AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1941 Del Skrevet 18. november 2018 Siden planene ble endret så kjapt, måtte det være noen som så dette, som var i nærheten, evt spionerte på dem. Anonymkode: bb132...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Pony Skrevet 18. november 2018 #1942 Del Skrevet 18. november 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du på dette? "To dager før drapene fortalte hun en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag. Så har det tydeligvis blitt endringer, for Anne overnattet som kjent i kårboligen" fra svar på spørsmål fra Remy her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/180-samtalen Anonymkode: d551b...45b Nei, ikke det svaret. Tror det stod noe om at "de ikke kom seg avgårde" hvis jeg ikke husker feil, leste det i går.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1943 Del Skrevet 18. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske utspekulert, hvis det var slik at K. planla og gjennomførte dette bak P. og V. sin rygg, for deretter å si at det var de som planla drap! Anonymkode: d551b...45b Ja, det er det. Jeg har også disse tankene når jeg leser hvordan hun kunne være mot kjærester etc. Hun hadde tydeligvis flere ansikter, noe som sikkert rusen også forsterket. Kunne si en ting, gjøre en annen, ettersom det passet henne. Anonymkode: bb132...be4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1944 Del Skrevet 18. november 2018 1 minutt siden, Little Pony skrev: Nei, ikke det svaret. Tror det stod noe om at "de ikke kom seg avgårde" hvis jeg ikke husker feil, leste det i går.. Ok 😊 Takk! Du trenger ikke å lete. Her er spørsmål og svar om Anne, for de som vil lese de https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/aktorene/anne-paust Anonymkode: d551b...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1945 Del Skrevet 18. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siden planene ble endret så kjapt, måtte det være noen som så dette, som var i nærheten, evt spionerte på dem. Anonymkode: bb132...be4 Neida. "Det var meningen at Anne Orderud Paust den 22. mai skulle ta med seg foreldrene til Risør for å besøke ektefellens grav." 22. mai var lørdag. Anne snakket med venninnen sin to dager før om å dra til Risør allerede fredag, men det betinget at hun dro veldig tidlig fra jobb på fredag. Hun ankom imidlertid ikke Sørum før på ettermiddagen/kvelden den 21. mai, så hun klarte antagelig ikke å dra tidlig fra jobb alikevel. jmf. https://www.rb.no/orderud-saken/orderud/drap/orderud-dommen/s/5-43-780384 Anonymkode: c40bf...32c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1946 Del Skrevet 18. november 2018 Men noen må ha visst om at Anne skulle til foreldrene den helgen, uansett. Fredag altså. Det viser jo 180-samtalen også at noen har visst. At drap var planlagt den helgen. Anonymkode: c40bf...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1947 Del Skrevet 18. november 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse detaljene er slik jeg ser det uhyre viktige og vitnet, selv om hun ikke kontaktet politet rett etter samtalen, trolig fordi hun ikke vektla det nok viktighet da personen virket beruset, har i ettertid fortalt ganske mange detaljer fra denne samtalen som knytter denne mannen til drapene. Hun har altså trolig snakket med morderen, i hvertfall en som visste godt at de skulle tas av dage. Finner politiet denne mannen har de trolig løst drapet, altså løst gåten hvem skjøt? Denne mannen kan ha ringt for å villede. Altså flytte fokuset bort fra de som mest sannsynlig står bak planleggingen og er dømt for den. Ved å ringe å si jeg blir drapsmann og at tre drepes slik han sier gjør antar han at denne samtalen han tar vil få fokus i ettertid. Jeg tror også at det er derfor han spør om hun har taushetsplikt. Han vil faktisk vite om hun kan fortelle dette videre, igjen for at han vil forsikre seg om at denne samtalen vil komme frem i lyset etter drapene er utført. Gårdstvisten og løsning er slik jeg har forstått det akdvokats ord mot ord? Jeg forstår bare