Gå til innhold

Ikke lov med barnevogn på restaurant, men hva med rullestolbrukere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Barkrakk skrev:
 

Jeg har unge i vogn selv, men jeg forstår det dersom jeg får beskjed om at det ikke er plass til den inne. 

Et tenkt scenario: 
Det bryter ut brann i en restaurant. Folk løper for å evakuere. Mammaen plukker med seg babyen og kommer seg ut, vognen står igjen. Bak kommer det flere folk, og vognen blir dyttet over ende. De treigeste er et gammelt par som er skrøpelige til beins. De klarer ikke flytte vogna, som nå har viklet seg inn i stolbein og duker. De kommer seg ikke ut i tide. 

Eventuelt bytt ut det gamle paret med en rullestolbruker som ikke klarer komme forbi vogna. Eller for den del en voksen person, som ikke ser noe fordi hele lokalet er fylt med røyk nå. Eller småbarnsmammaen som hadde babyen i bæresele. 

Eller et annet scenario, det brenner der rullestolrampen er, den i rullestol kommer seg ikke ut, nå står det ikke bare en 8-12 kilos barnevogn i veien for dette skrøpelige parret med rullator og alle de andre  men en stor elektrisk rullestol som ikke er designet for å kunne løftes i det hele tatt, mye større enn barnevognen er den også. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, men det er hysteri å klage på at man ikke får ta med vogna inn på restaurant.

Anonymkode: 94d73...2a7

Hvem klager? Jeg skrev da i hi at det var helt greit? Jeg undres på hvordan de da gjør det med rullestolbrukere.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette er helt vanlig. Du klarer da fint å la være å gå på restaurant et års tid. 

Anonymkode: 7a69e...b4d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Honey Dew skrev:
 

Folk kan ikke reise seg opp av rullestolen og gå, hvis det skulle bli en nødsituasjon. Det går fint an å ta med et barn på restaurant, uten å ta med barnevognen inn. DER har du forskjellen

Tja, nå var mitt barn langt under alderen der det kan sitte i en barnestol, og liggedelen til vognen vår kan ikke balkanseres på pinnestoler, da vipper den, så for oss var det en umulighet å spise der uten vognen. Helt greit det, men ikke server oss det pisset om at dette har noe som helst med brannsikkerhet å gjøre, det blir liksom for dumt.

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Eller et annet scenario, det brenner der rullestolrampen er, den i rullestol kommer seg ikke ut, nå står det ikke bare en 8-12 kilos barnevogn i veien for dette skrøpelige parret med rullator og alle de andre  men en stor elektrisk rullestol som ikke er designet for å kunne løftes i det hele tatt, mye større enn barnevognen er den også. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Om det brenner der rullestolrampen er, så finnes det nødutganger.

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg sitter i rullestol ( gjort det i 3 år) og har aldri blitt nektet inngang på restaurant før.  :)

Anonymkode: b5ec2...eda

Så godt å høre, og la meg bare understreke at jeg sammenligner absolutt uke din situasjon med min, du har selvsagt ikke det valget vi har, jeg syntes bare det var et pussig argument. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvem klager? Jeg skrev da i hi at det var helt greit? Jeg undres på hvordan de da gjør det med rullestolbrukere.

ts

Anonymkode: 95a1c...266

Og det har du fått en mengde svar på i denne tråden,

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo misforstått helt. Det er jo ikke vogna i seg selv som er brannfarlig, men den vil blokkere flukveier i tillfelle brann. Særlig hvis det blir mange vogner. Dessuten vil den være til hinder for personalet som skal servere.

Anonymkode: 94d73...2a7

Igjen, hva er forskjellen på en barnevogn og en rullestol, sånn fluktmessig? 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Igjen, hva er forskjellen på en barnevogn og en rullestol, sånn fluktmessig? 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Har du ikke lest hele tråden? Det er jo mange her som har svart på det.

