Gå til innhold

Hva kaller man den "sekken" som hjemløse og sigøynere brukte i gamle dager?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Eller jeg vet ikke om det er fakta eller bare noe media har fremstilt i filmer osv... Men det var en slags pinne eller tynn stokk som man lå over skulderen og så hadde man knytt en tøypose på enden av den der man hadde tingene sine oppi...

Noen som vet om det har et navn? :)

Anonymkode: 572c1...a8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Å pakke snippesekken" er et uttrykk om den du tenker på.

Skrevet

Skreppe. Snippsekk er noe annet. Du kan Google begge. 

Anonymkode: d9e4f...640

Skrevet
10 minutter siden, Million skrev:
 

"Å pakke snippesekken" er et uttrykk om den du tenker på.

Tror det er snippesken. Men det blir jo noe annet 

Anonymkode: 572c1...a8b

Skrevet

Takk :) 

Anonymkode: 572c1...a8b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Tror det er snippesken. Men det blir jo noe annet 

Anonymkode: 572c1...a8b

Absolutt. Hjemløse hadde vel typisk ikke så mange stivede skjortesnipper å pakke med seg. :) 

Skreppe er også feil, en skreppe er en veske med reimer. Det TS tenker på tror jeg heter et knytte

Anonymkode: 78259...230

  • Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tror det er snippesken. Men det blir jo noe annet 

Anonymkode: 572c1...a8b

Det har du helt rett i. Et glitrende eksempel på et ord man har gått rundt og trodd feil om hele livet. På linje med da jeg oppdaget at det heter ikke "Henning Olsen is", han het "Hennig Olsen".... uten N på slutten! 😮

  • Liker 2
Skrevet
På 20.10.2018 den 9.49, AnonymBruker skrev:
 

Eller jeg vet ikke om det er fakta eller bare noe media har fremstilt i filmer osv... Men det var en slags pinne eller tynn stokk som man lå over skulderen og så hadde man knytt en tøypose på enden av den der man hadde tingene sine oppi...

Noen som vet om det har et navn? :)

Anonymkode: 572c1...a8b

Tror faktisk ikke den har noe navn. Å pakke sakene sine i et klede vil kalles å lage et knytte eller en bylt, men jeg tror ikke det å henge knyttet/bylten på en kjepp hadde et eget navn. 

Men jeg tror nok konseptet var i bruk - jeg ser det for meg som mer behagelig enn å bære knyttet i neven.

Anonymkode: b5609...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...