Gå til innhold

Ny sjåfør - Jeg skapte to farlige situasjoner. Hvordan unngå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nylig opplevde jeg å skulle kjøre mange timer på motorvei for første gang. Jeg klarte da å skape to potensielt farlige situasjoner som følger:

Begge situasjonene innebar at jeg brått måtte bytte felt i tett trafikk. Begge gangene ble jeg så stresset at jeg følte jeg mistet oversikten, og handlet nok derfor meget utrygt ved å snakke farten raskt og prøve å presse meg inn i en alt for liten luke mellom to biler i motsatt felt. Første gang gikk det ikke og jeg måtte fortsette i eget felt og snu ved senere anledning. Andre gang svingte jeg over, men opplevde nesten å kræsje i bilen foran som plutselig stod stille. Måtte bråbremse og regner med at det bare var flaks at ikke bilen bak kræsjet i meg. 

Jeg er så klart desperat etter å lære hva jeg egentlig burde gjøre i slike situasjoner før jeg tør å utsette meg for slike hastigheter + tett trafikk igjen. 

Jeg tror hovedproblemet mitt er at jeg enda ikke helt klarer å beregne god nok avstand + hastighet til bilene på siden av meg for å kunne klare å smette inn i en luke i det andre feltet. Jeg tør ikke stole helt på min egen avgjørelse og velger som regel helst å bare bli liggende i mitt felt inntil jeg evt blir tvunget ut. 

Hvordan bytter man felt tryggest mulig i tett trafikk og høy fart? Er det en regel jeg bør kunne? 

Anonymkode: 30959...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blink i god tid. Se deg til siden, i speilet slik at du ser bilen bak gir plass til deg. Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg. Bytt felt i god tid

Du må ta tiden til hjelp og bli vant til det. Tenk at det ikke er stress om du ikke får byttet fil, i verste fall må du snu senere. 

Om trafikken er saktegående kan du begynne å blinke og etter noen sekunder begynne å svinge inn i det andre feltet. Da skal bilen som kommer litt bak i feltet stanse for å slippe deg inn, han har vikeplikt. Spesielt ved trafikkork må man ofte presse seg inn for mange gir deg ikke plass. Så du må begynne å svinge slik at de andre ser at du mener det

Anonymkode: 5b12b...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også være mer i forkant og planlegge feltene du legger deg i i forhold til hvor du skal og ut fra trafikkforholdene. Er det tett trafikk, så er det vanskeligere å få byttet felt og man strengt tatt legge seg rett ganske tidlig. I grunnen handler det om trening og bedre forståelse av trafikken og hva slags sjåfør man selv er. Jeg er f.eks. en lite aggressiv sjåfør og foretrekker å unngå stress ved feltskifte ved å forutse og legge meg rett tidlig. Mannen min er mer pågående og venter lengre før han skifter felt og er mer villig til å presse seg inn. 

Anonymkode: 06e3e...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bedre etter litt kjøretrening :) Det viktige er å planlegge kjøringen og hvilket felt du skal bruke i forhold til avkjørsler/riktige filer. Hvis det er mye trafikk er det bedre å være litt tidligere ute og bytte fil, slik at du kan stresse ned litt. Viktig å trene egenskapen til å "løfte blikket" litt også, man skal regelmessig se langt forover også, slik at man kan planlegge kjøringen litt. 

Blink først i god tid, og legg deg så nærmere midstripen på motorveien når du skal bytte felt til venstre eller høyre. Så må du bruke sidespeil aktivt og ikke minst blindsone før du ser en luke og faktisk kan bytte fil. Sier meg delvis enig i innlegg nr. at man gjerne kan begynne å svinge og "legge seg på glid" hvis trafikken er saktegående, slik at de bak ser at du har intensjon om å bytte fil. Da sakner de fleste farten. MEN, samtidig er det viktig å likevel ha full kontroll slik at du problemfritt kan svinge tilbake eller bremse litt ned hvis du ser at bilen i filen du skal over i, derimot ikke sakner farten, for selv om de fleste skjønner tegninga når man tydelig signaliserer at man bytter fil, så er det enkelte som ikke gidder å bremse ned eller ikke har fått det med seg. 

