Gå til innhold

Føler faktisk at jeg skal straffes fordi jeg har et pent ytre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi straffes, jeg har hatt motgang pga det, aldri blitt ansatt av eldre damer, ikke fått så mye jentevenner, misunnelse og sjalusi, husker jeg ble kalt skjelett.

Har helt andre verdier enn utseendet, det var først når jeg kom til utlandet jeg følte meg godtatt, hjemme&fikk venner som så indre verdier, lurer på om det er typisk for Norge?

Anonymkode: a6bd1...df7

Kjenner meg igjen i noe av dette. Har også erfart at jeg har hatt betydelig lettere med å få venninner i utlandet enn hjemme i Norge der janteloven rår.

Anonymkode: 44521...ac0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kjenner meg igjen i noe av dette. Har også erfart at jeg har hatt betydelig lettere med å få venninner i utlandet enn hjemme i Norge der janteloven rår.

Anonymkode: 44521...ac0

Mye sannhet i dette.

Anonymkode: a6bd1...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven rår over enda..desverre.  Synes det er uhørt at man skal mobbes pga at man er pen /stygg/tykk /tynn/høy/lav og what so ever... Er man pen så er man dum, får alt gratis(jobb osv),er overlegen, tror man er noe.  Er man stygg så er man "sikkert et supergeni" ,jobbet hardt for jobben osv. Er man tykk så bor  man på burgerking og liker ikke å trene, bare spise osv. Er man høy er man "for høy ", har sikkert stor p..k osv. Er man lav så er man "for lav", kan ikke bli basketspiller, ser ut som en dverg. Men alle bortsett fra de pene får ros fordi de er flinke til det de gjør etc, mens den pene må liksom ha besteget Mount Everest og jobbet som lege og frivillig og i røde kors for å bli rost.  Er dritt lei av at folk skal dømmes for hvordan de ser ut. Jeg skjønner deg ts. Man har ikke lov å mene noe hvis man er pen for da tror man at man er bedre enn andre tydeligvis 😬

Anonymkode: 23dd6...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lov å være pen :) Det høres ut som at det er på tide å få flere erfaringer og se dette med utseende i en større sammenheng.

Hørt om "erotisk kapital?" Det er mer enn bare utseende. Utstråling og klær er blant annet også en del av det. Mennesker kan være pene på ulike måter.

Håper du finner ut av disse tingene og får det bedre :)

Anonymkode: 36030...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert nevt det, men jeg er slank i tillegg. Jeg prater ikke om det av meg selv, men det er enkelte som bemerker det. Og da må jeg jo svare på "hva jeg gjør". De som spør , gir jo bare komplimenter.. men likevel er det folk som kan vri det om til at jeg går og skryter av hvor slank jeg er. 
Det blir liksom så mye fokus på enkelte ting, når man skiller seg litt ut. I dagens Norge så sliter de fleste med ovrevekt..
Og da føler jeg at folk går og glor og venter på at jeg skal bli overvektig også...

Anonymkode: 6562c...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke relatere meg til dette..

Jeg var et pent og yndig barn uten at jeg tenkte mye over det. 

Fikk noen år i 12-13 års alderen der jeg var chubby, hadde fett langt hår og kledde meg meget spesielt, så ikke så bra ut. Byttet under denne perioden skole. Hadde ingen venner. Loner.

Så vokste jeg en del og ble opptatt av klær og hår osv i kombinasjon med en eldre med venninne jeg ble kjent med, jeg ble slank og pen igjen og forskjellene var jo ekstreme med en gang. Plutselig ble jeg invitert på masse ting, plutselig ville guttene bli sammen med meg, plutselig var jeg med i den populære vennegjengen på skolen, gutten jeg hadde likt i flere år inviterte meg ut og jentene ville nå ha meg med i bursdagene. 

Just saying. Jeg har slitt og sliter mye i mitt liv men jeg har alltid satt pris på utseendet og kroppen min og det at jeg er naturlig pen/søt, for hvis jeg i tillegg til problemene jeg har hadde vært lite attraktiv hadde det nok gått enda dårligere med meg. Husker tilbake på den perioden jeg så fæl ut med skrekk og gru og hvor ille jeg hadde det, og hvor fælt det føltes å virkelig hate sitt eget ansikt og utseende. Setter veldig pris på at jeg er pen, og opplever mange komplimenter fra både gutter og jenter, og synes egentlig at alle jeg møter i livet mitt er usedvanlige snille mot meg. 

Anonymkode: e21bc...239

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.11.2018 den 2.44, AnonymBruker skrev:

Men det indre er ikke helt med. Depresjoner som vender tilbake, kanskje ikke den skarpeste og mest respekterte. Isåfall så har jeg alitt med karakterene på skolen, men har klart å skaffe meg jobb. Ble mobbet gjnenom grunnskolen og vdg, og de voksne rundt meg sa at det var misunnelse blandt jentene?! Hvorfor sier de slik og setter slike rare griller i hodet mitt? Det var da andre pene jenter der som ikke ble mobbet også! Men hadde også noen venninner som mente at de ble sjalu på kroppen min (de andre jentene som ikke var så pene). Det var jenter stort sett som mobbet.

Likevel er dette noen år siden nå. Og jeg vet at utseende er ikke noe man kan leve på. Man må ha en personlighet. Saken er bare den at jeg føler folk straffes mer dersom de har med seg det ytre. Føler liksom at alt skal svartmales rundt meg fordi jeg er spkalt pen. "Hun fikk bare jobben fordi sjefen er mann" "han vil bare ha henne for utseendet hennes" "hun får det ikke bra når hun eldes". Unnskyld meg, men slike kommentarer har kommet fra jenter som ikke har helt med seg det ytre. 

