Gå til innhold

Dag 2 på lavkarbo - så sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Roci skrev:
 

Man kan spise bacon og fløte på en lavkarbodiett, men man ikke. Det er mange måter å spise lavkarbo på, og ikke alle omfater store mengder smør, fløte og bacon.

Det er vel en av de største mytene rundt lavkarbo.

Dessuten må man skille mellom lavkarbo som paraplybegrep og for eksempel Fedon, LCHF/Atkins, lav GI, south beach.

Og man kan faktisk være vegetarianer på lavkarbo! Men vanskelig å være veganer, det blir for ensidig kost.

 

Fedon svarer på mange vanlige myter og spørsmål: https://fedon.no/tema/noen-vanlige-sporsmal-om-lavkarbo/

Mange glemmer at grønnsaker som vokser over jord pluss en del bær, er en viktig del av lavkarbo kostholdet.

Anonymkode: a7983...b23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.10.2018 den 21.09, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke helt riktig ifølge dette:

Hentet fra Fitnessbloggen - 10 påstander om lavkarbo som ikke stemmer

 

Anonymkode: 64191...e30

Fløte er kanskje greit i små mengder men ikke bacon. Rent fett som er naturlig på kjøtt og fisk er bra for deg. Behandlet kjøtt og fett er ikke bra. Pluss alt saltet som kommer med slik mat. Tenk rent når det gjelder råvarer så holdes helsen oppe og en bra dose trim  😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 11.05, AnonymBruker skrev:
 

Havregryn har for høyt innhold av karbohydrater til å kunne spises hvis man skal gå på lavkarbo. Det er 62 gram pr 100 gram. Spiser man bare 100 gram havregryn i løpet av dagen så har man ikke mye å gå på resten av dagen for å kalle det lavkarbo. 

http://kostreform.no/definisjon-av-lavkarbo/

 

Anonymkode: 64191...e30

Nei men for å si det sånn- så er det havregryn kjempesunt og metter masse. La nå folk spise havregrynene sine med god samvittighet, tror ikke det er mange som er overvektige fordi de har spist for mye havregryn. Å havregryn er BRA karbo, brytes langsomt ned i tarmen. Så ja du har vel i teorien rett i at det er ikke lavkarbo med havregryn, men who cares. Ønsker alle hadde spist mer havregryn til frokost feks så kanskje ikke halvparten av Norges befolkning ikke hadde vært overvektige. 

Anonymkode: 1a88b...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 19.55, AnonymBruker skrev:
 

AT.DU.GIDDER! Hadde blitt helt dårlig av alt det fettet. Æsj (sorry lav-karbo).

Jeg er HELT FOR å kutte ned på karbohydrater, men noen karbohydrater bidrar til økt metthetsfølelse og er veldig bra for deg. Havregryn er ett eksempel på treige karbohydrater. Spiser jeg det som frokost, er jeg ikke sulten før etter 4 - 5 timer. Jeg spiser også en del knekkebrød som "fyll", med det pålegget jeg ønsker. Spiser middag som vanlig (sunne middager, med både grønnsaker, tilbehør og hovedmaten). Knekkebrød, frukt, og nøtter til kveldsmat. Er stort sett ikke veldig sulten i løpet av dagen, og da er det kun hvis jeg har vært på trening. Jeg går ned i vekt :) 

Anonymkode: d411f...ec0

Det hen sier 👆 så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: 1a88b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei men for å si det sånn- så er det havregryn kjempesunt og metter masse. La nå folk spise havregrynene sine med god samvittighet, tror ikke det er mange som er overvektige fordi de har spist for mye havregryn. Å havregryn er BRA karbo, brytes langsomt ned i tarmen. Så ja du har vel i teorien rett i at det er ikke lavkarbo med havregryn, men who cares. Ønsker alle hadde spist mer havregryn til frokost feks så kanskje ikke halvparten av Norges befolkning ikke hadde vært overvektige. 

