Gå til innhold

Er det bare fordeler med elbiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, neon_sun skrev:
 

For oss ble det slik, elbilen ble bil nr 1. Vi bruker også betraktelig mindre i drivstoff nå, så det merkes godt på økonomien. Vi skal snart få hele 2 bommer til jobb nå, og selv om elbiler nå må betale gjennom disse, så blir det betraktelig mindre enn med vanlig bil. Jeg skulle gjerne hatt begge bilene elektriske, men mannen nekter (vi kjører endel til Sverige). 

Det eneste negative jeg har kjent på etter halvannet år som elbileier er selvsagt den konstante landingen og at det er crappy kundeoppfølging hos Nissan (men det er jo ikke bilen sin feil). Bilen har gått som en klokke uten noe tull. 

Hvorfor er dere avhengig av kundeoppfølging hvis bilen går som en klokke? :) bare spør fordi jeg er nysgjerrig altså, aldri blitt fulgt opp av en bilselger i etterkant (jeg har også kjøpt fra forhandler)

Anonymkode: be395...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en elbil og en med konvensjonelt drivstoff. Elbilen er nr 1 i hverdagen, men i helgene når vi reiser på hytta bruker vi den andre bilen. Det er kjørelengde og ladetid på elbilen som er den store ulempen for oss som ikke har økonomiske muskler til å skaffe oss en Tesla. Kjørelengden på elbilen vår kan sammenliknes med å ha en konvensjonell bil med ca 10 liters drivstofftank, og hvor det tar 20 minutter å fylle på ca 8,5 liter drivstoff ;) Vi lader derfor mest over natten hjemme eller på jobb (gratis ladestasjon på jobben), og bruker elbilen i dagliglivet. Tur-retur jobb er ca 50 km, så det er virkelig ikke noe problem. Vi har MYE kjørelengde å gå på likevel.

Vi har så lite behov for å bruke tilhenger at for oss var ikke det noe argument. Ingen av bilene våre per i dag har hengerfeste, men selv da vi hadde det ble tilhengeren brukt max 1 gang per år. 

Anonymkode: 81cba...ee9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor er dere avhengig av kundeoppfølging hvis bilen går som en klokke? :) bare spør fordi jeg er nysgjerrig altså, aldri blitt fulgt opp av en bilselger i etterkant (jeg har også kjøpt fra forhandler)

Anonymkode: be395...3fc

Vi er jo i grunnen ikke det :) Det er bare så stor kontrast fra der vi kjøpte bensinbilen fra. Der får vi vennlige mailer om påminnelse og tilbud om for eks dekkskift, EU kontroller, selger har sendt mail og spurt om vi er fornøyd o.l. Det meste er jo salgstriks, men vi føler oss veldig ivaretatt der, og jeg skifter fremdeles dekkene mine der og går innom og snakker litt med selgeren. Vi fikk en svær bukett med roser når vi kjøpte bilen og det var liksom litt ekstra stas. Fra Nissan har vi ikke fått noe og har heller ikke fått noen mailer med oppfølging ovs. Det er i det store bildet bare bagateller, det viktigste er jo at bilen er god. Men det har jo ført til at jeg har mye bedre følelser for Bertel O Steen enn Nissan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, neon_sun skrev:
 

Vi er jo i grunnen ikke det :) Det er bare så stor kontrast fra der vi kjøpte bensinbilen fra. Der får vi vennlige mailer om påminnelse og tilbud om for eks dekkskift, EU kontroller, selger har sendt mail og spurt om vi er fornøyd o.l. Det meste er jo salgstriks, men vi føler oss veldig ivaretatt der, og jeg skifter fremdeles dekkene mine der og går innom og snakker litt med selgeren. Vi fikk en svær bukett med roser når vi kjøpte bilen og det var liksom litt ekstra stas. Fra Nissan har vi ikke fått noe og har heller ikke fått noen mailer med oppfølging ovs. Det er i det store bildet bare bagateller, det viktigste er jo at bilen er god. Men det har jo ført til at jeg har mye bedre følelser for Bertel O Steen enn Nissan. 

Det er en grunn til at bilene blir dyrere og da...

Anonymkode: e08c5...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga brannfare skal man jo helst ikke lade mobiler og sånt om natta, gjelder dette også el- biler? 

Det å fremstille batteriene til elbilene er vel ikke akkurat miljøvennlig ? 

Anonymkode: 84f4c...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, WCKD skrev:
 

Dårligere kjøreegenskaper? Tvert i mot, elbiler har godt kjøreegenskaper fordi så og si all vekta ligger nederst i bilen.

Hvorfor mener du de har mer dekkslitasje?

Økt vekt betyr dårligere kjøreegenskaper uansett hvor vekten ligger. Men du har rett i at det er best med lavt tyngdepunkt hvis vekten ikke økes.

Økt vekt betyr også mer dekkslitasje.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

hvordan liker du å være et forumtroll?

