Gå til innhold

F... kjørte med håndbrekket på!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, er det mulig?! Jeg greide å kjøre med håndbrekket på i dag. Kjørte ganske langt, og var oppe i 80km/h på en ganske lang strekke. Merket ikke noe særlig annet enn at den føltes litt tregere på gassen. Hadde takluka oppe, og kjente ikke noe svidd lukt eller noe. Var nesten hjemme, da jeg la merke til lampa i dashbordet, og tok straks ned håndbrekket, men hadde jo allerede kjørt ca 1 1/2 mil.
F i h!!

Dette er en eldre bil, straks 20 år, automat. Hva gjør jeg nå? :( Har jeg herpa bilen ( bremsene/skivene ) fullstendig? Den virket forøvrig normal å bremse med.

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du få sjekka ut, om bilen er normal å bremse og alt fungerer,  har sikkert strengen til håndbrekket fått en strekk. Det er relativt kjapp jobb å fikse, og ikke så dyrt med eldre biler. Dette skjer oftere enn du tror, bremsene er nok ok, er handbrekkwire som fikk smellen, ikke stol på håndbrekk før det er sjekket ut.

Anonymkode: 0027c...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er dette?

Det har neppe skjedd all verden. Siden du ikke merket så mye var sikkert effekten på parkeringsbremsen ikke så god i utgangspunktet heller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette må du få sjekka ut, om bilen er normal å bremse og alt fungerer,  har sikkert strengen til håndbrekket fått en strekk. Det er relativt kjapp jobb å fikse, og ikke så dyrt med eldre biler. Dette skjer oftere enn du tror, bremsene er nok ok, er handbrekkwire som fikk smellen, ikke stol på håndbrekk før det er sjekket ut.

Anonymkode: 0027c...ea7

En parkeringsbremewire vil normalt ikke slites av dette da den står i konstant posisjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette må du få sjekka ut, om bilen er normal å bremse og alt fungerer,  har sikkert strengen til håndbrekket fått en strekk. Det er relativt kjapp jobb å fikse, og ikke så dyrt med eldre biler. Dette skjer oftere enn du tror, bremsene er nok ok, er handbrekkwire som fikk smellen, ikke stol på håndbrekk før det er sjekket ut.

Anonymkode: 0027c...ea7

 

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Hvilken bil er dette?

Det har neppe skjedd all verden. Siden du ikke merket så mye var sikkert effekten på parkeringsbremsen ikke så god i utgangspunktet heller. 

Takk for svar!
Det er en Volvo V70.

Da får jeg vel dra og få sjekket håndbrekket.

Anonymkode: 84dbe...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme (på en gammel manuellbil) og måtte bytte noe greier i håndbrekket (håndbrekkwire-en sikkert, jeg husker ikke). Om jeg måtte bytte fordi jeg hadde kjørt mens brekket sto på, eller om jeg måtte bytte fordi bilen var et steingammalt vrak vet jeg ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man ble stoppet i politikontroll og kjørte med håndbrekket på, mister man lappen da? Kan ikke verkstedfolkene melde i fra om dette til politiet når man kommer for å sjekke parkbremsen? 

Anonymkode: d5ee4...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alice123 skrev:
 

Jeg har gjort det samme (på en gammel manuellbil) og måtte bytte noe greier i håndbrekket (håndbrekkwire-en sikkert, jeg husker ikke). Om jeg måtte bytte fordi jeg hadde kjørt mens brekket sto på, eller om jeg måtte bytte fordi bilen var et steingammalt vrak vet jeg ikke.

 

Er vel en fattig trøst, at jeg ikke er alene 😝 Æsj... Passer utrolig dårlig med en ekstra utgift akkurat nå.

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom man ble stoppet i politikontroll og kjørte med håndbrekket på, mister man lappen da? Kan ikke verkstedfolkene melde i fra om dette til politiet når man kommer for å sjekke parkbremsen? 

Anonymkode: d5ee4...a34

Hvorfor skulle de gjøre det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom man ble stoppet i politikontroll og kjørte med håndbrekket på, mister man lappen da? Kan ikke verkstedfolkene melde i fra om dette til politiet når man kommer for å sjekke parkbremsen? 

Anonymkode: d5ee4...a34

Eeeeh....? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er vel en fattig trøst, at jeg ikke er alene 😝 Æsj... Passer utrolig dårlig med en ekstra utgift akkurat nå.

