Gå til innhold

Kontantoppgjør fra forsikringsselskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært så uheldige å få bilen vår skadet etter en påkjørsel.  (Vår bil sto parkert på oppmerket parkeringsplass)


Vi har ikke fått takst ennå, men en bekjent (biloppretter) mener skadene beløper seg til 30 - 50 000, avhengig om hele bilen må omlakkeres, eller om det kun er delene som må erstattes og lakkeres.

Denne summen er høyere eller lik bilens restverdi, og han mener at vi enten vil få tilbud om kontantoppgjør fra forsikringsselskapet, eller at vi burde be om det selv.

Dette har jeg ikke vært borti før, og etter å ha tenkt litt på det, lurer jeg på hvordan dette fungerer i praksis.

Er det slik som ved boligforsikring, at hvis vi reparerer bilen får vi dekket hele skaden, men hvis vi får tilbud om, eller ber om, kontantoppgjør, vil oppgjøret reduseres med et beløp tilsvarende mva?

Anonymkode: c952d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette forholder seg slik du beskriver vil forsikringsselskapet kondemnere bilen. Dere får da et tilbud som tilsvarer bilens verdi (før denne skaden). Dere kan ta i mot pengene og fortsette å bruke bilen. Dere vil da ikke få noen utbetaling ved eventuell senere skade, og bør endre forsikring til ren ansvarsforsikring så lenge dere bruker bilen.

Merk! Hvis det er skader som ikke er kosmetiske sender dere bilen i pressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reparerer den ikke om reparasjonen er tilsvarende pris på tilsvarende bil. Da blir den kondemnert og dere får utbetalt et beløp.

Dere kan velge å beholde bilen mot reduksjon av dette beløpet og enten reparere den selv, eller la være å lakkere den opp igjen. 

Anonymkode: 4a6c6...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da får jeg bare avvente svar fra takstmann.

2 timer siden, spinner skrev:
 

Hvis dette forholder seg slik du beskriver vil forsikringsselskapet kondemnere bilen. Dere får da et tilbud som tilsvarer bilens verdi (før denne skaden). Dere kan ta i mot pengene og fortsette å bruke bilen. Dere vil da ikke få noen utbetaling ved eventuell senere skade, og bør endre forsikring til ren ansvarsforsikring så lenge dere bruker bilen.

Merk! Hvis det er skader som ikke er kosmetiske sender dere bilen i pressa.

Vi kan ikke fortsette bruke bilen uten reparasjon.  Skadene begrenser seg til karosseri, og bilen er forsåvidt i kjørbar stand, men det er to store flenger som vil være problematiske ved regn eller snø.

Anonymkode: c952d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, spinner skrev:
 

Hvis dette forholder seg slik du beskriver vil forsikringsselskapet kondemnere bilen. Dere får da et tilbud som tilsvarer bilens verdi (før denne skaden). Dere kan ta i mot pengene og fortsette å bruke bilen. Dere vil da ikke få noen utbetaling ved eventuell senere skade, og bør endre forsikring til ren ansvarsforsikring så lenge dere bruker bilen.

Merk! Hvis det er skader som ikke er kosmetiske sender dere bilen i pressa.

For noe forbanna tull, ikke kommenter på noe du ikke har peiling på!

Hvis forsikringsselskapet betaler ut for en kondemnert bil, er den bilen forsikringsselskapets eiendom.

Tidligere eier kan kjøpe vraket tilbake fra selskapet, hvis selskapet vil selge til tidligere eier(noe som ikke er så vanlig lenger)

Til trådstarter:

Vent på takst og se hva forsikringsselskapet tilbyr deg.

 

 

Anonymkode: d5071...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe forbanna tull, ikke kommenter på noe du ikke har peiling på!

 

Neivel. Jeg har nå selv gjort dette to ganger etter å ha blitt påkjørt bakfra. I begge tilfellene har selskapet vært uvillige til å ta risikoen ved å sette i gang reparasjoner uten å vite omfanget av skaden 100%. Jeg fikk et greit oppgjør og brukte bilene til jeg hadde ordnet meg nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg med fasiten på vår bil.

Skaden ble taksert til å være lik bilens salgsverdi, men siden bilen fremdeles har stor nytteverdi (nytteverdi større enn salgsverdi) ble den ikke kondemnert av økonomiske grunner. 

Det ble heller ikke tilbudt kontantoppgjør fra forsikringsselskapet, slik den bekjente mente at vi ville få.

Jeg spurte helt generelt rundt dette med kondemnering og kontantoppgjør, og hvordan det er å kjøre bilen videre etter å ha mottatt kontantoppgjør, og i følge nye retningslinjer er det visst mye strengere i dag enn de var for bare noen få år siden.

 

Anonymkode: c952d...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...