Gå til innhold

En bil som har skrapet borti autovernet, skadetakst rundt 46000 😦


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen min kom borti autovernet, greit synlige skader men ikke veldig mye skader heller.

 

Har kasko på den.

Det er en Volkswagen stasjonsvogn 2010.

 

Skadene er som følger:

Noe skade på høyre forskjerm.

Bittelitt skraper på høyre felg foran.

Noe skader på høyre fordør (døra skal byttes).

Småskader på høyre bakdør.

 

Skadetaksten er rundt 46000.

Hvordan kan det bli så dyrt ?

 

Hele bilen kosta meg jo 75000 i sommer....

Anonymkode: f44a7...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster mye å fikse karosseriskader pga det skal demonteres, rettes, slipes, grunne og lakkeres. En dør er kostbar å skifte, alt på den gamle døren må demonteres og flyttes over på den nye døren. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan klarte du å meie ned autovernet?

du plikter forøvrig å melde fra til veieier at du har skadet veibeskyttelsen. Disse kan være svindyre å reparere. Det er bileier som skal betale for dette.

Anonymkode: 3efc5...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

hvordan klarte du å meie ned autovernet?

du plikter forøvrig å melde fra til veieier at du har skadet veibeskyttelsen. Disse kan være svindyre å reparere. Det er bileier som skal betale for dette.

Anonymkode: 3efc5...680

Har ikke meiet ned autovernet, skrapte bare litt borti det, har forsøkt å se etter skaden på autovernet når det ble lyst, men fant ikke igjen skaden.

Har meldt i fra til forsikringsselskapet.

Anonymkode: f44a7...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Har ikke meiet ned autovernet, skrapte bare litt borti det,

Anonymkode: f44a7...809

hvorfor gjorde du dette?

Anonymkode: 3efc5...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

hvorfor gjorde du dette?

Anonymkode: 3efc5...680

Hvorfor skjer ulykker ?

Man gjør det ikke med vilje heller.

Poenget var om skadetaksten var fornuftig, var det jeg spurte om.

Anonymkode: f44a7...809

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

hvordan klarte du å meie ned autovernet?

du plikter forøvrig å melde fra til veieier at du har skadet veibeskyttelsen. Disse kan være svindyre å reparere. Det er bileier som skal betale for dette.

Anonymkode: 3efc5...680

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

hvorfor gjorde du dette?

Anonymkode: 3efc5...680

Hvordan føles det å være ufeilbarlig og perfekt? :sarkasme: 

Til TS: det er mange penger, men taksten er trolig riktig. Jo flere karosserideler som skades, jo verre blir det, siden hver og en av delene skal demonteres, rettes opp, pusses, sparkles, grunnes, lakkeres og monteres på igjen. Skifte av dør betyr dessuten mye kobling av elektronikk (sentrallås, vindusheiser...). Alt dette tar mye tid. Selv om materialkostnadene ikke er spesielt store er det tidsbruken som drar. (Beklager litt gjentakelse av tidligere innlegg, men jeg ville utdype prosessene enda mer for å forklare hvorfor kronene renner ut her.)

Anonymkode: 6ba0f...701

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei.

Bilen min kom borti autovernet, greit synlige skader men ikke veldig mye skader heller.

 

Har kasko på den.

Det er en Volkswagen stasjonsvogn 2010.

 

Skadene er som følger:

Noe skade på høyre forskjerm.

Bittelitt skraper på høyre felg foran.

Noe skader på høyre fordør (døra skal byttes).

Småskader på høyre bakdør.

 

Skadetaksten er rundt 46000.

Hvordan kan det bli så dyrt ?

 

Hele bilen kosta meg jo 75000 i sommer....

Anonymkode: f44a7...809

Liker at du skylder på bilen din 😂🙈 forøvrig så virker taksten på skadene som ok, du har jo tydeligvis fucket til hele siden av bilen din. 

Anonymkode: b0907...b5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen er vel ikke akkurat kjent for kundevennlige priser på arbeidet sitt heller. Ville satset på en verkstedstur til Tyskland e.l og ta ferie i samme slengen.

Anonymkode: 3bb5e...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skjer ulykker ?

Man gjør det ikke med vilje heller.

Poenget var om skadetaksten var fornuftig, var det jeg spurte om.

Anonymkode: f44a7...809

jeg tipper at du holdt for stort fart i en sving, kanskje når det var mørkt. Kan tyde på at du er farlig i trafikken.

Anonymkode: 3efc5...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, AB...680, skaff deg et liv!

Vil forsikringen din dekke alt utover egenandel? Om det ikke er altfor stygt, ville jeg ha vurdert å la være å fikse dette på en gammel bil. Litt pussing og frisk lakk på de stedene du er ned til metallet, tut og kjør!

Anonymkode: 32c11...699

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 15.55, AnonymBruker skrev:
 

Liker at du skylder på bilen din 😂🙈 forøvrig så virker taksten på skadene som ok, du har jo tydeligvis fucket til hele siden av bilen din. 

Anonymkode: b0907...b5e

Samme tenkte jeg😂😂

Anonymkode: efecc...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2018 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Skadene er som følger:

Noe skade på høyre forskjerm.

Bittelitt skraper på høyre felg foran.

Noe skader på høyre fordør (døra skal byttes).

Småskader på høyre bakdør.

 

Skadetaksten er rundt 46000.

Hvordan kan det bli så dyrt ?

Fordi dette tar mange arbeidstimer å fikse! Det er veldig dyrt på norske verksteder! Bytte dører og lakkering med grunnarbeid slik at du ikke ser fargeforskjeller er veldig dyrt. Du får spesifisert regning som du kan se hva alt koster på. Uansett når det er kasko så er det forsikringselskapet som bestemmer hvem som får fikse dette her, og det betyr ikke noe for deg uansett. Du betaler egenandel og mister bonus uansett hva dette her koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig stille ts er når noen spekulerer i at fart er normalt en del av årsaken til slik type kosing med autovern i trafikken.

Anonymkode: 3efc5...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du hadde i det minste flaks i at du er en av få som betaler så dyr forsikring (kasko) på en så gammel og verdiløs bil. Det er sjeldent lønnsomt, men for deg ble det i aller høyeste grad lønnsomt :P

Det er faktisk ikke så dyrt som det høres ut som. Bare lakkeringen vil nok fort koste 15-20 000 hvis det er litt mer fancy enn standardfargene du får gratis når du kjøper ny bil. Jeg fikk selv noen skader på panseret på en ny bil jeg hadde (en nabo var uheldig med noe verktøy som skadet lakken). Bare panseret på den bilen kostet 12 000 å lakkere pga lakktypen. Dette var riktig nok en litt spesiell lakk, men allikevel ...

Så må du bytte en felg til sikkert 3-4000 kroner stykk, minimum ett dekk (men helst begge to på den akslingen) til kanskje 2 000 pr stykk, dørene må det brukes timer på et verksted for å rette ut til advokatpriser pr time og til slutt skal alt settes sammen igjen.

For å være brutalt ærlig, så synes jeg du fikk en ganske god pris når man tenker på at du har ødelagt halve bilen din.

Anonymkode: 2640f...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.10.2018 den 15.55, AnonymBruker skrev:
 

Liker at du skylder på bilen din 😂🙈 forøvrig så virker taksten på skadene som ok, du har jo tydeligvis fucket til hele siden av bilen din. 

Anonymkode: b0907...b5e

😂

Skal ikke legge skylda på bilen 😉

 

Å si at hele siden på bilen er ille tilredt er en stor overdrivelse.

Er ikke så store skadene bortsett fra høyre fordør muligens som lager en «smelle»lyd når den åpnes.

Den har en liten skade på høyre bakskjerm også, glemte å nevne det.

 

Hadde jeg ikke hatt kasko så vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort med det gitt....

Men sikkert fiksa det så det bilen så tålelig grei ut og det ikke begynte å ruste der.

Anonymkode: f44a7...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 15.18, AnonymBruker skrev:
 

 

Hvordan føles det å være ufeilbarlig og perfekt? :sarkasme: 

Til TS: det er mange penger, men taksten er trolig riktig. Jo flere karosserideler som skades, jo verre blir det, siden hver og en av delene skal demonteres, rettes opp, pusses, sparkles, grunnes, lakkeres og monteres på igjen. Skifte av dør betyr dessuten mye kobling av elektronikk (sentrallås, vindusheiser...). Alt dette tar mye tid. Selv om materialkostnadene ikke er spesielt store er det tidsbruken som drar. (Beklager litt gjentakelse av tidligere innlegg, men jeg ville utdype prosessene enda mer for å forklare hvorfor kronene renner ut her.)

Anonymkode: 6ba0f...701

Takk for fint svar 🙂

Anonymkode: f44a7...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Herregud, AB...680, skaff deg et liv!

Vil forsikringen din dekke alt utover egenandel? Om det ikke er altfor stygt, ville jeg ha vurdert å la være å fikse dette på en gammel bil. Litt pussing og frisk lakk på de stedene du er ned til metallet, tut og kjør!

Anonymkode: 32c11...699

Allt går på forsikringen.

Må bare betale egenandelen, og mister noen års bonusansiennitet.

Har 75 % bonus nå, så er ikke den om kræsjer ofte nei.

 

Anonymkode: f44a7...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv herpet døren på førersiden og litt på skjermen på en litt nyere bil. Taksten ble 37000, og da byttes hele døren og skjermen. Så taksten høres ut til og stemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...