Gå til innhold

Når får en tid til å trene???


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg har nå slitt med overvekt i 8 år og jeg trenger å ta av ivertfall 25 kg. Men problemet er når og hvordan. Jeg har to små barn og i tillegg er jeg i full jobb, er hjemme ca.16.30 og da ønsker jeg å være sammen med barna de få timene før vi legger dem. Etterpå er det som regel klær som skal vaskes eller noe som skal ryddes el vaskes, etter det er jeg pumpet og detter rett ned i god stolen.

Jeg vet at for å ta av MÅ jeg trene. Men jeg har problemer med å finne ut når tid, en bør jo trene mer en 2 ganger i uken for at det skal være effekt i det og.

I tillegg skal jeg kutte ut alt søtsaker og "junkfood", men jeg har hatt lange perioder før hvor jeg har spist kunn: 2 skiver til frokost, 2 skiver til lunsj og en liten middag, kanskje en skive eller knekkebrød til kvelds, pluss frukt og grønt- Men det hjelper ikke, jeg tar av kanskje fra 3-5 kg og så er det stopp.

HVA SKAL JEG GJØR???????????????

Håper at noen der ute kan fortelle om posetive og nyttige ærfaringer, jeg trenger det virkelig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.

Jeg har ikke familie, og dermed ikke ditt problem - men synse litt kan jeg jo for det. ;)

Ja, du bør trene minimum 2 ganger i uken, men alt er bedre enn ingenting. All bevegelse/aktivitet vil innvirke, og du trenger ikke svette i et studio for å se resultater.

Kan du få tid i helgene istedet for ukedagene? I helgene er det ofte flere timer "å ta av".

Å trene på morgenen blir kanskje litt vanskelig pga barna, men det er ikke noen umulighet å stå opp litt før og gå/løpe en tur. Det fungerer iallefall i helgene, vil jeg tro. Det er også lov å gå seg en lang tur etter et par vinglass på lørdag kveld...

Ellers sier du at det alltid er noe du skal rydde etter jobb - hva med å foreta en aldri så liten omgjøring av arbeidsfordelingen her?

Enten ved å la noen andre i familien ta seg av det, eller å faktisk vente til eventuelt ledig tid etter trening.

Jeg vet det er utenkelig for noen, men da må du nesten se på hva du har lyst til å prioritere øverst - å komme i form eller å ha et prikkfritt hus (JA - ledende spørsmål! ;) )?

Ellers må jeg jo si at du har mange gode tanker rundt dette, og du vet du må ut og røre på deg. Har du funnet noen aktiviteter du liker?

Det er viktig!

Ellers kan jeg jo fortelle deg at moren min har gått på et utrolig vellykket Grete Roede-kurs - om ikke du får det helt til på egen hånd.

Lykke til, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amanda.

Takk for fint svar, jo jeg har tenkt å benytte meg av helgene, kanskje til en spinning time på lørdagen eller noe i den duren. Men for oss med barn og lite tid i hverdagen blir det litt viktig å få gjort noe sammen med barna de få timene man har til rådighet. Vi har tenkt på å ta dem med til treningssenteret slik at det blir en aktivitet for hele familien, men minste jenta er for liten enda.

Angående arbeidsfordelingen er den faktisk veldig grei hjemme hos oss, han deltar i husarbeid på lik linje som meg, men derfor har han også ting som skal gjøres etter at ungene er lagt om kvelden.

Selv føler jeg at jeg burde trent før legging, for runt i 19.00-20.00 tiden blir jeg så sabla trett. Men det er den evinnelige dårlige samvittigheten overfor ungene som holder igjen.

Når det gjelder G. Roede, så har jeg prøvd det 2 ganger, men begge gangene har jeg lagt på meg mer igjen når jeg har begynt å spise vanlig.

Har noen noen gode råd og komme med både ang. trening og slnaking.??

