Gå til innhold

Alkoholiker og julefeiring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange gleder seg til jul, men jeg har gruet meg en stund nå. Svigermor er alkoholiker og ønsker sterkt å feire jul hos henne i år. Samboer og jeg har to barn på 8 mnd og 3 år, sistemann gleder seg veldig. Vet at svigermor har gått fra å drikke vin i helgene til sprit i hverdagen. Hun er nå pensjonist og har åpenbart vansker med å fylle hverdagen med noe meningsfullt. Har forsøkt å hjelpe henne,men det er fånyttes, hun faller tilbake til samme mønster hver gang. Er rimelig lei og oppgitt. Hun blir svært giftig og stygt i munnen, før hun etter flere glass stuper til køys.

Vil ikke utsette barna mine for dette, men hun "krever" julefeiring hos henne. Samboer er delvis vokst opp med dette og virker redd for å motsi henne. Dermed blir jeg den stygge svigerdatteren som alltid er så vrang, kjedelig, lat osv.

Noen råd?

Anonymkode: 39cf8...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har dessverre erfaring med alkoholiker som har drukket seg fra jobb, hus og familie. Har ødelagt sine barns oppvekst og de vil ikke lenger ha noe med ham og gjøre, ikke resten av slekta heller. Alt dette uten og gjøre forsøk på å slutte.

Så mitt forslag er å si NEI! Jeg ville ikke hatt barna mine rundt et påvirket menneske, og det værste som kan skje er at hun får en unnskyldning til å drikke mer. Noe hun hadde funnet uansett, og den beste er å drukne sine sorger...

Anonymkode: 066d1...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hun bør få komme men gjør det klart at det er en alkoholfri jul som skal være fredlig og hyggelig 

Anonymkode: 55104...4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klarer ikke holde seg unna. Lover å la være å drikke i besøk, men så lukter hun plutselig sprit og tar seg flere turer ut på kjøkkenet. Blir ufordragelig. Samboer er vant med et og mener vi bør tåle litt.. Jeg nekter, barn skal ikke oppleve en slik jul om det kan velges bort. Svigermor har dessverre liten selvinnsikt og mener det er hennes tur å ha barnebarna på julebesøk. 

Anonymkode: 39cf8...e60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med alkoholisert mamma,og jeg hadde nulltoleranse til at hun fikk se barnebarnet sitt i påvirket tilstand. Forklar som om du forteller til 3 åringen og si at julefeiringen avsluttes hvis hun drikker. Barna dine skal ikke oppleve jula under slike forhold. 

Når det er sagt,er min mening at det er verst for barn hvor foreldrene som er primær kontakt drikker,enn andre. Jeg er også oppvokst med alkoholiserte onkler,og det «var ikke så ille». Men barn generelt liker ikke at voksne forandrer seg.  Jeg mener at jula er for barn,og da har ikke alkohol og påvirket voksne noe i dette bildet å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at hun drikker er meget stor. Tenker det vil bli opprivende og vanskelig for barna, mest treåringen da. Som dere ser er jeg klar på at dette er uaktuelt å utsette oss for, men når ikke frem

Anonymkode: 39cf8...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hun klarer ikke holde seg unna. Lover å la være å drikke i besøk, men så lukter hun plutselig sprit og tar seg flere turer ut på kjøkkenet. Blir ufordragelig. Samboer er vant med et og mener vi bør tåle litt.. Jeg nekter, barn skal ikke oppleve en slik jul om det kan velges bort. Svigermor har dessverre liten selvinnsikt og mener det er hennes tur å ha barnebarna på julebesøk. 

Anonymkode: 39cf8...e60

Da kan mannen din hente henne hjemme istedet for at hun kommer selv,  lukter hun alkohol den dagen får hun ikke være med. Til barna sier dere ingenting om at hun kommer eller ikke kommer før dere vet. 

Anonymkode: 55104...4ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor mener man skal feire jul med noe godt øl og akevitt. Så hun vil uansett ikke holde seg edru. Spriten gjemmer hun og "nipper" til.

Anonymkode: 39cf8...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ha besøket hos seg. Hos oss er det enten ikke koselig nok, ikke fint nok pyntet, stygt kundeservice osv. Har hørt hva hun sier til samboer på telefon. 

Anonymkode: 39cf8...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be mannen din Google medavhengivhet, deretter håper jeg dere får en koselig julefeiring uten alkohol.❤️ Jeg skjønner deg godt. Stå på krava, for barna!

Anonymkode: 02e33...22d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mange gleder seg til jul, men jeg har gruet meg en stund nå. Svigermor er alkoholiker og ønsker sterkt å feire jul hos henne i år. Samboer og jeg har to barn på 8 mnd og 3 år, sistemann gleder seg veldig. Vet at svigermor har gått fra å drikke vin i helgene til sprit i hverdagen. Hun er nå pensjonist og har åpenbart vansker med å fylle hverdagen med noe meningsfullt. Har forsøkt å hjelpe henne,men det er fånyttes, hun faller tilbake til samme mønster hver gang. Er rimelig lei og oppgitt. Hun blir svært giftig og stygt i munnen, før hun etter flere glass stuper til køys.

