Gå til innhold

Har læreren lov til dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Jegskulleønskeat said:
 

Absolutt. Jeg er enig i at læreren ikke gjorde noe galt, men forstår selvsagt at eleven ble brydd og flau. 

Det forsto helt sikkert læreren også.

Anonymkode: 2d861...1cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det forsto helt sikkert læreren også.

Anonymkode: 2d861...1cf

Selvfølgelig. Det er normalt å bli flau og forlegen av at noe slikt blir kommentert. Det kan være veldig ubehagelig i begynnelsen, men til syvende og sist blir man jo glad for at folk bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym burker skrev:
 

Men ville det ikke vært en bedre løsning om læreren ba foreldrene si i fra?

Det vil nok variere fra person til person. Er mange 16-åringer som ikke vil at foreldrene skal trekkes inn. Er heller ikke alle foreldre som er flinke til å snakke med barna sine.

Når barnet er såpass stort, så tenker jeg at læreren gjorde det riktige. Det er selvsagt flaut/pinlig for eleven (og kanskje læreren), men det at noe er flaut, betyr jo ikke at det er galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var bra løst av læreren! Jeg slet selv MYE med svetting i den alderen, og merket det ikke selv. Jeg forsto ikke hvorfor folk trakk seg unna! Foreldrene mine jobbet mye, og var sjelden hjemme. Jeg dusjet annenhver dag + etter trening som jeg alltid hadde gjort, og forsto ikke at jeg måtte endre rutinene, for jeg visste ikke at det var et problem. Det tok TRE ÅR før noen faktisk sa noe til meg! Og da var det en ansatt på stedet jeg hadde hatt praksis i 3 uker, som tok meg til side. Da hadde både medelever på skolen, og voksne på arbeidsplassen gått rundt og snakket om meg, i stedet for å si fra. 😕 

Anonymkode: fe47d...b02

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Jeg svarte på en kommentar. Det vil ikke si at alt handler om meg. 

Vurderer å skrive bare anonymt heretter. Omg..

Egentlig ikke vits, du er lett å kjenne igjen. Er bare å lete etter noen som skriver "stakkars" uten videre begrunnelse. :P 

Anonymkode: aef1d...6fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig "flaut" at en lærer tar opp slike ting direkte med den personen det gjelder, da blir det vel minst like "flaut" dersom læreren hadde tatt det opp med foreldrene først... 

Anonymkode: 1fa24...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Selvfølgelig. Det er normalt å bli flau og forlegen av at noe slikt blir kommentert. Det kan være veldig ubehagelig i begynnelsen, men til syvende og sist blir man jo glad for at folk bryr seg.

Det er utilgivelig at læreren konfronterer eleven med problemet på en slik måte at det oppstår en pinlig situasjon som kan skade eleven for livet. Slike lærere bør i det minste få en reprimande og helst avskjediges. Eleven burde heller fått en skriftlig og anonym melding om problemet, uten at læreren ga noe signal om hvor meldinga kom fra.

Anonymkode: cb96b...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er utilgivelig at læreren konfronterer eleven med problemet på en slik måte at det oppstår en pinlig situasjon som kan skade eleven for livet. Slike lærere bør i det minste få en reprimande og helst avskjediges. Eleven burde heller fått en skriftlig og anonym melding om problemet, uten at læreren ga noe signal om hvor meldinga kom fra.

Anonymkode: cb96b...27b

Akkurat som dette er så mye bedre. Jeg er rimelig sikker på at dette også er ulovlig å gjøre for en lærer.

Det er heller ikke utilgivelig at det oppstår en pinlig situasjon. Dette er jo i tillegg en pinlig situasjon om informasjon som er til elevens beste. Jeg kan vanskelig forestille meg hvordan en slik melding kan overbringes uten at det blir pinlig. Dog er det faktisk enda med pinlig å gå rundt og lukte svette. Pinlige situasjoner vil man dessverre oppleve mange ganger gjennom livet. Det kalles livet, å leve.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer folk på hvorfor mange av oss lærere lurer på å skifte yrke.. 

Damned if you do, damned if you don’t. 

Anonymkode: b46de...34e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes læreren var flink, hun var diskré og fikk frem poenget uten å være spydig (slik jeg forstod det). Skjønner jo at datteren ble flau, det er flaut å høre at man går rundt og lukter svette men jeg vil tro at i ettertid så vil det komme en dag hvor hun vil være takknemlig for at noen sa ifra... om jeg har en stor buse i nesa for eksempel så vil jeg jo at noen sier ifra i stedet for at jeg går rundt med den synlig hele dagen.

Dette med sugemerket derimot er en annen sak..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte læreren ordet sugemerke, eller kan det tenkes at hun er bekymret for hva slags blåmerke dette er?