Selv har jeg tenkt å trene, en gang spinning i uka og en gang med styrketrening, videre kanskje få spasert en dag og syklet en annen. Jeg må selvfølgelig begynne i det små og øke etterhvert.

Når det gjelder mat vil jeg redusere måltidene og holde meg vekke fra søtsaker (det er det naskeligste) Har noen prøvd Crom for å stille søthungeren??

Hva med CLA+, fungerer denne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle prøve å gjøre mye fysisk sammen med barna dine?

I helgene kan dere prioritere lange turer i skogen, sykkelturer, en tur i svømmehallen etc.

På den måten får du vært sammen med barna dine samtidig som du får litt mosjon.

Når det gjelder kosthold, så må du sannsynligvis endre matvanene dine. Kutt kraftig ned på poteter, ris, pasta og brød. Lag mat som inneholder mye fiber, og som har lav glykemisk index når du lager mat til familien. Når alle spiser det samme får du ikke følelsen av at du er på slankern mens de andre spiser "normalt". Etabler gode, sunne matvaner for hele familien.

Spis også bare til du er mett. Det er bedre å ta en liten porsjon et par timer etterpå, enn å spise seg stappmett ved hvert måltid.

I tillegg kan du prøve SucoBloc. Dette er tabletter som tas etter alle måltider. De reduserer omdanningen fra karbohydrater til fett. Dette får du på helsekostbutikker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pearl!

For å frigjøre tid, må du nok kutte i noe annet. Det er en prioritering for alle det, både de med og uten barn. Kanskje må du la en eller to dager gå uten rydding og klesvask i stor stil.

Det jeg kan love deg, er at selv om du nå er trøtt og sliten klokka 2000 etter leggetid etc, vil dette bedre seg om du begynner å trene. Det å reise så sent på trening er et pes de første 2-3 månedene. Deretter får du mer energi av treningen, og rutinene kommer inn også på dette området.

Da jeg skulle ned noen kilo i våres, økte jeg forbrenningen ved å hive i meg en kjapp lunsj, og så ta en rask spasertur i 20 minutter. Dette er en boost for forbrenningen, og man får mer energi av det. Da mister du heller ikke tid hjemme. I tillegg kan du gå et par stopp ekstra til bussen, dersom du bruker det. Du kan jo dessuten få mye fysisk aktivitet sammen med barna uten å ta de med på helsestudioet. Sykle en tur, gå en tur i skogen, være med på deres aktiviteter etc.

Jeg har ikke egne barn, men har en stesønn. Når han er hos oss, er det gjerne noen aktive timer mellom 17 og 19 (om sommeren ihvertfall) hvor han helst vil være ute med venner (han er 6 år), og da er det en gylden anledning til å "fordufte" på helsestudio om man vil det.

Jeg har prøvd krom og CLA++ uten å merke noen effekt av noen av delene... Har enda ikke funnet en eneste mirakelkur.

Jeg syns det ser ut som om du spiser litt lite. Kanskje du har satt kroppen din i en situasjon som gjør at den har satt ned forbrenningen, slik at det skal lite til før du legger på deg. Når du begynner å trene, bør du skru matinntaket litt opp, på riktige områder selvsagt. Ta deg noe å spise 1/2 time etter trening, så kroppen har noe å jobbe med.

Ellers er strikking perfekt slanking for meg. Da småspiser jeg nemlig ikke om kveldene.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke medlem på noe helsesenter? Siden du planlegger spinning, "eller noe", mener jeg.

På SATS får du hjelp til både å sette opp treningsalternativer, samt veiledning i kosthold.

Det er jo dette med å "komme i gang" som er tøffest, dørstokken blir likssom så veldig høy når man først er kommet hjem om ettermiddagen. Og jeg skjønner veldig godt at tid med barna er viktig, og at det er deilig med reint hus og tøy. Men tenkt på hva du kan gi barna dine ved å investere i din egen helse og velvære: Overskudd!!! Og etterhvert også en mor som er mer fornøyd med utseende sitt osv.

