Gå til innhold

Har læreren lov til dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det innafor. Læreren har gjort jobben sin - å sørge for et godt klassemiljø. Også for din datter, som ellers ville blitt baksnakket eller utestengt. Alle som har vært i et rom med 20-30 tenåringer vet hvordan de behandler den som stinker. 

Jeg synes du skal takke læreren, og gjøre jobben din som forelder. Nemlig å lære datteren din om personlig hygiene. 

Anonymkode: e41b9...f4e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er ikke greit! Jeg hadde klaget på læreren. Dette kunne læreren heller tatt opp på foreldremøte. 

Anonymkode: f8792...44a

Hvorfor må det bestandig tas i plenum viss det kun er den enkelte det gjelder? 

Muligens et pinlig tema, men det er da enda pinligere å gå rundt og lukte vondt uten at man selv er klar over det? 

Hvorfor har du selv ikke lagt merke til dette dersom andre har det, ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er ikke greit! Jeg hadde klaget på læreren. Dette kunne læreren heller tatt opp på foreldremøte. 

Anonymkode: f8792...44a

Du synes slikt bør tas opp i plenum??!

Tommelfingerregel: ros i plenum, ris i enerom. Bra at lærer tok det opp. Du som mor burde lært din 16-åring å bruke deo forlengst.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Million skrev:
 

Du må innrømme at du da stiller i en egen kategori. Å ikke bruke såpe når man vasker seg, er ikke "normalen". Det mest vanlige er å såpe inn håret og kroppen for å bli ren.

Du får ikke vekk hudfett og hodebunnsfett uten såpe til å løse opp fettet. Og gammelt fett lukter, enten du tror det eller ei. Det lukter hudfett, ikke rent og friskt av såpe.

Jeg bruker shampoo ja, men jeg mener såpe på kroppen. En vanlig, frisk kropp trenger ikke såpe på kroppen. I veldig mange tilfeller kan såpe gjøre kroppslukt værre fordi det tar bort den naturlige bakteriefloraen.

 

https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584

Anonymkode: d15b6...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rullestolbruker skrev:
 

Er enig med de andre her som sier at det er greit at man tar opp lukt og evt. dårlig hygiene. Det kan jo være flere grunner til det. Noen har overivrige svettekjertler og svetter mer enn normalt. Men synes også dette burde taes opp med deg som foreldrer, og også på en annen og penere måte.

Syne heller ikke lærer har noe med evt. sugemerke.

Hvorfor skal foreldrene også informeres av skolen? En 16-åring skjønner fint tegninga og vil nok i mange tilfeller tenke at dette ikke er noe som skolen skal ringe hjem om eller ha møte om. Det handler jo også om barnets privatliv. Vil de at foresatte skal vite det, kan de jo bare fortelle det selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som grunnskolelærer har jeg gitt beskjed om kroppslukt til flere elever, spesielt elever som er tidlig i puberteten (11-13år). Man kjenner ikke sin egen kroppslukt i lik grad som det andre gjør, og elevene virker takknemlige, jeg har til gode å få en foreldreklage på dette. Det hender også at eleven ikke tar grep selv, i disse tilfellene blir det et punkt på foreldresamtalen. Så lenge det gjøres på en hyggelig, og ikke minst forklarende måte, ser jeg ingenting i veien med å gi beskjed om kroppslukt. Det sparer eleven for potensiell utestenging og baksnakking.  

Anonymkode: ce2be...e12

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Stakkars! Jeg tror jeg hadde blitt veldig brydd selv, tenkt at læreren hatet meg

Du ville foretrukket å gått rundt og luktet vondt istedenfor at læreren snakket med deg om det? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Stakkars! Jeg tror jeg hadde blitt veldig brydd selv, tenkt at læreren hatet meg

Du er en av disse skjøre som alltid må dulles med?

Anonymkode: 82e54...788

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ts?? Hvor er du

Anonymkode: 3ef07...7c2

Hun forsvant nok raskt når hun ikke fikk støtte, og innså at hun burde tatt grep FØR læreren ga beskjed. 

