Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2018 #121 Skrevet 20. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er helt ok at dere får kun en porsjon middag? Hva hvis det er for lite for noen, og de fortsatt er sultne? Det er jo også restriksjoner. Da kan ikke brudeparet servere annet enn buffet der alle får spise så mye de vil? Anonymkode: 6d9d5...d12 Det er noe helt annet. Å servere tallerkenretter er helt normalt, og gjøres ikke for å begrense gjestenes inntak. Sammenlignbart vil det være om vertene serverer begrenset med mat, samtidig som de nekter gjestene å kjøpe seg mer for egen regning. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 20. oktober 2018 #122 Skrevet 20. oktober 2018 43 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Det er noe helt annet. Å servere tallerkenretter er helt normalt, og gjøres ikke for å begrense gjestenes inntak. Sammenlignbart vil det være om vertene serverer begrenset med mat, samtidig som de nekter gjestene å kjøpe seg mer for egen regning. Men det er virkelig ikke vanlig å dra til gatekjøkken og kjøpe noe for så å ta medbrakt i bryllupet bare fordi man ikke ble mett? Mener du virkelig at brudeparet må holde ubegrenset mengde alkohol i tilfelle flere av gjestene ønsker å drikke seg fulle? Det rare er at folk flest her på KG mener det er helt greit at kjærester ikke blir invitert, at barn ikke blir invitert, at det settes kleskode, at det ikke serveres kjøtt, at det blir servert sodd eller lapskaus på låvefest, men er det "for lite" alkohol, så klikker de samme folkene i vinkel? Alle tingene som jeg nevnte setter skranker i gjestenes valgfrihet. Men kun alkoholen får reaksjoner. Selv om det for eksempel er mye mer kritisk for en alenemor uten nettverk å bli invitert uten barn enn at hun ikke får mulighet til å drikke seg full.
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2018 #123 Skrevet 20. oktober 2018 26 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men det er virkelig ikke vanlig å dra til gatekjøkken og kjøpe noe for så å ta medbrakt i bryllupet bare fordi man ikke ble mett? Mener du virkelig at brudeparet må holde ubegrenset mengde alkohol i tilfelle flere av gjestene ønsker å drikke seg fulle? Det rare er at folk flest her på KG mener det er helt greit at kjærester ikke blir invitert, at barn ikke blir invitert, at det settes kleskode, at det ikke serveres kjøtt, at det blir servert sodd eller lapskaus på låvefest, men er det "for lite" alkohol, så klikker de samme folkene i vinkel? Alle tingene som jeg nevnte setter skranker i gjestenes valgfrihet. Men kun alkoholen får reaksjoner. Selv om det for eksempel er mye mer kritisk for en alenemor uten nettverk å bli invitert uten barn enn at hun ikke får mulighet til å drikke seg full. Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet det har skjedd. Og nei, jeg mener ikke at brudeparet må holde alkohol så alle som vil kan drikke seg fulle. Langt i fra. Jeg drikker meg ikke full i bryllup (eller noe annet sted, for den saks skyld), og har heller ikke noe ønske om at andre skal gjøre det. Jeg mener bare det er smidigere måter å hindre det på, enn det TS skisserer. Også synes jeg det er viktig å få med at som vertskap kan TS gjøre akkurat som hun vil, og hadde jeg vært hennes gjest ville jeg hverken protestert eller surmult. Jeg hadde fortsatt gått inn for å ha en hyggelig kveld, og vært blid og sosial. Men, jeg hadde følt meg umyndiggjort av vertskapet, og det er ingen trivelig følelse, og den ville nok satt sitt preg på min opplevelse av festen. Og det er jo til syvende og sist det sånne innafor-spørsmål handler om; Kommer du som gjest til å reagere negativt på dette? I dette tilfellet er mitt svar "ja", og det har ingenting med alkoholmengde å gjøre. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 20. oktober 2018 #124 Skrevet 20. oktober 2018 2 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Om det er vanlig eller ikke vet jeg ikke noe om, men jeg vet det har skjedd. Og nei, jeg mener ikke at brudeparet må holde alkohol så alle som vil kan drikke seg fulle. Langt i fra. Jeg drikker meg ikke full i bryllup (eller noe annet sted, for den saks skyld), og har heller ikke noe ønske om at andre skal gjøre det. Jeg mener bare det er smidigere måter å hindre det på, enn det TS skisserer. Også synes jeg det er viktig å få med at som vertskap kan TS gjøre akkurat som hun vil, og hadde jeg vært hennes gjest ville jeg hverken protestert eller surmult. Jeg hadde fortsatt gått inn for å ha en hyggelig kveld, og vært blid og sosial. Men, jeg hadde følt meg umyndiggjort av vertskapet, og det er ingen trivelig følelse, og den ville nok satt sitt preg på min opplevelse av festen. Og det er jo til syvende og sist det sånne innafor-spørsmål handler om; Kommer du som gjest til å reagere negativt på dette? I dette tilfellet er mitt svar "ja", og det har ingenting med alkoholmengde å gjøre. Men hvorfor er det greit at brudeparet umyndiggjør deg på andre ting enn alkoholen? For eksempel, at du ikke får lov til å ha med dine veloppdragne barn som du har full kontroll på, i bryllupet fordi brudeparet mener alle barn bråker? At du ikke får lov til å ha med deg din kjæreste gjennom 6 år, mens din søster får ha med seg sin ektemann som hun har kjent i to år?