Dette med å "legge seg på glid" er en fin ting å lære seg i mange trafikksituasjoner med mye trafikk, dvs. at man begynner litt på operasjonen, legger seg på glid, men må gjøres på slik måte at man kontrollert kan bremse eller svinge tilbake når man iblant opplever at den andre trafikanten ikke slipper deg frem, for selv om den som kommer bak i mange tilfeller strengt tatt vil ha vikeplikt når man er helt over i feltet, så bør man likevel kjøre slik at man unngår en evt. kollisjon. 

Anonymkode: 48131...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Blink i god tid. Se deg til siden, i speilet slik at du ser bilen bak gir plass til deg. Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg. Bytt felt i god tid

 

Om trafikken er saktegående kan du begynne å blinke og etter noen sekunder begynne å svinge inn i det andre feltet. Da skal bilen som kommer litt bak i feltet stanse for å slippe deg inn, han har vikeplikt. Spesielt ved trafikkork må man ofte presse seg inn for mange gir deg ikke plass. Så du må begynne å svinge slik at de andre ser at du mener det

Anonymkode: 5b12b...047

Den som bytter felt har vikeplikt!!! Det er ingen som SKAL og MÅ slippe deg inn!

Og ikke finn på å snike deg inn foran en lastebil på dens høyre side, sjåføren ser deg ikke, og kjenner knapt om han treffer deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg.

Slutt å bedrive vranglære, det er den som skifter felt som ALLTID har vikeplikt og ALLTID vil få skylden i en eventuell ulykke.

At det er god kutyme å slippe inn folk er en annen sak, men dette du skriver er bare tøys og fanteri.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Blink i god tid. Se deg til siden, i speilet slik at du ser bilen bak gir plass til deg. Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg. Bytt felt i god tid

Du må ta tiden til hjelp og bli vant til det. Tenk at det ikke er stress om du ikke får byttet fil, i verste fall må du snu senere. 

Om trafikken er saktegående kan du begynne å blinke og etter noen sekunder begynne å svinge inn i det andre feltet. Da skal bilen som kommer litt bak i feltet stanse for å slippe deg inn, han har vikeplikt. Spesielt ved trafikkork må man ofte presse seg inn for mange gir deg ikke plass. Så du må begynne å svinge slik at de andre ser at du mener det

Anonymkode: 5b12b...047

Skremmende det du skriver her nå. Flere har allerede skrevet at du har vikeplikt ved feltskifte, men jeg er jammen ikke sikker på om du skjønner helt hva som blir sagt. Om det er slik du kjører til hverdags og i tillegg gir tips om dette så er det ikke rart ulykker skjer. I trafikkork må du ingenting, du kan blinke og håpe at noen slipper deg inn, men å presse seg inn i en allerede for liten luke skaper mer kø fordi du ikke klarte å forberede deg tidlig nok. 

Speilet er en ting, men dødvinkel er alfa omega. Om luken allerede er for liten kan jeg banne på at det ligger en bil i dødsonen som du ikke ser i speilet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Blink i god tid. Se deg til siden, i speilet slik at du ser bilen bak gir plass til deg. Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg. Bytt felt i god tid

Du må ta tiden til hjelp og bli vant til det. Tenk at det ikke er stress om du ikke får byttet fil, i verste fall må du snu senere. 

Om trafikken er saktegående kan du begynne å blinke og etter noen sekunder begynne å svinge inn i det andre feltet. Da skal bilen som kommer litt bak i feltet stanse for å slippe deg inn, han har vikeplikt. Spesielt ved trafikkork må man ofte presse seg inn for mange gir deg ikke plass. Så du må begynne å svinge slik at de andre ser at du mener det

Anonymkode: 5b12b...047

Det du skriver, er farlig. Veldig farlig. 

At man skal gi plass, gjelder der det er såkalt "fletting". Det gjelder IKKE andre steder. 

Anonymkode: 0ec31...5a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Blink i god tid. Se deg til siden, i speilet slik at du ser bilen bak gir plass til deg. Når du blinker skal bil i andre felt gi plass til deg. Bytt felt i god tid

Du må ta tiden til hjelp og bli vant til det. Tenk at det ikke er stress om du ikke får byttet fil, i verste fall må du snu senere. 

Om trafikken er saktegående kan du begynne å blinke og etter noen sekunder begynne å svinge inn i det andre feltet. Da skal bilen som kommer litt bak i feltet stanse for å slippe deg inn, han har vikeplikt. Spesielt ved trafikkork må man ofte presse seg inn for mange gir deg ikke plass. Så du må begynne å svinge slik at de andre ser at du mener det

Anonymkode: 5b12b...047

Å du har lappen? 