 

Anonymkode: 8012c...17d

Aner ikke hvordan det er, så det vet jeg veldig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Veldig mange tenker slik før de kjøper en. Etterhvert blir elbilen nr 1, og bensin eller dieselbiler står og støver ned og blir til slutt bare brukt til de lengste turene.

Men det er veldig lurt å begynne et sted. Blir du først bitt av basillen, føles vanlige biler veldig gammeldagse ut, og du vil virkelig ikke gå tilbake.

Anonymkode: 8ad17...de6

Det er jo dette som er en nr. 1-bil tradisjonelt sett. El-bilen er i ditt eksempel det man kaller en arbeidsbil tradisjonelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 said:
 

Det er jo dette som er en nr. 1-bil tradisjonelt sett. El-bilen er i ditt eksempel det man kaller en arbeidsbil tradisjonelt. 

Hæ? Nr 1 bil er den man bruker mest. Nr 2 er til nøds.

Anonymkode: dfede...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Nei.

Elbiler er tyngre, noe som gir dårligere kjøreegenskaper og økt dekkslitasje, og de trenger relativt lang tid på å fylles med energi. De er rett og slett ikke gode nok til å være et fullgodt alternativ til bensin- og dieselbilen per i dag. Men om du synes ulempene er til å leve med for ditt bruk så er det jo godt nok.

Er de virkelig så mye tyngre? Ioniq Electric veier mindre enn hybridene og eGolf veier ikke stort mer enn en at det utlignes med full tank på bensin Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illuminatum skrev:
 

Er de virkelig så mye tyngre? Ioniq Electric veier mindre enn hybridene og eGolf veier ikke stort mer enn en at det utlignes med full tank på bensin Golf

Klarer du fylle så mye bensin på en Golf, at den utlignes med drivstoffet, må du kunne fylle 342liter! Det er vektforskjellen mellom eGolfen og en med forbrenningsmotor. Du har ikke mye snøring på hva du snakker om!

Les denne: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/10/26/195446276/bmw-sjef-dieselmotor-er-fortsatt-god-losning

Anonymkode: f7e1d...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei. Man kan ikke trekke henger med dem. Om man ikke kjøper den dyre teslaen da.

Anonymkode: 37317...aaf

Nå kommer det faktisk noen merker til salgs som man kan trekke hengere med. Flere blir det nok etterhvert. Hengere er da også noe de fleste faktisk ikke bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Nei.

Elbiler er tyngre, noe som gir dårligere kjøreegenskaper og økt dekkslitasje, og de trenger relativt lang tid på å fylles med energi. De er rett og slett ikke gode nok til å være et fullgodt alternativ til bensin- og dieselbilen per i dag. Men om du synes ulempene er til å leve med for ditt bruk så er det jo godt nok.

Nei elibilens tyngdepunkt er laver og gir den faktisk bedre kjøreegenskaper. Det er også noe de påpeker i alle testene deres. Så her tar du nok feil. Nei de sliter ikke mer på dekkene enn andre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Økt vekt betyr dårligere kjøreegenskaper uansett hvor vekten ligger. Men du har rett i at det er best med lavt tyngdepunkt hvis vekten ikke økes.

Økt vekt betyr også mer dekkslitasje.

Økt vekt betyr ikke nødvendigvis dårligere kjøreegneskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye argumenter som går igjen mot elbiler som begynner å bli en farse. Hengerfeste, noe de fleste faktisk ikke bruker. Økt vekt gir dårlig kjøreegenskap, noe som er feil når punktet ligger så lavt. Rekkevidde, nå som mange klarer minst 35 mil reell kjørelengde. De fleste kjører ikke lengre enn det på en gang.

En link der man kan lese om Ipace og Tesla X. der står de tom kjøreegenskapene:

Kjøreegenskaper:

Store og tunge Tesla kryper litt sammen og kaster seg energisk inn i svingene når tempoet øker, godt hjulpet av dekkene vi kritiserte i komfortrunden. Jaguar signaliserer kjøreglede – og innfrir.

Testrapportene om de utmerkede kjøreegenskapene til I-Pace nådde Norge lenge før bilen. Derfor var det mer en bekreftelse enn en overraskelse at bilen har en balanse og en presisjon som setter en ny standard i elbilklassen.

https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/duellen-tesla-x-vs-jaguar-i-pace/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Er mye argumenter som går igjen mot elbiler som begynner å bli en farse. Hengerfeste, noe de fleste faktisk ikke bruker. Økt vekt gir dårlig kjøreegenskap, noe som er feil når punktet ligger så lavt. Rekkevidde, nå som mange klarer minst 35 mil reell kjørelengde. De fleste kjører ikke lengre enn det på en gang.

En link der man kan lese om Ipace og Tesla X. der står de tom kjøreegenskapene:

Kjøreegenskaper:

Store og tunge Tesla kryper litt sammen og kaster seg energisk inn i svingene når tempoet øker, godt hjulpet av dekkene vi kritiserte i komfortrunden. Jaguar signaliserer kjøreglede – og innfrir.

Testrapportene om de utmerkede kjøreegenskapene til I-Pace nådde Norge lenge før bilen. Derfor var det mer en bekreftelse enn en overraskelse at bilen har en balanse og en presisjon som setter en ny standard i elbilklassen.

https://www.motor.no/artikler/2018/oktober/duellen-tesla-x-vs-jaguar-i-pace/

Propagandaen din om at de fleste av oss ikke trekker henger, er bare sludder og vås! Lær deg for helvete at det er finnes mange som er avhengige av å ha hengerfeste, det er fordi de trekker henger mye mer enn hva du liker å tro! Pluss alle andre gjør det opptil flere ganger pr.mnd. Enn så lenge er det kun én elbil som har hengerfeste som kan trekkes noe med, og det er helt uaktuelt for de fleste å kjøpe noe så dyrt som ikke er verdt fem sure sild på rekkevidde når det henger noe bak og holder igjen! Når moms og engangsavgift kommer for fullt, blir elbilene så dyre at de aller fleste ikke gidder å løfte øyebrynene for de en gang. Er ikke for ingenting at det selges svært få, hvor det ikke er noe å "spare" på å kjøpe de, som er lagt opp til her i landet. Det hevdes i andre tråder her inne at Kina selger 600.000 elbiler årlig, men har de faen meg over halvparten av kraftforsyningen i form av kullfyrte kraftverk for å forsyne de bilene med strøm også!

Anonymkode: f7e1d...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Propagandaen din om at de fleste av oss ikke trekker henger, er bare sludder og vås! Lær deg for helvete at det er finnes mange som er avhengige av å ha hengerfeste, det er fordi de trekker henger mye mer enn hva du liker å tro! Pluss alle andre gjør det opptil flere ganger pr.mnd. Enn så lenge er det kun én elbil som har hengerfeste som kan trekkes noe med, og det er helt uaktuelt for de fleste å kjøpe noe så dyrt som ikke er verdt fem sure sild på rekkevidde når det henger noe bak og holder igjen! Når moms og engangsavgift kommer for fullt, blir elbilene så dyre at de aller fleste ikke gidder å løfte øyebrynene for de en gang. Er ikke for ingenting at det selges svært få, hvor det ikke er noe å "spare" på å kjøpe de, som er lagt opp til her i landet. Det hevdes i andre tråder her inne at Kina selger 600.000 elbiler årlig, men har de faen meg over halvparten av kraftforsyningen i form av kullfyrte kraftverk for å forsyne de bilene med strøm også!

Anonymkode: f7e1d...489

Fakta er ikke propaganda. Det selges flere og langt flere biler i norge uten hegenrfeste enn med.. Men jeg forstår jo at du ikke kan diskuteres med. Du har jo bestemt deg på forhånd at slik er det. Da er jo det bare å gi opp. Linken er der, med kjøreegenskapene som var et av argumentene. Vel det er jo motbevsist nå. Ha en god helg..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Klarer du fylle så mye bensin på en Golf, at den utlignes med drivstoffet, må du kunne fylle 342liter! Det er vektforskjellen mellom eGolfen og en med forbrenningsmotor. Du har ikke mye snøring på hva du snakker om!

Les denne: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/10/26/195446276/bmw-sjef-dieselmotor-er-fortsatt-god-losning

Anonymkode: f7e1d...489

Nå er det vel ca 200 kg mellom egolf og en normal golf, ikke 1.0 liter. Da blir det vel litt over 100 kg forskjell med full tank. 

Regner med at du har en liten og lett bil siden du er så opptatt av vekt. Du sliter vel ikke på veien unødig? 

For øvrig er det nok ekstremt  lite slitasje med personbiler uten pigg i forhold til tungtransport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rullestolbruker skrev:
 

Økt vekt betyr ikke nødvendigvis dårligere kjøreegneskaper.

Jo, det betyr nødvendigvis akkurat det. En e-golf er ikke like god å kjøre som en dieseldrevet golf mtp f.eks presisjon i styring. Lavere tyngdepunkt er ikke positivt hvis vekten samtidig øker, det gir som oftest behov for endret caster og camber, som igjen påvirker styringen.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:
 

Nå er det vel ca 200 kg mellom egolf og en normal golf, ikke 1.0 liter. Da blir det vel litt over 100 kg forskjell med full tank. 

Regner med at du har en liten og lett bil siden du er så opptatt av vekt. Du sliter vel ikke på veien unødig? 

For øvrig er det nok ekstremt  lite slitasje med personbiler uten pigg i forhold til tungtransport

342kg i forskjell faktisk i egenvekt.

Anonymkode: f7e1d...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...