Gå til innhold

Når foreldre uttaler navnet på barnet ulikt


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Jeg ville bare fortsatt å uttale det ulikt, det er jo ikke noe problem. Jeg har selv et navn som kan uttales på ulike måter og selv om jeg ikke er noe glad i måten de uttaler det her på østlandet så er det ikke noen stor greie heller. Jeg synes det er forskjell på å uttale et navn ulikt pga dialekt og å uttale det bare generelt feil. Man kan ikke drive å rette på folks dialekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Jeg kan prøve med teskjeen: 

Hatte og hate uttales forskjellig, det antar jeg at du vet hvis ikke så er det bare for meg kaste inn håndkleet. Så lager vi noen imaginære ord som er bjatte og bjate, som uttales a la hatte/hate, kort A og lang A. OK? Så putter du en R etter A i både bjatte og bjate. Voila. To uttalemåter av navnet Bjarte. Legger du til rulle-R på første og skarre-R på andre, samt veksler mellom å uttale siste del midt i ganen og lengre frem i ganen så er du helt i mål.

Hvis du kan fonetisk skrift så kan jeg prøve meg på å skrive forskjellen:

1.  [bja`rtə]

2.  [bjarte:´]

Nå bør du forstå hva jeg mener, dersom du ikke har hørt forskjellige uttaler av Bjarte og derfor ikke visste det ble gjort så lærte du altså noe nytt i dag da :)

Anonymkode: 3c23f...8a2

Jeg har hørt ulike versjoner av Bjarte. Jeg hang med helt til hate/hatte. Jeg klarer bare ikke å skjønne hva tonem i Bjarte har med uttale av hate og hatte. Men for meg er hatte bare et tulleord så kanskje jeg ikke hører det samme som deg når jeg leser det?

Anonymkode: 47dd7...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med et annet navn som meg og faren uttaler ulikt pga dialekt. De fleste sier det slik som er vanlig her vi bor, mens vi sier det på dialekten vår😀 Null problem😀

(Gutten er 15 år)

Anonymkode: c763c...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint å bruke begge versjonene om hverandre :). Barn er veldig tilpasningsdyktige, så sønnen din vil aldri synes at det er noe rart. 

Anonymkode: ebafa...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...