømpriser som er 3 dobbelt så høye så syns jeg det er merkelig å ta denne avgjørelsen om å ta betalt for å høre på rælet hennes. 
Det tror jeg de færreste gidder. Men har jo skjønt at mange liker henne, så hun får vel dekket det økonomiske uansett

Sebastian Solberg tar henne i forsvar i kommentarfeltet der. 

• Liker 1
Skrevet
Fortunatus skrev (5 timer siden):

Jeg tror Pod me er annonsefri, at det er de gjemmer seg litt bak i forhold til å få folk til å betale.

Podme skal heller ikke rapportere inn tall til den norske podtoppen, som er synd da den da ikke vil være ei komplett liste lengre.

Jeg er også veldig spent på dette prosjektet. Jeg orker ikke nå å betale for podcaster, hvertfall når det splittes opp i ulike podtjenester. Det er litt det samme som fabel og storytel for min del. Rakk aldri å høre på så mange lydbøker at det ble verdt prisen heller. Det tror jeg blir det samme med podcaster for min del.

Ganske sikker på at det å flytte podcasten over til sånne sider er et tapsprosjekt. 

• Liker 4
Skrevet

Spesielt at hun latterliggjør kritikken på instastory. Snakk om å kaste bensin på bålet. 

• Liker 5
Skrevet
Maydis8 skrev (5 minutter siden):

Sebastian Solberg tar henne i forsvar i kommentarfeltet der. 

Såklart gjør han det 😂

Skrevet
BethD skrev (Akkurat nå):

Såklart gjør han det 😂

Merkelig at de ikke ønsker å møte publikummet sitt. De må jo miste helt vilt med lyttere. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tenker at dette blir svært interessant. Det sitter noen bak og har oppdaget potensialet i hvordan man kan få max profitt ut av podcast-interessen. Derfor er det ingen som lager en løsning som gjør at lytterne kommer heldig ut. 

Antar at de ulike plattformene jobber knallhardt for å lokke til seg de mest populære podcasterne. Usikker på hvor mye de enkelte sitter igjen med, der er vel plattformene som håver inn mest. 

Blir paralleller til både tradisjonelle medier og TV sine strømmekanaler. Å forvente at man kan lytte gratis er nok naivt. Noen inntekter skal de jo ha. Jeg tror de store inntektene havner hos de få populære og plattformene. 

Tilføyelse: Har lest gjennom kommentarfeltet nå, og reagerer på tomme svadasvar fra plattformen. Når noen utfordrer dem på hvilke nye høyder podcasten skal tas til er det lite konkret. De får heller være ærlige på at det handler om å tjene penger. 

Endret av CecilieX
Skrevet
Atheena skrev (2 timer siden):

Det er også litt gøy at hun gir ut gaver fra kondomeriet på slutten av podden til gjestene sine. Det er jo ren spons. Må hun slutte med det også da? 

Det var derfor jeg spurte om appen var reklamefri 😊 fordi jeg likestiller de få sekundene med følgende info; «programmet er sponset av» med annen reklame.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Måne, admin.

Skrevet
9 minutter siden, panfobi said:

Hvilket kommentarfelt er det snakk om?

Instagram posten med aksel hennie

Skrevet

Jeg er enig i mye av kritikken mot Iselin men ikke her. Reaksjonen til folk viser at folk vet svært lite om kulturindustrien og hvor lite artister og podkastskapere tjener på å ha det på åpne platformer. Ja, hun har spons, men spotify betaler svært lite til skaperen av mediet, så det blir mye mer jobb kontra den lønnen man sitter igjen med etter skatt for den ene jobben. Til tross for at vi som mennesker etterspør underholdning og kultur så er medie- og kulturbransjen massivt nedprioritert, hvilket betyr at de som jobber ofte får mindre igjen for det de produserer. Det er selvfølgelig lov å være skuffa hvis man ikke har råd eller lyst til å prioritere enda en ny platform som krever betaling, men altvernativet er faktisk at skaperne må legge det på is, da det så og si ikke er noen som lever alene på å lage podkaster, selv ikke de veldig populære. Da må man ty til enten å reklamere ihjel hele podkasten, som ofte ender med sure lyttere eller flytte den til en platform som faktisk betaler skaperne ordentlig. Vi betaler for netflix, kino, konserter, osv, hvorfor er det sånn at alt skal være gratis? Kanskje det er en bedre idé å faktisk heie på at folk får ordentlig lønn for underholdningen de skaper til oss? 

