Gå til innhold

Kaste metalldeler i "Glass og metallemballasje"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt forskjellig metallskrot jeg vil kaste. Det er noen dørhåndtak, et lite metallanker, liten kjetting, noen bolter og noe kobbertråd. Alt er rent metall uten plast, maling og slikt.

Kan dette kastes i sånne "Glass og metall" bur som står rundt? Det står at det kun skal glass og metallemballasje oppi

Anonymkode: 29dd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har litt forskjellig metallskrot jeg vil kaste. Det er noen dørhåndtak, et lite metallanker, liten kjetting, noen bolter og noe kobbertråd. Alt er rent metall uten plast, maling og slikt.

Kan dette kastes i sånne "Glass og metall" bur som står rundt? Det står at det kun skal glass og metallemballasje oppi

Anonymkode: 29dd3...337

Ordet jeg har streket under er et viktig spor. Ingen av tingene du ramser opp er emballasje. 

Anbefaler deg å sjekke på Sortere.no når du er usikker. Legg inn kommune, og søk på det du skal kaste, så får du vite hvordan det skal behandles i din kommune. Sortering varierer nemlig noe fra renovasjonsselskap til renovasjonsselskap. 

Anonymkode: 7c2bc...e31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun metallemballasje som skal i glass og metallcontaineren.

På sortere,no kan du søke opp hvor du skal kaste det du har. Men det du har må du nok på en gjenvinningstasjon for å kaste.

Anonymkode: 115e1...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det står emballasje, men er det farlig med andre ting liksom? Forstår at det ikke er meningen at folk skal kaste alt mulig metallskrot som metallrør, flaggstenger og slikt. Men alle tingene er jo så små at de kan få plass inni en joikakakeboks liksom.

Anonymkode: 29dd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers bare kaster jeg det i restavfall. Da blir det sortert ut som metall

Anonymkode: 29dd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vet det står emballasje, men er det farlig med andre ting liksom? Forstår at det ikke er meningen at folk skal kaste alt mulig metallskrot som metallrør, flaggstenger og slikt. Men alle tingene er jo så små at de kan få plass inni en joikakakeboks liksom.

Anonymkode: 29dd3...337

Det er så vidt jeg kan skjønne ikke størrelsen som er poenget, men typen metall. 

Anonymkode: 7c2bc...e31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke, hiver alt metall i metall og glass embalasje, Alu kobber, karbon stål og rustfritt. Komunen får sikkert dårligere betalt for blandings retur, og mye mye bedre betalt for rustfritt stål om de sorterer det i egen kontainer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev:
 

Ordet jeg har streket under er et viktig spor. Ingen av tingene du ramser opp er emballasje. 

Anbefaler deg å sjekke på Sortere.no når du er usikker. Legg inn kommune, og søk på det du skal kaste, så får du vite hvordan det skal behandles i din kommune. Sortering varierer nemlig noe fra renovasjonsselskap til renovasjonsselskap. 

Anonymkode: 7c2bc...e31

Kommer det flere spor som bidrar til at vi kan løse denne krimgåten?

Anonymkode: 0e6ae...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk disse dunkene utlevert kastet jeg en stekepanne oppi,- da fikk jeg lapp med advarsel. Er altså kun emballasje i glass eller metall som skal oppi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kommer det flere spor som bidrar til at vi kan løse denne krimgåten?

Anonymkode: 0e6ae...079

Niks, dette ene burde holde lenge for å løse mysteriet. :) 

Anonymkode: 7c2bc...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tummy skrev:
 

Jeg bryr meg ikke, hiver alt metall i metall og glass embalasje, Alu kobber, karbon stål og rustfritt. Komunen får sikkert dårligere betalt for blandings retur, og mye mye bedre betalt for rustfritt stål om de sorterer det i egen kontainer. 

Renovasjon finansieres av selvkost, det vil si at innbyggerne betaler det det koster å håndtere søppelet.. Dess dårligere sortert søppelet er, dess dyrere blir tjenesten - for innbygger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All gjenvinning som sorteres som emballasje er finansiert av en emballasjeavgift som emballasjeprodusentene betaler. Det blir derfor totalt meningsløst bare av den grunn å tenke at skruer og muttere kan kastes i metallemballasjedunken bare fordi det er metall. 

For det første bør de fleste av oss være klar over at skruer og muttere ofte er rustfritt og antirustbehandlet metall - mens metallemballasje ikke er det.

Dessuten så medfører feilsortering at kvaliteten på det som sorteres i andre enden forringes - dersom man får for mye metallskrot i sorteringsanlegget kan man risikere at mye av det avfallet man egentlig kunne sortert ut likevel må skrotes fordi det ikke lar seg sortere fra metallskrotet.

Det står ikke en mann på et bånd og plukker ut boltene og skruene fra syltetøylokkene og aluminiumsboksene. Det er mest sannsynlig en kombinasjon av optiske lesere, magneter og luftdyser som sorterer dette fra hverandre. Disse er som regel innstilt på å sortere den emballasjen som er beregnet i en slik dunk, men når det kommer mye annet skrot vil dette forkludre sorteringen.

Så kan vi være så greie å forstå at når det står EMBALLASJE på en dunk eller plastsekk - så er det emballasje som menes, og ikke stolben, skruer, steikepanner (med teflonbelegg og/eller tre- eller plasthåntak!)? Det vil gjøre kvaliteten på sorteringen veldig mye bedre og høyere kvalitet på sorteringen betyr enda bedre gjenvinningsgrad - noe som betyr at større andel av brukte materialer går til produksjon av nye varer. Det er det som er poenget med sortering.

Skruer og bolter kan du levere på miljøstasjonen eller få betalt for hos en skraphandler. Steikepanner er restavfall - de kan ikke gjenvinnes til nye materialer. Men de kan brennes og bli til energi.

Anonymkode: 395f4...5d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok det til slutt med til gjenvinningsstasjon fordi jeg hadde en del annet skrot som skulle kastes. Men reiser nok ikke ens ærend for å bare kaste noen småting. Fant plutselig litt mer, så da gikk det i restavfall. Regner med at det blir sortert ut med magneter. BIR skal ha 50kr som minstepris for å bruke gjenvinningsstasjonene, så da kan det bare være når de gjør seg utilgjengelige på den måten.

Anonymkode: 29dd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tok det til slutt med til gjenvinningsstasjon fordi jeg hadde en del annet skrot som skulle kastes. Men reiser nok ikke ens ærend for å bare kaste noen småting. Fant plutselig litt mer, så da gikk det i restavfall. Regner med at det blir sortert ut med magneter. BIR skal ha 50kr som minstepris for å bruke gjenvinningsstasjonene, så da kan det bare være når de gjør seg utilgjengelige på den måten.

Anonymkode: 29dd3...337

50 kr var da billig, her koster det fra 150 kr (kun bil, fra 250 for bil og henger, og det er størrelsen på bilen og hengeren som gjelder, ikke hvor mye du leverer).

Anonymkode: 705c2...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

50 kr var da billig, her koster det fra 150 kr (kun bil, fra 250 for bil og henger, og det er størrelsen på bilen og hengeren som gjelder, ikke hvor mye du leverer).

Anonymkode: 705c2...3aa

Men er det kommunal eller privat gjenvinningsstasjon? Kommunal burde være mye billigere i og med at man betaler renovasjonsavgift. Alt man ikke kaster i vanlig søppel, slipper de jo å hente.

Anonymkode: 29dd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...