Gå til innhold

Dag 2 på lavkarbo - så sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har til sammen spist: 5 cloud brød med en skrive ost på 

Er brisk knekkebrød med ost på 

2 egg med champignon og paprika, stekt i smør. 

En propud med litt kremfløte i og en liten Atkins bar. Tror jeg ca har inntatt 1500 kcal nå, men er sinnsykt sulten.. Drikker masse vann! Har muligens spist for lite fett og for mye snop, men når blir sulten borte? 

Anonymkode: 669e6...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AT.DU.GIDDER! Hadde blitt helt dårlig av alt det fettet. Æsj (sorry lav-karbo).

Jeg er HELT FOR å kutte ned på karbohydrater, men noen karbohydrater bidrar til økt metthetsfølelse og er veldig bra for deg. Havregryn er ett eksempel på treige karbohydrater. Spiser jeg det som frokost, er jeg ikke sulten før etter 4 - 5 timer. Jeg spiser også en del knekkebrød som "fyll", med det pålegget jeg ønsker. Spiser middag som vanlig (sunne middager, med både grønnsaker, tilbehør og hovedmaten). Knekkebrød, frukt, og nøtter til kveldsmat. Er stort sett ikke veldig sulten i løpet av dagen, og da er det kun hvis jeg har vært på trening. Jeg går ned i vekt :) 

Anonymkode: d411f...ec0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har til sammen spist: 5 cloud brød med en skrive ost på 

Er brisk knekkebrød med ost på 

2 egg med champignon og paprika, stekt i smør. 

En propud med litt kremfløte i og en liten Atkins bar. Tror jeg ca har inntatt 1500 kcal nå, men er sinnsykt sulten.. Drikker masse vann! Har muligens spist for lite fett og for mye snop, men når blir sulten borte? 

Anonymkode: 669e6...a10

Er noen av de måltidene...middag? Å faktisk spise solide måltider, ikke cloud bread, masse ost og Propud/Atkinsbarer, vil hjelpe mye både på sultfølelse, og på å få i seg nok næring til å føle seg bra. Var det sånn gårdagen så ut? Er det sånn du har tenkt dagene fremover skal se ut? For da vil jeg tippe at sultfølelsen din ikke forsvinner med det første, sannsynligvis ikke før du har gitt opp hele dietten.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du ikke hive innpå litt nøtter? 

Anonymkode: 06d7e...ef7

Tror ikke veldig energitett mat, som er mer snacks enn et faktisk måltid, er en kjempeide å hive innpå for noen som allerede har spist mest "snacks" i dag.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Trodde ikke man talte kalorier på lavkarbo?

Anonymkode: 1a68b...79a

Det kan man gjerne, bør man ofte, og det kan ofte lønne seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har til sammen spist: 5 cloud brød med en skrive ost på 

Er brisk knekkebrød med ost på 

2 egg med champignon og paprika, stekt i smør. 

En propud med litt kremfløte i og en liten Atkins bar. Tror jeg ca har inntatt 1500 kcal nå, men er sinnsykt sulten.. Drikker masse vann! Har muligens spist for lite fett og for mye snop, men når blir sulten borte? 

Anonymkode: 669e6...a10

Hvorfor en pro-pudding med kremfløte og hvorfor en Atkinsbar? Det fyller jo ikke opp i magen. Heller ikke 2 egg med grønnsaker. Du må ha litt mer volum i maten din. Det er ikke sånn at man automatisk blir mett av maten bare fordi de inneholder mye proteiner og fett. 

Anonymkode: 2d57c...70b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du spise mer mat.

Mer fisk, kjøtt og grønnsaker. 

Ikke noe propud eller kremfløte eller bar'er. Det er jo ikke mat, det er lørdagsgodteri.

Du må ha egg og bacon f.eks. Omelett med tre egg og litt fløte, salt og pepper. Dryss over bacon og ost. Kos deg.

Hvor mange karbohydrater er det i brødene og knekkebrødene? Det høres ikke ut som lavkarbo?

Drikk rikelig med vann også. 

Og selv om det er greit å holde et øye på kaloriene så er det først og fremt karbohydrater du skal telle når du går på lavkarbo. 

