Gå til innhold

Oppkjøringhelvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hva andre mener om kjøringen din bør bety noe for deg. Og det er ikke bare sensor som avgjør om du får lov til å kjøre. Han avgjør bare om du får lov til å øvelseskjøre alene. 

Anonymkode: 51bc3...3b7

Nei, det bør ikke bety noe for meg i en annen grad enn at jeg selvfølgelig kjører etter lover og regler. Om Verdensmester & Teslaeier (35 år) bak meg syns jeg kjører for sakte(og dømmer meg til en sinke....) når jeg ligger i 50 i 50-sonen, det er meg revnende likegyldig. 

På samme måte som at det er revende likegyldig for Gunda om jeg syns Gunda (92) er en sinke om hun ligger i 50 i 50-sonen. 

Anonymkode: b9abe...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har Ts absolutt ikke forstått. Jeg tviler på om Ts i det hele tatt vil bli en bra sjåfør ut i fra hva som svares i tilbake i trådene.

Anonymkode: 43ca3...53b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg sa ikke at det er negativt, men jeg sa at det er mer stressende enn stressende situasjonen som til vanlig kan oppstå i trafikken. Man er jo ikke like stresset som før oppkjøringen før man kjører til vanlig.

Anonymkode: 585af...4f1

Jeg var det! Men jeg er håpløs da. Og jeg gjør hundre feil. Så ikke få lappen for tidlig. 

Anonymkode: aa02c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette har Ts absolutt ikke forstått. Jeg tviler på om Ts i det hele tatt vil bli en bra sjåfør ut i fra hva som svares i tilbake i trådene.

Anonymkode: 43ca3...53b

Dette er bare et idiotisk kg-standardsvar på temaet oppkjøring.

"Hvis ts ikke sto på første forsøk med 100% perfekt kjøring og hadde mer enn null feil på teoriprøven, burde h*n ALDRI NOENSINNE SLIPPES UT I TRAFIKKEN FORDI AT  FOLK VIL HELT SIKKERT KJØRT NED OG DØ!!!!!" 😱 

Anonymkode: e3b71...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort så mye feil etter jeg fikk lappen. I dag kvelte jeg bilen i en rundkjøring. Så feil gjør man. Man må bare ikke gjøre den på oppkjøring. 

Anonymkode: aa02c...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er bare et idiotisk kg-standardsvar på temaet oppkjøring.

"Hvis ts ikke sto på første forsøk med 100% perfekt kjøring og hadde mer enn null feil på teoriprøven, burde h*n ALDRI NOENSINNE SLIPPES UT I TRAFIKKEN FORDI AT  FOLK VIL HELT SIKKERT KJØRT NED OG DØ!!!!!" 😱 

Anonymkode: e3b71...ce1

Nja, det har vel litt mer å gjøre med at TS viser liten forståelse for at det å takle stress også er en del av det du må kunne når du kjører bil. For du vet aldri hva som skjer rundt neste sving. Og når TS mangler denne forståelsen og er helt uvillig til å ta til seg det som blir sagt er kanskje ikke TS moden for å være ute i trafikken alene?

Anonymkode: 5d3d1...4c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du tar så feil så feil. I trafikken så er alle sensor. Alle ser på hvordan du kjører, følger med på om du gjør det riktig, og enkelte kan bli skikkelig høylydte og ufyselige om du gjør feil. Selv bitte små. Stort sett hver dag opplever jeg en stressende situasjon i trafikken, om det er trailere som plutselig bestemmer seg for å kjøre forbi i en sving, eller en katt som sitter midt i veien, og du kan hverken bremse eller kjøre utenom, eller det er unger som dukker opp ut av det blå, eller du plutselig må kaste opp mens du kjører og du ikke kan stoppe. I dag kjørte jeg 45 minutter klemt imellom en millitærkolonne jeg ikke klarte å komme meg ut av, det var hardt. Og i alle de situasjonene så er det noen som ser på deg, og irriterer seg over deg, og som ikke er like forståelsesfulle som en sensor er. 

Stress ned, kjør rolig, du kommer til å bestå til slutt.

Anonymkode: 51bc3...3b7

Jeg har alltid lurt på det. Hvorfor kjører folk inn i midten av militærkolonner? Det er jo ikke lov, og hvorfor noen vil ligge mellom tunge lastebiler i dårlig stand, potensielt lastet med alt for mye ammunisjon (forsvaret er fritatt både fra ADR-bestemmelsene og krav om kompetanse i transport av farlig gods) er vanskelig for meg å forstå. 

Hvor finnes det 45 minutter med vei uten busstopp eller kryss? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har gjort så mye feil etter jeg fikk lappen. I dag kvelte jeg bilen i en rundkjøring. Så feil gjør man. Man må bare ikke gjøre den på oppkjøring. 