Vil ikke utsette barna mine for dette, men hun "krever" julefeiring hos henne. Samboer er delvis vokst opp med dette og virker redd for å motsi henne. Dermed blir jeg den stygge svigerdatteren som alltid er så vrang, kjedelig, lat osv.

Noen råd?

Anonymkode: 39cf8...e60

Jeg hadde ikke brydd meg om pappa til barnet hadde vært redd for å motsi henne. Jeg har nulltoleranse for voksne mennesker som er påvirket av alkohol rundt mitt barn eller barn generelt. 

Her hadde jeg tatt en sjefsavgjørelse og sagt at vi blir hjemme og hun er velkommen såfremt hun holder seg til vannvognen så lenge hun er hos oss. Er det tegn på at hun har inntatt alkohol må hun dra.

Ferdig snakket.

 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Ikke tale om, hadde mitt svar vert! Har selv en alkoholisert familie, og jeg har aldri hatt en fin julefeiring. Alltid noen som drikker for mye, og bare ett to glass merket jeg på voksne når jeg var barn. 

Jeg feirer derfor alene. Med eller uten barna, kjipt- men også deilig. 

Anonymkode: ec04c...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært uaktuelt. Å ta en øl/akevitt eller et glass vin til maten er greit. Men å drikke seg full - nei! En ting er, som TS skriver, at svigermor blir ufin. Å skape dårlig stemning på en slik kveld er ikke greit! En annen ting er hva om hun ønsker å holde eller drive på med babyen eller 3-åringen. Det kan være farlig i påvirket tilstand. Så synes TS skal stå på kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
9 timer siden, AnonymBruker skrev:
Syns hun bør få komme men gjør det klart at det er en alkoholfri jul som skal være fredlig og hyggelig 

Anonymkode: 55104...4ae

Svigermoren vil ha feiringen hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor var alkoholiker, da valgte vi å feire julen uten alkohol. det fungerte kjempe bra og det blir fort mye hyggeligere! Finne på noe morsomme ting å gjøre feks, for å holde tankene vekk fra alkoholen? Morsom quizz eller lignende for eksempel.

Anonymkode: 3eb2b...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en far som er alkoholiker og bor alene. Jeg har nulltoleranse for at han er beruset når han møter mine barn. Det er han klar over, og har greid å holde seg edru de gangene vi har møttes. Samtidig vet jeg at han ikke greier å holde seg edru i jula. Det blir en tur ekstra på do eller i garasjen, hvor han har gjemt vekk alkohol. 

Dere vil ikke kunne kontrollere hennes inntak om dere er hos henne. Synes derfor dere kan være ærlige på at det er hennes alkoholkonsum som er problemet. Dere ønsker en rusfri jul. Dere stoler ikke på at hun greier det. Men at hun er hjertelig velkommen til dere, edru. 

Jeg ber deg innstendig om å sette barna først. De bør ikke måtte feire jul hos et ruset menneske. 

Anonymkode: 9e1b3...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med mannen din. Si at hun kan være velkommen hos dere, om hun holder seg borte fra alkoholen, men at du ikke ønsker å feire jul hos henne. Den eneste måten man kan "hjelpe" en alkoholiker på. Er ved å være konsekvent. 

Jeg er oppvokst med en far som var alkoholiker og ei søster som var det. Barn merker forandringene når voksne drikker. Det er visse dager jeg aldri drikker alkohol, og julaften er en av dem. Mann i huset og familien hans har et normalt forhold til alkohol, så vi har kommet frem til et kompromiss. Øl serveres til maten, men ikke akevitt. Det har hendt det har blitt åpnet ei vinflaske på kvelden, men sjelden gjester har drukket mer en et glass. 

Man har nok av andre dager hvor alkoholen kan nytes, også sammen med julemat. For meg er julaften for barna.  I tillegg skal ingen gruse seg til jul. Ikke TS heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med øl og akevitt til julemiddagen, men har aldri opplevd at noen har vært beruset. Det er maten, barna, samholdet  og julekosen som står øverst på lista hos oss. Ingen har problem med alkohol, derfor serverer vi alkohol til maten. Hadde det derimot vært noen som hadde et alkoholproblem, eller at noen ble full hadde vi droppet alkoholen, for så viktig er den ikke. 

I ts sitt tilfelle hadde jeg satt meg helt på bakbeina, rett og slett for ikke å ødelegge julefeiringen for barna. Her er den sønnen hennes som må ta grep, han må forklare at dere gjerne ønsker å feire julaften med henne, men helt uten alkohol. 

Anonymkode: 30f3f...c38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...