Gå til innhold

Alder og spontanabort?


frk.Sanna

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, frk.Sanna skrev:
 

Tusen takk❤️ Så spennende. En fantastisk tid😍 Nyt tiden fremover❤️

Takk, vi nyter hvert sekund! 😍 Du må jo gjerne oppdatere oss litt på veien. Vi er nok flere som heier på deg og håper alt ordner seg. ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Heisenberg skrev:
 

Jeg mistet en gang, så tidlig at hadde jeg ikke tatt en test tidlig hadde jeg ikke vist det, når jeg var 37. Før det har jeg 5 svangerskap, 4 barn og et svangerskap utenfor livmoren når jeg var i 20 årene. Ble fort gravid igjen etter sa’en og fødte når jeg var 38. 

Takk for at du deler🙏🏻 Har du fått 5 barn?😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chara skrev:
 

Takk, vi nyter hvert sekund! 😍 Du må jo gjerne oppdatere oss litt på veien. Vi er nok flere som heier på deg og håper alt ordner seg. ❤

Så bra❤️ Åååh så fint sagt å så koselig å høre, har følt at enkelte ikke unner meg dette siden jeg har tross alt har flere barn fra før... men mannen min har jo kun et barn❤️ Tusen takk. Jeg kommer til å oppdatere☺️

Endret av frk.Sanna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, frk.Sanna skrev:
 

Takk for at du deler🙏🏻 Har du fått 5 barn?😍

Jepp💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlige erfaringer å komme med (er "bare" 33 år, første og hittil eneste svangerskap endte i SA for noen uker siden, vi får se hvordan det går videre! trøster meg med at vi ble veldig raskt gravide når vi først bestemte oss for å prøve). Men har lest at sjansene for å miste blir høyere jo eldre foreldrene er (mannens alder spiller også inn noe). Rett og slett fordi de fleste tidlige SA skjer på grunn av kromosom- eller utviklingsfeil i embryoet, og jo eldre vi blir jo dårligere blir kvaliteten på eggene. Men selv om risiko for SA er høyere, så betyr det jo ikke at det ikke kan gå bra - og at du tydeligvis fremdeles blir rimelig lett gravid er jo et veldig godt tegn! Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frk.Sanna skrev:
 

Huff det skal ikke være enkelt❤️. Håper dere lykkes snart🙏🏻 Ble du gravid uten å miste første gangen? Hvor lang tid brukte dere før dere ble gravid den gangen?

Brukte nesten 1,5 år på å bli gravid første gangen, endte i SA. Ble gravid neste syklus som endte i et friskt barn ☺️. Det er tøft med SA flere ganger. Sist så vi blinkende hjerte også, men gikk dårlig et par uker etterpå....

Anonymkode: af9ff...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Brukte nesten 1,5 år på å bli gravid første gangen, endte i SA. Ble gravid neste syklus som endte i et friskt barn ☺️. Det er tøft med SA flere ganger. Sist så vi blinkende hjerte også, men gikk dårlig et par uker etterpå....

Anonymkode: af9ff...4e2

Så bra at det gikk bra på 2 forsøk og at dere fikk et barn❤️ Prøver å tenke at det er naturensgang og at det er bra at kroppen ordner opp tidlig, men ja det er en tøff påkjenning å miste uansett. Jeg synst de første mnd i en gravditet er fryktelig tøffe uansett da men..

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Heisenberg skrev:
 

Jepp💕

Fantastisk❤️ kanskje jeg er like heldig en dag, før det er for sent🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:
 

Har ikke personlige erfaringer å komme med (er "bare" 33 år, første og hittil eneste svangerskap endte i SA for noen uker siden, vi får se hvordan det går videre! trøster meg med at vi ble veldig raskt gravide når vi først bestemte oss for å prøve). Men har lest at sjansene for å miste blir høyere jo eldre foreldrene er (mannens alder spiller også inn noe). Rett og slett fordi de fleste tidlige SA skjer på grunn av kromosom- eller utviklingsfeil i embryoet, og jo eldre vi blir jo dårligere blir kvaliteten på eggene. Men selv om risiko for SA er høyere, så betyr det jo ikke at det ikke kan gå bra - og at du tydeligvis fremdeles blir rimelig lett gravid er jo et veldig godt tegn! Lykke til 😊