Anonymkode: 84dbe...e46

Du kan jo teste håndbrekket selv, i en passende bakke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom man ble stoppet i politikontroll og kjørte med håndbrekket på, mister man lappen da? Kan ikke verkstedfolkene melde i fra om dette til politiet når man kommer for å sjekke parkbremsen? 

Anonymkode: d5ee4...a34

Øøh. Hvordan skal de på verksted bevise at du har kjørt med håndbrekket på? Du kan jo si at det virker som den er slitt eller noe, så du vil sjekke det. Og politiet kan ikke ta lappen din uten å tatt deg der og da, og ha bevis på det. Eks om du har kjørt i påvirka tilstand (alkohol) må de få utslag på alkotest. Hjelper ikke at moren din anmelder deg dagen etterpå når hun finner det ut og du er edru igjen. Du må også ha sittet i bilen og de ha sett deg kjøre for å ta lappen din. Selv om det ikke ville skjedd. 

Anonymkode: 39836...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Takk for svar!
Det er en Volvo V70.

Da får jeg vel dra og få sjekket håndbrekket.

Anonymkode: 84dbe...e46

Som Oppgitt78 skriver - det er ikke verre enn å teste det selv.

På V70 tror jeg for øvrig håndbrekket har sine egne bremsesko inne i trommeldelen av bremseskiven, mens de ordinære bremsene virker på selve skiven. Da skal ikke håndbrekken ha noe innvirkning på de ordinære bremsene.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Oppgitt78 skrev:
 

Du kan jo teste håndbrekket selv, i en passende bakke. 

Ja, smart :)

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom man ble stoppet i politikontroll og kjørte med håndbrekket på, mister man lappen da? Kan ikke verkstedfolkene melde i fra om dette til politiet når man kommer for å sjekke parkbremsen? 

Anonymkode: d5ee4...a34

....uhm?

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Som Oppgitt78 skriver - det er ikke verre enn å teste det selv.

Ja, skal gjøre det :) Tusen takk for hjelpen!

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du kjørte så langt med brekket på, så vil jeg uansett tro den sttengen er ganske slapp, ikke dumt å få strammet den, kanskje slipper du å bytte den. Parker iallefall i tillegg på giret nå fremover om du ikke alt gjør det.

Anonymkode: 0027c...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

I og med at du kjørte så langt med brekket på, så vil jeg uansett tro den sttengen er ganske slapp, ikke dumt å få strammet den, kanskje slipper du å bytte den. Parker iallefall i tillegg på giret nå fremover om du ikke alt gjør det.

Anonymkode: 0027c...ea7

Wire heter det, og den blir ikke strukket av å være i på-posisjon under kjøring. Den strekkes av å bli strammet opp ved hjelp av parkbremsbetjeningen gjentatte ganger. Det som slites hvis man kjører med parkeringsbremsen på er bremseskoene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er vel en fattig trøst, at jeg ikke er alene 😝 Æsj... Passer utrolig dårlig med en ekstra utgift akkurat nå.

Anonymkode: 84dbe...e46

Jeg gjorde det flere ganger med den gamle bilen, men ikke over lengre avstander.

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke verkstedet byttet noe, men de strammet noe. Jeg fikk det fikset samtidig som jeg hadde EU-kontroll (hos NAF). Brekket var skikkelig "slarkete" da jeg leverte den inn, og de hadde åpenbart gjort noe for det var fint igjen da jeg fikk bilen tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

I og med at du kjørte så langt med brekket på, så vil jeg uansett tro den sttengen er ganske slapp, ikke dumt å få strammet den, kanskje slipper du å bytte den. Parker iallefall i tillegg på giret nå fremover om du ikke alt gjør det.

Anonymkode: 0027c...ea7

Setter den alltid i P ved parkering.

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 skrev:
 

Jeg gjorde det flere ganger med den gamle bilen, men ikke over lengre avstander.

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke verkstedet byttet noe, men de strammet noe. Jeg fikk det fikset samtidig som jeg hadde EU-kontroll (hos NAF). Brekket var skikkelig "slarkete" da jeg leverte den inn, og de hadde åpenbart gjort noe for det var fint igjen da jeg fikk bilen tilbake.

Ja, det hender vel at man må stramme den wieren.

Har kjørt en del med automatisk håndbrekk, som slår seg av selv når man trykker på gasspedalen, dum (u)vane.

Anonymkode: 84dbe...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...