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2018 #125 Skrevet 20. oktober 2018 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Men hvorfor er det greit at brudeparet umyndiggjør deg på andre ting enn alkoholen? For eksempel, at du ikke får lov til å ha med dine veloppdragne barn som du har full kontroll på, i bryllupet fordi brudeparet mener alle barn bråker? At du ikke får lov til å ha med deg din kjæreste gjennom 6 år, mens din søster får ha med seg sin ektemann som hun har kjent i to år? Fordi det er innafor brudeparets mandat å bestemme gjestelisten (dog, hvem har sagt jeg er enig i de prioriteringene?). Det er også brudeparets mandat å bestemme hva og hvor mye som skal serveres. Det er derimot ikke brudeparets mandat å nekte meg å kjøpe mer, enten det er mat, drikke eller annet. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 20. oktober 2018 #126 Skrevet 20. oktober 2018 23 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Fordi det er innafor brudeparets mandat å bestemme gjestelisten (dog, hvem har sagt jeg er enig i de prioriteringene?). Det er også brudeparets mandat å bestemme hva og hvor mye som skal serveres. Det er derimot ikke brudeparets mandat å nekte meg å kjøpe mer, enten det er mat, drikke eller annet. Har aldri vært borti bryllup der gjestene kunne kjøpe mer mat. Er det vanlig?
Eliza Doalot Skrevet 20. oktober 2018 #127 Skrevet 20. oktober 2018 8 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Har aldri vært borti bryllup der gjestene kunne kjøpe mer mat. Er det vanlig? Det er helt irrelevant hva som er vanlig. Det er prinsippet som er poenget. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #128 Skrevet 20. oktober 2018 On 10/16/2018 at 3:57 PM, exictence said: Så merkelig holdning? Drikke for å bli full i et bryllup? Synes det høres helt feil ut. Det er lite hyggelig å være sammen med fulle personer. Men å drikke litt vin til maten, kose seg, det er jo det som er hyggelig. Man blir på ingen måte full av en flaske vin på 6-10 timer. Kunne nesten kjørt bil hjem. Anonymkode: 6480f...8b0 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2018 #129 Skrevet 20. oktober 2018 On 10/15/2018 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Det blir to glass vin til maten. Resten av kvelden blir det fire glass vin pr. gjest. Det blir ikke lov til å ha med medbragt, og ingen bar og kjøp av alkohol utover dette. Er det innafor å gjøre det på den måten? Anonymkode: fe6e5...dea Hvor mange kakestykker får hver gjest? Anonymkode: 6480f...8b0 3
Raven.Writingdesk Skrevet 21. oktober 2018 #130 Skrevet 21. oktober 2018 7 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Men hvorfor er det greit at brudeparet umyndiggjør deg på andre ting enn alkoholen? For eksempel, at du ikke får lov til å ha med dine veloppdragne barn som du har full kontroll på, i bryllupet fordi brudeparet mener alle barn bråker? At du ikke får lov til å ha med deg din kjæreste gjennom 6 år, mens din søster får ha med seg sin ektemann som hun har kjent i to år? Mener du brudeparet skal bestemme hvor mange papirtørk man får etter dobesøk også? Det handler om kotyme og kultur og signalet man sender. Om brudeparet for eksempel sa at ingen fikk spise noe mer den dagen hverken før eller etter brullypet fordi de har kalkulert at det tilsammen utgjør 1600 kcal noe de mener er nok, så er motivet bak matservering veldig kontrollerende. De fleste brullyp som har servering av mat (siden du brukte restriksjoner av mat som sammenligningsgrunnlag) - har for eksempel snacks og kaker man kan forsyne seg av