Er forøvrig enig med en kommentar på insta: I stedet for å flytte alt over og ekskludere mange så kunne en ordning vært å opprette en patrion hvor man betaler for ekstra innhold og får flere goder. Jeg hører på både podkaster som har denne ordningen og podkaster som har bytta til en annen platform men som fortsatt publiserer noe mindre på spotify. Men å ønske disse menneskene færre lyttere gjør jeg ikke, da jeg forstår at folk skal få ordentlig lønn for jobben sin. 

• Liker 6
Skrevet
Sursøtsaus skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i mye av kritikken mot Iselin men ikke her. Reaksjonen til folk viser at folk vet svært lite om kulturindustrien og hvor lite artister og podkastskapere tjener på å ha det på åpne platformer. Ja, hun har spons, men spotify betaler svært lite til skaperen av mediet, så det blir mye mer jobb kontra den lønnen man sitter igjen med etter skatt for den ene jobben. Til tross for at vi som mennesker etterspør underholdning og kultur så er medie- og kulturbransjen massivt nedprioritert, hvilket betyr at de som jobber ofte får mindre igjen for det de produserer. Det er selvfølgelig lov å være skuffa hvis man ikke har råd eller lyst til å prioritere enda en ny platform som krever betaling, men altvernativet er faktisk at skaperne må legge det på is, da det så og si ikke er noen som lever alene på å lage podkaster, selv ikke de veldig populære. Da må man ty til enten å reklamere ihjel hele podkasten, som ofte ender med sure lyttere eller flytte den til en platform som faktisk betaler skaperne ordentlig. Vi betaler for netflix, kino, konserter, osv, hvorfor er det sånn at alt skal være gratis? Kanskje det er en bedre idé å faktisk heie på at folk får ordentlig lønn for underholdningen de skaper til oss? 

Er forøvrig enig med en kommentar på insta: I stedet for å flytte alt over og ekskludere mange så kunne en ordning vært å opprette en patrion hvor man betaler for ekstra innhold og får flere goder. Jeg hører på både podkaster som har denne ordningen og podkaster som har bytta til en annen platform men som fortsatt publiserer noe mindre på spotify. Men å ønske disse menneskene færre lyttere gjør jeg ikke, da jeg forstår at folk skal få ordentlig lønn for jobben sin. 

Amen 🙏🏼

• Liker 1
Skrevet
Sursøtsaus skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i mye av kritikken mot Iselin men ikke her. Reaksjonen til folk viser at folk vet svært lite om kulturindustrien og hvor lite artister og podkastskapere tjener på å ha det på åpne platformer. Ja, hun har spons, men spotify betaler svært lite til skaperen av mediet, så det blir mye mer jobb kontra den lønnen man sitter igjen med etter skatt for den ene jobben. Til tross for at vi som mennesker etterspør underholdning og kultur så er medie- og kulturbransjen massivt nedprioritert, hvilket betyr at de som jobber ofte får mindre igjen for det de produserer. Det er selvfølgelig lov å være skuffa hvis man ikke har råd eller lyst til å prioritere enda en ny platform som krever betaling, men altvernativet er faktisk at skaperne må legge det på is, da det så og si ikke er noen som lever alene på å lage podkaster, selv ikke de veldig populære. Da må man ty til enten å reklamere ihjel hele podkasten, som ofte ender med sure lyttere eller flytte den til en platform som faktisk betaler skaperne ordentlig. 

Det er stor forskjell på en artist (-som gjerne skriver, spiller og synger egne sanger) og en podcastskaper. Dette er to forskjellige verdener, og kvaliteten og opplevelsen er og helt ulik. 

Podcasten til Iselin åpner med 2-3min med reklame for Kondomeriet og/eller eget sex-leketøy, i tillegg til en lang reklame i midten av podcasten, og avsluttes med nok en reklame for Kondomeriet i form av sponset gave til gjesten. (I tillegg har hun reklame fra samme firma på Instagram. Og hun får antageligvis provisjon av sexleketøy-salget:)

Å påstå at hun ikke tjener bra på podcasten (-som består av EN episode i uken!), sier mer om hva du skjønner av podcastverdenen. Podkastere tjener penger på reklame og spons, det har aldri vært Spotify som har vært «arbeidsgiveren» deres, selv om du forsøker å innbille oss det.

Jeg har ikke oversikt over alle sponsorene hun har hatt, men de har nok betalt godt for å bli nevnt.  (Det er mange andre podcaster som er mindre populære enn Iselin sitt G-punkt som og har til salt på maten.)

