Gå til innhold

Å vise id for å kjøpe snus.


FunnyBoy123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er født i 2001 og snuser aktivt. Vil det være mulig å vise min ekte id til kassedamen/mannen, og forhåpentligvis lure han til å tro at jeg er 18? Eller er det en dårlig idé? Da slipper jeg å ta ut penger (kontant) hele tiden..
Denne "teknikken" er vel ikke ulovlig å utføre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker at de i kassa ikke ser på fødselsdatoen, kun på bildet? Kanskje, kanskje noen slike finnes, men de aller, aller fleste ser på fødselsdatoen, spesielt når det er yngre mennesker. 

Hva mener du med at du slipper å ta ut penger hele tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arabella3 said:
 

Du tenker at de i kassa ikke ser på fødselsdatoen, kun på bildet? Kanskje, kanskje noen slike finnes, men de aller, aller fleste ser på fødselsdatoen, spesielt når det er yngre mennesker. 

Hva mener du med at du slipper å ta ut penger hele tiden? 

Pleier som regel å betale med kontanter når jeg kjøper snus og satser på at de ikke spør om id.
Tviler på at de i kassen gidder å regne seg fram til at jeg ikke er 18 men 17.. Det er jo snart 2019, og hvis man subtraherer det med 2001 vil det bli 18 som svar.. Prøver å tenke litt mind-games her skjønner du.. 😛 

Endret av FunnyBoy123
stavefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkererter

Det pleier å være oppslag ved kassa som personalet ser som står «for å være 18 år må man være født på dagens dato i år xxx». De ser jo etter fødselsdatoen, er derfor de ber om leg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sukkererter said:
 

Det pleier å være oppslag ved kassa som personalet ser som står «for å være 18 år må man være født på dagens dato i år xxx». De ser jo etter fødselsdatoen, er derfor de ber om leg.

Ops da.. Er du sikker på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I så fall får jeg bare fortsette med den gode gamle klassiske teknikken... kontanter.... 😕

Takk for svar da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammalivet

Funker det å faktisk komme med kontanter? 🤔 Ville trodd at de fleste ble mer skeptisk da, og dermed spurte om leg. 

Jeg har noen år igjen før jeg treffer 30, men blir spurt om legitimasjon så ofte når jeg kjøper snus til mannen🙈 Ser absolutt ikke ut som ei på 18, så jeg så for meg at de i butikken var veldig obs på dette nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, FunnyBoy123 skrev:
 

Ops da.. Er du sikker på det? 

Sikkert ikke overalt, men vi hadde det også, da jeg jobbet i butikk for mange år siden. Et typ klistremerke som hang rett foran oss i kassa, så det var lett å kaste et raskt blikk på når vi sjekket ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i kassa har nok full oversikt over hvilket årskull som til enhver tid fyller 18 det året. Jeg forestiller meg at de først kikker på årstallet, og hvis man da er født før år 2000, så kikker de ikke videre. Hvis årstallet er 2000, må de kikke mer nøye på datoen for å sjekke at du faktisk har fylt 18.

Egentlig skal man sjekke leg på alle som er under 25, (eller ser ut som de er det) så jeg syns det er veldig rart at en på 17 slipper å vise leg. Skjer dette ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arabella3 said:
 

De i kassa har nok full oversikt over hvilket årskull som til enhver tid fyller 18 det året. Jeg forestiller meg at de først kikker på årstallet, og hvis man da er født før år 2000, så kikker de ikke videre. Hvis årstallet er 2000, må de kikke mer nøye på datoen for å sjekke at du faktisk har fylt 18.

Egentlig skal man sjekke leg på alle som er under 25, (eller ser ut som de er det) så jeg syns det er veldig rart at en på 17 slipper å vise leg. Skjer dette ofte?

Det er skremmende lett å få tak i tobakk.. Ser kanskje 1-2 år eldre ut enn alderen min (17), men likevel slipper jeg billig unna.. Fikk tak i dag i sentrum, (skal ikke nevne hvilken butikk). Flere av mine venner/venninner får lett tak i det, da de ser ut som en typisk 16-17 åring..

Det har også VELDIG mye å si hvem som sitter bak kassen.. Sitter det en ung kar med litt laid-back stil er sjansen at du får vesentlig høyere. Med andre ord, det er briste eller bære.

 

Endret av FunnyBoy123
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...