Gå til innhold

Pendle Oslo - Ski: sild-i-tønne på kollektivtransport?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å leie et lite hus litt utenfor Vinterbro, men må inn til Oslo så og si hver dag. Noen som har erfaring med å reise kollektivt den ruta? Må ta buss... er det grusomt fullt? Sånn at man må stå? Har ingen erfaring med dette, og har bre hørt rykter om overfylte busser og tog og forsinkelser... Hilsen nordlending 

Anonymkode: 8ca38...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bodd på Vinterbro før, men har bodd slik til at jeg benyttet Oslo - Ski toget. Det går greit når man blir vant til det og toget er i rute, men på slutten var det mye togstans/snø/personalmangel/etc. som hendte slik at det titt og ofte ble sent på jobb. Hadde heldigvis en forståelsesfull arbeidsgiver på det tidspunktet og en type jobb der uansett kunne jobbe inn litt etter fire i stedet siden det ikke spilte så stor rolle om oppgavene ble utført akkurat på timen, men kan lett se for meg at det var et problem for mange.

Buss har jeg ingen erfaring med på den strekningen. Men uansett om det er tog eller buss, så bør man beregne seg god tid hvis man har en jobb som krever at man må være på jobb kl. 07 eller 8. Begynner man f. eks. kl. 08 bør man som et absolutt minimum ta tog/buss som går ca kl. 07, og da har jeg ikke beregnet inn ekstra trafikk på veien eller forsinkelser med toget, eller at man må ta videre kollektivtransport innen Oslo. Er det noe ekstra viktig og/eller man også skal over på trikk/bane/buss intern i Oslo bør man nok dra ennå tidligere. 

Selv brukte jeg ca 1t 20 min. hver hvei hvis ting gikk noenlunde greit. 

Anonymkode: 7bab1...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Selv brukte jeg ca 1t 20 min. hver hvei hvis ting gikk noenlunde greit. 

Anonymkode: 7bab1...9fd

Er det derfor du flyttet? Er jo en kolossal lang arbeidsvei, dette...

Anonymkode: dd884...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rushtidbussen som går fra Vinterbro til Ryen er omtrent ikke mennesker på.  Bussen som går fra Vinterbro til Bjørvika kan det være en del mennesker på, men aldri opplevd å ikke få sitte.  Men avhenger sikkert litt av tidspunkt.  Overraskende enkelt å greit med buss fra Vinterbro.  Få stopp underveis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Det er buss 500 jeg må ta inn til Oslo i så fall.. Den går til Oslo bussterminal. 

Anonymkode: 8ca38...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar samme bussen fra Vinterbro, og har heller aldri opplevd at bussen er overfylt på strekningen.

Pendlet før med tog og det var en helt annen historie inn mot Oslo med forsinkelser, innstillinger osv så er langt mer fornøyd med buss.

Anonymkode: cdf1b...24c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor drar du inn Ski i dette? Ski og Vinterbro er ikke samme sted eller har samme transport. 

Anonymkode: 8a443...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det derfor du flyttet? Er jo en kolossal lang arbeidsvei, dette...

Anonymkode: dd884...db1

Det var ikke hele grunnen, men deler av det ja. Bor man en halvtimes tid med tog unna så er det faktisk ikke så kolossalt. Selv om toguren bare tar en halvtime når alt går som normalt, så er det mange som "glemmer" at man må fra seg selv til togstasjonen også, samt fra togstasjonen til jobb, evt. via kollektivnettet internt i Oslo. Og med gåing og evt. ekstra transportmiddel i tillegg kan man fort plusse på minst en halvtime, gjerne mer. 

Ville bo litt nærmere "mitt nettverk" samtidig som det selvfølgelig er en stor bonus å bo nærmere jobb :). Var jo en del yngre da jeg flyttet, og ville være der det var litt mer "liv" og slippe å tenke på taxi hjem hele tiden eller kjøpe bil. Taxi er dyrt fra Oslo - Skiområdet, og det man evt. hadde brukt på bil var for min del mye bedre å bruke på bolig nærmere Oslo.

I etterkant har det vist seg at det hadde vært mye vanskeligere å ha jobben jeg har nå hvis jeg skulle bodd ennå lenger unna, ettersom det krever at man f. eks. stikker innom en helg i ny og ne for å få gjort ting, jobber ofte utover normal arbeidstid osv. 

Anonymkode: 7bab1...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...