Gå til innhold

Datter som stort sett får 4-ere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi går i 9.klasse, og får stort sett 4-ere på prøver. Hun sier at dette er dårlig. Hun blir ikke fornøyd før hun får en 5-er. Er 4 en dårlig karakter? (Er usikker selv...)

Anonymkode: 4698a...fef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er for dårlig

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dattera mi går i 9.klasse, og får stort sett 4-ere på prøver. Hun sier at dette er dårlig. Hun blir ikke fornøyd før hun får en 5-er. Er 4 en dårlig karakter? (Er usikker selv...)

Nei det er en god karakter. 4 er som G+. Det er veldig stort press nå på karakterer og på å se bra ut, være slank, lykkes over alt, ha moteklær, være perfekt.. Så det er heller samfunnet som presser.

• Liker 28
Skrevet

Karakterer får en bare inn på videre skole. Spiller ingen rolle for jobb eller framtida. Jeg synes en 4 er bra. Over middels. 

Anonymkode: 16194...b02

• Liker 27
Skrevet

Det er litt over middels, ts. Så dårlig er det ikke.

Anonymkode: 3f0af...51b

• Liker 15
Skrevet

4 er en karakter som viser oversikt over faget, men ikke helt har det samme nivået av selvstendighet som 5 og 6 krever. 4 er en god karakter. Hilsen lærer.

Jeg er også enig i det AB...b02 sier. Karakterer er et veldig spesifikt måleverktøy som speiler et visst sett ferdigheter. Det sier ikke en døyt om hvor klok du er. Jeg forstår selvsagt at det er vanskelig å skjønne når du er midt i det, men har så lyst til at elever skal forstå at en 4 er MER enn godt nok. Du kan faget når du får en firer. 

Anonymkode: 4b49a...09c

• Liker 37
Skrevet

I dag er ikke 4 bra nok, dessverre. Skolen har blitt tøffere. 

• Liker 3
Skrevet

4 ER DÅRLIG.

Anonymkode: 4a229...537

• Liker 2
Skrevet

Fire er bra nok om hun jobber for den. Får hun fire uten å jobbe for det bør hun satse høyere.

Skrevet

4 er veldig bra hvis hun jobber :) 

Anonymkode: 68c4e...1c6

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Mkigjen said:

Ja, det er for dårlig

For noe tull. Det er over middels og vi aner ikke hvordan denne jentungen har det med evner. Da jeg gikk på skolen hadde 4 i matte vært som en 6 for meg. En 4 i norsk hadde ikke vært godt nok. 

• Liker 27
Gjest Nina1975
Skrevet

4 er rett over middels synest jeg. Altså plenty godt nok. Prøv å ikke stress henne til å etterstrebe bedre karakterer, det er ett vanvittig press på skolen. Var kjempeglad da min datter var ferdig på grunnskolen, hun presset seg enormt. Hun var ikke fornøyd da hun fikk 5 i snitt siste året.. Men jeg ville heller hatt en glad og fornøyd jente med 3-4 i snitt enn den utmattede jenta. 

Så prøv heller å få opp selvtilliten hennes enn karakteren. Så spørs det hvilken linje hun vil gå etterpå. Har hun 4 i snitt så kommer hun inn på de fleste skolene. (I allefall her i distriktet)

Skrevet

Kan ikke si for andre, men har brukt denne skalaen når det gjelder karakter

6: Meget bra, uansett

5. Også bra

4: Ok karakter. Noen ganger bra dersom det er et vanskelig fag

3: Stort sett skuffende, men av og til greit om det er et fag som ikke treffer

2: Skal aldri skje!

Anonymkode: 6416c...2af

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... said:

hadde 4 i matte vært som en 6 for meg

For deg,ja..

Skrevet
2 minutter siden, Nina1975 skrev:

4 er rett over middels synest jeg. Altså plenty godt nok. Prøv å ikke stress henne til å etterstrebe bedre karakterer, det er ett vanvittig press på skolen. Var kjempeglad da min datter var ferdig på grunnskolen, hun presset seg enormt. Hun var ikke fornøyd da hun fikk 5 i snitt siste året.. Men jeg ville heller hatt en glad og fornøyd jente med 3-4 i snitt enn den utmattede jenta. 

Så prøv heller å få opp selvtilliten hennes enn karakteren. Så spørs det hvilken linje hun vil gå etterpå. Har hun 4 i snitt så kommer hun inn på de fleste skolene. (I allefall her i distriktet)

Helt enig. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Kokuyo skrev:

Fire er bra nok om hun jobber for den. Får hun fire uten å jobbe for det bør hun satse høyere.

Dette! Kunne ikke vært sagt på en bedre måte. Pedagogisk riktig er det også. 

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Nina1975 skrev:
Har hun 4 i snitt så kommer hun inn på de fleste skolene. (I allefall her i distriktet)

Veldig sant! I store deler av landet har ungdomsskolekarakterer lite å si siden det legges opp til at de fleste skal gå studiespessialiserende, og dermed er det lagt opp til at "alle" kommer inn på det. Om man derimot bor i Oslo-regionen, eller rundt en by kan man derimot bli hindret av svake karakterer. Der finnes mye flere ulike retninger, og dermed må man konkurrere mer for det man vil. I tillegg er der tettheten mellom skolene så høy at man ikke nødvendigvis kommer på nærmeste skole dersom den er bra. 

Anonymkode: 6416c...2af

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har hun enten et "firerhode" eller hun jobber for lite med skolearbeidet. Alle kan ikke få seksere eller femere. 

Anonymkode: 9bf5b...f4e

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre for dårlig for noen skoler når hun skal videre på VGS, på studie spes hvor min ene datter går var det i fjor 4,9 i snitt for å være garantert å komme inn, det er knall tøffe krav til de unge og sepsielt om de har drømmer og mål . Har ei i 10.klasse og hun får kun 5 og 6, men jobber mye og har vel egentlig lett for det. Eldste hadde langt over 5 i snitt  fra ungdomsskolen , men jober ca 2 timer daglig med lekser og presentasjoner etc. 4 burde ikke være dårlig, men klarer hun karre seg opp på 5 i noen fag så er mye gjort. Tenker da spesielt "pugge"fag. En skal ikke ta helt piffen fra ungdommen heller, men noen skoler har veldig høyt snitt selv om alle kommer inn på VGS så er det ikke sikkert du får den skolen eller linjen du ønsker

Anonymkode: 84d41...c51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...