Anonymkode: 25ec6...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke klarer å bytt fil forsvarlig må du avbrutte og bli i filen

Anonymkode: 60eda...dd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, WCKD skrev:
 

Slutt å bedrive vranglære, det er den som skifter felt som ALLTID har vikeplikt og ALLTID vil få skylden i en eventuell ulykke.

At det er god kutyme å slippe inn folk er en annen sak, men dette du skriver er bare tøys og fanteri.

Man er faktisk pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:
 

Man er faktisk pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil

Vis meg reglen på denne er du snill. 

Spoiler

§ 12.Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

 

Dersom du sikter til vegtrafikkloven § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

så vil du likevel få vikeplikt ved feltskifte. 

Selvfølgelig er det noe annet når det står et FLETTESKILT, da gjelder det å følge glidelåsmetoden. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:
 

Man er faktisk pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil

Om det står et sånt skilt der, ja. Om ikke, nei. 

flette.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:
 

Man er faktisk pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil

Nok en gang beviser du at du ikke er verdig førerretten din.

Nei, man er faktisk IKKE pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil. For om det var sånn, hvorfor tror du det alltid er den som bytter fil som har vikeplikt? Den eneste gangen du har plikt til å slippe inn/flette er når det er skiltet at to filer går sammen til en.

Herregud for et labert nivå det er på trafikkregelkunnskapen her på forumet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, WCKD skrev:
 

Nok en gang beviser du at du ikke er verdig førerretten din.

Nei, man er faktisk IKKE pliktig til å slippe inn/flette når en bil blinker og vil bytte fil. For om det var sånn, hvorfor tror du det alltid er den som bytter fil som har vikeplikt? Den eneste gangen du har plikt til å slippe inn/flette er når det er skiltet at to filer går sammen til en.

Herregud for et labert nivå det er på trafikkregelkunnskapen her på forumet.

Og nok en gang gikk du på når jeg prøvde å provosere deg litt, jeg vet meget godt at den som skal bytte fil har vikeplikt 😉 du går på hver gang, elbiler tror uansett de har forkjørsrett over alt, også ved filbytte. Det er ikke få ganger noen kjører rett inn i siden min ved bytte, enkelte vet ikke hva blinddsone er, gidder heller ikke se til siden om det er en bil der en gang! Men jeg er som BMW eiere kjennerelt, jeg slipper ikke inn om noen vil bytte, gir heller gass så de ikke rekker lommen mellom meg og bilen fremfor 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å provosere meg? Yeah right, for en elendig unnskyldning. Du tok rett og slett feil. Det finnes ikke noe provokasjon i å komme med vranglære.

Hva har elbiler med dette å gjøre? Blir du ofte kjørt inn i? Dæven, da må du være en dårlig sjåfør dersom du er så uforutsigbar at du konstant blir påkjørt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, du må slutte å gjøre plutselige bevegelser med bilen. Det er da farlige situasjoner oppstår. Du må kjøre mykt og rolig og passivt. Planlegge og ta deg god tid, senke farten rolig. Om du må skifte fil, ikke hiv deg inn i en trang luke - heller blink og gi de rundt tid til å få med seg hva som skjer, og vent til de gir deg plass. Ikke press og kjør aggressivt, da vil du få merker på bilen jevnlig.

Om det er vanskelig å beregne luker, så må du vente på større luker. Rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, BMW 5-serie 535D said:
 

Og nok en gang gikk du på når jeg prøvde å provosere deg litt, jeg vet meget godt at den som skal bytte fil har vikeplikt 😉 du går på hver gang, elbiler tror uansett de har forkjørsrett over alt, også ved filbytte. Det er ikke få ganger noen kjører rett inn i siden min ved bytte, enkelte vet ikke hva blinddsone er, gidder heller ikke se til siden om det er en bil der en gang! Men jeg er som BMW eiere kjennerelt, jeg slipper ikke inn om noen vil bytte, gir heller gass så de ikke rekker lommen mellom meg og bilen fremfor 😎

Ro, ro...? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ViljaH skrev:

Ikke press og kjør aggressivt, da vil du få merker på bilen jevnlig.

«Merker»?😂

Anonymkode: 8731c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

«Merker»?😂

Anonymkode: 8731c...c52

Ja, merker. Fra små skraper til mindre bulker til store bulker. Er du ukjent med ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...