Gå til innhold

Har læreren lov til dette?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som mener at læreren ikke burde si noe om lukten. Skal bare barnet gå rundt og lukte da? Kanskje andre elever fniser bak ryggen?

 

Nei, om JEG skulle regelmessig lukte, så håper jeg virkelig at noen sier ifra. Klart det er superflaut, hadde nok dødd litt, men heller det enn at jeg gikk rundt og plaget andre med svettlukt.

Anonymkode: f1568...254

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns læreren gjorde dette på en fin og diskret måte. Så klart er det sårende å høre, men nødvendig? Alternativet ville vært å sende meld hjem til foresatte, men ville det bli tatt bedre i mot da? Det med varemerke vet jeg ikke om vår kritikk? 

Jeg ble selv sendt inn på privat samtale med læreren, for jeg lo litt mye av div elever. De var mine venner altså, så ingen mobbing! Læreren mente jeg lagde litt uro i klassen av dette, for det skapte mye knising og uro. De elevene jeg lo av tøyset fælt når de skulle svare osv. Jeg ble hverken fornærmet eller sur, men tok meg rett og slett sammen. Lærere som tar elevene ut på private samtaler er gull verdt spør du meg! 

Anonymkode: 4f4a1...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym burker skrev:
 

En slik opplevelse kan skape dårlig selvtillit hos din datter. Det kan føre til at  hun ikke tør å være med klassekameratene sine, fordi hun er redd for at de skal si flaue ting om henne. Ville droppet å si noe, noen ting kan vi bare la ligge, for den enkeltes psyke.

På hvilken måte kan lærerens samtale med eleven skape dårlig selvtillit? Er det ikke verre med  medelever som kommenterer svettelukten eller trekker seg unna grunnet dårlig lukt? Vil ikke det gå utover selvtilliten mener du? 

#krenkehysteri

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Snaskesnusken skrev:
 

På hvilken måte kan lærerens samtale med eleven skape dårlig selvtillit? Er det ikke verre med  medelever som kommenterer svettelukten eller trekker seg unna grunnet dårlig lukt? Vil ikke det gå utover selvtilliten mener du? 

#krenkehysteri

Helt enig. 

Nå får vi gå ut fra at denne eleven faktisk har sjenerende kroppslukt, og det kan godt hende andre elever har spurt læreren om hun kan ta det opp. Ja, det er sikkert flaut å få høre at man lukter vondt. Kanskje får jenta litt dårligere selvtillit og blir veldig selvbevisst på dette når hun får vite det? Men hva er løsningen? Hva er alternativet?

Læreren kan droppe og si noe, med det resultat at medelever trekker seg unna eller sier noe om det. Det må da være mye verre!  

Jeg vet i hvertfall med meg selv at jeg hadde satt uendelig stor pris på om jeg hadde vond kroppslukt eller noe annet ved meg som var ubehagelig for andre. Selv om jeg er voksen hadde jeg nok blitt veldig flau og lei meg, og antakelig fått nærmest «tvangstanker» om å unngå å lukte vondt. Det hadde nok, helt ærlig, stresset meg enormt. Men det er fortsatt bedre enn å gå rundt å ikke vite. Sier noen fra så kan jeg i hvertfall gjøre noe med det!

Tenk så ille å oppdage senere at du har gått rundt å stinket i årevis uten å vite det og uten at noen hadde turt å si fra....

Anonymkode: ef959...e9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym burker skrev:
 

Jeg mener at å ta opp alle problemer som irriterer oss vil bare skape unødvendig diskusjon. Jeg irriterer meg over at kollegaen min smatter i lunsjen, har mat i skjegget, puster veldig tungt, snyter seg rett ved siden av meg, bruker ikke dobørste etter et toalettbesøk, setter aldri på kaffe etter å ha tatt den siste skvetten, holder ikke opp døra for de eldre på arbeidsplassen og har også litt svettelukt. Jeg kan ikke forstå at det faktisk finnes mennesker som tar opp alt som irriterer eller provoserer. Er det faktisk noen som gjør det?

Jeg tenker at læreren sikkert gir blanke i svettelukt for sin egen del, men medelevene er ikke nødvendigvis så tolerante. I brytningstiden mellom barn og voksen, skjer det mange endringer med kroppen som gjør at man blant annet bør endre rutiner for hygiene. Når da foreldre og ungdom selv ikke er bevisst problemet, er det faktisk hensynsfullt å gi beskjed på en ok måte. Medelevene merker det garantert, og man kan ikke overlate det til dem å gi god veiledning.

Det eneste som er ille med å få vite om et problem man kan gjøre noe med, er tanken på at andre kan ha lagt merke til problemet tidligere uten å si noe. Er jo derfor man blir flau der og da. På sikt vinner man jo likevel stort på å lære seg både bordskikk og normal hygiene så man ikke skiller seg unødvendig negativt ut.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke læreren ikke ha lov til å si noe om det? Her ble faktisk datteren din tatt til side, til et privat område for der å bli fortalt at hun lukter svette. TS burde heller støtte opp læreren og forklare overfor datteren at det er godt ment for så å vise og fortelle litt om diverse løsninger for datteren.

