Gå til innhold

Hvordan si fra til svigers angående jul, på en ok måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst: jeg har et veldig godt forhold til svigermor, så dette er ikke en svigermor gjør alt feil tråd. 

Så til saken. Etter vi fikk barn har det vært naturlig for oss å feire jul annenhvert år med mannens side og min side, noe som er helt fair selvfølgelig. Vi har brukt noen dager av romjulen til å være med den familien vi ikke feirer julaften med. Ingen av oss bor i samme by. Begge bestemødre synes det er stas å ordne til jul å få "ungene" hjem på julaften. Vi har nettopp fått vårt andre barn og julaften i år er min mors tur. Da feirer vi sammen med broren min og hans far også, i tillegg til øvrig familie som går litt på rundgang. Men så spør svigermor om ikke vi alle skal komme til dem julaften, hun spør i plenum i et familieselskap og vi ble vel egentlig litt overrasket. Hun har tre ganger tidligere i høst hintet om vi skal dit, hvorpå jeg har svart henne at vi skal jo til mamma i år men kommer gjerne i romjulen som vi pleier annenhver jul. Så da spør hun altså min mor som ikke visste helt hva hun skulle svare på stående fot.. Vi har alle et godt forhold til hverandre, men jeg har helt ærlig ikke lyst til å feire sammen hele storfamilien da det blir veldig mange. Min bror og hans far som ikke har noe spesielt ønske om å feire med mine svigerforeldre. I tillegg er det jo det at det er noe eget ved å "komme hjem" til jul selv om man er voksen, og det synes min mor også som ser frem til å få barnebarna hos seg. Mannen min er enig i at vi ønsker annenhvert år med begge familier da det blir mye ståk og mas i tillegg med ørten mennesker i samme hus, og alle må overnatte der også pga reisevei. 

Jeg vil jo ikke fremstå som den kjipe svigerdatter heller, så hvordan si fra på en greiest mulig måte? Jeg vet svigermor mener godt, men hun har en tendens til å ville "kapre" små og store feiringer uten å tenke på at kanskje min mor synes det er hyggelig å kunne stelle i stand av og til også, pluss at vi har familie på vår side som vi ønsker å feire jul med. 

 

Anonymkode: a192e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle et godt forhold til hverandre, men jeg har helt ærlig ikke lyst til å feire sammen hele storfamilien da det blir veldig mange. Min bror og hans far som ikke har noe spesielt ønske om å feire med mine svigerforeldre. I tillegg er det jo det at det er noe eget ved å "komme hjem" til jul selv om man er voksen, og det synes min mor også som ser frem til å få barnebarna hos seg. Mannen min er enig i at vi ønsker annenhvert år med begge familier da det blir mye ståk og mas i tillegg med ørten mennesker i samme hus, og alle må overnatte der også pga reisevei. 

Du sier dette. (Kjære vene, hvor tafatt går de an å bli?)

Anonymkode: 9ae2d...adb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt nettopp det du sier her, samt lagt til at det blir litt mye mår dere nettopp har fått ett barn til med så mange mennesker til feiring. Dessuten må jo svigermor forstå at din familie kanskje har flere enn bare dere som ønsker å feire jul sammen, uten at de har en naturlig tilknytning til hennes familie. Forstår veldig godt din bror bl.a, han har jo ikke noe «slektskap» til dine svigerforeldre. 

Anonymkode: 69b44...e7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du sier dette. (Kjære vene, hvor tafatt går de an å bli?)

Anonymkode: 9ae2d...adb

Fordi om jeg sier det slik tar hun det feil opp. I hennes øyne er ikke dette et problem overhodet fordi det er så koselig å være sammen ALLE sammen med alt, derfor så "tafatt". 

Anonymkode: a192e...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville bare sagt nettopp det du sier her, samt lagt til at det blir litt mye mår dere nettopp har fått ett barn til med så mange mennesker til feiring. Dessuten må jo svigermor forstå at din familie kanskje har flere enn bare dere som ønsker å feire jul sammen, uten at de har en naturlig tilknytning til hennes familie. Forstår veldig godt din bror bl.a, han har jo ikke noe «slektskap» til dine svigerforeldre. 

