Gå til innhold

Er det noen som opplever barnet sitt som over gjennomsnittet krevende/utfordrende her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og som går på kurs for å mestre barnet sitt bedre?

Hva slags kurs går dere da på? Har dere gått der lenge? Og fungerer det? 

Anonymkode: 1d116...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min har ADHD, så jeg har fått papir på at hun er ekstra krevende 😋

Jeg har fått både COS-P og PMTO. Begge er gode kurs som utfyller hverandre godt.

COS-P handler om tilknytning/trygghet/følelser. Å lære å lese hvordan barnet føler seg og å tilpasse egne reaksjoner. F.eks når treåringen klenger mer enn vanlig og man ikke engang får hentet et glass vann uten at han henger i skjørtene og man selv blir frustrert over at man ikke får så mye som to sekunder uten barn oppå seg, får man verktøy som hjelper en å se at barnet er utrygt og redskaper til å trygge barnet samt gjenkjenne og dempe egne følelser rundt det slik at man kan hjelpe barnet ut av å være trygghetssøkende og bli klar til å utforske mer.

PMTO handler om trygg grensesetting, gode beskjeder og konstruktive tilbakemeldinger i oppdragelse. Man får redskaper og innspill på hvordan løse konfliktområder, som for eksempel leggetid. 

Som forelder er det mange feller man kan gå i, også om grensesetting og emosjonell støtte er noe man egentlig er god på, fordi man er så følelsesmessig involvert. Da er slike kurs nyttige fordi det hjelper en å ta et skritt tilbake og se situasjonen fra en annen vinkel - det gir ofte nye løsninger. 

Anonymkode: 4812f...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 9.51, AnonymBruker skrev:
 

Datteren min har ADHD, så jeg har fått papir på at hun er ekstra krevende 😋

Jeg har fått både COS-P og PMTO. Begge er gode kurs som utfyller hverandre godt.

COS-P handler om tilknytning/trygghet/følelser. Å lære å lese hvordan barnet føler seg og å tilpasse egne reaksjoner. F.eks når treåringen klenger mer enn vanlig og man ikke engang får hentet et glass vann uten at han henger i skjørtene og man selv blir frustrert over at man ikke får så mye som to sekunder uten barn oppå seg, får man verktøy som hjelper en å se at barnet er utrygt og redskaper til å trygge barnet samt gjenkjenne og dempe egne følelser rundt det slik at man kan hjelpe barnet ut av å være trygghetssøkende og bli klar til å utforske mer.

PMTO handler om trygg grensesetting, gode beskjeder og konstruktive tilbakemeldinger i oppdragelse. Man får redskaper og innspill på hvordan løse konfliktområder, som for eksempel leggetid. 

Som forelder er det mange feller man kan gå i, også om grensesetting og emosjonell støtte er noe man egentlig er god på, fordi man er så følelsesmessig involvert. Da er slike kurs nyttige fordi det hjelper en å ta et skritt tilbake og se situasjonen fra en annen vinkel - det gir ofte nye løsninger. 

Anonymkode: 4812f...67b

Sånn cos kurs.. har hørt mye positivt om dem, og det virker som de gir mye verdifull kunnskap. Jeg er veldig opptatt av tilknytning og det å se følelsene til barnet..men man har alltid mye å lære. Hvordan fungerer disse om man vil bli med? Jeg er redd barnevernet blir koblet inn om vi blir med på noe sånt for å lære.

Anonymkode: 7f47d...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sånn cos kurs.. har hørt mye positivt om dem, og det virker som de gir mye verdifull kunnskap. Jeg er veldig opptatt av tilknytning og det å se følelsene til barnet..men man har alltid mye å lære. Hvordan fungerer disse om man vil bli med? Jeg er redd barnevernet blir koblet inn om vi blir med på noe sånt for å lære.

Anonymkode: 7f47d...616

Så du mener at noen skulle melde deg til barnevernet fordi du deltar på et Cos-kurs? Hva er begrunnelsen din for det? 🙄

Anonymkode: fd441...edd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sånn cos kurs.. har hørt mye positivt om dem, og det virker som de gir mye verdifull kunnskap. Jeg er veldig opptatt av tilknytning og det å se følelsene til barnet..men man har alltid mye å lære. Hvordan fungerer disse om man vil bli med? Jeg er redd barnevernet blir koblet inn om vi blir med på noe sånt for å lære.

Anonymkode: 7f47d...616

Så de som holder kurset skulle koble inn barnevernet til deltakerne? Da hadde barnevernet fått mye å gjøre. Hva skulle de sagt i bekymringsmeldingen? «Vi er meget bekymret da disse foreldrene har valgt å delta på Cos-kurs, noe som er positivt for barnet, men vi tror foreldrene sliter i rollen sin fordi de takket ja til Cos-kurs. Undersøkelse i hjemmet bør foretas.» 

Nei, gurimalla. 

