Gå til innhold

Hvordan gjennomfører du rundvask av kjøkken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sist jeg vasket oppå skap, forsidene på skap, i skuffer og skap var før jul ifjor. Det er på tide å vaske skikkelig igjen.

Da vasket jeg med salmiakk på skapdørene, ellers brukte jeg vann/mikrofiber/oppvasksåpe. Lurer på om det finnes en lurere og mer effektiv måte å vaske på? 

Hvordan gjennomfører du rundvask på kjøkken, og hvor ofte gjør du det? 

 

-Hilsen Fersk huseier-

Anonymkode: 6a52a...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først rydder jeg, så tømmer jeg skapene, vasker, tørker, setter på plass, tømmer skuffer, støvsuger, vasker, tørker, setter på plass, vasker benker, uten på skap, og skuffer, støvsuger gulvet, og vasker det. 

Anonymkode: 50374...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Først rydder jeg, så tømmer jeg skapene, vasker, tørker, setter på plass, tømmer skuffer, støvsuger, vasker, tørker, setter på plass, vasker benker, uten på skap, og skuffer, støvsuger gulvet, og vasker det. 

Anonymkode: 50374...aa5

Enkelt og greit :ler: Gjør det samme altså, det jeg konkret lurte på var hvilke såper og evt annet du tok i bruk :) 

Mulig jeg skulle omformulert meg i HI 😬

Anonymkode: 6a52a...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ajax e.l. med litt salmiakk i. Salmiakken er god på å fjerne fett, så den må jeg ha med.

Pleier å ha én bøtte med det og en klut, og én bøtte med rent vann som jeg vrir opp en klut i og tørker etterpå. Alt vannet må være så varmt man klarer.

Deretter står det og lufttørker før jeg setter på plass ting igjen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enkelt og greit :ler: Gjør det samme altså, det jeg konkret lurte på var hvilke såper og evt annet du tok i bruk :) 

Mulig jeg skulle omformulert meg i HI 😬

Anonymkode: 6a52a...c25

Jeg bruker, salmiakk, zalo, Ajax. Og bruker svamp og klut. 

Anonymkode: 50374...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komer litt an på

hvordan gulv du har, kanskje du trenger grønnsåpe til ditt gulv? Glemte å spørre. 

Mine skapdører er av tre, og de er lakkerte. De blir vasket med salmiakk og zalo, hyllene er sponplater de blir vasket med ajax. Og gulvet blir vasket med ajax. 

Anonymkode: 50374...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved rundvask rydder jeg ut alt av skapene, støvsuger og vasker over med bomullsklut og lunka vann med oppvasksåpe og litt salmiakk. Tørker deretter over med kun vann, før jeg tørker over med ren flanellsklut.

Til vanlig tørker jeg over skapdørene på utsiden og innsiden der det trengs minst hver uke. Greit å ta alle flekker og fingermerker fra barn som har sneket i kakaopulveret o.l. før de rekker å gro fast. Og vasker godt rundt og på skapdøren til skapet under vasken, der vi har søppelspannene.

Anonymkode: 82c18...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inni skapene er det jo forholdsvis rent så der bruker jeg bare Klar allrent og klut. Frontene, fronter på hvitevarer og vifte vasker jeg et par ganger i uka, stort sett med bare vann og microfiber - og litt allrent hvis de ikke føles rene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går over skapoverflatene med vann og klorin. Har hvite skap. Bruker vanlig kjøkkenklut til vasken og går over med tørr mikrofiberklut etter vask (mens de enda er fuktig) 

Tar med meg kjøleskap og vaskemaskinen i samme slengen. 

Med podcast på øret👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det når det når trengs. Hus har ulik standard (ventilasjon/kjøkkenvifte osv) og behovet avhenger også av hvor hyppig kjøkkenet er i bruk, hvor renslig man er på det jevne. Jeg tørker av et kjøkkenskap her og der, og vasker én hylle her og der. Jeg bruker ikke kjøkkenet så mye at toppen av skap osv får fetthinne. Tviler egentlig på at jeg noensinne kommer til å trenge full rundvask, selv om jeg kommer til å gjøre det når jeg flytter for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 6cc68...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skapene mine går opp til taket, så jeg slippet det ekle fettet som blir der. Ellers så vasker jeg med grønnsåpe og salmiakkvann om jeg er ekstra skittent eller så bruker jeg jeg  ajax. Jeg foretrekker å gjør dette på våren.

Anonymkode: c8294...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 23.58, AnonymBruker skrev:
 

Sist jeg vasket oppå skap, forsidene på skap, i skuffer og skap var før jul ifjor. Det er på tide å vaske skikkelig igjen.

Da vasket jeg med salmiakk på skapdørene, ellers brukte jeg vann/mikrofiber/oppvasksåpe. Lurer på om det finnes en lurere og mer effektiv måte å vaske på? 

Hvordan gjennomfører du rundvask på kjøkken, og hvor ofte gjør du det? 

 

-Hilsen Fersk huseier-

Anonymkode: 6a52a...c25

Salmiakk på utsiden av kjøkkenskap er det ikke alle materialer som tåler. 

Årlig rundvask når åpne vinduers tid er forbi begynner med å vaske alle skap utvendig. Deretter tømmes skap etter skap for innvendig vask, avhengig av hva tiden strekker til med. Et skap daglig kan være greit nok, for å komme i mål. 

Men invendig vasker vi ikke med salmiakk eller andre sterke vaskemidler som setter lukt til maten. Der er heller ikke særlig skittent innvendig hos oss, da alt oppbevares i tupperwarebokser av matvarer. 

Man må finne sitt eget system for vasking og for å få alt man ønsker vasket, vasket. 

Anonymkode: cca8c...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...