• Liker 22
Skrevet
acna skrev (2 minutter siden):

Det er stor forskjell på en artist (-som gjerne skriver, spiller og synger egne sanger) og en podcastskaper. Dette er to forskjellige verdener, og kvaliteten og opplevelsen er og helt ulik. 

Podcasten til Iselin åpner med 2-3min med reklame for Kondomeriet og/eller eget sex-leketøy, i tillegg til en lang reklame i midten av podcasten, og avsluttes med nok en reklame for Kondomeriet i form av sponset gave til gjesten. (I tillegg har hun reklame fra samme firma på Instagram. Og hun får antageligvis provisjon av sexleketøy-salget:)

Å påstå at hun ikke tjener bra på podcasten (-som består av EN episode i uken!), sier mer om hva du skjønner av podcastverdenen. Podkastere tjener penger på reklame og spons, det har aldri vært Spotify som har vært «arbeidsgiveren» deres, selv om du forsøker å innbille oss det.

Jeg har ikke oversikt over alle sponsorene hun har hatt, men de har nok betalt godt for å bli nevnt.  (Det er mange andre podcaster som er mindre populære enn Iselin sitt G-punkt som og har til salt på maten.)

Jeg forsøker ikke å "innbille" dere noe som helst. Jeg snakker fra erfaring selv da jeg har kontakter som jobber i Moderne Media som har måttet bytte over til en annen tjeneste, noe de helt åpent sa var fordi det ble for mye jobb hvis de skulle prøve å opprettholde både kvaliteten og kvantiteten samtidig som de skulle jobbet andre steder i tillegg/stilt opp andre steder. De slapp også én episode ukentlig, men drev flere podkaster så til sammen slapp de tre - fire episoder i uken, på en gratis tjeneste som de ikke tjente noe på. Det er en kabal som ikke går opp og da må man faktisk bite i det sure eple og velge mellom å begynne å tjene mer penger på det man driver med, eller enten å produsere langt mindre da det ikke kan ha første prio lengre, eller til og med måtte slutte. Grunnen til at podkasten hennes åpner, avsluttes og inneholder reklame underveis er jo nettopp fordi tjenesten har vært gratis og da må hun finne andre måter å tjene penger på.

Dessuten er det ikke bare å sitte å snakke i en podkast. Det er kanskje en times lytt for oss, men for dem er det forberedelse, innspilling som gjerne varer i noen timer hvor man må gjenta ting på nytt fordi det blir feil. Intro og outro før de starter selve episoden, så er det klipp og edit slik at alt som skurrer blir klippet ut, for mye fjas blir kortet ned, alle lange pauser og stotring skal bort, osv. Det kan være en mye lengre lydfil enn den som blir publisert. Jeg har selv både vært med og laget podkaster og vet at det tar tid. 

• Liker 4
Skrevet

Hvor mye kan de egentlig tjene på et minutts annonse/reklame? Jeg spiller alltid forbi og er neppe den eneste..så d er begrenset hvor mange en når ,vil jeg tro? 

• Liker 3
Skrevet
Sursøtsaus skrev (2 timer siden):

De slapp også én episode ukentlig, men drev flere podkaster så til sammen slapp de tre - fire episoder i uken, på en gratis tjeneste som de ikke tjente noe på. Det er en kabal som ikke går opp og da må man faktisk bite i det sure eple og velge mellom å begynne å tjene mer penger på det man driver med, eller enten å produsere langt mindre da det ikke kan ha første prio lengre, eller til og med måtte slutte. Grunnen til at podkasten hennes åpner, avsluttes og inneholder reklame underveis er jo nettopp fordi tjenesten har vært gratis og da må hun finne andre måter å tjene penger på.

De fleste har skjønt at podkasten er gratis for lytterne fordi hun får inntekten sin fra reklame/spons fra blant annet Kondomeriet. Dette er sånn de aller fleste tjener penger via podcast, og det er akseptert blant folk/lytterne med reklame.
(Jeg skjønner ikke at de du kjenner gadd å lage 3-4 forskjellige episoder hver uke, hvis de ikke har hatt reklame-inntekter på podkastene sine. .)

At hun ved å gå over til en app, plutselig slutter med reklame/spons og tjener penger på app-inntekter i stedet for, det har jeg vanskelig for å tro, og jeg tror og det er her kjernen til irritasjon hos mange er. Vil folk betale for en podkast som kun eksisterer på en spesiell app og som inneholder reklame/spons? 

Jeg tror managementet hennes har overvurdert hvem de faste lytterne hennes er, og hvor villige de er til å bruke penger for å lytte. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...