Tusen takk🙏🏻 Så leit at du også har opplevd å miste, men så bra at du klarer å ha en sånn tankegang😀 Her er mannen en god del yngre enn meg og det er ikke godt å vite ang eggkvaliteten, men jeg ble veldig rask gravid med eksmannen. Noen klaffer bedre sammen enn andre, men det kan jo være at min alder + mannens sædkvalitet utgjør at vi har utfordringer med å bli gravid til tross at vi fikk et barn for 1 år siden. Jeg føler meg ikke stresset enda, men kjenner jo på at klokken tikker voldsomt fort nå...😜☺️

Ellers kjenner jeg en del som har mistet i 20 årene og flere som aldri har mistet som ble gravid i 30’årene, så det er veldig forskjellig...

Håper dere snart lykkes igjen❤️

 

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid etter å ha prøvd i ett år da jeg var 41 år, og alt gikk bra. Ellers ble jeg gravid som endte i tidlig SA da jeg var 45 år og da jeg var 49 år.

 

Anonymkode: b77db...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ble gravid etter å ha prøvd i ett år da jeg var 41 år, og alt gikk bra. Ellers ble jeg gravid som endte i tidlig SA da jeg var 45 år og da jeg var 49 år.

 

Anonymkode: b77db...a69

Så bra at dere fikk det til❤️

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Min mor hadde 5 SA da hun var mellom 32-34 år.

Anonymkode: cb5a2...486

Huff det var mye😕 Fikk hun deg etterpå? Har du søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flere barn fra før da vi bestemte oss for å prøve på en attpåklatt. Hos meg tror jeg det må ha skjedd noe biologisk i mellomtiden, for de andre graviditetene kom raskt og var ukompliserte, med siste prøvde vi lenge, og det endte med en MA i uke 13. Som sagt hadde jeg en sterk følelse av at noe var annerledes i kroppen, jeg hadde fått endret syklus, annerledes hud og noen svarte kjerringhår (huff, for et uttrykk) i ansiktet. Siden tiden begynte å renne ut og ønsket om et barn til var stort droppet vi prøvingen og gikk for adopsjon i steden. 

Det kan absolutt hende det var tilfeldig, og at det jeg trodde jeg merket av kroppslige tegn bare var innbilning. Det får jeg aldri vite. Men vi turte ikke ta sjansen på prøving videre og risikere at vi ble for gamle for adopsjon også.

Anonymkode: 00963...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg hadde flere barn fra før da vi bestemte oss for å prøve på en attpåklatt. Hos meg tror jeg det må ha skjedd noe biologisk i mellomtiden, for de andre graviditetene kom raskt og var ukompliserte, med siste prøvde vi lenge, og det endte med en MA i uke 13. Som sagt hadde jeg en sterk følelse av at noe var annerledes i kroppen, jeg hadde fått endret syklus, annerledes hud og noen svarte kjerringhår (huff, for et uttrykk) i ansiktet. Siden tiden begynte å renne ut og ønsket om et barn til var stort droppet vi prøvingen og gikk for adopsjon i steden. 

Det kan absolutt hende det var tilfeldig, og at det jeg trodde jeg merket av kroppslige tegn bare var innbilning. Det får jeg aldri vite. Men vi turte ikke ta sjansen på prøving videre og risikere at vi ble for gamle for adopsjon også.

Anonymkode: 00963...87e

Tskk for at du deler. Hvor gammel var du da dere gav opp prøvingen? Hvordan forandret syklusen seg? Ang de kjerringhåra så har jeg hatt de i en del år, men jeg ble gravid og fikk et frisk barn for 1 år siden selv om☺️😅 Vet om flere yngre som har det uten at det er noe galt altså. Her har jeg veldig stabil syklus med mensen omtrent på samme dato per mnd noe jeg alltid har hatt. Det eneste er at eggløsning har komt et par dager senere etter sist fødsel enn det var før jeg ble gravid.. Tenker jo tanker ang at det kan være for sent, men samtidig tanken på at vi fikk det til for 2 år siden gir oss håp🙏🏻 , men ting kan forandre seg fort med årene...