siden. Det betyr altså at de ikke mikrostyrer hva folk spiser. Om noen vet de høyst sannsynlig blir sulten kanskje de har med en pose nøtter i veska. TS har gjort det klart at hun skal informere om at gjestene «får ikke mer» enn 6 enheter og medbragt er forbudt. Det blir som å si at ingen får ta med seg nøtter eller en mellombar i veska. Å invitere med kun de som er gift men ikke sambo over mange år er unormalt ja, og dårlig kotyme. Å ikke invitere med barn handler nok mer om at de ønsker «skikkelig fest» og vil skåne både barna fra voksnes alkoholbruk og voksne fra å ha ansvar for barn på en festkveld. Igjen; det er forskjell på mikro og makro- styring. Om barn skal være med er en stor greie (makro) om man tørker seg med tre tørk eller fire, spiser 1600 kcal eller 2600, eller drikker fem glass vin eller syv - er virkelig trivielt og ikke noe brudeparet burde insistere på å kontrollere hos hver enkelt gjest på en slik dag. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #131 Skrevet 21. oktober 2018 18 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Mener du brudeparet skal bestemme hvor mange papirtørk man får etter dobesøk også? Det handler om kotyme og kultur og signalet man sender. Om brudeparet for eksempel sa at ingen fikk spise noe mer den dagen hverken før eller etter brullypet fordi de har kalkulert at det tilsammen utgjør 1600 kcal noe de mener er nok, så er motivet bak matservering veldig kontrollerende. De fleste brullyp som har servering av mat (siden du brukte restriksjoner av mat som sammenligningsgrunnlag) - har for eksempel snacks og kaker man kan forsyne seg av siden. Det betyr altså at de ikke mikrostyrer hva folk spiser. Om noen vet de høyst sannsynlig blir sulten kanskje de har med en pose nøtter i veska. TS har gjort det klart at hun skal informere om at gjestene «får ikke mer» enn 6 enheter og medbragt er forbudt. Det blir som å si at ingen får ta med seg nøtter eller en mellombar i veska. Å invitere med kun de som er gift men ikke sambo over mange år er unormalt ja, og dårlig kotyme. Å ikke invitere med barn handler nok mer om at de ønsker «skikkelig fest» og vil skåne både barna fra voksnes alkoholbruk og voksne fra å ha ansvar for barn på en festkveld. Igjen; det er forskjell på mikro og makro- styring. Om barn skal være med er en stor greie (makro) om man tørker seg med tre tørk eller fire, spiser 1600 kcal eller 2600, eller drikker fem glass vin eller syv - er virkelig trivielt og ikke noe brudeparet burde insistere på å kontrollere hos hver enkelt gjest på en slik dag. Enn hvis brudeparet heller vil ha med barn og begrense gjestenes alkoholkonsum av hensyn til barna da?
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #132 Skrevet 21. oktober 2018 53 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Enn hvis brudeparet heller vil ha med barn og begrense gjestenes alkoholkonsum av hensyn til barna da? Voksne gjester klarer å ta det ansvaret selv. Det er et fåtall som drikker seg snydens med barn rundt seg. Det er en risiko man som vert må bære, at gjestene ikke oppfører seg akkurat som man har tenkt. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #133 Skrevet 21. oktober 2018 1 time siden, Eliza Doalot skrev: Voksne gjester klarer å ta det ansvaret selv. Det er et fåtall som drikker seg snydens med barn rundt seg. Det er en risiko man som vert må bære, at gjestene ikke oppfører seg akkurat som man har tenkt. Men hvis voksne folk oppfører seg, hvorfor utelukke barn da i frykt for at voksne drikker seg fulle rundt barna? Siden voksne alltid klarer å oppføre seg?