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det kan ts gjøre :fnise:

Fra spøk til alvor. Ts,du klarer ikke å skjønne forskjellen på barnevogn og rullestol? En barnevogn er bare i veien og en baby kan bli bært inn. Rullestol tar ikke like mye plass som en barnevogn. Rullestolen er min stol på restaurant og er ikke veien for noen. Jeg klarer ikke å stå oppreist en gang. Hvem skal bære meg inn?

Anonymkode: b5ec2...eda

Jo, selvsagt kan jeg se forskjell på det, det har jeg også sagt flere ganger her inne, men beannsikkerhetsmessig er faktisk en rullestol et større hinder i et lokale enn en barnevogn. Brannsikkerhet skiller ikke på et det ene er et helt totalt nødvendig fremkomstmiddel, og det andre bare seminødvendig. Det er selvsagt 10 000 ganger viktigere at ting tilrettelegges for rullestolbrukere, men hvis brannsikkerhet skal være et argument faller det på sin egen urimelighet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

TS sin tankegang er dessverre mange av. Meg først, deretter meg og meg. 

 

Anonymkode: 83d02...06b

Hva i all verden? Hvor mange ganger skal jeg si at jeg selvsagt ser at det er en vesensforskjell mellom rullestoler og barnevogner, og at jeg selvfølgelig bare kan hå et annet sted. Det jeg reagerer på er at de later som om dette gandler om brannsikkerhet når det åpenbart ikke gjør det. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvem ville virkelig prioritert å hjelpe en rullestolbruker fremfor et barn i vogn? Ærlig talt... 

Anonymkode: 5f10b...8b4

Er du dum? Du bærer barnet ditt UT av barnevogna og løper ut derfra. En barnevogn er ubetydelig når liv står på spill. Ett menneske i rullestol er derimot kke det :) 

Anonymkode: 054a0...a3b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva i all verden? Hvor mange ganger skal jeg si at jeg selvsagt ser at det er en vesensforskjell mellom rullestoler og barnevogner, og at jeg selvfølgelig bare kan hå et annet sted. Det jeg reagerer på er at de later som om dette gandler om brannsikkerhet når det åpenbart ikke gjør det. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Hvorfor gjelder det ikke brannsikkerhet?

På TGI friday's på Jessheim storsenter, så skal alle barnevogner stå på en spesiell plass rett ved inngangen, som er "inn-gjerdet".

Tenker du at rullstolbrukerne skal sitte med de barnevognene å spise maten sin? Eller hva er det du prøver å si? Du kan ta barnet ditt ut av vognen, og sette barnet i en barne-stol på restaurant. Dette kan du derimot ikke gjøre med en rullestolbruker. 

En barnevogn har ingenting å gjøre imellom 2 bord på en restaurant, den tar mye plass. Hvis det er brann skal alle gjester komme seg fortest mulig ut. Har du noen gang vært på et brannsikkerhetskurs??? Nei? Så hold munn :) 

Anonymkode: 054a0...a3b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, selvsagt kan jeg se forskjell på det, det har jeg også sagt flere ganger her inne, men beannsikkerhetsmessig er faktisk en rullestol et større hinder i et lokale enn en barnevogn. Brannsikkerhet skiller ikke på et det ene er et helt totalt nødvendig fremkomstmiddel, og det andre bare seminødvendig. Det er selvsagt 10 000 ganger viktigere at ting tilrettelegges for rullestolbrukere, men hvis brannsikkerhet skal være et argument faller det på sin egen urimelighet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Har du enda ikke forstått det? Det har blitt skrevet mange ganger i denne tråden. Igjen: En rullestol blir byttet ut med en vanlig stol ved bordet og er ikke til noe som helst hinder i "midtgangen". En barnevogn derimot, vil hindre fri passasje. Ved f.eks sterk røykutvikling trenger man fri passasje for å komme seg ut. Skjønner...?

Anonymkode: 94d73...2a7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Calypso skrev:
 

Du tror ikke at rullestolbrukeren kanskje trenger rullestolen for å komme seg ut eller tror du at en lam person (for eksempel) blir så motivert til å gå dersom det bryter ut brann at h*n spretter ut av rullestolen og løper ut? Om én rullestol blir stående fordi brukeren ble båret ut så er ikke det like stort hinder som fem barnevogner.

Hvorfor sammenligne EN rullestol med 5 vogner? Det var ikke det som var premisset for diskusjonen. Det kan like gjerne være 5 rullestoler og EN barnevogn i et lokale. Eller mer realistisk EN barnevogn og EN rullestol. Uansett er en rullestol verre eller i beste fall det samme som å flytte en barnevogn. 

PS. til de som insisterer på å lese meg som en rullestolhatende kjærring, det handler ikke om rullestoler heller. Selvsagt ser jeg at det er en vesensforskjell mellom det å være avhengig av en rullestol, og det å bruke barnevogn. Det er argumentet om brannsikkerhet jeg har problemer med. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, selvsagt kan jeg se forskjell på det, det har jeg også sagt flere ganger her inne, men beannsikkerhetsmessig er faktisk en rullestol et større hinder i et lokale enn en barnevogn. Brannsikkerhet skiller ikke på et det ene er et helt totalt nødvendig fremkomstmiddel, og det andre bare seminødvendig. Det er selvsagt 10 000 ganger viktigere at ting tilrettelegges for rullestolbrukere, men hvis brannsikkerhet skal være et argument faller det på sin egen urimelighet. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Du høres helt utrolig dum ut.

Mener du at en rullestol for en person, som er lam fra livet og ned. Er et "seminødvendig fremkomstmiddel" ?

Håper du er klar over at det som er et seminødvendig fremkomstmiddel, faktisk er barnevogna.

Anonymkode: 054a0...a3b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hvis du putter nok barnevogner i en restaurant er det et brannproblem. Hvordan håndheve forbud mot mer enn 5 barnevogner? Person nummer 6 blir jo supergretten.

Det er et HMS problem, servitører kan snuble og sliter med å komme seg rundt. 

Når en folkegruppe får panikk blir folk trampet ihjel. At noen snubler kan være fatalt. Om det er en ledning, en skoeske eller barnevogn har ingenting å si.

Hvis det kommer inn en gruppe med rullestoler fjerner du vanlige stoler. Putter dem en plass ute av veien. Du kan ikke slenge barnevognene inn i et bøttekått. 

Akkurat det samme kan man si om rullestoler. 

Akkurat det samme kan du gjøre med barnevogner.

ts

 

Anonymkode: 95a1c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Igjen, hva er forskjellen på en barnevogn og en rullestol, sånn fluktmessig? 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Hvor mange svar trenger du?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor sammenligne EN rullestol med 5 vogner? Det var ikke det som var premisset for diskusjonen. Det kan like gjerne være 5 rullestoler og EN barnevogn i et lokale. Eller mer realistisk EN barnevogn og EN rullestol. Uansett er en rullestol verre eller i beste fall det samme som å flytte en barnevogn. 

PS. til de som insisterer på å lese meg som en rullestolhatende kjærring, det handler ikke om rullestoler heller. Selvsagt ser jeg at det er en vesensforskjell mellom det å være avhengig av en rullestol, og det å bruke barnevogn. Det er argumentet om brannsikkerhet jeg har problemer med. 

Ts

Anonymkode: 95a1c...266

Det fødes ca. 60000 barn hvert år i norge, regner man da at barn sitter i vogn til de blir 3 år, så er det 180 000 barn som hver har 2 foreldre som potensielt kan ta dem med på kafe. Jeg vil tro at dette utgjør en mye større prosent enn de som er avhengig av rullestol for å kunne komme seg ut blant folk. Derfor vil det være mye mer sannsynlig at det er flere barnevogner i lokalet enn rullestoler.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...