Gå til innhold

Helsesista


Kgkikker

Anbefalte innlegg

Hun gjør en viktig jobb, men jeg blir flau av å se på. Snappene er ikke for min målgruppe, så det spiller ingen rolle 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.8.2018 den 9.06, CecilieX skrev:

Har fått med meg fenomenet, men har ikke Snap så vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Det jeg lurer på er hvordan hun kan leve av dette, eller snarere er vel spørsmålet mitt om hun har sponsorer / samarbeidspartnere og hvorvidt hun da balanserer sin habilitet godt nok. 

De eneste samarbeidspartnerene hun har er Stine Sofie stiftelsen. :) Hun får vel og litt inntekt ved "hjelp" fra andre type vipps liksom, og får nok også en del kroner av å ha foredrag og lignende. 

 

Edit: hun har jo såklrt korte samarbeid også, men SSS er de eneste hun har fast samarbeid med og som sponser henne

Endret av Bambi1995
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme som mange andre; hun er for klein for min del, men jeg er i slutten av 20-årene, og er ikke i målgruppen. Jeg tror tenåringer trenger et slikt friskt pust, som når ut til dem på deres arenaer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var et friskt pust med et viktig budskap, i begynnelsen. Nå syns jeg hun har blitt krampaktig kul og deler alt for mye i alt for lange snapper. Har sluttet å følge henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som er i (nedre sjikte av) målgruppen. Barnet følger helsesista etter at jeg oppfordret til det. H*n har flere ganger fortalt at helsesista sine snapper har gitt støtte og hjulpet i vanskelige perioder og gitt svar på en god del spørsmål. 

Siden barnet mitt følger gjør jeg også det. Folk får synes det er så kleint de bare vil, hun gjør en god jobb med å treffe de som trenger det og de som synes det ikke er noe særlig tenker jeg at hun med rette bare driter i. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye annet enn at navnet "Helsesista" er teit. Som dere skjønner så er jeg ikke i målgruppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun trengs absolutt.  Hun snakker om alt med de unge. Alt. Om foreldre som slår, hasj, venner som svikter, seksuelle overgrep både på nett og i virkeligheten, dickpicks, seksualitet, kjærester, forhold til foreldre, fysisk og psykisk sykdom hos familien og seg selv. etc. etc.

Hun er alltid der. Hele døgnet.  Dvs. i praksis er hun ikke der om natten, men det er ingen som møter stengt dør. En tenåring som ikke får sove fordi mamma er full igjen, kan sende en snap til Helsesista, og vite at den blir sett og tatt tak i ganske snart. 

Og når de kontakter henne for hjelp, guider hun dem til riktig sted. 

Pengene tjener hun nok mest på foredragene hun holder rundt i landet. 

 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CecilieX skrev:

Har fått med meg fenomenet, men har ikke Snap så vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Det jeg lurer på er hvordan hun kan leve av dette, eller snarere er vel spørsmålet mitt om hun har sponsorer / samarbeidspartnere og hvorvidt hun da balanserer sin habilitet godt nok.

Dette snakker hun litt om her:

https://helt.digital/helsesista-mine-beste-tips/

image.png.067e67d2e2161f11799640753a4b24d4.png

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på helsesista!! Ja, det er til tider kleint å se på når hun gjør seg til og tuller, men det er AKKURAT det unge trenger å se! At det er lov å drite seg ut. At det er lov å være seg selv. At man ikke alltid skal tenke på hvordan man fremstår og oppfattes av andre.. Det er så mye fasade blant unge i dag, skal være sånn, mene sånn, kle seg sånn, le av dette ellers er man ikke kul, ikke prøve for hardt, ikke være sånn eller sånn.. Helsesista viser følelser, helsesista sier hva hun mener. Helsesista tuller uten å bry seg om at noen synes det er «kleint» :) Heier på henne og den viktige jobben hun gjør!

Endret av Lerkeliten
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i kjernen av målgruppen til Helsesista, men jeg følger henne på snap likevel fordi jeg syns det er interessant. Konseptet er interessant - og måten hun treffer på er interessant. JA - det er kleint innimellom, JA - jeg tenker av og til "hvaiallverdenerdethunholderpåmed???" men responsen hun får fra ungdommen selv viser at jobben hun gjør er viktig og det hun gjør FUNKER. Jeg har diskutert henne med noen venninner og vi er enstemmig enig i at vi skulle ønske Helsesista fantes da vi var i målgruppen hennes. Hun er nemlig der ungdommen er - alltid, i stedet for å sitte på et halvslitt kontor på en skole, en gang i skuddåret. Helsesista er på bussen, på skolen, mens du sitter på do, på ungdomsrommet eller i prøverommet på HM. Helsesista bruker seg selv som eksempel og hun snakker med et språk som fanger. 
Hun normaliserer vonde følelser uten å bagatellisere, og hun får følgerne sine til å fokusere på de små øyeblikkene med glede - såkalte #happymoment. Hun åpner opp for samtaler om vanskelige tema og får ungdommen til å tenke selv og komme med egne løsninger, i stedet for å være moralens vokter og gi en fasit. Og ved å dele anonymiserte meldinger fra andre, gir hun resten av følgerne sine, "#Sissquaden" - muligheten til å komme med innspill og gi støtte der det passer seg. Helsesista har gitt mot og styrke så mange mange mange unge har turt å si ifra om vold og annen omsorgssvikt i hjemmet. 