Anonymkode: aa02c...dc8

❤️

Det har blitt noen feil på meg òg. Ingen kjører feilfritt hele livet, selv om KG- damene/trollene hevder noe annet

Anonymkode: 69fd9...4a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns TS fikk mange harde kommentarer. INGEN her var ferdig utlært dagen de besto prøven, og jeg kan vedde på at alle her har gjort en feil eller to etter bestått prøve.

TS, helt normalt å være nervøs, også helt normalt å ikke bestå første gangen.

Ta ett par kjøretimer til, nå vet du hva du kan forvente deg på prøven og du er mer forberedt. Dette får du til ! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:
 

Jeg strøk. Nervene tok meg, og jeg gjorde en helt absurd feil, som jeg aldri har ellers gjort. Sensor sa at kjøringen ellers var plettfri, men at han ikke kunne se bort ifra det. Jeg synes det er så urettferdig når stress ødelegger slik! 

Anonymkode: 585af...4f1

Stress er en reell problemstilling når du kontrollerer et kjøretøy. Du må kunne takle stress. Det er kjipt, men det er slik for alle. Hvis man lot folk som knakk under stress i vanskelige situasjoner, ville alle bilførere og -passasjerer vært i fare. Hilsen person som strøk på oppkjøringen tre ganger, knakk under stress under en kjøretur i utlandet, og nå har avsått fra bilkjøring i syv år etter å ha risikert livet til fire personer. Jeg takler stress for dårlig til å kunne takle stresset knyttet til å kontrollere et potensielt drapsvåpen. Selv om jeg har sertifikatet nå, vurderer jeg meg selv som uegnet til å kjøre da jeg lett kan få panikk/la stresset overta. Nå har jeg flyttet til Oslo, hvor jeg kan benytte meg av god kollektivtrafikk, og ikke være avhengig av eget kjøretøy.

Anonymkode: 41a78...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dere ikke klarer å skille mellom stress?

Det er jo selvfølgelig et annet stress under oppkjøring enn vanlig kjøring, og dessto mer TS kjører dessto mer erfaring får hun = stressnivået vil synke jo mer hun kjører...

Prestasjonsangst vil jo være mer relevant ved en sensor ved siden av seg, og det blir helt feil å si "man må lære å takle stress". Ja, man må takle stress, men det er to helt forskjellige ting. Oppkjøring har FLERE stressfaktorer, da du i tillegg til å kjøre bil blir dømt på kjøringen din, og det er mye som står på spill.

Når man har bestått er det "kun" trafikken man trenger å fokusere på, altså er det en stressfaktor mindre...

jeg sier ikke at TS skulle bestått fordi feilen ble gjort pga prestasjonsangst/stress, gud bedre. Feil er feil. Kjører man ikke bra nok, så kjører man ikke bra nok.

Men det er helt hårreisende hvor kjipe svar hun/han får her.... Snakk om å sparke noen som ligger nede!

Anonymkode: b9abe...a35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette har Ts absolutt ikke forstått. Jeg tviler på om Ts i det hele tatt vil bli en bra sjåfør ut i fra hva som svares i tilbake i trådene.

Anonymkode: 43ca3...53b

Det er ikke jeg som har svart tilbake...

Anonymkode: 585af...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Oardnji skrev:
 

Syns TS fikk mange harde kommentarer. INGEN her var ferdig utlært dagen de besto prøven, og jeg kan vedde på at alle her har gjort en feil eller to etter bestått prøve.

TS, helt normalt å være nervøs, også helt normalt å ikke bestå første gangen.

Ta ett par kjøretimer til, nå vet du hva du kan forvente deg på prøven og du er mer forberedt. Dette får du til ! :)

Tusen takk!!

Anonymkode: 585af...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det virker som dere ikke klarer å skille mellom stress?

Det er jo selvfølgelig et annet stress under oppkjøring enn vanlig kjøring, og dessto mer TS kjører dessto mer erfaring får hun = stressnivået vil synke jo mer hun kjører...

Prestasjonsangst vil jo være mer relevant ved en sensor ved siden av seg, og det blir helt feil å si "man må lære å takle stress". Ja, man må takle stress, men det er to helt forskjellige ting. Oppkjøring har FLERE stressfaktorer, da du i tillegg til å kjøre bil blir dømt på kjøringen din, og det er mye som står på spill.

Når man har bestått er det "kun" trafikken man trenger å fokusere på, altså er det en stressfaktor mindre...

jeg sier ikke at TS skulle bestått fordi feilen ble gjort pga prestasjonsangst/stress, gud bedre. Feil er feil. Kjører man ikke bra nok, så kjører man ikke bra nok.

Men det er helt hårreisende hvor kjipe svar hun/han får her.... Snakk om å sparke noen som ligger nede!

Anonymkode: b9abe...a35

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 585af...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde flere rare ting på oppkjøringen og var sikker på at jeg kom til å stryke, men bestod. Satte oss dog ikke i noen farlig situasjon. Så jeg tenker at hvis man stryker på oppkjøringen så har man gjort noe veldig galt eller mye småfeil og bør øve mer. 