Det er jo kjent at skal man ned i vekt og få en strammere kropp så må inntak og uttak av energi endres. Kroppen må i aktivitet! Og får å vedlikeholde så holder det med 2 ganger i uken, men skal du endre på kondisen og kroppsvekt, må treningsmengden økes til 3 eller mer pr. uke.

Et tips er å sette av to kvelder i uken til trening. Dropp kles- og husvask de to dagene. Og bit tennene sammen og kom deg ut selv om du er stuptrøtt! Det ER en overgang å sette på seg treningsklær kl. 8 om kvelden og ikke duppa av i tv-stolen, men det er det verdt!! En spinning-time er en veldig effektiv treningsform, der du kan begynne som nybegynner og "føle" deg litt frem i forhold til din egen form og belastning på timen. Etter en spinningstime setter du av 30 minutter med mage- og ryggøvelser, og kanskje noen løft på armene?

Gi deg selv en belønning for hver uke du gjennomfører "programmet" (ny bh, cd, blomsterbukett, vinflaske eller liknende).

I helgene tar du treningsøkt nr. 3; hvis ungene dine er såpass små, så kjøp eller lån deg en bæremeis. Plasser en unge i denne og den andre i en vogn, sett på deg joggesko og gå fort i hvertfall en time.

Dessuten hjelper det med endringer i hverdagsrutinene; gå til butikken, gå trapper i stedet for å ta heis osv. Med litt veiledning når det gjelder kostholdet, så er de 25 kg. borte før bikinisesongen 2003.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Missuganda

Hei Pearl.

Hva med å kjøpe deg en ergometersykkel. Plasser den i stua, gjerne forran tv og hiv deg på om kvelden samtidig som du ser på tv. Da får fu gjort to ting på en gang. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips til deg her Pearl!! Bor du langt i fra jobben??? Hvis du ikke bor så veldig langt derfra, hvorfor ikke sykle eller gå til og fra jobben om dagene?? Et kvarter/tjue minutter hver vei er nok det. Å gå turer er faktisk en av de beste måtene å slanke seg på. Da kan du også slappe av mens du ''trener'' og du er ute i frisk luft. Venninna mi var veldig plaget av overvekt før, men tok av masse på å gå til og fra jobb hver dag.

Hvis det er svømmehall der du bor så kan det også være gøy å ta med barna i svømmehallen en kveld i uka, sånn som Lula nevnte.

Bli medlem på treningssenter, eller sett av en kveld til å gå på aerobic, hvis det tilbudet finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Jeg skal virkelig prøve å sette opp et program som vil fungere, jeg vet at jeg MÅ. Mannen min og jeg må finne en løsning, det vil ikke bli lett, siden han skal gå på skole 2 kvelder i uka og barna har hver sin ettermiddag med aktiviteter.

Jeg liker forslagene om å spasere i helgene, vi har faktisk diskutert det tidligere, men det ble liksom bare med et par annledninger, men vi får prøve igjen.

Ergometersykkelen har jeg faktisk tenkt på. Men jeg har hørt om så mange som sier at den havner på et kott ganske snart. Har noen erfaring med det??

Jeg er veldig innstilt på å gå ned ivekt, håper bare det vil gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

De som slenger sykkelen i et kott mangler den rette motivasjonen. Jeg hørte også dette når vi vurderte å kjøpe ergometersykkel. Vel mine erfaringer er positive. Sykle når du ser på nyhetene og været, det er noe vi alle vil ha med oss.

lykke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her! Jeg kan kanskje gi motivasjonenen et puff? :)

Forstår at du vil være med barna dine, detv il jeg også det!

Men tenk litt framover... Overvekt og strass gir alvolige helserisiko... Vil du være med barna i mange år til...? DA burde du rene, ellers er sjensene større for at du ikke får det... See?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...