Det kan være at andre elever har kommet til læreren og sagt i fra at hun lukter. Lukt gjør at man holder seg unna. Som andre sier: Hva skal alternativet ha vært? At hun skulle fortsette å lukte, og kanskje enda mer lukt? Slik at elever kan trekke seg unna henne, og i verste fall mobbe henne?

Lukt kjenner man ikke alltid selv, da er det bra om noen sier i fra. Og den som sier at dette skulle blitt tatt opp på et foreldremøte?? What?? Hvorfor det? Slik at alle foreldene skal få vite om en jentes lukt??

Anonymkode: daffe...009

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Når alt kommer til alt, så er det ikke noen fasit på hva som er rett og galt. Man må nesten se an situasjonen. Er dere enig?

 

Nei, en sånn betydelig ting bør gis beskjed om. Jeg har hatt en ansatt som lukta vondt, både svette og dårlig ånde, og det var et problem for oss kollegaer. Men jeg klarte ikke å ta det opp, det var et problem som hadde vært der lenge før jeg kom inn i bildet, og tydeligvis ikke tatt opp før. Skulle ønske jeg hadde hatt baller (eller den kvinnelige ekvivalenten til baller) til å ta det opp, men synes det var vanskelig siden han var dobbelt så gammel som meg og hadde jobba der fire ganger så lenge. 

At lærer tar det opp med elev alene uten noen andre til stede er så utrolig bra, eleven får mulighet til å gjøre noe med det og ingen andre hører det. Herlighet, det er jo vinn-vinn. 

Anonymkode: ab229...da4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym burker skrev:
 

Mener fortsatt at det er viktig å se an situasjonen. Hva om det er en person som læreren veit har en fattig familie, og så vidt nok penger til mat. Vil det ikke være lurt å gjøre det på en annen måte, sammenliknet med en ganske gjennomsnittlig person?

 

Så hva ville du egentlig gjort hvis du var lærer i en slik situasjon?

Ville du bare latt det skure og gå, uten å snakke om dette til de elevene det gjelder? Og risikere at andre elever trekker seg lenger og lenger unna "stinkerne" som risikerer baksnakking og erting / mobbing?  

Anonymkode: 1fa24...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Mener fortsatt at det er viktig å se an situasjonen. Hva om det er en person som læreren veit har en fattig familie, og så vidt nok penger til mat. Vil det ikke være lurt å gjøre det på en annen måte, sammenliknet med en ganske gjennomsnittlig person?

 

Hva har det med dusjing å gjøre?

Anonymkode: daffe...009

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:
 

Selvsagt er det greit. Skjønner at det er flaut, men takk og pris for at hun har en lærer som tar opp et vanskelig tema på en skikkelig måte. 

 

Anonymkode: b44d5...241

Signerer denne! Hun tok det jo opp veldig diskret, og ingen av de andre elevene fikk det med seg. Og MYE bedre at læreren sier fra enn at hun blir en "snakkis" blandt de andre!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Mener fortsatt at det er viktig å se an situasjonen. Hva om det er en person som læreren veit har en fattig familie, og så vidt nok penger til mat. Vil det ikke være lurt å gjøre det på en annen måte, sammenliknet med en ganske gjennomsnittlig person?

 

Jeg har vanskelig for å se for meg at en fattig familie er så fattige at de ikke har råd til såpe og deodorant. Og jeg mener fortsatt at svaret er nei, dette må gis beskjed om. Vedkommende elev har stor sjanse for å bli utstøtt hvis hun lukter vondt, det kan føre til sosiale problemer. 

Anonymkode: ab229...da4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym burker skrev:
 

Jeg mener at å ta opp alle problemer som irriterer oss vil bare skape unødvendig diskusjon. Jeg irriterer meg over at kollegaen min smatter i lunsjen, har mat i skjegget, puster veldig tungt, snyter seg rett ved siden av meg, bruker ikke dobørste etter et toalettbesøk, setter aldri på kaffe etter å ha tatt den siste skvetten, holder ikke opp døra for de eldre på arbeidsplassen og har også litt svettelukt. Jeg kan ikke forstå at det faktisk finnes mennesker som tar opp alt som irriterer eller provoserer. Er det faktisk noen som gjør det?

Jeg føler meg veldig rund i kantene. Det er mange ting jeg lar vær å ta opp. Hvert fall når det gjelder forholdet mellom meg og folk jeg treffer ofte. Også mann i huset. Det kan skape mye unødvendig uro.

Men det er enkelte ting som man faktisk bør ta opp. Ting som kan gjøre det lettere for personen det gjelder.

En person som lukter sterkt svette, ofte, bør få beskjed om dette. I dette tilfellet syntes jeg læreren gjorde det på en fin måte. Vi vet ikke hvordan ting ble sagt, da det muligens er en fornærmet 16 åring som har fortalt det til sin mor, som igjen føler seg fornærmet og forteller det videre her. Men at læreren tok opp dette på tomannshånd, er veldig bra.

