AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Del Skrevet 31. oktober 2018 Han er oppvokst på østkanten av Oslo og legger trykk på ord på veldig «håndverkeraktig» måte. F.eks. «Betong» blir «bettong», osv. Hva er greia? Hører dette hjemme hos en Oslomann? Han er ingen håndtverker, så hva er det som skjer? Synes det høres veldig harry ut. Anonymkode: 0a71c...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 31. oktober 2018 #2 Del Skrevet 31. oktober 2018 Enkelt: Oslo har ulike dialekter/talemåter. Folk snakker forskjellig i ulike strøk av byen. Din tolkning av «typisk østkant-dialekt» er at du syns det høres harry ut. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Del Skrevet 31. oktober 2018 Just now, Høna79 said: Enkelt: Oslo har ulike dialekter/talemåter. Folk snakker forskjellig i ulike strøk av byen. Din tolkning av «typisk østkant-dialekt» er at du syns det høres harry ut. Men jeg er fra Østlandet selv, bare litt sørover. Snakker de typisk sånn de som er oppvokst i Oslo øst? 100% håndverker Anonymkode: 0a71c...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 31. oktober 2018 #4 Del Skrevet 31. oktober 2018 Typisk for østkant-Oslo egentlig 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 31. oktober 2018 #5 Del Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men jeg er fra Østlandet selv, bare litt sørover. Snakker de typisk sånn de som er oppvokst i Oslo øst? 100% håndverker Anonymkode: 0a71c...b0e Det er da store forskjeller på hvordan folk fra Østlandet snakker, så jeg blir litt overrasket over at du ikke har merket dette tidligere? (Hvis du hadde vært f eks fra Bergen ville det vært naturlig at du ikke hørte like god forskjell på Oslo Øst og Oslo vest - akkurat som jeg ikke hører forskjell på ulike Bergens-dialekter, eller f eks Stavanger- vs Sandnes-dialekt) Tilbake til Østlandet, tenk for eksempel folk fra Fredrikstad vs Oslo øst vs Oslo Vest/Bærum. Vi har alle bokmål som skriftspråk, men hvordan vi snakker er gjerne ganske ulikt. Og alle fra Oslo Øst snakker ikke slik som du beskriver, men en del gjør det. Og dessuten: mange (meg selv inkludert) tar lett etter folk rundt seg. Jeg er fra vestsiden av Oslo, men har både bodd og jobbet på østkanten og vestkanten, og kan bekrefte at jeg fort har tatt etter hvordan de fleste rundt meg snakket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #6 Del Skrevet 31. oktober 2018 Jeg er fra Oslo øst og jeg har aldri hørt noe si bettong. Er du sikker på at han ikke er fra Fredrikstad, Halden og de områdene der? Anonymkode: d23be...331 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Del Skrevet 31. oktober 2018 Helt vanlig å si bettong, bannan osv i Groruddalen. Anonymkode: 239f6...ddc 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Oslo øst og jeg har aldri hørt noe si bettong. Er du sikker på at han ikke er fra Fredrikstad, Halden og de områdene der? Anonymkode: d23be...331 Slenger meg på her. Høres mer ut som en østfolding, heller en fra Oslo øst. Anonymkode: 0603d...b90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Del Skrevet 31. oktober 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: Slenger meg på her. Høres mer ut som en østfolding, heller en fra Oslo øst. Anonymkode: 0603d...b90 Man har geografisk øst, også har man sosioøkonomisk øst. Noen hevder Kjelsås er øst lol Ta t-banen inn i Groruddalen og du vil møte folk som siker "bettong". Anonymkode: 239f6...ddc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 31. oktober 2018 #10 Del Skrevet 31. oktober 2018 Mange etnisk norsk barn som vokser opp på østkanten snakker gebrokkent. Alt er mulig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Del Skrevet 31. oktober 2018 Det er Oslo dialekt det. De fleste her snakker sånn Anonymkode: 6a370...469 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Del Skrevet 31. