Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen her tidligere skriver at siden P har flyttet tilbake dit igjen, etter denne grusomme hendelsen, betyr at han må ha vært med på det, fordet vitner liksom at han er en kald person. Jeg vet ikke...Jeg føler det kan være årsaken til at han ikke var med på det. 

Anonymkode: bb132...be4

Du føler ditt, du føler datt. For øvrig merker man jo godt at du har bestemt deg på forhånd om at P og V ikke var med på det. Du overser viktige momenter og spekulerer i det vide og brede.

Anonymkode: 4c0df...1a2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Hamhamham skrev:

Akkurat på dette punktet er det ikke utenkelig at Kristin lyver litt angående egen rolle. At hun reiste til Molde for våpen bare fordi Veronica skal ha ønsker våpen til «beskyttelse» er heller tvilsomt. Mer sannsynlig at Kristin visste og var med på planleggingen.

Og pengene til våpenkjøpet kom fra Lars. Ellers enig.

Anonymkode: c40bf...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. november 2018 den 2.36, AnonymBruker skrev:

For Kristin var det viktig å kunne være på gården. Det var et fristed og muligens en sikker framtid for henne og sønnen, sett fra hennes ståsted. For en spenningssøkende narkoman kan det være grunn nok, spesielt når søsteren og svogeren allerede ønsket dem døde.

Hadde det ikke vært for Kristin sine avsløringer ville kanskje samtlige blitt frikjent. Men hun ville ikke risikere å sitte igjen med svarteper alene, så hun involverte andre. Spørsmålet er hvorfor sier hun ikke rett ut at hun vet det var Per og Veronica som utførte det, når hun likevel innrømmer detaljert planlegging som stemmer overens med åstedet? Den mest logiske forklaringen er at hun selv var tilstede.

Anonymkode: 9ea74...496

Jeg har også tenkt på dette. Hun var ute å kjøre, så hadde på en måte ikke noe å tape uansett...Hun har jo sagt i ettertid at fengslet reddet henne.

 

På 16. november 2018 den 4.43, AnonymBruker skrev:

Hun sier under rettsaken og har også sagt i intervjuer at hun er overbevist om at per og veronica vet hvem som skjøt. Husker jeg ikke feil sier hun at disse to vet sannheten, om de selv leide inn noen eller at det var de selv som skjøt. Hun sier også i et intervju at hun er redd for paret skal hevne seg når hun kommer ut av fengsel, og at hun mener de er istand til det. 

Anonymkode: 5392e...a06

Og dette kjøper du? Fra hun som var med på å skaffe våpen, fra hun som hadde kriminelle kontakter ( bl.a torpedoer ), fra hun som var rusavhengig, fra hun somm hadde tegnet kårboligen...Hun er jo ute av fengsel, kom ut flere år før paret. Tipper dette er rein løgn fra K sin side. Hun hadde tydeligvis mye kjenneskaper til dette.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du føler ditt, du føler datt. For øvrig merker man jo godt at du har bestemt deg på forhånd om at P og V ikke var med på det. Du overser viktige momenter og spekulerer i det vide og brede.

Anonymkode: 4c0df...1a2

Who's speaking...Hvis du leser det jeg skriver, er jeg nyansert, i motsetning til dine kommentarer.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig 😊
Øystein Milli skriver også (i samme svar til Hilde) at han vet hvem den mannen som det siktes til i intervjuet med Jan Paust er. Den mannen hadde en tilknytning til Orderud gård på den tiden, og han ble etterforsket og er utenfor mistanke. 

Anonymkode: d551b...45b

Ja jeg ser nå at jeg har fått svar i saken og at det er sjekket opp rundt denne mannen avdøde Paust hevder kunne stå bak og trekke i noen tråder i forbindelse med attentatene og også at 180-samtalen ikke var to samtaler, men en og samme bare beskrevet ulikt. 

Da gjenstår fortsatt spm hvem er 180-mannen? Med så stor kjennskap til det som skulle skje og om forholdene på gården. Snevret de søkene for mye inn slik at de gikk glipp av en mulig oppringing fra et annet sted? En annen dag enn 12. mai? Er det Per selv? Han har i ettertid sagt seg villig til å gå med på å utsette seg for talegjenkjenning. Og, om det var han, er det sannelig en sjanse å ta å ringe opplysningen å meddele ting rundt saken med tanke på hvor lett han kunne forsnakket seg. Sagt for eks mor, far, søster i stedet for Marie og Anne. Og om det var Per selv hva var formålet med samtalen? Ønsket han at det skulle stanses? Altså at ofrene skulle varsles, slik at drapene ikke kunne gjennomføres i pinsen.