Anonymkode: 64191...e30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis kyllingfilet stekt med wok grønnsaker. Ha på olivenolje og urter til middag. Bytt ut type kjøtt og grønnsaker for variasjon. Frokost... kokte egg gjerne 3 stk med ost eller majones. Havregryn med propud på eller go'morgen youghurt uten sukker. Man trenger ikke ete fett bare fordi det er lav karbo. Protein metter veldig bra 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Coronas skrev:

Havregryn med propud på eller go'morgen youghurt uten sukker.

Havregryn har for høyt innhold av karbohydrater til å kunne spises hvis man skal gå på lavkarbo. Det er 62 gram pr 100 gram. Spiser man bare 100 gram havregryn i løpet av dagen så har man ikke mye å gå på resten av dagen for å kalle det lavkarbo. 

http://kostreform.no/definisjon-av-lavkarbo/

Sitat
  • Lavkarbokosthold defineres som: 10-24,9% av energiinntaket eller under 125 gram karbohydrat.

 

Anonymkode: 64191...e30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er en bedre dag :) spiste 100 gram CC  og en halv avocado til frokost og 2 egg, grillet kylling og fetaost til lunsj.. Har holdt meg mett til nå

Anonymkode: 669e6...a10

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:
 

Havregryn har for høyt innhold av karbohydrater til å kunne spises hvis man skal gå på lavkarbo. Det er 62 gram pr 100 gram. Spiser man bare 100 gram havregryn i løpet av dagen så har man ikke mye å gå på resten av dagen for å kalle det lavkarbo. 

http://kostreform.no/definisjon-av-lavkarbo/

 

Anonymkode: 64191...e30

Det er jo dumt, da en porsjon grovt brød er korrelert med bedre helse og forebygger visse typer kreft. I tillegg er det en god jernkilde

Anonymkode: a9d59...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser jo ikke mat med mye volum. Hvorfor ikke steke 1 hel brokkoli i ovnen med krydder, og annet ved siden av? 

På lavkarbo kan du fint lage saus fra bunnen av også, så kos det med det. Men du må jo spise mat med volum, jeg hadde også blitt sulten av 1 egg med 1 champingong. Spis fisk, kylling, biff etc....

Anonymkode: de6da...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Havregryn har for høyt innhold av karbohydrater til å kunne spises hvis man skal gå på lavkarbo. Det er 62 gram pr 100 gram. Spiser man bare 100 gram havregryn i løpet av dagen så har man ikke mye å gå på resten av dagen for å kalle det lavkarbo. 

http://kostreform.no/definisjon-av-lavkarbo/

 

Anonymkode: 64191...e30

Kanskje dietten lav karbo. Men dette er trege karbohydrater som faktisk kroppen trenger. Og hysteti er aldri bra. Få bort raske karbohydrater i kosten. Erstatt det med rein proteinkilde som kjøtt ( ikke bacon og kjøttdeig/farse) Det er karbo i grønnsaker også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Coronas skrev:
 

Kanskje dietten lav karbo. Men dette er trege karbohydrater som faktisk kroppen trenger. Og hysteti er aldri bra. Få bort raske karbohydrater i kosten. Erstatt det med rein proteinkilde som kjøtt ( ikke bacon og kjøttdeig/farse) Det er karbo i grønnsaker også...

Ja, jeg er enig i det du sier der også, jeg.

Men allikevel er ikke havregryn en vare som kan brukes om man går på lavkarbo. Det er ikke hysteri. Skal man gå på lavkarbo så må man følge reglene for lavkarbo, ikke spise noe fordi det er "sunt". Går man på lavkarbo så er det ikke sunt med havregryn eller ris eller poteter eller brød. Det er ikke alle typer grønnsaker man bør spise heller.

Kroppen min trenger forresten ikke havregryn eller brød eller poteter eller pasta. Kroppen min fungerer bedre på lavkarbo, med proteiner og fett. Og det er mange med meg som har godt av lavkarbo. 

Anonymkode: 64191...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Idag er en bedre dag :) spiste 100 gram CC  og en halv avocado til frokost og 2 egg, grillet kylling og fetaost til lunsj.. Har holdt meg mett til nå

Anonymkode: 669e6...a10

Det høres ut som bra mat på lavkarbo. :) 

 

Anonymkode: 64191...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, jeg er enig i det du sier der også, jeg.

Men allikevel er ikke havregryn en vare som kan brukes om man går på lavkarbo. Det er ikke hysteri. Skal man gå på lavkarbo så må man følge reglene for lavkarbo, ikke spise noe fordi det er "sunt". Går man på lavkarbo så er det ikke sunt med havregryn eller ris eller poteter eller brød. Det er ikke alle typer grønnsaker man bør spise heller.

Kroppen min trenger forresten ikke havregryn eller brød eller poteter eller pasta. Kroppen min fungerer bedre på lavkarbo, med proteiner og fett. Og det er mange med meg som har godt av lavkarbo. 

Anonymkode: 64191...e30

Det er ikke sunt med fløte og bacon heller, men det spiser man jo i lavkarbo.

Hadde du kun spist flerumettet fett hadde jeg forstått det, men lavkarbo innebærer jo masse mettet fett som er forsket på og forbundet med hjerte - og karsykdommer. 

Anonymkode: d411f...ec0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke sunt med fløte og bacon heller, men det spiser man jo i lavkarbo.

Hadde du kun spist flerumettet fett hadde jeg forstått det, men lavkarbo innebærer jo masse mettet fett som er forsket på og forbundet med hjerte - og karsykdommer. 

Anonymkode: d411f...ec0

Det er ikke helt riktig ifølge dette:

Sitat

4. Inneholder mettet fett og er farlig

Vi blir gjerne anbefalt å spise mer egg og kjøtt på en lavkarbodiett. Dette inneholder gjerne en god del mettet fett og kolesterol. Det sies at dette kan føre til mange slags problemer, inkludert en økning i LDL-kolesterol, hjertesykdom, osv. Saken er bare den at mettet fett og kolesterol er slettes ikke farlig for deg.

I en stor undersøkelse som ble publisert i 2010 så på 21 prospektive undersøkelser som inkluderte nesten 350.000 deltagere. Resultatet? Det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom (6). Og selv om kostholdet ditt inneholder mye mettet fett, ser man et slikt kosthold faktisk reduserer mengden mettet fett i blodet (7). Mettet fett øker HDL kolesterolet og forandrer LDL kolesterol fra små, tette partikler til større partikler, som er ufarlige  (89).

Det er heller ingen grunn for friske mennesker å frykte kolesterol. Studier på egg viser at det ikke øker verken LDL kolesterolet eller risikoen for hjertesykdom (1011). Hvis noe, så er egg en av de sunneste matvarene som finnes og kan tilføre oss mange viktige næringsstoffer.

Konklusjon: Det er ikke farlig å spise mettet fett og kolesterol. Det er kun en myte

Hentet fra Fitnessbloggen - 10 påstander om lavkarbo som ikke stemmer

 

Anonymkode: 64191...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke helt riktig ifølge dette:

Hentet fra Fitnessbloggen - 10 påstander om lavkarbo som ikke stemmer

 

Anonymkode: 64191...e30

Kan du finne en nyere forskning på det?

"Forskning viser at de som spiser mye grove kornprodukter har rundt 20 prosent lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdom. De har også ca. 30 prosent redusert risiko for diabetes type 2, og har også noe lavere vekt, sier Fadnes." fra 2015

https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/--Radene-om-lavkarbo-er-skadelige-206615b.html

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/05jdo/ny-studie-lavkarbo-farlig-for-hjertet

https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/disse-lavkarbo-mytene-stemmer-2465404

I den siste: "Dersom du spiser mye mettet fett, og ikke reduserer antall kalorier, stiger kolesterolverdien oftest i blodet, og risikoen for hjerte- og karsykdom øker. "

Anonymkode: d411f...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke helt riktig ifølge dette:

Hentet fra Fitnessbloggen - 10 påstander om lavkarbo som ikke stemmer

 

Anonymkode: 64191...e30

Og fra 2018 :)

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-lavkarbodiett-kan-forkorte-livet-1.14170406

 

Anonymkode: d411f...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 19.58, AnonymBruker skrev:
 

Det er ikke sunt med fløte og bacon heller, men det spiser man jo i lavkarbo.

Hadde du kun spist flerumettet fett hadde jeg forstått det, men lavkarbo innebærer jo masse mettet fett som er forsket på og forbundet med hjerte - og karsykdommer. 

Anonymkode: d411f...ec0

Man kan spise bacon og fløte på en lavkarbodiett, men man ikke. Det er mange måter å spise lavkarbo på, og ikke alle omfater store mengder smør, fløte og bacon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...