Gå til innhold

Hvorfor bruker vi lister av tre på gulvet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre utvider seg med endring i luftfuktighet (mye) og temperatur (litt), og det vil derfor utvides og krympes uendelig og dermed oppstår sprekker, som f.eks matsmuler, hudrester og andre ting ramler ned i og du ikke får støvsugd bort. Det gjør jo ingenting, som regel, men så får du plutselig noen "venner" med på møbelet du kjøpe fra IKEA etc, så har de plutselig et uendelig matbord å forsyne seg av for resten av boligen sitt liv ?

https://www.nrk.no/norge/risikerer-a-tape-500.000-kroner-pa-protector-anke-1.14250359

Er dette virkelig den beste måten å legge lister på, eller har slike dyr vært så uvanlige at byggmetoder ikke er tilpasset slikt ?

Jeg skjønner at du ikke kan unngå 1-2 mm sprekker rundt omkring i huset selvfølgelig, men spesielt på gulv møter list medfører jo dette at "ting" havner i disse sprekkene som dyr kan like å spise, så synes dette er rart ?

Hva tenker dere om dette, gummilister eller slikt er det fremtiden? Eller må en "lufte" for å unngå mugg i isolasjon etc under gulvet ? Eller gummilister med lufting? Eller andre løsninger bedre ? Hva tenker dere om dette?

Kjør debatt !

Anonymkode: 5e635...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har linoleum i nesten hele huset, epoxy på badet. Kun i andre etasje, der vi ikke spiser (men oppholder oss) er det finpolert tregulv. 

Det fins alternativer til tre, men treverk er billig, praktisk, enkel å få på plass og vedlikeholde. Det er godt å gå på, klimasmart, pustende og pent.

Veldig mye taler for treverl, og kun noen få ting imot.

Anonymkode: 79ba7...ef2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nybygg i sommer, og der er listene tettet igjen. Ser SÅ mye penere ut enn med vanlige sprekker.

Anonymkode: 08500...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi kjøpte nybygg i sommer, og der er listene tettet igjen. Ser SÅ mye penere ut enn med vanlige sprekker.

Anonymkode: 08500...1bc

Hva mener du med "tettet igjen"? Kan du dele bilde ? Sånn fugemasse rundt listen høres ut som kan se litt rart ut da men kanskje de har brukt en smart metode soms er fint ut også ?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi har linoleum i nesten hele huset, epoxy på badet. Kun i andre etasje, der vi ikke spiser (men oppholder oss) er det finpolert tregulv. 

Det fins alternativer til tre, men treverk er billig, praktisk, enkel å få på plass og vedlikeholde. Det er godt å gå på, klimasmart, pustende og pent.

Veldig mye taler for treverl, og kun noen få ting imot.

Anonymkode: 79ba7...ef2

Ok men hva gjør dere der linoleum møter vegg, å la linoleumen gå opp veggen noen cm, også list utenpå, ville kanskje vært beste strategien ?

Anonymkode: 5e635...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
Ok men hva gjør dere der linoleum møter vegg, å la linoleumen gå opp veggen noen cm, også list utenpå, ville kanskje vært beste strategien ?

Anonymkode: 5e635...669

Ja, det er en ørliten bend der, men langs veggen er det jo også trelister. Dette har vi malt én gang siden og malingen har tettet det meste av det som var av sprekker.

Linoleum er ellers superpraktisk med små barn og husdyr. Alt mulig av væsker og gugg fjernes skade-, lukt- og flekkfritt.

Anonymkode: 79ba7...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier vel ikke være sprekker mellom gulv/list/vegg??? Det er iallefall ikke det her i huset....

Anonymkode: 6b89b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det pleier vel ikke være sprekker mellom gulv/list/vegg??? Det er iallefall ikke det her i huset....

Anonymkode: 6b89b...c0a

Har dere sånn aircondition eller noe da? med konstant luftfuktighet vil vel listen bli der dere plasserte den til evig tid, og det er jo det beste, her jeg leier er det masse sprekker overalt var derfor jeg begynte tenke på det når jeg så alle skrekkhistoriene på nyhetene om disse dyrene 😛 Men har sikkert litt med håndverkerkvalitet også.

Fant ikke noe formel for gulvlister men de er kanskje de samme som i taket? :

Krympekalkulator taklister

I lengderetningen krymper furu 0,01 % pr 1 % fuktighetsendring.

En list som er 3000 mm lang og tørker ned 8 % fra 17 % til 9 % fuktighet får følgende krymping:

3000 mm x 0,01/100 % x 8 % = ca. 2,4 mm

Har du en 9  meter lang sånn vegg , så snakker vi 7.2 mm "krymping", går du motsatt vei blir det 7.2 mm ekspandering. har du den fastlåst i hver ende, blir det en bue langs hele veien og du vil få sprekker

Kanskje de her jeg bor satte opp listene på en dag med ekstremt lav luftfuktighet 😛  Ikke vet jeg bare lurte kan ingenting om slikt jeg syntes bare det var rare greier :) 

 

Men takker for innspill, får jeg meg egen bolig en gang blir det linoleum tredd litt oppover veggen ja for sikkerhets skyld 😄 

Anonymkode: 5e635...669

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva mener du med "tettet igjen"? Kan du dele bilde ? Sånn fugemasse rundt listen høres ut som kan se litt rart ut da men kanskje de har brukt en smart metode soms er fint ut også ?

Ok men hva gjør dere der linoleum møter vegg, å la linoleumen gå opp veggen noen cm, også list utenpå, ville kanskje vært beste strategien ?

Anonymkode: 5e635...669

Kan dele bilde i morgen. Er tettet med akryl tenker jeg? Ser skikkelig pent ut! 😃

Anonymkode: 08500...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Har dere sånn aircondition eller noe da? med konstant luftfuktighet vil vel listen bli der dere plasserte den til evig tid, og det er jo det beste, her jeg leier er det masse sprekker overalt var derfor jeg begynte tenke på det når jeg så alle skrekkhistoriene på nyhetene om disse dyrene 😛 Men har sikkert litt med håndverkerkvalitet også.

Fant ikke noe formel for gulvlister men de er kanskje de samme som i taket? :

Krympekalkulator taklister

I lengderetningen krymper furu 0,01 % pr 1 % fuktighetsendring.

En list som er 3000 mm lang og tørker ned 8 % fra 17 % til 9 % fuktighet får følgende krymping:

3000 mm x 0,01/100 % x 8 % = ca. 2,4 mm

Har du en 9  meter lang sånn vegg , så snakker vi 7.2 mm "krymping", går du motsatt vei blir det 7.2 mm ekspandering. har du den fastlåst i hver ende, blir det en bue langs hele veien og du vil få sprekker

Kanskje de her jeg bor satte opp listene på en dag med ekstremt lav luftfuktighet 😛  Ikke vet jeg bare lurte kan ingenting om slikt jeg syntes bare det var rare greier :) 

 

Men takker for innspill, får jeg meg egen bolig en gang blir det linoleum tredd litt oppover veggen ja for sikkerhets skyld 😄 

Anonymkode: 5e635...669

Nå har jeg sjekket gulvlistene nøye her. Det er brukt akryl, så det er vel derfor det ikke er noen glipper.....

Anonymkode: 6b89b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...