Gå til innhold

Når klima- og matkrisen begynner på alvor...er dere klare til å dyrke mat selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norges landbruk kan ikke dekke vårt matbehov lenger. Klimakrisen ser ut til å bli et faktum, med dårlig avling pga ekstreme værforhold, som vil forverre denne situasjonen. Antagelig vil stengte grenser og redusert handel være en følge av dette, idet alle prøver å redde seg selv.

Er du i stand til å dyrke et minimum av mat selv? Vet du hvordan du skal overleve den dagen samfunnet bryter sammen og det er hver kvinne for seg selv?

http://nymag.com/intelligencer/2018/10/un-says-climate-genocide-coming-but-its-worse-than-that.html

Anonymkode: 0210c...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kanskje er like greit om vi dør ut. For mange dårlige gener som har spredd seg. 
Nei, jeg hadde ikke gred å dyrke mat selv. men jeg øver meg på å sulte litt. Jeg skammer meg over at vi lever så behagelig at vi kan kaste mat fordi den ikke lenger er like delikat som den var som fersk. 
Jeg irriterer meg grønn over mennesker som forsyner seg mye, men ikke spiser opp. 

Og så må vi slutte å holde i live folk som ligger for døden. Dette gjelder eldre, og så har vi godhetstyrannene som skal drive og redde da -_- 

Anonymkode: 88c75...b36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dyrker litt i en krok av hagen for moro skyld, i tilfelle matkrise kunne vi selvsagt satt poteter og kål på det meste av tomten, i stedet for å ha jordbær, urter og slikt. 

Hvis det var matkrise i byen ville vi nok ikke overlevd på egenproduksjon, da vi ikke kunne forsvart oss mot sultne medborgere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg dyrker grønnsaker både hjemme og på hytta. Har også tilgang på rent vann. Jeg kan både fiske i vann og havet og jakt ville heller ikke vært vanskelig. 

Så for min del skal bare krisa komme. 

Anonymkode: 2d110...db1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er selvforsynt med diverse kjøtt, noen typer frukt, poteter, egg, tomater og noen urter. Hadde ikke blitt verdens mest allsidige kosthold - men vi hadde overlevd. Fisk kan jo de fleste i Norge skaffe seg enkelt selv. Hadde nok overlevd :) Er jo flere grønnsaker vi kunne startet opp med dersom vi faktisk fikk en matkrise. 

Anonymkode: 3f580...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede begynt. I år er vi selvforsynt med poteter fra familiens hytte, og ved en krise kan noen i familien flytte dit og vanne om våren så avlingene av andre grønnsaker blir større. Herfra har vi nok erfaring til å i løpet av et år kunne dyrke opp det den utvidede familien eier av hager til å brødfø storfamilien. 

Om samfunnet bryter helt sammen blir det å hamstre settepotet og frø og evakuere storfamilien til hytta, hvor det er mulig å forsvare mot herjende mobber.  Ikke at jeg helt tror det kommer til å bli så ille, vi er faktisk ganske siviliserte her til lands.

Anonymkode: 0d4c2...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.10.2018 den 23.44, AnonymBruker skrev:
 

Norges landbruk kan ikke dekke vårt matbehov lenger. Klimakrisen ser ut til å bli et faktum, med dårlig avling pga ekstreme værforhold, som vil forverre denne situasjonen. Antagelig vil stengte grenser og redusert handel være en følge av dette, idet alle prøver å redde seg selv.

Er du i stand til å dyrke et minimum av mat selv? Vet du hvordan du skal overleve den dagen samfunnet bryter sammen og det er hver kvinne for seg selv?

http://nymag.com/intelligencer/2018/10/un-says-climate-genocide-coming-but-its-worse-than-that.html

Anonymkode: 0210c...3bd

Hvorfor? 

Hvorfor tror noen som helst at det kommer en tid der samfunnet går i oppløsning og du i en postapokalyptisk verden plutselig vil leve i et (på magisk vis) ok klima der du kan dyrke din egen mat? :klo: Går samfunnet i oppløsning er det mest trolige scenarioet dette: vi alle dør i neste uvær. Eller ønsket at vi hadde gjort det.

Klimaendringene kommer til å få de følgene du ser. Det kommer til å bli våtere. Varmere. Kaldere. Vindene kommer til å blåse sterkere. Bølgene slå inn hardere. Og reparasjonene av jordbruksland, infrastruktur og klima-forskansninger kommer til å gjøre levestandarden til folk flest betydelig lavere enn i dag fordi avgifter, huspriser, skatt og matkostnader kommer til å gå rett i taket. 

Nei, verden som du kjenner den går ikke under. Med mindre «gå under» betyr å måtte handle klesplagg til 1000 kr/stk og være lykkelig om vi må ut med mindre enn 50% av lønna på mat. Og de to tingene er jo virkelig ikke krise.. 

Anonymkode: 7c05d...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 23.44, AnonymBruker skrev:
 

Norges landbruk kan ikke dekke vårt matbehov lenger. Klimakrisen ser ut til å bli et faktum, med dårlig avling pga ekstreme værforhold, som vil forverre denne situasjonen. Antagelig vil stengte grenser og redusert handel være en følge av dette, idet alle prøver å redde seg selv.

Er du i stand til å dyrke et minimum av mat selv? Vet du hvordan du skal overleve den dagen samfunnet bryter sammen og det er hver kvinne for seg selv?

http://nymag.com/intelligencer/2018/10/un-says-climate-genocide-coming-but-its-worse-than-that.html

Anonymkode: 0210c...3bd

Når er dette? Må nå å kjøpe settepoteter.