Jeg har hatt en kollega som luktet fælt. Folk nektet å jobbe sammen med ham, de måtte lufte ut etter at han hadde forlatt kontoret. En gang tok de og vasket ytterjakka hans. Til slutt måtte lederen ta ham til side, gi ham ekstra skjorte og si at det er viktig å komme ren på jobb. 

Jeg har også gitt beskjed til en butikk, i forbindelse med en undersøkelse, at de har en ansatt som lukter veldig sterkt og sur svette. Den ansatte er veldig hyggelig og dyktig, men det var en periode jeg vegret meg for å gå inn i butikken, da lukta var så sterk og sur at det kjentes på et par meters avstand. Muligens han har fått beskjed, for han lukter ikke like ille lenger. Jeg vet det var mange andre som også snakket om den ansatte og vurderte å bytte butikk på grunn av ham.

Så om du takler at din kollega lukter svette, eller smatter høyt og mye i lunsjen, så er det greit, men om denne svettelukta og smattingen fører til at andre ikke vil dele bord med denne personen i lunsjen, burde kanskje noen si fra. Ikke slenge ut en bemerkning, men snakke ordentlig om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, jeg er sånn som ikke tåler å være med folk som stinker så jeg synes det er fint at hun ga beskjed.

sugemerke har hun ingenting med.

Anonymkode: 5bf51...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Mener fortsatt at det er viktig å se an situasjonen. Hva om det er en person som læreren veit har en fattig familie, og så vidt nok penger til mat. Vil det ikke være lurt å gjøre det på en annen måte, sammenliknet med en ganske gjennomsnittlig person?

 

Om det er en fattig familie med dårlig råd, er det nesten enda viktigere at jenta får beskjed om å vaske seg. Har de ikke råd til deodorant, så har de forhåpentligvis her i Norge rent vann i springen. Har de ikke det, så burde noen gripe inn for å hjelpe. En ren kropp lukter ikke svette. 

Og om en person er fattig og ikke kan være med på ting, grunnet mangel på penger, vil dårlig hygiene gjøre spranget mellom denne personen og resten av verden enda større. enda lettere å bli mobbeoffer, utestengt osv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Men ville det ikke vært en bedre løsning om læreren ba foreldrene si i fra?

Hvis det hadde vært en elev på barne- eller ungdomsskolen, ja. Men hun er 16, så jeg regner med hun går på videregående. Da er det langt mindre samarbeid mellom foreldre og skole, og det er faktisk greit. Ungdommene er i ferd med å bli voksne og han ansvar for sin egen hygiene.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var helt greit å ta opp problemet med svettelukt. Det ble jo gjort på tomannshånd på et eget rom.

Det med sugemerket høres kanskje litt rart ut å ta opp, men vi vet jo ikke hvordan ordene falt. Det kan ha vært et forsøk på spøk fra lærerens side for ikke å gjøre situasjonen så alvorlig. Jeg ville ikke lagd noe oppstyr pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Anonym burker skrev:
 

Men ville det ikke vært en bedre løsning om læreren ba foreldrene si i fra?

Vet du, når man går på videregående, er man såpass voksen og gammel at man ikke bør ha foreldrene sine til slike ting lengre. Ærlig talt, det får være måte på hvor lettkrenket vi skal være. Det er tross alt ikke barneskole vi prater om her.. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym burker skrev:
 

Blir man ikke 16 i 10klasse?

Jo det kan man bli, men da på våren i 10. klasse.  Er man 16 på høsten så går man i 1. på videregående. 

Anonymkode: ab229...da4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tråd-starter forsvunnet sporløst, når han/hun skjønte at de aller fleste i denne tråden faktisk støtter læreren, isteden for å støtte tråd-starter?  

Anonymkode: 1fa24...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ungdomsskole med en gutt som STINKET. Han gikk i de samme klærne hver dag, og det luktet selv om du stod flere meter vekk fra han. Det var sykt ubehagelig for alle som gikk i klassen hans, fordi de måtte sitte i samme rom som han.
Her er det jo helt klart foreldrene sin feil, de gikk jo rundt i ekle hullete klær også. Han ble mobbet mesteparten av ungdomsskolen, og det var ikke før foreldrene mistet foreldreretten at ting ble bedre for han. Han fikk normal hygiene, og han fikk flere klær han kunne skifte mellom. 
Lærere må kunne peke ut for en elev at de lukter. For deres egen del, men også for andre! Det er utrolig ubehagelig å måtte være den som sitter ved siden av en person som stinker, og det gjør en ganske upopulær. Hvis du stinker er det få som vil være nær deg, og det er trist. :( 

Jeg syntes ikke at lærer bør spørre om en elev har sugemerke, men hun gjorde i alle fall det riktige med å ta henne inn på et privatrom for å prate med henne om det. 

Jeg kan foresten også dele at vår gymlærer begynte en time med å si at vi måtte huske å vaske gymklærne våre, fordi det var noen som luktet ganske stramt før vi i det hele tatt begynte. Han sa "De det gjelder vet det selv", så husk det til neste gang. 

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...