Gå til innhold

Alkoholiker og julefeiring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Min bestemor var alkoholiker, da valgte vi å feire julen uten alkohol. det fungerte kjempe bra og det blir fort mye hyggeligere! Finne på noe morsomme ting å gjøre feks, for å holde tankene vekk fra alkoholen? Morsom quizz eller lignende for eksempel.

Anonymkode: 3eb2b...204

For et fantastisk forslag! Dette burde jo bare alle gjøre?

Anonymkode: 48b41...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg hadde ikke ønsket å utsette barna mine for dette. Det jeg hadde gjort var å invitere henne til å feire alkoholfri jul hos oss. Om hun heller vil sitte hjemme alene og drikke enn å feire jul hos dere uten alkohol så er det faktisk hennes valg og ikke noe dere skal føle ansvar eller dårlig samvittighet for.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hun vil ha besøket hos seg. Hos oss er det enten ikke koselig nok, ikke fint nok pyntet, stygt kundeservice osv. Har hørt hva hun sier til samboer på telefon. 

Anonymkode: 39cf8...e60

Eller så er hun redd hun ikke får drikke der.... Klarer hun ikke holde seg unna et par timer engang? Hvis så var, hadde det vært uaktuelt. Mine foreldre er alkoholikere, roet seg litt nå, og kanskje ikke av verste slaget, men drikker OFTE. De har likevel ALDRI drukket på julaften!

Anonymkode: 1b40b...fa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Eller så er hun redd hun ikke får drikke der.... Klarer hun ikke holde seg unna et par timer engang? Hvis så var, hadde det vært uaktuelt. Mine foreldre er alkoholikere, roet seg litt nå, og kanskje ikke av verste slaget, men drikker OFTE. De har likevel ALDRI drukket på julaften!

Anonymkode: 1b40b...fa6

Vil også legge til at de er verdens beste besteforeldre, og har aldri vært i nærheten av alkohol når de passer barna eller er med dem. De drikker når de er for seg selv. 

Anonymkode: 1b40b...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at det drikkes alkohol rundt barna mine, men det der hadde vært helt uaktuelt for meg. 

Barn skal slippe å tilbringe julaften hos noen som blir ubehagelige og kranglete, helt uavhengig av om det skyldes alkohol eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn til en alkoholiker med en haug av ødelagte julefeiringer bak seg så hadde jeg aldri dratt til svigermor på julaften. Hadde sagt at hun var velkommen til dere på en alkoholfri jul. Med en gang jeg hadde merket at det hadde blitt drukket hadde jeg kjørt henne hjem. 

Hvordan minner har mannen din fra jula? Innrømmer han alkoholproblemet? 

Hun minner meg om min mor når hun drakk, spydig, kranglete og ufin! Selvfølgelig skal man ikke tåle det, aller minst barna deres! Når man har med en rusmisbruker å gjøre må man være nådeløs. Klare avtaler, hvis de ikke holdes takk og farvel. Vet det er vanskelig, men det er det eneste som nytter! 

La mannen din lese denne tråden! Håper dere får en fin julaften❤️

Anonymkode: b7d16...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Springfjær

Jeg har vokst opp med far som var møkkings på julaften og hang over doen om natta (jg hadde rom ved badet så hørte alt). Kjempetrivelige minner.... 

Aldri her i verden om jeg hadde latt mine egne barn oppleve det samme. Hadde samboer krevd å feire jul med en alkoholiker så hadde det blitt uten meg og barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mange gleder seg til jul, men jeg har gruet meg en stund nå. Svigermor er alkoholiker og ønsker sterkt å feire jul hos henne i år. Samboer og jeg har to barn på 8 mnd og 3 år, sistemann gleder seg veldig. Vet at svigermor har gått fra å drikke vin i helgene til sprit i hverdagen. Hun er nå pensjonist og har åpenbart vansker med å fylle hverdagen med noe meningsfullt. Har forsøkt å hjelpe henne,men det er fånyttes, hun faller tilbake til samme mønster hver gang. Er rimelig lei og oppgitt. Hun blir svært giftig og stygt i munnen, før hun etter flere glass stuper til køys.

Vil ikke utsette barna mine for dette, men hun "krever" julefeiring hos henne. Samboer er delvis vokst opp med dette og virker redd for å motsi henne. Dermed blir jeg den stygge svigerdatteren som alltid er så vrang, kjedelig, lat osv.

Noen råd?

Anonymkode: 39cf8...e60

Gi tydelig beskjed om at hun ikke får være rundt barna når hun drikker.

Anonymkode: e4fe0...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje avtale julelunsj eller eit besøk? Har selv alkolisere foreldre, å satse på at de er edru er risiko sport. Uansett va du gjør vær litt streng, det er viktig å legge føringen for feriningn når barna er små. Mine erfaringer er eldre alkoholiker sjeldent blir bedre med åra

Anonymkode: bac84...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...