Anonymkode: 1a88b...2ba

Det er vel ingen som bestrider at havregryn er sunt, bare at de ikke hører til i et lavkarbokosthold. Hele prinsippet bak lavkarbo er jo at man "bytter ut" karbohydrater med fett. Om du innfører havregryn i en middels streng lavkarbodiet vil det faktisk kunne føre til vektøkning i stedet for vektnedgang, fordi kombinasjonen av høy andel karbohydrater + høy andel fett er vektøkende. I den sammenhengen spiller det derfor ingen rolle at havregryn er langsomme karbohydrater som brytes sakte ned.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Roci skrev:
 

Det er vel ingen som bestrider at havregryn er sunt, bare at de ikke hører til i et lavkarbokosthold. Hele prinsippet bak lavkarbo er jo at man "bytter ut" karbohydrater med fett. Om du innfører havregryn i en middels streng lavkarbodiet vil det faktisk kunne føre til vektøkning i stedet for vektnedgang, fordi kombinasjonen av høy andel karbohydrater + høy andel fett er vektøkende. I den sammenhengen spiller det derfor ingen rolle at havregryn er langsomme karbohydrater som brytes sakte ned.

Spiser du havregryn til frokost i en MIDDELS streng lavkarbo, herregud... Føler jeg er på middels lavkarbo å spiser fortsatt havregryn, må jo ha litt karbo. Men nå er ikke jeg på en diett, har bare en sånn livsstil. Høy andel karbo og høy andel fett gjør jo selvfølgelig at alle vil legge på seg, men ei skål havregryn til frokost gjør vel ikke at en har ett høyt inntak av karbo? 

Anonymkode: 1a88b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kariannne

Jeg syntes det er litt vittig at de som har spist store mengder chips, pizza, pølse i brød, hver dag plutselig legger om kostholdet å så påstår at en skål havregrøt liksom ikke er bra og fy fy. Det er ikke havregrøt som har gjort folk tykke. Ikke grovbrød, fiberrike knekkebrød eller grønnsaler som vokser i jorden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 12.58, Roci skrev:
 

Det er vel ingen som bestrider at havregryn er sunt, bare at de ikke hører til i et lavkarbokosthold.

 

Jeg bestrider at havregryn er sunt. Havregryn er IKKE sunt! Mennesket er ikke utviklet til å spise korn i det hele tatt. Ikke bare på grunn av karbohydratene, men også på grunn av andre stoffer som finnes i korn. Blant annet gluten (ikke i havre, men i mange andre kornsorter) og fytinsyre (kan reduseres med bløtlegging og surdeigsbaking). Fytinsyre binder seg til vitaminer og mineraler og er ufordøyelig for mennesket. Det betyr altså at det stjeler næringsstoffer fra oss. Korn er anti-næring. Det hjelper ikke mye at det inneholder vitaminer og mineraler når vi ikke klarer å ta opp så mye av det og det i tillegg stjeler næringsstoffer fra andre matvarer...

Anonymkode: e68a1...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev:
 
Dag 2 på lavkarbo - så sulten

Anonymkode: 669e6...a10

Du må jo la det gå noen dager, kanskje over en uke før du venner deg til det. Magesekken må "justere seg" etter mengde mat. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bestrider at havregryn er sunt. Havregryn er IKKE sunt! Mennesket er ikke utviklet til å spise korn i det hele tatt. Ikke bare på grunn av karbohydratene, men også på grunn av andre stoffer som finnes i korn. Blant annet gluten (ikke i havre, men i mange andre kornsorter) og fytinsyre (kan reduseres med bløtlegging og surdeigsbaking). Fytinsyre binder seg til vitaminer og mineraler og er ufordøyelig for mennesket. Det betyr altså at det stjeler næringsstoffer fra oss. Korn er anti-næring. Det hjelper ikke mye at det inneholder vitaminer og mineraler når vi ikke klarer å ta opp så mye av det og det i tillegg stjeler næringsstoffer fra andre matvarer...

Anonymkode: e68a1...90f

Rapportert.

Anonymkode: 1fc12...0ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Rapportert.

Anonymkode: 1fc12...0ce

Haha, beklager at jeg tok livsløgnen fra deg. Men det er vel ingen grunn til rapportering det?

Anonymkode: e68a1...90f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Haha, beklager at jeg tok livsløgnen fra deg. Men det er vel ingen grunn til rapportering det?

