Gå til innhold

Besøk av folk når man har en baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at samboeren min ikke helt har skjønt at vi nå med baby i hus bør gi folk som vil komme på besøk et visst tidsrom der det er ok at de kommer, slik at det ikke kolliderer med babyens rutiner.

Nå sitter vi f.eks her og kan hverken starte på middagen, gå en trilletur eller gi babyen et bad (vi synes begge det er best å være to om å bade henne), fordi samboer har noen (barnløse) venner som har sagt at de "kanskje vil komme på besøk" i løpet av dagen/kvelden.Da jeg spurte han om når de eventuelt kommer,svarer han at det vet han ikke, for det sa de ingenting om. Det kan være nå eller om 6 timer liksom. Han vil heller ikke spørre dem, da han mener det går helt fint for oss å være like fleksibel på dette som før vi fikk barn. Jeg mener det er helt greit med besøk, men at det må være besøket som tilpasser seg litt våre daglige rutiner nå som vi har barn. Feks. ved å si at det passer best mellom kl.14 og 18. Er det jeg som er for streng her?Jeg føler nå at vi sitter og holder dagen på vent for noen vi ikke aner når kommer eller kommer i det hele tatt,og dette skjer ganske ofte.Hvordan gjør dere andre det med besøk?

Anonymkode: f3a03...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter ikke pent oppstasa i sofaen og venter på besøk som ikke vet når de kommer nei. Hadde nok ikke trillet ut på tur i den tiden de antas å komme,men bada unge(SÅ lang tid tar det vel ikke,så de får greie seg selv et kvarter i sofaen mens baby tørkes og kles på da...hvis man må være 2 om det),begynt på middag,og slike ting,oh  yes. Men nå har jeg besøk av folk som jeg kan prate med da,og som forstår at man har ett liv og ikke vagler seg på sofaen med henda i kors og venter  på gjester. 

Jeg gleeder meg til min baby kommer og jeg får besøk av venner og kjente 🍾👏🏻 

Anonymkode: 095c7...644

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det vi pleier, og så kommer de når de kommer. Triller en kort runde da, så hvis de kommer kan jeg komme meg hjem på 10-15 min. 

Man kan jo gjerne være fleksibel, men da må besøket kanskje vente noen min...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så tiltaksløs? 

Må du sitte i sofaen å blomstre, uten mål og mening? 

Send de en sms "vi er ute og triller. Ring før dere kommer", så kommer ee når de kommer. 

Kommer de når dere bader? Ja da sier dere "vi er på badet og bader. Drikke i kjøleskapet. Vent på stuen, så kommer vi når baby er ferdig bada". Eller kanskje de vil være med å bade hu? Spesielt samboeren til min kompis digger badestund, mens min kompis står i bakgrunnen og gjør ablegøyer så vesla hikster av latter og spruter om seg med vann :P

Så vanskelig kan det virkelig ikke være, og så hjelpesløs kan man ikke være som foreldre! 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:
 

Hvorfor er du så tiltaksløs? 

Må du sitte i sofaen å blomstre, uten mål og mening? 

Send de en sms "vi er ute og triller. Ring før dere kommer", så kommer ee når de kommer. 

Kommer de når dere bader? Ja da sier dere "vi er på badet og bader. Drikke i kjøleskapet. Vent på stuen, så kommer vi når baby er ferdig bada". Eller kanskje de vil være med å bade hu? Spesielt samboeren til min kompis digger badestund, mens min kompis står i bakgrunnen og gjør ablegøyer så vesla hikster av latter og spruter om seg med vann :P

Så vanskelig kan det virkelig ikke være, og så hjelpesløs kan man ikke være som foreldre! 

Jeg driver med andre ting,så er på ingen måte tiltaksløs.har hatt fullt program i dag:)

ts

Anonymkode: f3a03...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du er ganske tafatt. Er jo bare å si at dere har tenkt der på trilletur ila kvelden, så de får gi en lyd før de kommer. Evt sende en mld og si at "vi stikker ut en tur, hjemme etter kl xx". Det tar da ikke all verdens tid å bade en baby, de får vente i stua da mens dere gjør det ferdig om de kommer midt i badingen. Og altså jeg skjønner at det er koselig å bade babyen sammen, men nødvendig er det jo ikke. 

Anonymkode: c0015...a7f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gjort alt som vanlig jeg, unntatt å ta en veldig lang trilletur. Trenger baby å sove, så må den jo få sove. Så kommer besøket når de kommer, og får heller vente litt. Men enig i at det for alle nok er mye enklere å ha litt faste tidspunkt, f.eks at de kommer i 4-5 tiden. 

Anonymkode: 52314...429

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig at de som vil på besøk spør når det passer for oss da de vet vi har mange ting å gjøre i løpet av en dag. Jeg hadde nok bare fortsatt med mine daglige gjøremål,men skjønner det er irriterende hvis man akkurat skal sette seg ved middagsbordet og så står besøket plutselig på døren.

Å be dem gi en lyd litt før de kommer er en enkel måte å få litt mer forutsigbarhet på.Det er noe min omgangskrets alltid gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Føler at samboeren min ikke helt har skjønt at vi nå med baby i hus bør gi folk som vil komme på besøk et visst tidsrom der det er ok at de kommer, slik at det ikke kolliderer med babyens rutiner.

Nå sitter vi f.eks her og kan hverken starte på middagen, gå en trilletur eller gi babyen et bad (vi synes begge det er best å være to om å bade henne), fordi samboer har noen (barnløse) venner som har sagt at de "kanskje vil komme på besøk" i løpet av dagen/kvelden.Da jeg spurte han om når de eventuelt kommer,svarer han at det vet han ikke, for det sa de ingenting om. Det kan være nå eller om 6 timer liksom. Han vil heller ikke spørre dem, da han mener det går helt fint for oss å være like fleksibel på dette som før vi fikk barn. Jeg mener det er helt greit med besøk, men at det må være besøket som tilpasser seg litt våre daglige rutiner nå som vi har barn. Feks. ved å si at det passer best mellom kl.14 og 18. Er det jeg som er for streng her?Jeg føler nå at vi sitter og holder dagen på vent for noen vi ikke aner når kommer eller kommer i det hele tatt,og dette skjer ganske ofte.Hvordan gjør dere andre det med besøk?

Anonymkode: f3a03...5dd

Dette synes jeg er en uting uansett om man har en baby eller ikke. Jeg synes det er veldig greit å vite om jeg faktisk får besøk eller ikke. Liker også å ha et tidspunkt å forholde meg til. Hadde ikke likt å få gjester akkurat i dèt jeg setter meg ned for å spise middag f.eks.

Anonymkode: 2d961...c78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg driver med andre ting,så er på ingen måte tiltaksløs.har hatt fullt program i dag:)

ts

Anonymkode: f3a03...5dd

Men du skriver dette er et gjentagende problem. Da er det tydeligvis ikke bare i dag problemet oppstår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Hvis dere gjør noe som innebærer at dere ikke kan ta imot besøk akkurat da, send ei mld og si fra hvor lang tid det vil ta😊 det er ingen som forventer at dere sitter og venter😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske overveldende med ny baby, og akkurat nå føler dere nok at alt dreier seg om den, men snart innser dere nok at selv om dere har baby så går det an å leve ganske normalt. Ja, den må mates og koses med og få bleier, men dette kan gjøres mens man har besøk.  Trilleturer og bading bør heller ikke være de største hindrene ;) 

Selvfølgelig kan det være irriterende å ikke vite om man får besøk eller ikke, men det er ikke babyen som er problemet. 

Anonymkode: b4cdf...2b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Du sier i fra til samboer at når han avtaler besøk så må det samkjøres med deg og dere må bli enig om et tidspunkt.

Enkelt og greit. Jeg kunne plutselig ligge på soverommet med puppene ute og halvsove med babyen...eller i sofaen for den saks skyld. Og vi viket ikke fra rutiner da det var viktig for oss og baby så vi avtalte besøk når det passet inn i rutinene våre. Akkurat som når vi skulle på besøk eller skulle finne på ting ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle forstår at babyer trenger rutiner. Her vil alle holde, kose, bysse og klemme i flere timer. De forstår ikke at baby blir sulten eller trenger å sove. Husker noen sa «neeei, ikke legg han nå, vi kom jo akkurat». Ble så irritert. Ville legge ungen, men de holdte han oppe en halvtime lengre = overtrøtt unge som vi brukte 2 timer på å legge og som sov så urolig hele natta at det ble 2-3 oppvåkninger.

Nei, besøk får respektere babyens rutiner. 

Anonymkode: 12028...e66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke alle forstår at babyer trenger rutiner. Her vil alle holde, kose, bysse og klemme i flere timer. De forstår ikke at baby blir sulten eller trenger å sove. Husker noen sa «neeei, ikke legg han nå, vi kom jo akkurat». Ble så irritert. Ville legge ungen, men de holdte han oppe en halvtime lengre = overtrøtt unge som vi brukte 2 timer på å legge og som sov så urolig hele natta at det ble 2-3 oppvåkninger.

Nei, besøk får respektere babyens rutiner. 

Anonymkode: 12028...e66

Er så enig her..  det verste med dette syns jeg er når besteforeldre til barnet begynner sånn, de burde vel vite hvordan det er å ha barn. Forventet at vi skulle være i besøk hos de til langt på kveld og når vi sa vi måtte gå før baby skulle legge seg "hvilket klokkeslett??? Det går jo an å tøye det litt" så når vi har reist oss for å gå tar de babyen opp og begynner med tulling og bussing og kosing også skla de sende barnet på rundgang, merkelig at all initiativ til å være med babyen er akkurat i det vi skal gå. Eller når de sier "vi kommer en tur snart".. også dukker de opp klokken 8 på kvelden, sorry men babyen er lagt nå hvis det var derfor dere kom. 

 

Liten utblåsning her ja ops..  

Men jeg mener som de andre at du må bare gjøre det du skal men jeg kjenner det så godt igjen selv. Begynner ikke på middagen når jeg vet jeg får besøk men når besøket da lar vente på seg så må man jo ha mat. Skal bli flinkere selv til å bare gjøre det jeg skal så får de heller vente litt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke alle forstår at babyer trenger rutiner. Her vil alle holde, kose, bysse og klemme i flere timer. De forstår ikke at baby blir sulten eller trenger å sove. Husker noen sa «neeei, ikke legg han nå, vi kom jo akkurat». Ble så irritert. Ville legge ungen, men de holdte han oppe en halvtime lengre = overtrøtt unge som vi brukte 2 timer på å legge og som sov så urolig hele natta at det ble 2-3 oppvåkninger.

Nei, besøk får respektere babyens rutiner. 

Anonymkode: 12028...e66

Får så lyst på baby når jeg leser sånne koselige ting! Gleder meg til å bli mor :strix:

Anonymkode: fd189...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Føler at samboeren min ikke helt har skjønt at vi nå med baby i hus bør gi folk som vil komme på besøk et visst tidsrom der det er ok at de kommer, slik at det ikke kolliderer med babyens rutiner.

Nå sitter vi f.eks her og kan hverken starte på middagen, gå en trilletur eller gi babyen et bad (vi synes begge det er best å være to om å bade henne), fordi samboer har noen (barnløse) venner som har sagt at de "kanskje vil komme på besøk" i løpet av dagen/kvelden.Da jeg spurte han om når de eventuelt kommer,svarer han at det vet han ikke, for det sa de ingenting om. Det kan være nå eller om 6 timer liksom. Han vil heller ikke spørre dem, da han mener det går helt fint for oss å være like fleksibel på dette som før vi fikk barn. Jeg mener det er helt greit med besøk, men at det må være besøket som tilpasser seg litt våre daglige rutiner nå som vi har barn. Feks. ved å si at det passer best mellom kl.14 og 18. Er det jeg som er for streng her?Jeg føler nå at vi sitter og holder dagen på vent for noen vi ikke aner når kommer eller kommer i det hele tatt,og dette skjer ganske ofte.Hvordan gjør dere andre det med besøk?

Anonymkode: f3a03...5dd

Kan du ikke gjøre noenting fordi du muligens kanskje kan komme til å få besøk, så har du vitkelig et problem for kvinneguidens lesere til å finne ut av. 

Om du har baby elllet ikke spuller da ingen rolle. Vil du gå ut så gå ut. Vil du begynne på middagen og er sulten så gjør du det. Du har da vel ikke tenkt å slutte å spise fotdi noen kanskje kan komme til å finne på å stikke innom midt i middagen eller midt i oppvasken? 

Ja, begynn med visittider. Folk må for all del huske å bestille time hos deg minst en uke i forveien for å være sikker på at du passer visitten inn i din kalender, med babyens skjema. Klart babyen må vente på både mat, tørr bleie og bad når du får besøk, kanskje, muligens noen som stikker innom. 

Jammen godt du bare har ett barn. For hadde du hatt trillinger så hadde du neppe rukket å tenke på egen mat, egen dusj eller åpne døra for besøk. Stikk fingeren i jorden, og begynn å leve selv om noen muligens, kanskje stikker innom i går, i dag eller om en uke. Det beste er at du går ut på trilletur, slik at ingen er hjemme når besøket dukker opp. Ser du selv nå hvor tullete slik tanke gang du presenterte i hi kan virke? Jeg prøver nemlig å få deg til å tenke litt utover din egen barseltåkebegrensning.

 

Anonymkode: 5bf97...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt om de ville ha middag når de kommer for dere skal spise kl 16 feks. Så ville jeg badet babyen, gått en liten tur og sendt melding om det og etterpå startet på middagen.

Anonymkode: e467f...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette synes jeg er en uting uansett om man har en baby eller ikke. Jeg synes det er veldig greit å vite om jeg faktisk får besøk eller ikke. Liker også å ha et tidspunkt å forholde meg til. Hadde ikke likt å få gjester akkurat i dèt jeg setter meg ned for å spise middag f.eks.

Anonymkode: 2d961...c78

Helt enig, "Kanskje vi kommer eller kanskje ikke, og vi vet i alle fall ikke når" er jo helt umulig å forholde seg til både med og uten baby. Men hvis de ikke kan være mer konkrete enn det, så er det vel heller ikke så farlig om dere er opptatt med noe annet når/hvis de kommer. De skjønner vel at dere ikke kan være på vent hele dagen liksom.

Anonymkode: fee4c...4f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver her, så synes jeg det er håpløst å forholde seg til uvisshet om besøk og tidspunkt uavhengig av om det er barn eller ikke inn i bildet. I vårt hus avtales det tidspunkt for når gjester kommer, med unntak av broren til samboeren. Han har ikke et tidsbegrep, og kommer aldri til avtalt tid uansett (halvtime for sent, stort sett) Ekstremt irriterende, men derfor sitter vi heller sjeldent og venter på han.

Anonymkode: e4ebe...c22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...