Anonymkode: f826e...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du tar så feil så feil. I trafikken så er alle sensor. Alle ser på hvordan du kjører, følger med på om du gjør det riktig, og enkelte kan bli skikkelig høylydte og ufyselige om du gjør feil. Selv bitte små. Stort sett hver dag opplever jeg en stressende situasjon i trafikken, om det er trailere som plutselig bestemmer seg for å kjøre forbi i en sving, eller en katt som sitter midt i veien, og du kan hverken bremse eller kjøre utenom, eller det er unger som dukker opp ut av det blå, eller du plutselig må kaste opp mens du kjører og du ikke kan stoppe. I dag kjørte jeg 45 minutter klemt imellom en millitærkolonne jeg ikke klarte å komme meg ut av, det var hardt. Og i alle de situasjonene så er det noen som ser på deg, og irriterer seg over deg, og som ikke er like forståelsesfulle som en sensor er. 

Stress ned, kjør rolig, du kommer til å bestå til slutt.

Anonymkode: 51bc3...3b7

Hvis det du beskriver er din typiske hverdag som bilist, så blir jeg litt i tvil om jeg burde gratulere deg med å være i live eller spørre hvor mange liv du har på samvittigheten 😄 

Skjer det ofte at du må kaste opp mens du kjører? 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg strøk også på min første oppkjøring og gjorde store feil jeg aldri hadde gjort før, begynte med en men ble bare tusen ganger mer nervøs og gjorde mer ting jeg ikke burde gjort, så ble ikke lappen den dagen. Men, tok ny oppkjøring en måned etterpå, fikk en hyggelig sensor som faktisk snakket til meg og ikke bare satt der og så sur og, og besto nesten helt uten feil :) har heller ikke gjortnoen farlige feil siden det, så de som mener at hvis man gjør det dårlig Pål en oppkjøring kan man ikke være en god sjåfør har ikke alltid rett. Lykke til TS :) 

Anonymkode: 072f1...577

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg strøk også på min første oppkjøring og gjorde store feil jeg aldri hadde gjort før, begynte med en men ble bare tusen ganger mer nervøs og gjorde mer ting jeg ikke burde gjort, så ble ikke lappen den dagen. Men, tok ny oppkjøring en måned etterpå, fikk en hyggelig sensor som faktisk snakket til meg og ikke bare satt der og så sur og, og besto nesten helt uten feil :) har heller ikke gjortnoen farlige feil siden det, så de som mener at hvis man gjør det dårlig Pål en oppkjøring kan man ikke være en god sjåfør har ikke alltid rett. Lykke til TS :) 

Anonymkode: 072f1...577

Tusen tusen takk! Stresset tok meg

Anonymkode: 585af...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår de nervene. Jeg tok to ganger feil av høyre og venstre og måtte snu for å komme tilbake til ruta. Jeg var sikker på at det var feil, men fikk trøst etterpå at det ikke er trafikkfarlig å kjøre feil i et par kryss, for jeg gjorde det riktig med lys/speil og vikeplikt. Men det er så lett å gjøre dumme feil når man vet alt man gjør blir vurdert og at konsekvensene er såpass store. 

Neste gang forsøk å tenke at konsekvensen er eventuelt KUN kostnad for enda en oppkjøring. Det er ikke nei for godt, og det er lov å være menneske. Be om småprat eller lav radio om det hjelper.

Og ikke tenk på slutten av oppkjøringen. Ta en og en instruks og gjør det. En ting om gangen. "Kjør til venstre på riksvei 345." Ok da er det oppgaven din. Avpass fart, sjekk speil, husk å blinke og kjør dit du fikk beskjed om. IKKE start å tenke på hvordan veien der ser ut, åh nei der er smal vei, kanskje han vil ha meg til å snu på en liten plass, shit skal vi til X for lukeparkering... Bare hør på instruks og følg én og én oppgave du får. 

Så klarer du det. 

Endret av Zoey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Selvfølgelig er det forskjell på sensor og random folk i trafikken.

Jeg gir da beng i hva andre mener om kjøringen min i trafikken, jeg gir derimot ikke beng i hva sensor mener om kjøringen min under en oppkjøring.

Random folk må gjerne dømme meg, det har ingen konsekvens for meg om de tenker jeg er en idiot eller tror jeg ble født i går.

Sensor derimot, er en eneste stor konsekvens i menneskeform. Det er han som avgjør om jeg får lov til å kjøre eller ikke.

Det er en enorm forskjell. ENORM.

Anonymkode: b9abe...a35

Det er ganske tydelig at du ikke er klar for å kjøre opp. Lykke til neste gang, håper du har lært litt og modnet innen da.

 

Forøvrig så var jeg så nervøs at jeg kastet opp før jeg kjørte opp, da vi hadde kjøpt oss hus uten bussforbindelser og jeg MÅTTE ha lappen for å komme meg på jobb, så hadde stort press på meg. Bestod med glans.

Anonymkode: 0bc60...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...