ikke hva som skulle være Kirkemos motiv for å gå inn i dette i det hele tatt om ikke Veronica og Per er involverte. Anonymkode: 4df74...520 Kirkemos motiv kan være mange...Det kan være alt fra følt seg sviktet i barndommen ( hun har uttalt dette selv , her kan man også tenke på han under Utøya som sikkert hadde mange sår av barndommen, sånt kan bygge seg opp, sjalusi på halvsøsteren som gjorde alt "det riktige", synes ikke moren virket akkurat støttende mot K så har faktisk medfølelse for henne her.., økonomiske interesser for seg selv og sønnens fremtid, hun så på gården som et fristed...et sammensurium av følelser som blir forsterket under rus osv. Anonymkode: bb132...be4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1948 Del Skrevet 18. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er inne på noe her, men her er grunnene til at jeg stusser om P og V var med på dette/visste: Hvis alle 4 hadde planlagt dette sammen, hvorfor ble det da en isfront mellom de to halvsøstrene i etterkant? Da burde de jo støttet hverandre om å holde tett, men det gjorde de ikke, spesielt ikke K. Det andre er at jeg opplever P og K som et par som ikke hadde tatt den risikoen det var å ha en evt avtale med K, når hun var så ustabil som hun var på den tiden. Hun pratet mye, hadde lett for å forsnakke seg. Vitner og medfanger har jo fortalt dette, at hun har sagt både det ene og det andre, også ruspåvirket ( da har man mindre grenser ). De så at hun ikke klarte å ta vare på sønnen sin osv. Og da ha en drapsplan med K, høres for meg ut som en stor risiko, og den er jeg usikker på om P og V ville tatt... Anonymkode: bb132...be4 Isfronten regner jeg med først kom når de konfronteres med Kristins fortellinger i avhør. Hun la jo all skyld for de utførte drapene over på Per og Veronica. Å tenke at Kristin, fordi hun var en løs kanon, og dermed ikke være en pålitelig medsammensvoren kan man skjønne når man kun ser dette utenfra. Forholdet mellom Kristin og Veronica var imidlertid svært tett, Kristins med kontakter i sitt miljø var perfekt med tanke på å skaffe til veie våpen og evnt personer som kunne tenke seg å utføre drapene. Det var jo de opprinnelige planene. Og om vi går lengre tilbake i tid, til attentatene, så startet vel hele greiene med å ta livet av Anne og Per Paust? Og kanskje la de eldre få dø en naturlig død med potensielle andre arvinger ryddet av veien? Og så regner jeg med at de med planleggingen antok at de aldri ville komme i den situasjonen de kom, at de ble mistenkt for drapene. Og de var sikkert enige om at dersom de ble tatt, skulle de holde tett. Men den løse kanonen smalt av 😀 Anonymkode: 4df74...520 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1949 Del Skrevet 18. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men noen må ha visst om at Anne skulle til foreldrene den helgen, uansett. Fredag altså. Det viser jo 180-samtalen også at noen har visst. At drap var planlagt den helgen. Anonymkode: c40bf...32c Faren til K bodde/bor jo i nærheten. Kan han ha visst noe? Fulgt med? Parykken til K ble funnet med K's DNA i et uthus hos han...Hun og han hadde jo nær kontakt. Anonymkode: bb132...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1950 Del Skrevet 18. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirkemos motiv kan være mange...Det kan være alt fra følt seg sviktet i barndommen ( hun har uttalt dette selv , her kan man også tenke på han under Utøya som sikkert hadde mange sår av barndommen, sånt kan bygge seg opp, sjalusi på halvsøsteren som gjorde alt "det riktige", synes ikke moren virket akkurat støttende mot K så har faktisk medfølelse for henne her.., økonomiske interesser for seg selv og sønnens fremtid, hun så på gården som et fristed...et sammensurium av følelser som blir forsterket under rus osv. Anonymkode: bb132...be4 K fikk penger til våpenkjøp i Molde fra Lars, som i sin tur fikk dem fra Per. Så vi kommer ikke utenom P og V i denne saken. Anonymkode: c40bf...32c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1951 Del Skrevet 18. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isfronten regner jeg med først kom når de konfronteres med Kristins fortellinger i avhør. Hun la jo all skyld for de utførte drapene over på Per og Veronica. Å tenke at Kristin, fordi hun var en løs kanon, og dermed ikke være en pålitelig medsammensvoren kan man skjønne når man kun ser dette utenfra. Forholdet mellom Kristin og Veronica var imidlertid svært tett, Kristins med kontakter i sitt miljø var perfekt med tanke på å skaffe til veie våpen og evnt personer som kunne tenke seg å utføre drapene. Det var jo de opprinnelige planene. Og om vi går lengre tilbake i tid, til attentatene, så startet vel hele greiene med å ta livet av Anne og Per Paust? Og kanskje la de eldre få dø en naturlig død med potensielle andre arvinger ryddet av veien? Og så regner jeg med at de med planleggingen antok at de aldri ville komme i den situasjonen de kom, at de ble mistenkt for drapene. Og de var sikkert enige om at dersom de ble tatt, skulle de holde tett. Men den løse kanonen smalt av 😀 Anonymkode: 4df74...520 V hadde jo sett at K hadde ruset seg siden tenårene, og at hun ble mer og mer avhengig. Hun involverte seg i kriminelle, hun mistet sønnen osv...Derfor finner jeg det veldig rart at hun og P skulle tatt den risikoen det hadde vært å ha en drapsplan med henne... Anonymkode: bb132...be4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1952 Del Skrevet 18. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: K fikk penger til våpenkjøp i Molde fra Lars, som i sin tur fikk dem fra Per. Så vi kommer ikke utenom P og V i denne saken. Anonymkode: c40bf...32c K sa i podcasten at V og P ville ha våpen til beskyttelse etter attentatene. Så selv om de bestilte våpen, trenger det ikke å bety at de var ment til å ta liv. Anonymkode: bb132...be4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Pony Skrevet 18. november 2018 #1953 Del Skrevet 18. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren til K bodde/bor jo i nærheten. Kan han ha visst noe? Fulgt med? Parykken til K ble funnet med K's DNA i et uthus hos han...Hun og han hadde jo nær kontakt. Anonymkode: bb132...be4 Det med parykken er feil Den ble funnet hos Lars G i Oslo, og ikke i den rosa bagen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1954 Del Skrevet 18. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirkemos motiv kan være mange...Det kan være alt fra følt seg sviktet i barndommen ( hun har uttalt dette selv , her kan man også tenke på han under Utøya som sikkert hadde mange sår av barndommen, sånt kan bygge seg opp, sjalusi på halvsøsteren som gjorde alt "det riktige", synes ikke moren virket akkurat støttende mot K så har faktisk medfølelse for henne her.., økonomiske interesser for seg selv og sønnens fremtid, hun så på gården som et fristed...et sammensurium av følelser som blir forsterket under rus osv. Anonymkode: bb132...be4 Jeg får ikke disse motivene du nevner til å henge sammen med ønsket om egen vinning for seg og sin sønn. På hvilken måte ville disse tre drapene og skylde på Per og Veronica gi hennes økonomisk vinning eller gi henne mulighet til å tilbringe tid på gården mener du? Kristen og Veronica hadde dessuten et svært nært forhold hvor Veronica fremstår som en person som har tatt godt vare på søsteren sin. Kristin tilbragte svært mye tid på gården slik jeg har forstått det. Anonymkode: 4df74...520 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1955 Del Skrevet 18. november 2018 3 minutter siden, Little Pony skrev: Det med parykken er feil Den ble funnet hos Lars G i Oslo, og ikke i den rosa bagen. Ok, men bodde ikke faren i nærheten? Og han og K hadde god kontakt. Anonymkode: bb132...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1956 Del Skrevet 18. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: V hadde jo sett at K hadde ruset seg siden tenårene, og at hun ble mer og mer avhengig. Hun involverte seg i kriminelle, hun mistet sønnen osv...Derfor finner jeg det veldig rart at hun og P skulle tatt den risikoen det hadde vært å ha en drapsplan med henne... Anonymkode: bb132...be4 Og det må du jo selvfølgelig få love til å finne rart. Men ser vi bort fra at du mener det så er de alle 4 ferdigsonet for medvirkning til drap og bevisene og motivene knytter dem alle opp mot drapene. Det ubesvarte spm er hvem drepte? Anonymkode: 4df74...520 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1957 Del Skrevet 18. november 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPWwlk/kristin–vil–hevne–barndommen Her står det bl.a at V mente K kan ha deltatt i trippeldrapet av misunnelse i barndommen.Hun nevner også økonomisk vinning. Så sier hun en interessant ting: hun mener K kunne være delaktig i Orderud saken fordi hun frykter jugoslavermiljøet i Oslo. Høres ut som V vet endel om dette. Kan det miljøet ha noe med 180 oppringningen å gjøre? Ble K truet til noe? Hadde hun f.eks dop gjeld? Noe annet interessant som kom frem i den artikkelen er at V hevdet at et medem tilknyttet Kirkemo-familien hadde sagt at K kan ha vært med på de to attentatene. Dette fordi K ville hevne seg på sin far, ifølge V. Hvorfor ville K hevne seg på sin far? Hadde det med f.eks vold i oppveksten å gjøre? Andre ting? De hadde jo et godt forhold, men var det noe i det V sa? Og hvordan hevnet hun seg med å delta i de attentatforsøkene? Hvilket forhold hadde faren til Anne og Per Paust? Kan noen hjelpe meg å nøste her? I den artikkelen kom det også frem at V løy, men det kunne jo også vært fordi hun så hvordan saken eskalerte og at hun var usikker på hva K kunne komme til å si? Jeg vet ikke...Det står også at hun var svært psykisk nedbrutt her. Det kan jo også tyde på at hun var uskyldig...? Anonymkode: bb132...be4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1958 Del Skrevet 18. november 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det må du jo selvfølgelig få love til å finne rart. Men ser vi bort fra at du mener det så er de alle 4 ferdigsonet for medvirkning til drap og bevisene og motivene knytter dem alle opp mot drapene. Det ubesvarte spm er hvem drepte? Anonymkode: 4df74...520 Det er mange hull i etterforskningen...Samt at det koster å kritisere politi, advokater o.l. Anonymkode: bb132...be4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1959 Del Skrevet 18. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: K var narkoman på denne tiden. Ville virkelig P og V tatt den risikoen, og hatt en slik plan med henne? Man kan ikke stole på en rusmisbruker... Anonymkode: bb132...be4 Jeg tror de valgt å stole på henne. Av flere grunner, hun kunne skaffe til veie våpen og potensielle drapsmenn sammen med Lars. Hun og Lars var mer enn hvilke som helst rusmisbrukere for dem. Dessuten knyttet de seg begge, Lars og Kristin, opp mot drapene ved å skaffe våpnene og derfor hadde de like mye å tape som Veronica og Per om en evnt mistanke skulle komme til å rettes mot dem. I tillegg var Kristin mor og med hadde hun kanskje ennå mer å tape på å fortelle sannheten i et potensielt avhør og med det knytte seg direkte til drapshandlingen enn de andre som ble dømt i saken. Jeg tror kanskje ikke de tenkte så mye dersom vi blir tatt tanker. Men det er klart at det er greit å kunne trekke rusmisbrukerkortet når det nå engang endte med avhør og påfølgende rettsak for å med det svekke Kristins troverdighet.... Anonymkode: 4df74...520 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1960 Del Skrevet 18. november 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke disse motivene du nevner til å henge sammen med ønsket om egen vinning for seg og sin sønn. På hvilken måte ville disse tre drapene og skylde på Per og Veronica gi hennes økonomisk vinning eller gi henne mulighet til å tilbringe tid på gården mener du? Kristen og Veronica hadde dessuten et svært nært forhold hvor Veronica fremstår som en person som har tatt godt vare på søsteren sin. Kristin tilbragte svært mye tid på gården slik jeg har forstått det. Anonymkode: 4df74...520 Jeg skrev nylig om motiv, i artikkelen jeg linket til : k vil hevne barndommen. Anonymkode: bb132...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå