Gå til innhold

Er det bare fordeler med elbiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil du utelukkende anbefale elbiler? Mener du at det kommer an på bruken? Eller mener du andre alternativer er bedre i de fleste tilfeller?

Anonymkode: 5e608...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Elbiler er tyngre, noe som gir dårligere kjøreegenskaper og økt dekkslitasje, og de trenger relativt lang tid på å fylles med energi. De er rett og slett ikke gode nok til å være et fullgodt alternativ til bensin- og dieselbilen per i dag. Men om du synes ulempene er til å leve med for ditt bruk så er det jo godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil utelukkende anbefale elbil som bil nr 2. Perfekt "konebil"! 

Anonymkode: 64c31...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg vil utelukkende anbefale elbil som bil nr 2. Perfekt "konebil"! 

Anonymkode: 64c31...178

Veldig mange tenker slik før de kjøper en. Etterhvert blir elbilen nr 1, og bensin eller dieselbiler står og støver ned og blir til slutt bare brukt til de lengste turene.

Men det er veldig lurt å begynne et sted. Blir du først bitt av basillen, føles vanlige biler veldig gammeldagse ut, og du vil virkelig ikke gå tilbake.

Anonymkode: 8ad17...de6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Man kan ikke trekke henger med dem. Om man ikke kjøper den dyre teslaen da.

Anonymkode: 37317...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Veldig mange tenker slik før de kjøper en. Etterhvert blir elbilen nr 1, og bensin eller dieselbiler står og støver ned og blir til slutt bare brukt til de lengste turene.

Men det er veldig lurt å begynne et sted. Blir du først bitt av basillen, føles vanlige biler veldig gammeldagse ut, og du vil virkelig ikke gå tilbake.

Anonymkode: 8ad17...de6

For oss ble det slik, elbilen ble bil nr 1. Vi bruker også betraktelig mindre i drivstoff nå, så det merkes godt på økonomien. Vi skal snart få hele 2 bommer til jobb nå, og selv om elbiler nå må betale gjennom disse, så blir det betraktelig mindre enn med vanlig bil. Jeg skulle gjerne hatt begge bilene elektriske, men mannen nekter (vi kjører endel til Sverige). 

Det eneste negative jeg har kjent på etter halvannet år som elbileier er selvsagt den konstante landingen og at det er crappy kundeoppfølging hos Nissan (men det er jo ikke bilen sin feil). Bilen har gått som en klokke uten noe tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt bruk ville en elbil vært ypperlig, har diesel firmabil som jeg kan benytte så mye jeg vil (skatter), en elbil ville vært ypperlig for familieutflukter og korte turer.

Anonymkode: bd25c...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde og tid for å "fylle tanken" er vel de største negative faktorene ved el-bil i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Nei.

Elbiler er tyngre, noe som gir dårligere kjøreegenskaper 

hvordan liker du å være et forumtroll?

 

Anonymkode: 8012c...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg! :) Jeg har kjørt elbil i 3 år nå og hos oss er det bil nr. 1. 

Å fylle «tanken» er ikke et problem. Den fyller seg på natten når vi sover, trenger vi påfyll i løpet av dagen setter vi den på hurtiglader i 15 minutter. Da er vi enten i butikken å handler eller bare slapper av i bilen. Vi har hatt både e-Golf og Tesla og rekkevidde er ikke noe problem. Vi kjørte e-Golfen fra Østfold-Kristiansand-Bø i Telemark og tilbake til Østfold. Ladet 3 ganger hver vei og når man kjører så langt er det godt med pause uansett. Vi kjørte også Teslaen fra Østfold til Trondheim og ladet totalt 25 minutter på turen. De minuttene brukte vi til tissepause og matpause. Jeg kjører e-Golf idag og kjører 9 mil daglig. Setter den i laderen på jobb, men ikke alltid jeg gidder og jeg kjører motorvei halve veien og det er ikke noe problem.

At det kun er Tesla model X som kan trekke henger er ikke noe problem. Jeg bruker hengeren 2-3 ganger i løpet av året og da låner jeg bare bil av pappa eller noe. Vi venter på ny Tesla nå og da selger vi bensinsbilen. Vi sitter da igjen med to elbiler :)

Anonymkode: 6561d...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Husholdning1 skrev:
 

Nei.

Elbiler er tyngre, noe som gir dårligere kjøreegenskaper og økt dekkslitasje, og de trenger relativt lang tid på å fylles med energi. De er rett og slett ikke gode nok til å være et fullgodt alternativ til bensin- og dieselbilen per i dag. Men om du synes ulempene er til å leve med for ditt bruk så er det jo godt nok.

Dårligere kjøreegenskaper? Tvert i mot, elbiler har godt kjøreegenskaper fordi så og si all vekta ligger nederst i bilen.

Hvorfor mener du de har mer dekkslitasje?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjører veldig mye, så hos oss er elbil utelukket på grunn av ladetiden. 

Anonymkode: 6c7f1...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen er at de færreste elbiler egner seg til å dra henger hvis man har behov for det. Og selvsagt rekkevidde. Greier man seg med korte/middels avstander, evt. har mulighet til å lade underveis på langturer kan elbil være et fint alternativ. Men hadde nok ikke gått for det selv, da de få gangene jeg kjører har behov for 30-40 mil i strekk, uten å lade underveis. Og da er det strengt tatt bare Tesla som duger, og den er for dyr for å forsvare investeringen. Man skal kjøre veldig mye og langt før Tesla lønner seg, så her i gården er det bensinbil. 

Anonymkode: 33dd6...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det er 0 hurtigladestasjoner i fylket, er ikke elbiler noe jeg anbefaler her. Det er store avstander her...

Anonymkode: 651d5...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt elbil i tre år nå, og har i tillegg en relativt stor dieselbil. 

Lading skjer på natten og er ikke noe vi merker noe til. I løpet av de tre årene vi har hatt den, har jeg hurtigladet to ganger, begge fordi jeg hadde glemt å lade på natten. 

Hos oss er elbilen førstevalg, både på grunn av høy kjørecomfort og økonomi. Dieselbilen brukes kun dersom vi skal trekke henger, kjøre lenger enn rekkevidden på elbilen, eller fordi elbilen er opptatt. 

Vi velger gjerne å ha to elbiler, men foreløpig er utvalget av biler som kan trekke henger (skjer for ofte til at det er hensiktsmessig å låne bil) begrenset og kostbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

El-bil skal jeg aldri ha.

Anonymkode: 4d089...c8e

Det sa jeg også, men har bestillt og venter på en ny Nissan Leaf 👏🏻

Anonymkode: ae122...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Rekkeviddde, ladetid og lademuligheter (der jeg bor) gjør at det nå ikke er noe alternativ for meg. Ved eventuell flytting eller flere ladestasjoner hjemme, og stadig bedre rekkevidde, kommer nok dagen jeg også «konverterer»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi kjører veldig mye, så hos oss er elbil utelukket på grunn av ladetiden. 

Anonymkode: 6c7f1...2fb

Uhm, hvor mange timer i døgnet kjører du egentlig?

Anonymkode: e08c5...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...