Gå til innhold

Helsesista


Kgkikker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Skrueløs skrev:

Thale er et menneske - akkurat som meg og deg. Er ikke det menneskelig å vise følelser og si at det er helt ok? Det å bruke humor, gråte, le eller komme med noen personlige erfaringer er for å skape en viss forståelse og aksept i samfunnet.

Man trenger ikke å alltid være profesjonell, selv om man jobber med mennesker som er i en vanskelig situasjon. Det er lov å ta vise følelser, og jeg mener at vi kjenner Thale bedre når hun tørr å vise sine svakheter. 

Jeg vokste opp i en familie, der det var uakseptabelt å vise følelser. Sinne var det eneste riktige. Hadde vi hatt Helsesista på denne tiden, hadde jeg lært at det å vise følelser er menneskelig og fullstendig akseptabelt.

MEN: Det er selvsagt lov å ha forskjellige meninger, så du skal få lov til å ha din mening :) 

Det er skillet mellom privat og personlig JEG ikke synes hun alltid har et tydelig skille der. Jeg jobber med barn og ungdom selv, og må daglig balansere mellom dette, nettopp fordi det kan lønne seg å vise frem det personlige, men man må også være profesjonell og dermed holde det private utenfor. Som regel er det innafor, men enkelte ganger oppfatter jeg det som for privat. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.8.2018 den 18.54, Lerke987 skrev:

Jeg var syk den ene dagen vi hadde om sex og mensen i 6.klasse. Da jeg gikk på ungdomsskolen synes læreren kapittelet var så flaut at han hoppet over det. 

Heia helsesista! 😊👍

Litt off topic, men kan relatere litt til den.. Vår mannlige lærer på ungdomsskolen sto foran klassen og leste rett fra naturfag-boka mens han rødmet og måtte ta noen dype pust innimellom fordi han syntes det var så flaut. Alle fikk skrive ett spørsmål hver om seksualitet og kropp på en lapp (anonymt selvsagt) og han leste opp og svarte på de han rakk. Dette var én skoletime. Vips, det var den seksualundervisningen vi fikk :roll:

Helsesista er gull verd i et samfunn som dette og vi trenger henne sårt. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig viktig at ungdommen ikke kvier seg for å spørre, og en lærer (som også skal gi deg karakterer) og foreldre (som ikke alltid er like forståelsesfulle) vil en ungdom kanskje unnlate å fortelle så mye til. De har heller ikke kompetansen til for eksempel å henvise ungdom videre til utredning og behandling. Helsesøstrene snakker med ungdommen om alt mulig, om rus, selvmordstanker, sex, familieproblemer, mobbing. Og det er bra at de gjør terskelen lav ved å vise at de bryr seg, og at det ikke skal være flaut å dele alle slags problemer.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
20 timer siden, Maskopi skrev:

Vet du om dette går til henne som privatperson, eller til firmaet? (Det går egentlig kanskje ut på det samme, siden hun og søstera er de eneste ansatte i firmat. ) Uansett så kan jeg ikke tenke meg en mer fortjent vinner av prisen. Tommel opp for alt hun gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Er det bare jeg som ikke liker helsesista? Synes hun er så utrolig slitsom å se på.. Skjønner egentlig ikke hva ungdommer skal få ut av å følge henne på snap.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
4 minutter siden, Anne1324 skrev:
 

Er det bare jeg som ikke liker helsesista? Synes hun er så utrolig slitsom å se på.. Skjønner egentlig ikke hva ungdommer skal få ut av å følge henne på snap.

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
7 minutter siden, Anne1324 skrev:
 

Er det bare jeg som ikke liker helsesista? Synes hun er så utrolig slitsom å se på.. Skjønner egentlig ikke hva ungdommer skal få ut av å følge henne på snap.