Anonymkode: 5dddf...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis klimaet endrer seg så mye at vi ikke får kjøpt maten lenger, så kan vi vel ikke dyrke den selv heller. 

Ja, vi har stor hage og kan fint sette poteter og andre grønsaker. Litt frukt og bær skal vi også få til. 

Anonymkode: 52c32...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke klar. Bor i et nybygget rekkehus nesten uten hage, og med minimal lagringsplass inne til nødproviant. Bor veldig utsatt til også, ved Oslofjorden. Im fucked. 

Anonymkode: 25339...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer har drømt om å kunne leve mest mulig selvforsynt så lenge han kan huske, så her i huset er det målet enten det blir klimakrise eller ei. 😛 Vi har fjørkre året rundt, lam på sommeren som blir slaktet på høsten, noen få bærtrær og frukttrær, samt en liten åker og et lite drivhus. Samboer har tatt jegerprøven, og er med faren sin på jakt hver høst. Vi ligger også slik til at vi har en del naturressurser vi kan benytte(både fjord og fjell).

 

Samtidig er det nettopp det at vi har både fjord og fjell så nært oss, som kan bli vårt endelikt hvis naturkreftene rammer oss i form av ras. Så hvor godt vi egentlig kommer til å klare oss siden vi ikke har et underjordisk, ras- og flomsikkert system enda, vil fremtiden vise. ;)

Anonymkode: 73def...15c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at folk burde begynne med å ha kriseberedskap hjemme.

Her står det 3 dager, vilket er ganske lite må jeg si. Men også info om når strømmen går, etc.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

 

Det viktigste for minst 10 dager. Sverige sine råd er 7 dager.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ge67x/Vet-du-at-myndighetene-oppfordrer-deg-til-a-ha-dette-hjemme

Mat, vann, medisiner for alle i husholdet. Varmemuligheter. Klær. Lyskilder.

 

Noen som har lest de svenske bøkene til Lars Wildereng? Han skriver mye om tenkte senarior der samfunnet kollapser. 

https://www.akademibokhandeln.se/sok/?sokfraga=Lars Wilderäng

 

 

Vi har begynt tenke over det å ha hermetikk hjemme,  vann samler vi hele året i tønne (brukes til å vanne blomster ellers). Men også litt medisinutstyr, lommelykt, stearinlys. Og vi har vedovn, samt tilgang til ved.

En større trussel ser jeg fra andre mennesker som ikke har skrupler eller er forberedt og blir desperate.

 

 

 

Anonymkode: e9dc7...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør vi allerede. Vi dyrker diverse grønnsaker og urter og vi eier jord som sikkert kan brukes til dyrking av poteter eller korn hvis det blir krise. Begge har jaktlisens og mannen er glad i å fiske. Vi hadde nok ikke blitt blant de første som sultet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lengesiden Norge kunne dekke sitt egen matbehov. Vedklimaendringer vil vi kunne utnytte nye områder for dyrking. Om noen får litt fart på jordbruket i afrika har vi plenty med mat til alle. 

Anonymkode: b049d...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2018 at 4:43 AM, Biloba said:
Vi dyrker litt i en krok av hagen for moro skyld, i tilfelle matkrise kunne vi selvsagt satt poteter og kål på det meste av tomten, i stedet for å ha jordbær, urter og slikt. 

Hvis det var matkrise i byen ville vi nok ikke overlevd på egenproduksjon, da vi ikke kunne forsvart oss mot sultne medborgere.

Å forsvare seg mot sultne medborgere er ikke noe man trenger. Man skal ha et lure lager med farliggjort mat som ranere kan ta så de ikke kommer tilbake. Når det blir kjent at folk ikke overlever å ta maten deres slutter folk å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er veldig lengesiden Norge kunne dekke sitt egen matbehov. Vedklimaendringer vil vi kunne utnytte nye områder for dyrking. Om noen får litt fart på jordbruket i afrika har vi plenty med mat til alle. 

Anonymkode: b049d...c41

Ja, klimaendringene skal vel føre til at Afrika blir mer fruktbart og grøderikt, har jeg hørt😂

Anonymkode: 5dddf...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å få plass til grønnsaker og ha dem for dere selv når milliarder starter å flytte fra land som har en kontinuerlig temperatur på 50 og de ikke kan dyrke mat eller leve uten å lide der

48 minutter siden, Hentacruel said:
 

Å forsvare seg mot sultne medborgere er ikke noe man trenger. Man skal ha et lure lager med farliggjort mat som ranere kan ta så de ikke kommer tilbake. Når det blir kjent at folk ikke overlever å ta maten deres slutter folk å prøve. 

Hvordan tnker du det skal fungere når ranerne begynner brekke beina på barna dine eller mannen din for at du skal fortelle dem hvor det ekte lageret er?

Anonymkode: 99b07...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:
 

Lykke til med å få plass til grønnsaker og ha dem for dere selv når milliarder starter å flytte fra land som har en kontinuerlig temperatur på 50 og de ikke kan dyrke mat eller leve uten å lide der

Hvordan tnker du det skal fungere når ranerne begynner brekke beina på barna dine eller mannen din for at du skal fortelle dem hvor det ekte lageret er?

Anonymkode: 99b07...7c1

Jeg hadde vist dem hvor det falske lageret var og latt dem forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 22, 2018 den 18.06, T-Rex skrev:
 

 Blir vel balkonggris da. :)

Hva er "balkong gris" for noe? :klo:  

Anonymkode: 8c075...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...