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig å si bettong, bannan osv i Groruddalen. Anonymkode: 239f6...ddc Og Nordstrand, Bekkelaget, Nydalen, sagene, Røa overalt Anonymkode: 6a370...469 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #13 Del Skrevet 1. november 2018 Jeg er fra Stovner øst i Oslo og joda, alle sa type bettong da vi var unge. Men etter utdanning og jobb har de fleste av oss tilpasset språket for å ikke høres så harry ut. Få av oss snakker fisefint, og vi har flere a-endinger og ord med mellomtrykk enn de fra vest, men ville ikke sagt bettong lengre. Anonymkode: d799a...79b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Ellefantella Skrevet 1. november 2018 #14 Del Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Stovner øst i Oslo og joda, alle sa type bettong da vi var unge. Men etter utdanning og jobb har de fleste av oss tilpasset språket for å ikke høres så harry ut. Få av oss snakker fisefint, og vi har flere a-endinger og ord med mellomtrykk enn de fra vest, men ville ikke sagt bettong lengre. Anonymkode: d799a...79b Skriver under denne, jeg er fra tjukkeste Groruddalen selv. Ble så overrasket da jeg fant en gammel skoledagbok her om dagen! For vi skrev akkurat som vi snakket og det var MYE bredere enn vi snakker nå! Jeg har riktignok aldri sagt "bannan" og men kanskje jeg har sagt "bettong"? Usikker. Var mest "de tøffeste" som snakke SÅ bredt at de "bannan". Nå speiler jeg ofte de jeg snakker med, uten å tenke over det, men når jeg møter folk som snakker skikkelig fisefint så klarer jeg ikke å unngå å legge breisida til å snakke så østkant jeg klarer, haha! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #15 Del Skrevet 1. november 2018 10 timer siden, Høna79 skrev: Det er da store forskjeller på hvordan folk fra Østlandet snakker, så jeg blir litt overrasket over at du ikke har merket dette tidligere? (Hvis du hadde vært f eks fra Bergen ville det vært naturlig at du ikke hørte like god forskjell på Oslo Øst og Oslo vest - akkurat som jeg ikke hører forskjell på ulike Bergens-dialekter, eller f eks Stavanger- vs Sandnes-dialekt) Tilbake til Østlandet, tenk for eksempel folk fra Fredrikstad vs Oslo øst vs Oslo Vest/Bærum. Vi har alle bokmål som skriftspråk, men hvordan vi snakker er gjerne ganske ulikt. Og alle fra Oslo Øst snakker ikke slik som du beskriver, men en del gjør det. Og dessuten: mange (meg selv inkludert) tar lett etter folk rundt seg. Jeg er fra vestsiden av Oslo, men har både bodd og jobbet på østkanten og vestkanten, og kan bekrefte at jeg fort har tatt etter hvordan de fleste rundt meg snakket. Mener du at du tror at Stavangerdialekt er en bergensdialekt? Anonymkode: ae3f4...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #16 Del Skrevet 1. november 2018 En eldre Oslodialekt som fortsatt henger igjen noen steder. Anonymkode: c3071...efc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #17 Del Skrevet 1. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du at du tror at Stavangerdialekt er en bergensdialekt? Anonymkode: ae3f4...b71 Om du leser innlegget en gang til vil du nok se at Høna skriver ulike Bergens-dialekter , eller feks Stavanger vs Sandnes-dialekt. Altså at hun ikke hører forskjell på ulike dialekter innad i Bergen, og heller ikke forskjell på folk fra Stavanger og Sandnes Anonymkode: 8631d...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #18 Del Skrevet 1. november 2018 Denne typen oslodialekt henger igjen etter all innflyttingen fra områder rundt på 1800 tallet. På sagene og løkka snakket de slik før bla Anonymkode: 6f4d8...cc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 1. november 2018 #19 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) 14 hours ago, AnonymBruker said: Han er oppvokst på østkanten av Oslo og legger trykk på ord på veldig «håndverkeraktig» måte. F.eks. «Betong» blir «bettong», osv. Hva er greia? Hører dette hjemme hos en Oslomann? Han er ingen håndtverker, så hva er det som skjer? Synes det høres veldig harry ut. Anonymkode: 0a71c...b0e Dette kalles sosiolekt. "Dem hakke hjelpt henner" er gangbart i noen strøk. Sånn er det bare. Endret 1. november 2018 av T-Rex 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 1. november 2018 #20 Del Skrevet 1. november 2018 Oslodialekt! Oslomål, vikamål og østkantmål er en norsk dialekt og den tradisjonelle dialekten i Oslo. Oslodialekt må ikke forveksles med ulike varianter av standardspråket standard østnorsk. På østkanten i Oslo er det fremdeles noen som snakker et talemål preget av tradisjonelt oslomål. Opprinnelig var oslodialekten det språket de lavere sosiale lagene i osloområdet snakket, dvs. arbeidere, husmenn og småbønder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå