Gå til innhold

Svart strek på neglen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen sa at jeg har subungualt malignt melanom, som er føflekkreft under neglen. Det har dog blitt oppdaget i et tidlig stadium, og jeg har blitt henvist videre for å finne ut om svulsten under neglen (den svarte streken) er ondartet eller godartet. Dette var i hvert fall slik jeg forstod det ut i fra hva fastlegen sa. -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

malign betyr ondartet, så hvis det ikke er ondartet er det ikke det du har. igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen sa at jeg har subungualt malignt melanom, som er føflekkreft under neglen. Det har dog blitt oppdaget i et tidlig stadium, og jeg har blitt henvist videre for å finne ut om svulsten under neglen (den svarte streken) er ondartet eller godartet. Dette var i hvert fall slik jeg forstod det ut i fra hva fastlegen sa. -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Jeg håper du får raskt time hos hudlegen så du får svar fort. Sånn at du slipper å gå og være usikker og sikkert redd. 

Flott at du oppdaget dette på et tidlig stadie, så du får den hjelpen du trenger. Lykke til videre 💐

Anonymkode: 1efd6...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det malignt melanom er det ondartet kreft ja. Jeg hadde nodulært malignt melanom i svært fremskredent stadie og fikk spredning nesten to år senere. Nå er det mistanke om ny spredning til skjelettet. Jeg håper du tar dette veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette selvfølgelig svært alvorlig, men inntil videre er det ikke mye annet enn å vente på time hos hudlege for bekreftelse på om det er ondartet kreft eller om det er ufarlig. Flott at mange andre sjekker seg når de oppdager lignende strek som jeg har.

Anonymkode: 5c6ee...3c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tar dette selvfølgelig svært alvorlig, men inntil videre er det ikke mye annet enn å vente på time hos hudlege for bekreftelse på om det er ondartet kreft eller om det er ufarlig. Flott at mange andre sjekker seg når de oppdager lignende strek som jeg har.

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Hvis du allerede har fått diagnosen subungualt malignt melanom er det ondartet kreft. Håper det ble oppdaget tidlig nok og alt går bra. 

Endret av Atania
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Atania skrev:
 

Hvis du allerede har fått diagnosen subungualt malignt melanom er det ondartet kreft. Håper det ble oppdaget tidlig nok og alt går bra. 

Kanskje det er en tentativ diagnose? For å komme inn i pakkeforløp eller noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Atania skrev:
 

Hvis du allerede har fått diagnosen subungualt malignt melanom er det ondartet kreft. Håper det ble oppdaget tidlig nok og alt går bra. 

Har time igjen med fastlegen neste fredag så får snakke nøyere med henne da og se an etter jeg har vært hos hudlegen, vanskelig å få med seg alt legen sa nå:/

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, minister-mio skrev:
 

Kanskje det er en tentativ diagnose? For å komme inn i pakkeforløp eller noe?

Gjelder ikke pakkeforløp kun ved konstatert kreft? Men får håpe det bare var en fare for at det kunne være malignitet ja, og at TS misforstod litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atania skrev:
 

Gjelder ikke pakkeforløp kun ved konstatert kreft? Men får håpe det bare var en fare for at det kunne være malignitet ja, og at TS misforstod litt. 

Legen brukte diagnosen subungualt malignt melanom, så da er det vel bare jeg som har misforstått ved at jeg trodde det da fantes godartet/ondartet type av dette. Men når malignt betyr ondartet så er det vel det jeg har:( forstod det i hvert fall slik at det mest sannsynlig er i et tidlig stadie og bør kunne behandles...:/ -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen brukte diagnosen subungualt malignt melanom, så da er det vel bare jeg som har misforstått ved at jeg trodde det da fantes godartet/ondartet type av dette. Men når malignt betyr ondartet så er det vel det jeg har:( forstod det i hvert fall slik at det mest sannsynlig er i et tidlig stadie og bør kunne behandles...:/ -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Ja, er svulsten i et tidlig stadium er det gode prognoser for overlevelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du venter, for å berolige deg litt, TS, vil jeg bare si at mannen min har en slik sort strek på ene stortåa. Den har vært der i mange år. Han er IKKE syk. Ville si det før,  men var redd du ikke oppsøkte lege. Når jeg vet du har vært hos lege, tenkte jeg å si dette, for at du ogsp skal vite at det kam være noe annet somnikke er farlig. Ventetiden er alltid verst. 

Anonymkode: ef871...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer oss. Vi er mange som tenker på deg TS.

Anonymkode: 53d1c...e66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen mente faktisk at det er subungualt malignt melanom og har henvist meg til hudlege for å sjekke om det er kreftceller eller ikke😬 Så da blir det vel en del ventetid...

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Du får pakkeforløp for kreft og da får du time på sykehuset raskt. 

Anonymkode: 01bce...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen brukte diagnosen subungualt malignt melanom, så da er det vel bare jeg som har misforstått ved at jeg trodde det da fantes godartet/ondartet type av dette. Men når malignt betyr ondartet så er det vel det jeg har:( forstod det i hvert fall slik at det mest sannsynlig er i et tidlig stadie og bør kunne behandles...:/ -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Ja, malignt er ondartet, men man må ta biopsi for å fastslå det. Alle som har mistanke om kreft får komme raskt til undersøkelse. 

Anonymkode: 01bce...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Atania skrev:
 

Gjelder ikke pakkeforløp kun ved konstatert kreft? Men får håpe det bare var en fare for at det kunne være malignitet ja, og at TS misforstod litt. 

Man får pakkeforløp ved utredning av kreft. Årsaken til dette er at man ikke skal forsvinne under utredning og behandling. Med forsvinne menes det at pasienter blir glemt av systemet fordi det er mange ledd i helsevesenet og at man kan falle ut og ikke få en helhetlig og rask utredning og behandling. 

 

Anonymkode: 01bce...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fort tilværelsen kan snu 😕 tenker på deg, TS. Håper det er noe uskyldig bare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva menes med pakkeforløp?

Anonymkode: 80394...2ad

 

276A3710-AC8F-4C1B-BBAA-30CB786676A2.png

Anonymkode: 6cdc8...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Legen sa at jeg har subungualt malignt melanom, som er føflekkreft under neglen. Det har dog blitt oppdaget i et tidlig stadium, og jeg har blitt henvist videre for å finne ut om svulsten under neglen (den svarte streken) er ondartet eller godartet. Dette var i hvert fall slik jeg forstod det ut i fra hva fastlegen sa. -TS

Anonymkode: 5c6ee...3c0

Malign betyr ondartet, så her er det muligens en misforståelse mtp på endelig diagnose? Mente fastlegen at h*n mistenkte dette, kanskje? Det er jo gjerne slik at man blir henvist videre til spesialist for utredning og endelig diagnose og ev behandling.

Anonymkode: e1844...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...