Ok, så er det slik da at dersom en kvinne som ser seg selv som mindre pen/gjennomsnittlig så er alt mye mer ekte? 

Anonymkode: 6562c...227

Dette er desverre vanlig. Har opplevd det helt siden barneskolen selv. Mangen jenter blir sjalu. Har blitt utrolig såret av sånne venninner og andre damer mangen ganger. De tror man har det så lett fordi man er pen. Og at man er dum fordi man er pen osv. Det er faktisk ganske ensomt til tider å ha det sånn. Men de som er trygge og gode gjør ikke sånt. Ja, det er sårende men sånne folk trenger man heller ikke. Hilsen en som forstår.

Anonymkode: 43fdd...e8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 5.51, AnonymBruker skrev:

På en måte har du rett. At jenter ofte sliter med misunnelse og tar det ut på pene jenter. Misunnelse er en veldig stor del av manges sider dessverre.

På en annen side så kommer de pene lettere til og gjennom andre ting. De får lettere jobb, de appellerer til mange som egentlig skal se forbi utseendet, så det er både ulemper og fordeler. 

 

Anonymkode: 0166f...933

Hvordan slipper man lettere til mener du om man er pen? Hvilke jobber bør man søke på da ? :) Jeg er en av de som blir regnes som pen av andre.  Jeg syntes det er vanskeligere jeg! Blir mer snakket om, får mer uønsket oppmerksomhet fra begge kjønn og vanskeligere for å få seg venner. Har faktisk lest om dette og studier viser motsatt av der du sier. Og det er faktisk ikke alltid den «pene» føler seg pen og kan ha ganske dårlig selvtillit. Og da er det kjipt hvis man itillegg har dårlige sjalue venner. Ensomt er det. Og ofte så tør ikke menn og snakke til deg for de blir redde. Så nei. Det er ikke så lett som folk tror. Ofte motsatt desverre. Og som du beviser i innlegget ditt så tror folk at man har det lettere. Og det er feil. Det ser bare sånn ut. 

Anonymkode: 43fdd...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er desverre vanlig. Har opplevd det helt siden barneskolen selv. Mangen jenter blir sjalu. Har blitt utrolig såret av sånne venninner og andre damer mangen ganger. De tror man har det så lett fordi man er pen. Og at man er dum fordi man er pen osv. Det er faktisk ganske ensomt til tider å ha det sånn. Men de som er trygge og gode gjør ikke sånt. Ja, det er sårende men sånne folk trenger man heller ikke. Hilsen en som forstår.

Anonymkode: 43fdd...e8b

 

På 7.11.2018 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Janteloven rår over enda..desverre.  Synes det er uhørt at man skal mobbes pga at man er pen /stygg/tykk /tynn/høy/lav og what so ever... Er man pen så er man dum, får alt gratis(jobb osv),er overlegen, tror man er noe.  Er man stygg så er man "sikkert et supergeni" ,jobbet hardt for jobben osv. Er man tykk så bor  man på burgerking og liker ikke å trene, bare spise osv. Er man høy er man "for høy ", har sikkert stor p..k osv. Er man lav så er man "for lav", kan ikke bli basketspiller, ser ut som en dverg. Men alle bortsett fra de pene får ros fordi de er flinke til det de gjør etc, mens den pene må liksom ha besteget Mount Everest og jobbet som lege og frivillig og i røde kors for å bli rost.  Er dritt lei av at folk skal dømmes for hvordan de ser ut. Jeg skjønner deg ts. Man har ikke lov å mene noe hvis man er pen for da tror man at man er bedre enn andre tydeligvis 😬

Anonymkode: 23dd6...ee9

ts her. jeg ser dere er flere som forstår. Føler veldig mange her begynte å angripe, men det forutså jeg egentlig. Jeg er ikke så aktiv i tråden lenger bare, for jeg har kanskje fått synspunktene, og andre ting har distrahert meg. 
Men fint om dere kan dele deres erfaringer med andre også :) 
Men det er jo slike ting jeg også har følt på. At siden jeg er pen så er nok det årsaken til det meste. "han vil ha henne pga utseendet" liksom ikke noe ekte kjærlighet der nei 😛 blir kanskje litt som med en bitter mann som mister dama han crusher på til en mann med mye penger. for stereotypien sier jo at kvinner vil ha menn med penger. denne mannen vil da skylde på at den andre mannen har penger. 
Men det verste er egentlig at man føler at folk går og venter på at du skal bli tjukk, eldes, eller at det skal skje noe i livet ditt så du ikke blir så "perfekt". 
Jeg tror ikke folk ser på meg som perfekt, da jeg vet mange vet hva jeg sliter med nå. 

 

Anonymkode: 6562c...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også straffe deg for ditt pene ytre. Bare på en mye mer morsom måte! :nigo:

Vi har et overraskende negativt samfunn. Skiller folk seg ut så skal det påpekes og angripes. De fleste mennesker opplever dette, uavhengig av ens utseendet, og man må lære å takle det.

Vil tippe at dette går litt ekstra inn på deg siden du sliter med depresjon. Da virker det som om alt negativt i livet slår med mye større tyngde. Var det slik at du var under utredning?

Depresjon er dog noe som ikke forskjellsbehandler. Jeg har vært en A-student, veltrent, hatt en lovende karriere, mennesker i livet mitt som både verdsetter personligheten min og utseendet mitt. Nå er jeg på tredje måneden hvor jeg ikke kan gå pga smerter, og har måtte satt livet på hold i enda to-ish år. En ting i livet mitt har uansrtt vært konstant: Depresjonen (dystymi, kombinert med masse annet).

Så jeg ville satset heftig på behandlingen, og da samtidig med fokus på å få deg verktøy til å håndtere hvor påvirkende utseendet har blitt for deg. Detta fikser du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...