Det kan jo være at denne læreren er litt bekymret for denne ungdommen...

 

Anonymkode: 008de...5b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en fin måte å fortelle det på. Sparer nok ungdommen din for mange kommentarer som ikke er like hyggelige. Forstår godt at jenta di synes det var flaut og ubehagelig, men jeg tror hun senere vil sette pris på at noen sa ifra. Men har du ikke merket at hun lukter selv? Hadde jo vært bedre om det var du som kommenterte det før andre. Anbefaler deg likevel å gi henne tips om hvordan hun kan unngå svettelukt igjen. Det med sugemerke synes jeg var litt unødvendig, men jeg hadde samme tanke som AB over meg at det kanskje så ut som et blåmerke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Nei bare nei! Jeg hadde tatt dette opp med skoleledelsen.

 

Hvorfor nei?

Anonymkode: 78552...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eleven burde heller fått en skriftlig og anonym melding om problemet, uten at læreren ga noe signal om hvor meldinga kom fra.

Det hadde vært uakseptabelt, i mine øyne. Da hadde sekstenåringen garantert brukt mye energi på å tenke på hvem som hadde sendt meldingen.

En anonym melding er like fullt en konfrontasjon, og det er da mye verre å gå og lure på om hele klassen har snakket seg imellom og gitt beskjed, enn å bli litt flau der og da i en privat samtale med læreren. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 22.12, Million skrev:
 

Jeg reagerer mer på at læreren ikke foreslo at hun dusjer oftere, istedenfor å nesten si at tenåringen skal kladde deodorant oppå svettelukten i håp om å kamuflere den (noe som ikke funker, deo brukes på REN hud).

Jeg synes det var helt greit av læreren å si fra. Hun har nok merket det lukter av datteren din, og kanskje har flere av medelevene gått til læreren og sagt i fra allerede.... det må da være verre? Synes læreren gjorde helt rett i å si fra til datteren din, sånn at hun kan gjøre noe med saken og bli flinkere til å vaske seg og dusje oftere. Dette er det du som må ta opp med datteren din, og det skader ikke å spørre hvordan hun egentlig går frem for å vaske kroppen sin. Bruker hun såpe nok, og gnir hun det skikkelig inn der det lukter mest svette på en kropp? Ikke alle er like flinke til å vaske seg.... så selv om hun går inn på badet og du hører dusjen er på, er det ikke sikkert hun blir så veldig ren om hun vasker seg feil. Uansett, dusjer hun ikke hver dag nå, bør du jage henne i dusjen oftere, minst annenhver dag i alle fall.

Mener du seriøst at en lærer skal fortelle hvordan man vasker seg? Hvor tafatte er dagens foreldre egentlig? 

Anonymkode: fc29b...468

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2018 den 17.17, AnonymBruker skrev:
 

Hei. Min 16 år gammel datter fortalte meg når hun kom hjem fra skolen at lærerinnen  sa at hun ville ta en prat med henne, de gikk på et lite grupperom. Lærerinnen sa sånn : «ettersom vi har om teamet hygiene vil jeg si at det lukter svette av deg. Og jeg sier det for din egen å klassekameratene sin skyld, det er lurt at du bruker deodorant» er dette egentlig greit? datteren min ble veldig pinlig berørt av dette. I tillegg spurte lærerinnen om hun hadde sugemerke. Er dette vanlig oppførsel for en lærer? Synes ikke dette er passende..

Anonymkode: 11599...e58

Det ble gjort i enerom så ser jeg ikke problemet. Datteren din er nok skitfeldig og du må lære henne skikkelig hygiene. Sugmerker er også horete, så det bør hun ikke la noen mann lage på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mener du seriøst at en lærer skal fortelle hvordan man vasker seg? Hvor tafatte er dagens foreldre egentlig? 

Anonymkode: fc29b...468

Nei. Det var ikke læreren jeg "snakket til" i det innlegget. Les en gang til. Det var rettet til tenåringens mor, ser du vel? Hun har åpenbart feilet et eller annet sted i oppdragelsen og hvordan hun har lært datteren å vaske seg, siden hun går rundt og lukter og er til sjenanse for sine medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2018 den 17.52, AnonymBruker skrev:
 

Det er utilgivelig at læreren konfronterer eleven med problemet på en slik måte at det oppstår en pinlig situasjon som kan skade eleven for livet. Slike lærere bør i det minste få en reprimande og helst avskjediges. Eleven burde heller fått en skriftlig og anonym melding om problemet, uten at læreren ga noe signal om hvor meldinga kom fra.

Anonymkode: cb96b...27b

Jeg har ikke ord. :ler: 

Anonymkode: fae30...b62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har ikke ord. :ler: 

Anonymkode: fae30...b62

Det var nok ironi

Anonymkode: b0d8f...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...