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, frk.Sanna skrev:
 

Tskk for at du deler. Hvor gammel var du da dere gav opp prøvingen? Hvordan forandret syklusen seg? Ang de kjerringhåra så har jeg hatt de i en del år, men jeg ble gravid og fikk et frisk barn for 1 år siden selv om☺️😅 Vet om flere yngre som har det uten at det er noe galt altså. Her har jeg veldig stabil syklus med mensen omtrent på samme dato per mnd noe jeg alltid har hatt. Det eneste er at eggløsning har komt et par dager senere etter sist fødsel enn det var før jeg ble gravid.. Tenker jo tanker ang at det kan være for sent, men samtidig tanken på at vi fikk det til for 2 år siden gir oss håp🙏🏻 , men ting kan forandre seg fort med årene...

Vi begynte å prøve rett før jeg ble 38 og MA'en inntraff nesten et år senere. Dvs at 39 var rett rundt hjørnet, og hvis vi skulle brukt like lang tid igjen og det fremdeles ikke gikk, ville jeg nærme meg 40 med stormskritt før vi i det hele tatt kunne begynne på den norske delen av adopsjonsprosessen. Det er ikke så farlig, men mannen min er 4 år eldre og da nærmet vi oss en samlet alder som kan gjøre det vanskelig å bli godkjent, særlig hvis det oppstår forsinkelser underveis. Vi orket ikke gamble, og siden mannen har en adoptert lilllesøster (som han har et nært forhold til) lå nok tanken nærmere for oss enn for mange andre. Det føltes ikke som et dårligere valg, bare annerledes, og i vår situasjon tryggere siden vi var ganske sikre på å bli foreldre i andre enden. Vi hadde jo også biologiske barn fra før og hadde sånn sett "opplevd det".

Hadde vi hatt noen slags gravid-garanti, slik at vi visste vi fikk en baby hvis vi bare holdt ut en nervepirrende prøveprosess, ville vi nok prøvd litt til. Men det finnes jo ikke, og jeg var så overbevist om at noe hormonelt hadde skjedd. Kombinasjonen av kjerringhår, grått hår, endret syklus (hadde vært regelmessig som ei klokke på 28 dager i alle år, nå varierte det plutselig mellom 25 og 27), plutselig veldig uren hud før mens, og at det var vanskeligere å bli gravid gjorde meg skeptisk. Ingen av disse tegnene sier isolert sett noe som helst, men det skjedde i løpet av bare et par måneder og jeg følte sterkt at noe var endret. Likevel kan det godt tenkes at jeg bare overtenkte alt sammen. Jeg er flink til det ;) 

Dette er jo utrolig individuelt, mange får barn både sent i 30- og tidlig i 40-årene. Når dere har fått barn for bare to år siden holder jeg med dere i at det er håp. Ønsker deg lykke til videre og håper det klaffer for dere snart!

Anonymkode: 00963...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg kjenner meg igjen i det meste ang forandringer som du bekskriver og fikk meg til å tenke litt. Merket mine første grå hår for ikke så lenge siden, men at syklusen er forandret med noen dager tenker jeg er helt normalt etter en fødsel. Uansett så flott at dere gikk for adopsjon og at mannen din var så positiv til det❤️  Jeg tenker vi gir oss en tidsfrist ut neste år med prøvingen, men tenkte snakke litt med legen snart. Kanskje jeg kan få ta blodprøve å sjekke hormonene og eventuelt at jeg igjen tar en fertilsjekk privat og ber de sjekke amh verdien denne gangen. Det ville ikke legen sist pga han mente at den mest sannsynlig var grei ut i fra UL, blodprøvene og den stabile syklusen + siden jeg hadde flere barn fra før som jeg ble raskt gravid med. Det blir spennende å se hva som skjer, men det å miste gang på gang er tøfft psykisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 år og har mistet fire ganger det siste året... Har vært et tungt år. 
Er nå litt over 6 uker på vei. Fått ultralydtime om et par uker. Er utrolig spent, men samtidig redd for at det skal gå dritt igjen...

Lykke til på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jente_38 skrev:
 

Jeg er 37 år og har mistet fire ganger det siste året... Har vært et tungt år. 
Er nå litt over 6 uker på vei. Fått ultralydtime om et par uker. Er utrolig spent, men samtidig redd for at det skal gå dritt igjen...

Lykke til på veien :)

Tusen takk🙏🏻 Så leit at du har måtte oppleve å miste hele 4 ganger. Har dere fått utredning? Har du barn fra før? Håper spiren denne gangen klorer seg fast i 9 mnd❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...