Anonymkode: 5a334...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sånn cos kurs.. har hørt mye positivt om dem, og det virker som de gir mye verdifull kunnskap. Jeg er veldig opptatt av tilknytning og det å se følelsene til barnet..men man har alltid mye å lære. Hvordan fungerer disse om man vil bli med? Jeg er redd barnevernet blir koblet inn om vi blir med på noe sånt for å lære.

Anonymkode: 7f47d...616

Jeg fikk det gjennom bup. Mange kommuner tilbyr det gjennom helsestasjonen. 

Unnskyld, men det er da fullstendig ulogisk at barnevernet skal bli koblet på foreldre som søker kunnskap for å kunne være best mulig foreldre? De har da vel mer enn nok med de foreldrene som ikke prøver å forbedre/endre seg til tross for at de bedriver omsorgssvikt? Ærlig talt, greit at man hører mye (usann) dritt om barnevernet altså, men virkelig?

Anonymkode: 4812f...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg fikk det gjennom bup. Mange kommuner tilbyr det gjennom helsestasjonen. 

Unnskyld, men det er da fullstendig ulogisk at barnevernet skal bli koblet på foreldre som søker kunnskap for å kunne være best mulig foreldre? De har da vel mer enn nok med de foreldrene som ikke prøver å forbedre/endre seg til tross for at de bedriver omsorgssvikt? Ærlig talt, greit at man hører mye (usann) dritt om barnevernet altså, men virkelig?

Anonymkode: 4812f...67b

Dette! 👍

Anonymkode: 5a334...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man "melde" seg selv til barnevernet for å få disse kursa, og barnevernet er med i for og slutt samtale.

Både cos og pmto er nyttige kurs som er verdt å ta med seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fagfolka jeg kjenner sier i alle fall at cos er anbefalt alle foreldre. Det trenger ikke være noe spesielt for at det skal være nyttig og bra. 

Anonymkode: a6b6f...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så redd for BVT egentlig? Hva har du å skjule?

Anonymkode: 48b14...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner man COS-P og PMTO kursene nær seg? Spørre på helsestasjonen? Går det an å ta det privat, hvis man ikke får «henvisning» gjennom helsestasjonen eller bup?

Anonymkode: 1d180...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i min kommune og nabokommunen er det cos kurs året rundt. Familiens hus sin Facebook side sender ut påmelding, det er også foreldremøte med cos kurs, deles ut i barnehager osv. I tillegg tilpasses kurset slik at det gjennomføres mens barn er i bhg og skole. Man kan også spørre om kveldstilbud. Dette er i vest Agder. 

Anonymkode: 3a84c...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er nyskjerrig på COS kurs...sjekk ut www.folkom.no 🙂

Fantastisk bra kurs jeg fikk tilbud av via helsestasjonen. I min gruppe er vi 12 ressurssterke foreldre (advokater, politi bla) som ønsker å møte barna våre best mulig i ulike situasjoner. Er halvveis i kurset nå, og gleder meg til påfyll en gang i uken!

Kan absolutt anbefales alle foreldre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gutt med ADD og en med ADHD. Vært utfordringer til tider, og hadde god nytte av COS kurs. 

Jeg har likevel mest vært bekymret for jenta ofte, som det overhodet ikke er utfordringer med. Guttene viser følelser, i forhold til alt, men hun holder ting inni seg. I en søskenflokk der to krever så mye og hun så lite har jeg oftere vært redd for at hun føler seg oversett, og at vi ikke er var nok på hennes behov. 

Anonymkode: a08d5...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 9.51, AnonymBruker skrev:
 

Datteren min har ADHD, så jeg har fått papir på at hun er ekstra krevende 😋

Jeg har fått både COS-P og PMTO. Begge er gode kurs som utfyller hverandre godt.

COS-P handler om tilknytning/trygghet/følelser. Å lære å lese hvordan barnet føler seg og å tilpasse egne reaksjoner. F.eks når treåringen klenger mer enn vanlig og man ikke engang får hentet et glass vann uten at han henger i skjørtene og man selv blir frustrert over at man ikke får så mye som to sekunder uten barn oppå seg, får man verktøy som hjelper en å se at barnet er utrygt og redskaper til å trygge barnet samt gjenkjenne og dempe egne følelser rundt det slik at man kan hjelpe barnet ut av å være trygghetssøkende og bli klar til å utforske mer.

PMTO handler om trygg grensesetting, gode beskjeder og konstruktive tilbakemeldinger i oppdragelse. Man får redskaper og innspill på hvordan løse konfliktområder, som for eksempel leggetid. 

Som forelder er det mange feller man kan gå i, også om grensesetting og emosjonell støtte er noe man egentlig er god på, fordi man er så følelsesmessig involvert. Da er slike kurs nyttige fordi det hjelper en å ta et skritt tilbake og se situasjonen fra en annen vinkel - det gir ofte nye løsninger. 

Anonymkode: 4812f...67b

Det høres bra ut! Jeg tar kontakt med helsestasjonen til uka og håper det er mulig å få plass på et slikt kurs. Takk for svar! 

Anonymkode: 1d116...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...