Helsesista er også en enestående foregangskvinne når det kommer til å være synlig og aktive på sosiale medier - og flere viktige instanser har fått øynene opp for mulighetene det gir. 

Vi trengte ei helsesista. Vi TRENGER ei Helsesista. Jeg heier på henne. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Oktnxbye skrev:

Jeg er ikke i kjernen av målgruppen til Helsesista, men jeg følger henne på snap likevel fordi jeg syns det er interessant. Konseptet er interessant - og måten hun treffer på er interessant. JA - det er kleint innimellom, JA - jeg tenker av og til "hvaiallverdenerdethunholderpåmed???" men responsen hun får fra ungdommen selv viser at jobben hun gjør er viktig og det hun gjør FUNKER. Jeg har diskutert henne med noen venninner og vi er enstemmig enig i at vi skulle ønske Helsesista fantes da vi var i målgruppen hennes. Hun er nemlig der ungdommen er - alltid, i stedet for å sitte på et halvslitt kontor på en skole, en gang i skuddåret. Helsesista er på bussen, på skolen, mens du sitter på do, på ungdomsrommet eller i prøverommet på HM. Helsesista bruker seg selv som eksempel og hun snakker med et språk som fanger. 
Hun normaliserer vonde følelser uten å bagatellisere, og hun får følgerne sine til å fokusere på de små øyeblikkene med glede - såkalte #happymoment. Hun åpner opp for samtaler om vanskelige tema og får ungdommen til å tenke selv og komme med egne løsninger, i stedet for å være moralens vokter og gi en fasit. Og ved å dele anonymiserte meldinger fra andre, gir hun resten av følgerne sine, "#Sissquaden" - muligheten til å komme med innspill og gi støtte der det passer seg. Helsesista har gitt mot og styrke så mange mange mange unge har turt å si ifra om vold og annen omsorgssvikt i hjemmet. 

Helsesista er også en enestående foregangskvinne når det kommer til å være synlig og aktive på sosiale medier - og flere viktige instanser har fått øynene opp for mulighetene det gir. 

Vi trengte ei helsesista. Vi TRENGER ei Helsesista. Jeg heier på henne. 

Så enig i dette 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Ut fra det som skrives om hvordan hun forholder seg til det økonomiske virker det absolutt som hun har funnet en form for finansiering som absolutt er innafor. 

Takk til de som gav innblikk, blant annet @Bambi1995 og @Kalevala

Det er nok SoMe-profiler som utnytter denne sårbare aldersgruppen. Antar det handler om at hun faktisk først og fremst har en utdannelse og et ønske om å bidra positivt for andre i motsetning til en god del andre som har et mål for øye; å berike seg selv totalt uten hensyn til negativ påvirkning på følgere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vi flere som faktisk prøver å bruke kompetansen de har til å gjøre noe positivt, framfor å sitte å gneldre dritt om diverse folk på kg? Ja. Hun gjør en kjempejobb og er en fin motvekt til mye annet som florerer på sosiale medier. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Helsesista konseptet er smart og det er imponerende å treffe ungdomsmålgruppa på den måte hun har gjort. Å drive folkeopplysning om seksualitet, pubertet, psykisk helse osv. På en måte som gjør at ungdom frivillig oppsøker det er det ikke mange som får til, om noen. Deilig med noen som ikke er redd for å drite seg ut og som er positiv til de unge. Jobber med unge selv og ser at denne typen tilbud er kjærkomment, og et motvekt til seige kommunegrå opplysningsbrosjyrer. Heia helsesista!

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å høre Ingefær podcast episoden med helsesista. Fin episode og ekstremt bra dame! Heia Helsesista 👊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ungene mine på 12 og 13 synes at hun er utrolig klein og blir flaue av å høre på henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nussepus skrev:

Ungene mine på 12 og 13 synes at hun er utrolig klein og blir flaue av å høre på henne. 

Jeg tenker at dette ikke spiller noen rolle. Om barn og unge blir flaue, parodierer osv. De har henne lagt til, og selvom de ler av henne i friminuttet, er det hun som kansje kan overtale de til å bruke belte på bussen, tørre å spørre moren sin om tamponger, og tørre å si nei til sexpress. 

Hun gjør en kjempejobb og burde vært klonet. 🙌

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nussepus skrev:

Ungene mine på 12 og 13 synes at hun er utrolig klein og blir flaue av å høre på henne. 

Som 12 og 13-åring tror jeg mange av temaene hun snakker om, være flaut og kleint uansett hvem og hvordan det blir tatt opp. Kanskje spesielt tema som menstruasjon, sex og kropp/pubertet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...