Gå til innhold

Bilen blir stående ukjørt i tørr garasje frem til våren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe jeg bør gjøre nå eller de neste vintermånedene for at den skal kunne kjøres igjen til våren? 

Anonymkode: 5e64c...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sett den på håndbrekket alle de månedene, det gjorde jeg, og hele driten rusta fast. Fikk beskjed av mekaniker at settes bilen bort og den står noe lunde flatt, parker den på giret og ikke mer.

Anonymkode: 2c1a1...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk.  Skal tanken helst være full, eller betyr dette ingenting for evt. kondens når den ikke skal kjøres?

Anonymkode: 5e64c...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ha full tank, koble fra batteriet, pass på at dekkene er fulle av luft, og ha gjerne en liiten glipe i vinduet åpent så det ikke samler seg fukt i bilem

Anonymkode: 2c1a1...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en intelligent batterilader som ikke overladder batteriet. Full tank. Ikke sett på håndbremsen.Ha litt ekstra luft i dekkene, 0,5 bar holder. 

Anonymkode: 39147...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare hadde koblet fra batteriet jeg, ellers enig med deg.

Anonymkode: 2c1a1...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lever inn skiltene, så slipper du å betale årsavgift.

Anonymkode: 8e9fd...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke parker med håndbrekket på tilfelle det fryser til.

Anonymkode: 46cac...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke masse tid og energi på å bytte olje, lade batteriene, fylle tanken, koble fra batteriet, koble av håndbremsen, vaske og polere bilen, tilsette ekstra frostvæske og styre på.

Med mindre bilen har dårlig batteri, eller blir lagret på et røft sted, vil alt arbeidet sannsynligvis være helt unødvendig.

Parker bilen og grav den frem igjen til våren. Lever inn skiltene om du vil spare noen kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en siste kjøretur og brems hardt noen ganger slik at du får bort overflaterust på bremsene.

Anonymkode: cbcd4...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det noe jeg bør gjøre nå eller de neste vintermånedene for at den skal kunne kjøres igjen til våren? 

Anonymkode: 5e64c...884

Om den står tørt, men ikke temperert, er det viktig at du har full tank. Ellers kan det danne seg kondens i tanken ved temperatur svingninger. Bytt olje og filter, kjør motor litt etterpå slik at ren olje er kommet til over alt. Er det en gammel bil, ta ut batteriet og ha det på et kjølig sted. Er bil nyere med elektronikk, undersøk med en forhandler om det går greit å la den stå uten strøm så lenge. Uansett bør batteriet lades med ujevne mellomrom gjennom vinteren.

Parkerer mc’n med denne oppskriften, og det eneste jeg gjør når den skal i gang på våren, er å tømme bensintanken og ha på frisk bensin. Og sette inn nyladet batteri da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full tank hvis der er kaldt. Det er viktigere at man er innom og drar i håndbrekket enn at det ikke står på. Bilen bør startes av og til, og bremsene brukes innimellom.

Det omtrent verste man kan utsette en bil for er å la den stå stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...