Synes hun er topp jeg - jeg som er tenåringsmor klarer å se at det arbeidet hun gjør mot ungdom er utrolig viktig. Da spiller det liten rolle hva jeg synes om henne. Hun kommer med gode råd og tar opp vanskelige tema. kudos til Helsesista for arbeidet hun gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun driver hele tiden og legger ut bilder av "fittetrær" (trær som minner om vagina). Ser ikke hvordan det skal hjelpe unge. Er selv 19 år og hadde henne på snap før, men sletta henne. 

Anonymkode: 80621...bce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slettet henne også fra snap til slutt fordi det ble litt masete.. men det betyr ikke at jeg ikke liker henne. Skulle gjerne hatt ei helsesista da jeg var i tenårene. Og det at hun faktisk har hjulpet barn som ikke har det bra hjemme til å tørre å spørre om hjelp og lignende solskinnshistorier❤️ Altså all ære til henne! Hadde jeg hatt helsesista hadde jeg også kanskje turt det..

Så får hun være litt voldsom og litt mye til tider, det er hennes måte å tre fram på. For det arbeide hun gjør er ekstremt viktig!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er noen som ikke trenger å ha et emne om seg her er det Helsesista. Ut i fra innlegget ditt virker det ikke som du er målgruppen hennes? 

Jeg har henne på snap, men ser ikke story hver dag.  Har likevel plukket opp at hun hjelper utrolig mange ungdommer. Hun tar opp viktige problemstillinger og hun gjør det på ungdommens språk. Det funker og jeg er sikkert på at hun knuser mange tabuer blant mindreårige. 

Jeg sier bare HEIA Helsesista. 💪Vi skulle hatt flere som henne. 

Og et tips til deg kan jo være å slutte å følge henne på snap? :)

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg nok at hvis hun ikke hadde vært "masete" og veldig "på", så tror jeg at hun aldri i verden ville nådd fram til så mange. Ungdommer har jo en tendens til å lukke seg inn i seg selv, og har gjerne behov for voksne som er litt "på" for å nå inn til de, på en slik måte at de føler seg sett og forstått. Og det er akkurat det Helsesista gjør. 

Det med "fittetrær" osv handler jo om å normalisere begreper for noe som egentlig skal være noe fint, men som har blitt et skjellsord. Så da sier det seg vel selv hvordan det kan hjelpe ungdom. Man skal ikke skamme seg over kjønnet sitt fordi det har blitt synonymt med et skjellsord. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke i målgruppen nei, og har heller ikke lagt henne til på snap. Men hun kommer opp likevel 😊 Synes bare hun er utrolig masete og har alt for stort fokus på seg selv. Leste et sted en diskusjon om hun kan regnes som en fagperson eller en kul storesøster. Jeg går for det siste, men bytter ut kul med masete. Jeg vet hvertfall at jeg som ung ikke ville ha fått noe ut av det hun holder på med 😊

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var poenget med denne tråden? :klo: Du er ikke i målgruppen, hun skjermer egne barn, merker alltid dersom hun har samarbeidspartnere (som f.eks. Forbrukerrådet), og hun har hjulpet mange unge til å søke hjelp. Om noen i målgruppen føler hun er "slitsom" eller ikke det de har behov for, så lar de bare være å følge henne. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.11.2018 den 15.40, Anne1324 skrev:

Jeg er ikke i målgruppen nei, og har heller ikke lagt henne til på snap. Men hun kommer opp likevel 😊 Synes bare hun er utrolig masete og har alt for stort fokus på seg selv. Leste et sted en diskusjon om hun kan regnes som en fagperson eller en kul storesøster. Jeg går for det siste, men bytter ut kul med masete. Jeg vet hvertfall at jeg som ung ikke ville ha fått noe ut av det hun holder på med 😊

 

 

Men du trenger jo ikke å se de greiene som Snapchat foreslår for deg ? og du kan justere "interessene" dine i instillingene, sånn du faktisk får opp kontoer som passer deg og dine interesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...