Kan det finnes noen i Pers omgangskrets som kan være involvert?  En som, i følge han selv, er en ærlig og redelig kar som aldri ville blitt mistenkt i saken og som er deres fortrolige? En som ville avlede, villede i forhold til hvor søkelyset ble satt etter drapene? En som drepte for dem eller med dem?  Ærlig og redelig er vel ikke noe Lars Grønnerød ville betegnet seg som kanskje? Han var jo også i søkelyset i forhold til denne oppringningen. Og han kjente vel heller ikke Marie som det ble snakket om i samtalen og leietagere på gården? Han ville vel heller ikke snakket om urettferdighet og om jeg fikk bestemme skulle det vært annerledes. Og kunne vel heller ikke anses å være en politiet ikke ville mistenke?

 Det ble også rettet søkelys mot en av sønnene til Paust, som selvfølgelig kunne kjenne til at Anne skulle hjem i pinsen. Han kjente til forholdene på gården kanksje , men kjente han Marie og leietagere på gården? Og ville han betegne seg som ærlig og redelig og utenfor mistanke med tanke på arvemotiv?

 Mannen sier han skal drepe alle, han nevner i følge det jeg vet ingen andre motiv, enn at det er trøbbel på gården, Anne er problemet og skal tas av dage og at foreldrene har lidd nok, de er syke. Når han sier de har lidd nok virker det nesten som om han forsvarer det han er i ferd med å gjøre, trolig fordi han kjenner dem, og syke skal jo snart dø allikevel og kan derfor like gjerne ryddes av veien samtidig. Han sier også at han vet at Kristian og Marie ikke er hjemme den dagen han ringer og Sandberg hevder at denne samtalen kan være gjort dagen Paust ble begravet, 14. mai. Og derfor at samtalen gjort fra Veronicas og Kristins hjem til 180 ikke har noe med denne saken å gjøre, den er jo også oppklart. 

Det kan altså være Per selv, som vet alt som nevnes, og at telefonoppringninger ble gjort 14. mai. Men man må jo anta at alle oppringninger han har tatt er sjekket og hvorfor skulle han spørre etter foreldrenes og Annes tlfnr? Og han kunne i hvertfall ikke hevde at han ikke ville bli mistenkt i saken.

Grønnerød, lite trolig da det snakkes om hvis jeg fikk bestemme og urettferdighet. 

Paustsønnen, har alibi for drapsnatten. Og var forbannet pga et arveoppgjør og kunne derfor bli mistenkt i saken, noe innringer hevder han ikke vil bli. En annen Paustsønn var vel også forbannet, men samme der. Lite trolig at disse kjente til leietagere på gården også. 

Ble det til slutt at en eller annen i Per og Veronicas  omgangskrets som ble med på planlegging og drap? Det ble, i følge Kristin, lett etter noen som kunne utføre det. Hvem ble innlemmet i planene evnt? Hvem kjenner til all informasjon som ble gitt til i 180-samtalen og kan betegne seg som ærlig og redelig og aldri ville bli mistenkt i saken?  Og i tillegg var villig til å drepe for dem eller med de mistenkte i saken? Hvem kan ha uttrykt seg nesten på samme måte som Kristin, i forhold til at jeg kommer på TV (hun jeg er nyhetene)  Høres nesten ut som om de har snakket sammen, kanskje under planlegging? Det er jo ingen tvil om at dette drapet har krevd sin planlegging, ikke bare i juleselskapet. Kristin var mye på gården, hvor planleggingen trolig har funnet sted, hvem andre kan ha vært det og som besitter all kunnskapen til 180-mannen om vi utelukker Per? En ærlig, redelig kar (høres bondsk ut) og som aldri ville mistenkes i saken i følge seg selv. Hvem, hvem, hvem? Herre jeg kunne skrevet en krimroman kjenner jeg 😀

 

 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette er du veldig åpen for at det kunne vært "svært mange årsaker"...at en ukjent kvinne er i nærheten av ukjent bil i tidspunktet på et avstedsliggende, nokså lite befolket øde sted der det ble likvidert 3 personer..."bare fantasien som setter grenser ect", men når det kommer til selv saken, er du nokså sort-hvit og lite åpen for forskjellige årsaker.........