Anonymkode: e68a1...90f

Dårlig forsøk på trolling, kan du ikke bedre enn dette? Lite kreativt 🙄😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bestrider at havregryn er sunt. Havregryn er IKKE sunt! Mennesket er ikke utviklet til å spise korn i det hele tatt. Ikke bare på grunn av karbohydratene, men også på grunn av andre stoffer som finnes i korn. Blant annet gluten (ikke i havre, men i mange andre kornsorter) og fytinsyre (kan reduseres med bløtlegging og surdeigsbaking). Fytinsyre binder seg til vitaminer og mineraler og er ufordøyelig for mennesket. Det betyr altså at det stjeler næringsstoffer fra oss. Korn er anti-næring. Det hjelper ikke mye at det inneholder vitaminer og mineraler når vi ikke klarer å ta opp så mye av det og det i tillegg stjeler næringsstoffer fra andre matvarer...

Anonymkode: e68a1...90f

Har du kilde på dette eller? 

Anonymkode: 1a88b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.10.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev:
 

Spiser du havregryn til frokost i en MIDDELS streng lavkarbo, herregud... Føler jeg er på middels lavkarbo å spiser fortsatt havregryn, må jo ha litt karbo. Men nå er ikke jeg på en diett, har bare en sånn livsstil. Høy andel karbo og høy andel fett gjør jo selvfølgelig at alle vil legge på seg, men ei skål havregryn til frokost gjør vel ikke at en har ett høyt inntak av karbo? 

Anonymkode: 1a88b...2ba

Jeg spiser ikke lavkarbo (lenger), men når jeg gjorde det, fulgte jeg denne lavkarbopyramiden, og der hører korn og havregryn til et liberalt lavkarbokosthold, så det er der jeg har det fra :) Jeg fulgte ulike fora og lavkarboblogger, og så at det var mange som opplevde at selv moderate mengder karbohydrater fra f.eks. korn fikk vektnedgangen til å stoppe opp. Noen opplevde det samme med melkeprodukter. Poenget mitt er vel rett og slett bare at det som fungerer for deg (og flott at du har funnet det ut!) ikke nødvendigvis fungerer for alle andre, og da må man prøve seg fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:
 

Jeg spiser ikke lavkarbo (lenger), men når jeg gjorde det, fulgte jeg denne lavkarbopyramiden, og der hører korn og havregryn til et liberalt lavkarbokosthold, så det er der jeg har det fra :) Jeg fulgte ulike fora og lavkarboblogger, og så at det var mange som opplevde at selv moderate mengder karbohydrater fra f.eks. korn fikk vektnedgangen til å stoppe opp. Noen opplevde det samme med melkeprodukter. Poenget mitt er vel rett og slett bare at det som fungerer for deg (og flott at du har funnet det ut!) ikke nødvendigvis fungerer for alle andre, og da må man prøve seg fram. 

Jeg merker at kroppen blir mer samarbeidsvillig og mindre oppblåst av kornprodukter, så jeg kan ikke spise noe av det når jeg går på lavkarbo. Jeg spiser bare kjøtt og fisk og noen få utvalgte grønnsaker og salat. Og kroppen blir så glad og magen blir flatere og energien skyter i taket. :) 

Så at noen ikke bør spise korn og drikke melk har jeg full forståelse for. 

Venninnen min går ikke på noe lavkarbo, men hun har kuttet ut grovt korn nå fordi hun hele tiden gikk og småprompet, og etter at hun sluttet med grovt korn så sluttet hun med det også. Så noen ganger er vel ikke grovt det beste, tenker jeg. 

Anonymkode: 64191...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 9.39, AnonymBruker skrev:
 

Jeg bestrider at havregryn er sunt. Havregryn er IKKE sunt! Mennesket er ikke utviklet til å spise korn i det hele tatt. Ikke bare på grunn av karbohydratene, men også på grunn av andre stoffer som finnes i korn. Blant annet gluten (ikke i havre, men i mange andre kornsorter) og fytinsyre (kan reduseres med bløtlegging og surdeigsbaking). Fytinsyre binder seg til vitaminer og mineraler og er ufordøyelig for mennesket. Det betyr altså at det stjeler næringsstoffer fra oss. Korn er anti-næring. Det hjelper ikke mye at det inneholder vitaminer og mineraler når vi ikke klarer å ta opp så mye av det og det i tillegg stjeler næringsstoffer fra andre matvarer...

Anonymkode: e68a1...90f

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30135-X/fulltext?fbclid=IwAR0A66j8tvmCytBxjbhjzwl9-CppW_0YrB5dLgw4yJh_KWeucEX3kNWSWHA

Havregryn ER sunt, det samme er andre karbohydrater. Korn er noe vi trenger i kosten vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...