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #134 Skrevet 21. oktober 2018 5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men hvis voksne folk oppfører seg, hvorfor utelukke barn da i frykt for at voksne drikker seg fulle rundt barna? Siden voksne alltid klarer å oppføre seg? Det må noen andre svare på. Jeg har ingen problem med å ha med meg mine barn dersom de er invitert. Er det jeg som arrangerer er de med, uten at jeg ser noe behov for å sette restriksjoner for gjestene av den grunn. 3
Gjest O.G. Skrevet 21. oktober 2018 #135 Skrevet 21. oktober 2018 15 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Petimeter bare fordi man ikke ønsker fyll? Petimeter ford du vil kontrollere andre voksne mennesker.
ItchyBitchySpider Skrevet 21. oktober 2018 #136 Skrevet 21. oktober 2018 36 minutter siden, O.G. skrev: Petimeter ford du vil kontrollere andre voksne mennesker. Men da er man også petimeter hvis man setter kleskode, middagen blir servert med en porsjon til hver, og man utelukker barn.
Eliza Doalot Skrevet 21. oktober 2018 #137 Skrevet 21. oktober 2018 31 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men da er man også petimeter hvis man setter kleskode, middagen blir servert med en porsjon til hver, og man utelukker barn. Kleskode: nei, det er fullt og helt akseptabelt - og innenfor normal kotyme - at vertskapet definerer kleskode. Om vertskapet derimot står i døra kontrollerer, og avviser de som etter dere skjønn ikke er kledd korrekt, så er det høyst upassende. Middag: helt ok med en porsjon, ikke ok om jeg nektes å spise nøtteposen i veska mi. Barn: hvem som inviteres er opp til vertskapet, også er det opp til gjesten om han ønsker å komme. Det er ingenting ved gjestelisten som utfordrer min integritet, og det er derfor ikke relevant i denne sammenhengen. 3
sølvdryss Skrevet 21. oktober 2018 #138 Skrevet 21. oktober 2018 Hvordan har dere tenkt å legge dette frem for gjestene? Skal toastmaster reise seg, plinge i glasset og si: "kjære gjester, brudeparet har bestemt at alle får 2 glass vin til maten, deretter 4 glass per person resten av kvelden". Veldig spesiell måte å gjøre det på. Om man ikke har råd/ønsker å betale for nok alkohol hele kvelden, så er det faktisk bedre med bar hvor gjestene betaler selv. Men likevel bør vin til maten være gratis og dere bør opplyse om at folk må ta med kontanter/kort alt ettersom. 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #139 Skrevet 21. oktober 2018 På 19.10.2018 den 21.11, Peonjenta skrev: Hvor har du det fra at jeg er en stordrikker? Og hva slags folk er det du egentlig henger med som til stadighet blir overstadig beruset? Hvem har sagt at stupfulle folk er morsomme, hvor får du ting fra? Ingen av de jeg omgås oppfører seg slik. Vi er voksne folk. Folk som gifter seg må gjerne være gniene på alkoholen, men da bør det stå i invitasjonen hvor mye alkohol det kommer til å bli servert så folk vet at når de har fått f.eks 6 enheter så er det slutt. Ser jo litt av hvert i bryllupstråder her. Det kommer også noen unge mennesker på rundt 18-20 år. Vet ikke om de klarer å begrense seg akkurat. Syns ikke noe om at folk skal bli fulle. Det går an å feste uten så stort alkoholinntak. Det er vel nok til at folk slapper av litt. Det blir heller ikke mange timer til bords som noen skriver her. Vi skal ha koldtbord, men noen varmretter som innslag, og det blir heller ikke så mange og lange taler 🙂 men tror nok det går greit med litt påfyll til maten om det vil drøye. Brennevin er og blir tabu her. Har aldri møtt mer enn ett menneske som tåler å drikke det. Anonymkode: fe6e5...dea
Gjest O.G. Skrevet 21. oktober 2018 #140 Skrevet 21. oktober 2018 58 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men da er man også petimeter hvis man setter kleskode, middagen blir servert med en porsjon til hver, og man utelukker barn. Nei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå