Gå til innhold

5 mnd siden fødsel og magen er enda ikke tilnærmet som før.. Naturlig slank i utgangspunktet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 16.10.2018 den 18.01, Gasellen skrev:
 

Følger du noe treningsopplegg? Ammer du? Passer du på hva du spiser?

 

Trener 2-3 ganger i uka. 10% kardio og 90% styrke vil jeg si. Helkropp hver økt. 

Ammer ikke. Ammet kun delvis den første måneden. 

Ja, vil påstå at kostholdet mitt er ganske sunt. Passer på kaloriinntaket, velger grove produkter, ingenting godteri/fastfood i ukedagene, mye frukt og grønt, generelt et varier kosthold. Skeier ut en dag i uken.

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lenger tid enn 5 måneder for mange. 1 år etter fødsel så jeg fortsatt lubben/smågravid ut. 1,5 - 2 år etter ser kroppen faktisk bedre ut enn før graviditet. Har alltid vært slank, og er kanskje i slankeste laget nå (uten å være undervektig), men veldig tilfreds og ganske overrasket! Eneste sporet av svangerskap er arret etter keisersnittet.

Anonymkode: b83b3...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 3.11, AnonymBruker skrev:
 

Jeg fødte mitt første barn for 5 mnd siden. Veide 52 kg før jeg ble gravid og er 169 høy. Har vært naturlig tynn hele livet. Aldri hatt noe ekstra fett på mage eller lignende. La på meg 23 kg i svangerskapet, men dette var helt innafor i følge jordmor med tanke på hvor tynn jeg var i utgangspunktet. 

Mulig jeg har urealistiske forventninger, men er overrasket (og utrolig fortvilet) over at jeg fortsatt ser 4-5 mnd gravid ut snart et halvt år etter fødsel. Har inntrykk av at alle andre rundt meg med samme utgangspunkt som meg er tilbake til hvordan de var i løpet av bare få uker. Hvorfor skjer ikke dette for meg? Ikke at det egentlig spiller noen rolle om det tar to mnd eller ett år, blir bare bekymret for at jeg aldri vil komme meg dit. Spesielt når jeg spiser sunt og trener regelmessig. 

Har ikke gått ned alle kiloene jeg gikk opp i svangerskapet, men dette har jeg ikke intensjoner om heller (da jeg syntes jeg var for tynn i utgangspunktet). Veier per dags dato 63 kilo. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg er bare ekstremt misfornøyd om dagen og føler at jo lenger tid det går uten at magen hvertfall er «tilnærmet som før», jo mer usannsynlig er det at jeg noengang vil få kroppen min tilbake. Blir helt stresset og rådvill! What to do??

Er 23 år om det skulle være relevant. 

Anonymkode: 7a10d...c94

Kjære du, 5 måneder er ingenting! Og kroppen din kan du helt fint få tilbake. ❤️ Hos noen tar det tid. Jeg var godt trent før svangerskapet, men ble rask dårlig og fikk bekkenløsning noe som begrenset aktivitetsnivået drastisk - men matinntaket forble det samme (og kanskje litt til). Gikk opp 25 kg! Var ikke tilbake til normal kroppsvekt (fasongen var en helt annen, og jeg følte på det samme som deg) før over ett år senere - selv med trening og sunt kosthold. Jeg hadde løs hud på magen og innside lår, og hadde nesten gitt opp å få tilbake min tidligere form. 

To og et halvt år etter fødsel stilte jeg i bikinifitness (ikke at det er en målestokk/et kroppslig mål i seg selv) - med stram rumpe, flat mage med sixpack, og det hele - så jeg tørr påstå at det er 100 % mulig å få tilbake kroppen sin. Puppene er riktignok ikke som de var, hvis jeg skyver på magen så vises den løse huden og strekkmerkene? Vel, de er der men er bleket og vises kun i visse lyssettinger. Men med riktig trening og god og sunn hverdagsmat er normalkroppen innenfor god rekkevidde - men det kan ta tid! De største kroppslige forandringene (da med sammentreking av hud osv.) skjedde ikke før etter litt over 1,5 år for min del, selv om jeg trente regelmessig både styrke og cardio.

Det går seg til, og ikke stress! Det kan faktisk gjøre at det tar lengre tid. ❤️ 

Anonymkode: a4726...efe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder er ikke så lenge 😊  Jeg veide 50 kg og var 166 før graviditet, gikk opp 20 kg og stod still på 58 kg 4 mnd etter fødsel. Dette var i vår, jeg begynte å gå lette fjellturer med baby i bæresele og nå 9 mnd etter fødsel veier jeg 52 kg. Midjen min er bredere enn før og magen ser annerledes ut , men det er sånn det er når man får barn 😊  Og heldigvis er de fleste forberedt på at kroppen ikke blir helt som før 😊  Gi det litt mer tid du, men husk at alle kropper er ulike og alle reagerer og forandrer seg på hver sin måte etter fødsel . 

Anonymkode: 45da8...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 3.49, AnonymBruker skrev:
 

Ikke 5 mnd etter, da er kroppen klar for slikt

Anonymkode: fa4a9...da2

Nei alles kropp er ikke det. Mine magemuskler er fremdeles delte.

Anonymkode: 1c026...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de du refererer til som kom raskt tilbake i form. MEN, jeg har vært aktiv hele svangerskapet og trent veldig bra før jeg ble gravid. Jeg brukte ca 2 uker på å hvile etter fødsel,  og startet rooolig med trening uke 3. Dette var bare for å få rutinen på plass igjen  og gjøre det jeg elsker, nemlig å trene. Så etter ikke altfor lang til var jeg tilbake. Huden på magen er fremdeles noe løs men det er helt ok. 

Du sier du føler du ser gravid ut enda  og det er nok pga magemusklene dine.  Har du fått de sjekket? Er de vokst sammen igjen? Dette ville jeg fått sjekket, og deretter kan du starte å trene magen din igjen. Da vil du nok få den flat igjen  :)

Anonymkode: 168ba...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
På 15.10.2018 den 3.40, AnonymBruker skrev:
 

Og her er grunnen til at jeg aldri skal ha barn. Mye løyner i tidligere tråder her på kg som sier at kroppen ikke forandrer seg så mye... sprøyt...

Anonymkode: 3dac9...1b0

Nei, det er ikke sprøyt, men det vil variere fra kropp til kropp. Noen kommer raskere tilbake i form enn andre. Mye har med gener å gjøre. Det sier seg selv at om man legger på seg en del fett i svangerskapet så vil det på lik linje med fett på en ikkegravid dame ta lengre tid å bli kvitt. 

Man vet om man har spist mer enn en forbrenner selv om en gravid. Man skal spise og leve som en alltid har gjort. Siste trimester krever en banan mer og mens en ammer kreves det rundt 500 kcal mer om en fullammer da det er det det koster å produsere melken.

Noen(de fleste)legger på seg mer enn de 12 kiloene som baby, livmor, økt blodvolum etc veier. Noen får også mye vannvekt, men det renner temmelig kjapt ut etter fødsel. Rent fett fremkommer fordi en spiser mer enn en forbrenner. Så enkelt er regnestykket uansett om man er gravid eller ei.

Ja, man kan få delte magemuskler, ja, man kan revne, ja det kan oppstå komplikasjoner. Man skal tross alt føde et barn.

Men mange vil ikke merke noe særlig til at de har født et barn bare uker etter fødsel. Slike ting er umulig å forutse.

Jeg jogget 1 mnd etter fødsel. Menjeg jogget også frem til vannet røk. Så hva form man er i før fødsel og under svangerskapet vil ofte kunne gi en pekepinn på formen etter fødsel. Men det er fremdeles ikke sikkert svar det heller.

Det er uansett utrolig trist å velge bort barn kun på grunnlag av hvordan kroppen vil bli seende ut etterpå. 

På 15.10.2018 den 17.34, AnonymBruker skrev:
 

Men den ble tilnærmet som før med tiden? Isåfall betryggende å høre! Da finnes det kanskje håp. 

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Det finnes håp. Spesielt når du er så ung. Ting har en tendens til å sprette tilbake på plass om en går tilbake til vanene man hadde før svangerskapet.

Jeg var over 30 da jeg fødte og kroppen min var på plass igjen bare etter få uker og etter en måned løp jeg igjen. Som nevnt så løp jeg gjennom hele svangerskapet frem til dagen før fødsel så jeg endret ikke på noen vaner mens jeg gikk gravid og dermed så tror jeg det hjalp mye på at kroppen min raskt kom tilbake i gjenge. 

Nå trillet jeg sikkert milevis da jeg var i perm da. Utenom å jogge, så var trilleturer eneste trim. Trilleturene er som oftest det som knekker de siste kiloene hos de jeg kjenner iallefall. En trilletur kunne fort vare noen timer og da har en fort brent over 1000 kcal. Trener en i tillegg så sier det seg selv at det fort kan bli mange kalorier brent på en dag.

Selv om magemusklene ikke er delt så er de ofte svakere den første tiden. Jeg tok ikke noen situps, men fokuserte på kjernemuskulaturen. Planken etc var gull både for mage og rygg. Yoga er supert!

Prøv å ikke stresse. Bare lev som du gjorde før du ble gravid så har ikke kroppen noe annet valg enn å gå tilbake til noenlunde opprinnelig form.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som kvinner/mødre/fødemaskiner trenger heller ikke å godta regla om at "kroppen forandrer seg når man får barn".

For ja, den gjør det. Og noen klarer å trene kroppen noenlunde tilbake. Og noen er Ok med litt hengepupper og løs hud på magen. Og noen, som undertegnede, vil ikke godta dette. Og det trenger vi ikke heller. Jeg jobbet hardt for å bli trent og sunn igjen. Og det som ikke kunne jobbes vekk, det fikset jeg.

Løftet litt på puppene, opererte delte magemuskler og tok laser på de blålige strekkmerkene.

Og før noen vil arrestere meg, og starte hylekoret om at man skal elske seg selv og ikke være så opphengt i kroppshysteriet;

Jeg gjorde det ikke for noen andre enn meg selv. Det er kun meg og min mann som får se kroppen min, og ikke noe jeg deler på sosiale media ol. Men jeg vil kjenne meg selv igjen når jeg ser i speilet. 

 

Anonymkode: e96ea...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi som kvinner/mødre/fødemaskiner trenger heller ikke å godta regla om at "kroppen forandrer seg når man får barn".

For ja, den gjør det. Og noen klarer å trene kroppen noenlunde tilbake. Og noen er Ok med litt hengepupper og løs hud på magen. Og noen, som undertegnede, vil ikke godta dette. Og det trenger vi ikke heller. Jeg jobbet hardt for å bli trent og sunn igjen. Og det som ikke kunne jobbes vekk, det fikset jeg.

Løftet litt på puppene, opererte delte magemuskler og tok laser på de blålige strekkmerkene.

Og før noen vil arrestere meg, og starte hylekoret om at man skal elske seg selv og ikke være så opphengt i kroppshysteriet;

Jeg gjorde det ikke for noen andre enn meg selv. Det er kun meg og min mann som får se kroppen min, og ikke noe jeg deler på sosiale media ol. Men jeg vil kjenne meg selv igjen når jeg ser i speilet. 

 

Anonymkode: e96ea...1a5

Hear hear! Altså - så lenge man føler seg vel sjæl, tenker jeg. Om man vil fikse på ting ytterligere enn det man får til med trening må få være opp til hver og en. Håper bare de som gjør det gjør det for egen velvære - som du.

Anonymkode: a4726...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev:
 

Kjære du, 5 måneder er ingenting! Og kroppen din kan du helt fint få tilbake. ❤️ Hos noen tar det tid. Jeg var godt trent før svangerskapet, men ble rask dårlig og fikk bekkenløsning noe som begrenset aktivitetsnivået drastisk - men matinntaket forble det samme (og kanskje litt til). Gikk opp 25 kg! Var ikke tilbake til normal kroppsvekt (fasongen var en helt annen, og jeg følte på det samme som deg) før over ett år senere - selv med trening og sunt kosthold. Jeg hadde løs hud på magen og innside lår, og hadde nesten gitt opp å få tilbake min tidligere form. 

To og et halvt år etter fødsel stilte jeg i bikinifitness (ikke at det er en målestokk/et kroppslig mål i seg selv) - med stram rumpe, flat mage med sixpack, og det hele - så jeg tørr påstå at det er 100 % mulig å få tilbake kroppen sin. Puppene er riktignok ikke som de var, hvis jeg skyver på magen så vises den løse huden og strekkmerkene? Vel, de er der men er bleket og vises kun i visse lyssettinger. Men med riktig trening og god og sunn hverdagsmat er normalkroppen innenfor god rekkevidde - men det kan ta tid! De største kroppslige forandringene (da med sammentreking av hud osv.) skjedde ikke før etter litt over 1,5 år for min del, selv om jeg trente regelmessig både styrke og cardio.

Det går seg til, og ikke stress! Det kan faktisk gjøre at det tar lengre tid. ❤️ 

Anonymkode: a4726...efe

Åh tuusen takk, dette blir jeg så glad for å lese ❤️ Takk for at dere gir meg håp. Det gjør at jeg tillater meg selv å slappe av i god tro om at dette skal gå seg til om jeg bare gir det tid. ❤️

Ts

Anonymkode: 7a10d...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med waist-trainer 6 mnd. etter fødsel og har mer def. midje enn før fødsel. Måtte kombinere det med diett og masse trening da. 

Anonymkode: 60a1d...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...