Gå til innhold

Havregrøt/havregryn metter ikke meg, snarere tvert i mot!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, AnonymBruker said:
 

Det er dette jeg har tenkt på. Har ikke søtningsmiddel i, men naturlig honning på toppen, og det tåler jeg ellers. Lurte på om det kunne være kanel, men kuttet det ut i dag og resultatet ble det samme. Men hvis jeg spiser brød med havre i, så går det helt fint. Så er liksom bare den havregrøten som faller feil.

Anonymkode: 27184...016

Har du forsøkt å legge den i melk/ vann dagen før? Kanskje det gjør den lettere å fordøye? Du kan tilsette melk og bær i et glass, putte det i kjøleskapet og koke hele greia dagen etterpå

Anonymkode: b8edd...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også sulten kort tid etter å ha spist havregryn. Nå lager ikke jeg grøt, annet enn å putte melk oppi og lar det svelle litt. Samme med egg, kan ikke bare spise omelett liksom. Må ha noe brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det hjelper å tilsette litt fett for å få en god metthetsfølelse av havregryn. Jeg bruker alltid peanøttsmør eller müsli/ferske nøtter på toppen.

Anonymkode: 93a3f...f25

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du tåler nok havre. Når du spiser brød, har du noe fett og proteiner på toppen. I havregrøten har du... ingenting?

Anonymkode: 84441...603

Har tilsatt både nøtter, bananer, smør, melk, youghurt og nå sist rømme. Men det hjelper ikke. Snålt.

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brimi skrev:
 

Jeg blir også sulten kort tid etter å ha spist havregryn. Nå lager ikke jeg grøt, annet enn å putte melk oppi og lar det svelle litt. Samme med egg, kan ikke bare spise omelett liksom. Må ha noe brød til.

Sånn har jeg det og, må ha brød til egg f eks. Men har kuttet kraftig ned på det, mer pålegg og tilbehør, mindre brød.

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å tilsette egg? Jeg bruker å ha et egg og litt nøtter i havregrøten, da får jeg i meg både proteiner, karbohydrater, fett og fiber😀 

Anonymkode: e12e6...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du prøvd å tilsette egg? Jeg bruker å ha et egg og litt nøtter i havregrøten, da får jeg i meg både proteiner, karbohydrater, fett og fiber😀 

Anonymkode: e12e6...012

Egg i grøten.. Rått eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Har tilsatt både nøtter, bananer, smør, melk, youghurt og nå sist rømme. Men det hjelper ikke. Snålt.

Anonymkode: 27184...016

Ok. Men hvor mye spiser du? Får du i deg færre kalorier ved havregrøt enn når du spiser brødskive? Prøver bare å tenke høyt her... 

Anonymkode: 84441...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Altså du koker grøt av havremelet? Hvor kjøper man det?

Anonymkode: 27184...016

Jepp, 1 dl havremel, 2 dl melk også bare koker jeg til det har passe konsistens. Kanel og sukker på toppen. 

Du kjøper det i vanlig daglivarebutikk.

Anonymkode: cf892...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, 1 dl havremel, 2 dl melk også bare koker jeg til det har passe konsistens. Kanel og sukker på toppen. 

Du kjøper det i vanlig daglivarebutikk.

Anonymkode: cf892...5d0

Takk for tipset, skal jeg prøve😊

Til dere andre, tror rett og slett jeg ikke tåler havregryn så godt. Tror selve grynene er tungt fordøyelige for meg. Ser det er flere her som opplever det samme som meg, så vi er nok forskjellige på hva vi tåler. 

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Kjøp store gryn. Oppskrift: 1dl (60g) havregryn med litt topp på, 2dl væske; her bruker jeg 1dl og 1 dl melk. Kok dette i 7-8min. Pynt med frukt/bær om du vil.

Så lager du 3stk egg ved siden av, slik du vil selv; kokt, stekt etc. Der har du proteiner.

Dette holder 3timer på...kanskje mer.

Anonymkode: 1d8cf...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har du prøvd å tilsette egg? Jeg bruker å ha et egg og litt nøtter i havregrøten, da får jeg i meg både proteiner, karbohydrater, fett og fiber😀 

Anonymkode: e12e6...012

Æsj egg i grøten hvordan da?

Anonymkode: 2b3ee...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Æsj egg i grøten hvordan da?

Anonymkode: 2b3ee...ab8

Ganske enkelt ved å røre inn rått egg når grøten er ferdig, men krever at du har minst 1dl gryn i grøten syns jeg. 

Rører ganske kraftig med en gang jeg har hatt oppi egget sånn at det ikke får koagulert. Kjenner ikke smaken på det når man tilsetter litt topping med smak. 🙂

Endret av Kicki_90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan steike egg eller bacon ved siden av havregrøt om jeg ikke har noe i havregrøten. :) 
Vet at havregrøt er sunt bar, men jeg blir ikke met uten et lite protein kick ved siden. Kan spise uten noe i tillegg, men føles bedre med litt smått ekstra. 

Anonymkode: 96498...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Altså du koker grøt av havremelet? Hvor kjøper man det?

Anonymkode: 27184...016

Havremelk er dyrt så lag det selv av havregryn. Enten ved hjelp av stavmikser eller foodprossesor

Anonymkode: 896be...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...