Anonymkode: 04f22...2b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bruker shampoo ja, men jeg mener såpe på kroppen. En vanlig, frisk kropp trenger ikke såpe på kroppen. I veldig mange tilfeller kan såpe gjøre kroppslukt værre fordi det tar bort den naturlige bakteriefloraen.

 

https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584

Anonymkode: d15b6...800

Hva skulle den artikkelen "bevise" i din nei-til-såpe holdning? Det står jo f.eks.
"

Den mest konkrete anbefalingen kommer fra hudlegen Jørgen Serup.

– Jeg anbefaler at man dusjer hver dag i tre–fem minutter og at vannet ikke er for varmt, sier Serup.

Han maner til forsiktighet med bruken av såpe.

Man kan bruke mild såpe i armhulene og skrittet hver dag. På resten av kroppen kan man bruke såpe en eller to ganger i uken – alt etter om man har mer eller mindre sart hud. Hvis man har sart hud – for eksempel atopisk eksem – bør man bruke minst mulig såpe. Hvis man svetter mye, kan man bruke såpe oftere, fastslår Serup."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vel, når læreren må gjøre din jobb så synes jeg du skal være takknemlig. Å lære barn om hygiene er foreldrejobb, så her har du feilet. Godt læreren tok tak.

Anonymkode: 323b9...49d

Da kan jeg komme med min egen historie. Jeg har hatt hormonforstyrrelser som tenåring og luktet svette uansett. Brukte masse forskjellige deodoranter, dusjer hver dag, skifter klær osv. Likevel like jævlig etter en halvtime. Jeg kunne ikke akkurat ha med meg en koffert med skifteklær og skifte hvert friminutt. Gikk over etter ett års tid.

Anonymkode: c178e...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Stakkars! Jeg tror jeg hadde blitt veldig brydd selv, tenkt at læreren hatet meg

Wow... Bare.. Wow.. 

Du må virkelig ta tak i deg selv og slutte å være så hårsår. Har lest de andre trådene og svarene dine også. 

 

Anonymkode: 53599...5e6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er kjipt å høre sånn, men syns ikke det var galt. Vi må tåle å ta i mot litt kritikk. 

Anonymkode: 2d861...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da jeg var på samme alder fikk jeg høre det i venneflokken, det ble sagt på en ok måte, men det var vel pinlig.... Hadde heller foretrukket at en lærerik hadde sagt det i enerom.

Anonymkode: 61eaa...136

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Barbere armhulene? Hvis man dusjer og vasker seg ordentlig behøver man da ikke fjerne hårene der. Å fjerne disse har da med mote å gjøre og ikke hygiene. For kroppen har de vel en hensiktsmessig funksjon.

Anonymkode: 84a33...073

En barbert armhule har den overflaten man ser. En ubarbert armhule har trolig en overflate som er 3-4 ganger så stor pga alle hårene som det også legger seg svette i.

Resten sier seg selv 🙂

 

Jeg synes TS og datteren skal være takknemlig for at læreren stiller opp og sier ifra på en diskret og god måte.

Anonymkode: 443a5...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike tråder som dette som gjør at jeg mister troen på menneskeheten. Hvordan i alle dager kan dette være et problem? Både du og din datter burde være glad for at noen tok opp svettelukt som kan utvikle seg til noe negativt i samspill med de andre ungdommene. Vær heller glad for at det er læreren som tok det opp på en grei måte, og ikke medelever som kom med negative kommentarer som ville blitt hengende ved din datter lenge. Jeg fatter bare ikke at det sitter folk rundt i landet og faktisk vurderer å klage inn en lærere som tok opp et problem på tomanns hånd, den mest diskre måten man kan gjøre det på. Ville du heller foretrukket at hun skulle tatt det i plenum?

Anonymkode: be837...bd5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er ikke greit! Jeg hadde klaget på læreren. Dette kunne læreren heller tatt opp på foreldremøte. 

Anonymkode: f8792...44a

Kan du si noe om hvorfor ikke dette er greit?

Anonymkode: 8ceae...d04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...