Anonymkode: 69b44...e7a

Ja det var lurt å ta med at det blir styrete med en liten baby. Håper bare det ikke blir tatt ille opp, har opplevd det før.. Hun er litt blind for sånne ting. 

Anonymkode: a192e...878

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke du skal måtte si noe, det skal mannen din. Etter egne erfaringer blir det bare sure miner mot deg om du forklarer hvorfor dere ikke kommer, så mannen din bør ta seg av det. 

Anonymkode: affe4...0cc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt takk for invitasjonen, men da det har vært avtalt lenge at dere skal til deres mor, blir det sånn i år, men dere gleder dere til å komme der i romjulen og så feire jul med dem neste år sånn som dere pleier.

evt får mannen din si det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er mer bekymret en du trenger. 
Bare vær litt tydeligere og vennlig. :) 
Si at du skjønner og at du er glad i henne, men dere har andre mennesker dere er glad i og vil dra til også. Dere vil jo prøve å få møt alle i jula uansett. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din sier at dere har tradisjoner annethvert år med dine foreldre og øvrig slekt, og at dere gleder dere til å komme til svigers til neste år. Jeg ville ikke lagt vekt på at det blir styrete med baby, for da må dere gjerne ta diskusjonen igjen om to år.

Og når jeg leser grundigere og ser at du allerede har presisert et par-tre ganger i høst at dere skal til din mor i år, synes jeg mannen godt kan fortelle sin mor at hun må finne seg i å vente på tur og ikke prøve presse gjennom viljen sin ved å ta folk på senga. Så får hun bare mugne litt. Høres ut som hun er vant til å få det som hun vil, og at det er på høy tid ar hun får litt motstand.

Endret av Hactar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjempehyggelig og raust av henne å be, men dere må dessverre takke nei. Det blir for mange, og broren din (og hans far?) ønsker veldig å holde på tradisjonene, selv om de også syntes det var utrolig hyggelig å bli bedt. Så dere syns alle sammen at det er best å fortsette som før, særlig nå med ny baby, men tusen, tusen takk for omtanken. Julaften må nok bli hos din mor som planlagt, men i romjulen, da kommer dere selvsagt og gleder dere til det."

Anonymkode: 179ef...5f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at mannen din skal prate med henne og si at i år er det ikke hennes tur. Jeg skjønner godt at hun vil gjerne ha dere på besøk, men det er faktisk ganske frekt av henne å prøve å ta over når hun vet at det er de andre besteforeldrenes tur i år. Hun fremstår som kontrollerende og egoistisk når hun har spurt flere ganger og fått beskjed om at det ikke er hennes tur, og så går hun til den andre bestemoren som blir helt tatt på senga. 
Jeg forstår godt at du ikke vil komme på feil side med svigers, men det er jo mannen din som bør ta den praten. Det er hans mor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Veldig koselig at du inviterer min familie, men det går ikke da de har annen familie som feirer jul hjemme hos dem. Brødre, søsken, barnebarn osv. 

Men vi gleder oss til jul med dere neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør strengt tatt mannen din kunne forklare sin mor. For det er jo hans mor. Si det som det er, at dere skal feire jul hos moren din og at det kommer andre dit som dere feirer sammen med. Og at dere kommer til din svigermor neste jul

Anonymkode: f39b8...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chiyo skrev:
 

Jeg syntes at mannen din skal prate med henne og si at i år er det ikke hennes tur. Jeg skjønner godt at hun vil gjerne ha dere på besøk, men det er faktisk ganske frekt av henne å prøve å ta over når hun vet at det er de andre besteforeldrenes tur i år. Hun fremstår som kontrollerende og egoistisk når hun har spurt flere ganger og fått beskjed om at det ikke er hennes tur, og så går hun til den andre bestemoren som blir helt tatt på senga. 
Jeg forstår godt at du ikke vil komme på feil side med svigers, men det er jo mannen din som bør ta den praten. Det er hans mor. 

Det er dette jeg føler litt også.. For hun visste jo godt at vi skulle til min mor som vanlig. Og vi sees jo i romjulen som vi pleier. Jeg er heller ikke den som favoriserer min mor ellers, her er vi ganske 50-50. Skal snakke med mannen min :)

 

Anonymkode: a192e...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for gode forslag! Satser på svigermor forstår 😊

Anonymkode: a192e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...