Gå til innhold

Havregrøt/havregryn metter ikke meg, snarere tvert i mot!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd før at når jeg lager meg havregrynsgrøt, så reagerer magen litt rart. I stedet for å føle metthet, så blir jeg kort tid etter ganske sulten, eller kjenner et sug i magen. Det ender med at jeg må spe på med mer mat. Tenkte jeg skulle prøve igjen i dag, for det er jo så sunt, og det kan jo ikke stemme. Lagde til og med en større porsjon enn vanlig, med nøtter på. Men jaggu skjer det samme nok en gang.. så ikke mer habregrynsgrøt på meg. Er det flere som har opplevd det samme? Hva kan grunnen være at jeg reagerer sånn på dette? Ingen annen mat gjør dette med meg, rett og slett trigger sulthetsfølelsen.

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det opplevde jeg også, helt til jeg byttet ut havregrynet med havremel. Mye bedre, og jeg er mett mye lenger!

Anonymkode: cf892...5d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det samme. Kan spise en god del, men blir liksom ikke mett. Blir ekstremt sulten kort tid etterpå.

Underer meg over folk som holder seg mette i flere timer på havregrøt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva slags havregryn spiser du? Er det lettkokte, eller vanlige store?

2. Hvor mange gram spiser du?

3. Hva har du oppi havregrynen? 

Jeg spiser havregryn til frokost hver dag sammen med masse annet godt, og det holder meg mett i flere timer :) Havregryn er veldig sunt og er "treige" karbohydrater som bidrar til at kroppen bruker lenger tid på å bryte den ned. Høres ut som du spiser enten for lite av det, eller at du bruker litt feil variant :) 

Anonymkode: d35a9...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke blir mette, bruker dere lettkokte havregryn (de som bare skal koke et par minutter)? Prøv vanlige (store) eller steel cut. Jeg spiser havregrøt til frokost hver dag, og blir ikke sulten før klokka er over normal lunsjtid.

Anonymkode: bfaf0...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir kjempemett, men hvis det lages med melk, blir jeg fort sulten igjen. Koker min på vann. 

Anonymkode: f2007...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å holde meg mett på det en stund. Bruker vanlige lettkokte, med peanøttpulver(PB2), og svisker eller rosiner. Noen ganger banan hvis jeg har og gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dere som ikke blir mette, bruker dere lettkokte havregryn (de som bare skal koke et par minutter)? Prøv vanlige (store) eller steel cut. Jeg spiser havregrøt til frokost hver dag, og blir ikke sulten før klokka er over normal lunsjtid.

Anonymkode: bfaf0...442

De jeg bruker er ganske store, skal koke 5-7 min. Er det de lettkokte? Prøvd med både vann og melk. Ingen forskjell.

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det opplevde jeg også, helt til jeg byttet ut havregrynet med havremel. Mye bedre, og jeg er mett mye lenger!

Anonymkode: cf892...5d0

Altså du koker grøt av havremelet? Hvor kjøper man det?

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker store havregryn. Har i cottage cheese for protein. Hvis ikke er jeg sulten igjen veldig fort. 

Anonymkode: 84441...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du reagerer litt på havren (eller noe du har i. Har du søtningsmiddel i?). Det kan være fordi du tåler havre dårlig, tåler det merket du vanligvis bruker dårlig eller at du bare trenger noen dager for at magen din skal venne seg til havren. Man kan kjenne en følelse som minner om sult om magen reagerer på mat man har spist. 

Anonymkode: b8edd...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Høres ut som du reagerer litt på havren (eller noe du har i. Har du søtningsmiddel i?). Det kan være fordi du tåler havre dårlig, tåler det merket du vanligvis bruker dårlig eller at du bare trenger noen dager for at magen din skal venne seg til havren. Man kan kjenne en følelse som minner om sult om magen reagerer på mat man har spist. 

Anonymkode: b8edd...8fe

Det er dette jeg har tenkt på. Har ikke søtningsmiddel i, men naturlig honning på toppen, og det tåler jeg ellers. Lurte på om det kunne være kanel, men kuttet det ut i dag og resultatet ble det samme. Men hvis jeg spiser brød med havre i, så går det helt fint. Så er liksom bare den havregrøten som faller feil.

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, høres ut for meg også som at du egentlig reagerer litt på havre. Det kan gi en sånn slags merkelig følelse, som sug etter noe.  Mens egentlig så er det magen som blir litt lett irritert.? Tåler heller ikke havre noe særlig, tok ei stund for jeg skjønte hva greia var.

Prøv deg fram med andre typer korn, om det kjennes annerledes? Jeg bytta ut til byggrynsgrøt, og det funker mye bedre for meg. Ellers får du jo grøt på quinoa og andre ting. Sammalt rug funker å koke grøt på. 

Anonymkode: 551cf...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg mett noen timer på havregrøt, men da har jeg en ss peanøttsmør på/håndfull nøtter og masse bær. Synes det gjør seg bare man tilsetter sunt fett oppå.

Anonymkode: c7ac1...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er dette jeg har tenkt på. Har ikke søtningsmiddel i, men naturlig honning på toppen, og det tåler jeg ellers. Lurte på om det kunne være kanel, men kuttet det ut i dag og resultatet ble det samme. Men hvis jeg spiser brød med havre i, så går det helt fint. Så er liksom bare den havregrøten som faller feil.

Anonymkode: 27184...016


Brød med havre inneholder gjerne også andre melsorter? Så det blir ikke like mye havre på ei skive havrebrød, som i havregrøten som er koka på bare havre. 

For meg er det også mengde det går på, fant jeg ut etterhvert. Havre i brød, vafler, kjøttkaker osv går fint. Men ren havregrøt får jeg sånt "sug i magen" av. 

Anonymkode: 551cf...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 


Brød med havre inneholder gjerne også andre melsorter? Så det blir ikke like mye havre på ei skive havrebrød, som i havregrøten som er koka på bare havre. 

For meg er det også mengde det går på, fant jeg ut etterhvert. Havre i brød, vafler, kjøttkaker osv går fint. Men ren havregrøt får jeg sånt "sug i magen" av. 

Anonymkode: 551cf...73c

Ja det høres akkurat ut som meg. Skal prøve ut andre sorter korn, takk for tips! Jeg reagerer lett på bønner, linser, erter og hvis det blir for mye grønnsaker på en gang, så tror jeg har en mage som er litt ømfintlig.:/

Anonymkode: 27184...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tåler nok havre. Når du spiser brød, har du noe fett og proteiner på toppen. I havregrøten har du... ingenting?

Anonymkode: 84441...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å tilsette litt fett for å få en god metthetsfølelse av havregryn. Jeg bruker alltid peanøttsmør eller müsli/ferske nøtter på toppen.

Anonymkode: 93a3f...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...