Anonymkode: bb132...be4

Jeg tenker at det er svært få årsaker å velge blant angående bevegelsene til den kvinnen med den grå bilen i det aktuelle tidsrommet. Mistenkelig parkeringssted (så nært gangveien som det omtrent går an å parkere), mistenkelig tidspunkt og mistenkelig nært åstedet.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 180-mannen: Hvis det viser seg å stemme at samme mann ringte alle de 3 samtalene (nevnt under), får jeg det ikke til å stemme at han ønsket å få gjerningspersonene til å bli tatt på fersk gjerning. Oppringningen til nabo i Gabels gate var etter attentatforsøk. 

 

Anonymkode: d551b...45b

Kan du beskrive forskjellen på de tre 180 samtalene? Jeg trodde det bare var en samtale. Skjedde de på forskjellige datoer siden du skriver at en var etter attentatforsøk?

Anonymkode: bb132...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du beskrive forskjellen på de tre 180 samtalene? Jeg trodde det bare var en samtale. Skjedde de på forskjellige datoer siden du skriver at en var etter attentatforsøk?

Anonymkode: bb132...be4

Ja, på forskjellige datoer. Noen mener at disse tre (eller flere) samtaler med tilknytning til trippeldrapet kan stamme fra samme person:

1 stk 180-samtale.

En trusseltelefon ringt til Kristian Orderud.

En telefonoppringning til naboer av Anne Paust og mannen ("Kvinnen ble oppringt natta etter det andre attentatforsøket, i august i fjor. Noen hadde da forsøkt å antenne et propanapparat utenfor leiligheten i fjerde etasje").

 https://www.dagbladet.no/nyheter/180-mannen-ringte-flere/65542533

De tre samtalene gikk til:
- Anne Orderud Paust og Per Pausts nærmeste nabo i Gabels gate 1 i Oslo.
-Kristian Orderud.
-180.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg ser nå at jeg har fått svar i saken og at det er sjekket opp rundt denne mannen avdøde Paust hevder kunne stå bak og trekke i noen tråder i forbindelse med attentatene og også at 180-samtalen ikke var to samtaler, men en og samme bare beskrevet ulikt. 

Da gjenstår fortsatt spm hvem er 180-mannen? Med så stor kjennskap til det som skulle skje og om forholdene på gården. Snevret de søkene for mye inn slik at de gikk glipp av en mulig oppringing fra et annet sted? En annen dag enn 12. mai? Er det Per selv? Han har i ettertid sagt seg villig til å gå med på å utsette seg for talegjenkjenning. Og, om det var han, er det sannelig en sjanse å ta å ringe opplysningen å meddele ting rundt saken med tanke på hvor lett han kunne forsnakket seg. Sagt for eks mor, far, søster i stedet for Marie og Anne. Og om det var Per selv hva var formålet med samtalen? Ønsket han at det skulle stanses? Altså at ofrene skulle varsles, slik at drapene ikke kunne gjennomføres i pinsen.

Kan det finnes noen i Pers omgangskrets som kan være involvert?  En som, i følge han selv, er en ærlig og redelig kar som aldri ville blitt mistenkt i saken og som er deres fortrolige? En som ville avlede, villede i forhold til hvor søkelyset ble satt etter drapene? En som drepte for dem eller med dem?  Ærlig og redelig er vel ikke noe Lars Grønnerød ville betegnet seg som kanskje? Han var jo også i søkelyset i forhold til denne oppringningen. Og han kjente vel heller ikke Marie som det ble snakket om i samtalen og leietagere på gården? Han ville vel heller ikke snakket om urettferdighet og om jeg fikk bestemme skulle det vært annerledes. Og kunne vel heller ikke anses å være en politiet ikke ville mistenke?

 Det ble også rettet søkelys mot en av sønnene til Paust, som selvfølgelig kunne kjenne til at Anne skulle hjem i pinsen. Han kjente til forholdene på gården kanksje , men kjente han Marie og leietagere på gården? Og ville han betegne seg som ærlig og redelig og utenfor mistanke med tanke på arvemotiv?

 Mannen sier han skal drepe alle, han nevner i følge det jeg vet ingen andre motiv, enn at det er trøbbel på gården, Anne er problemet og skal tas av dage og at foreldrene har lidd nok, de er syke. Når han sier de har lidd nok virker det nesten som om han forsvarer det han er i ferd med å gjøre, trolig fordi han kjenner dem, og syke skal jo snart dø allikevel og kan derfor like gjerne ryddes av veien samtidig. Han sier også at han vet at Kristian og Marie ikke er hjemme den dagen han ringer og Sandberg hevder at denne samtalen kan være gjort dagen Paust ble begravet, 14. mai. Og derfor at samtalen gjort fra Veronicas og Kristins hjem til 180 ikke har noe med denne saken å gjøre, den er jo også oppklart. 

Det kan altså være Per selv, som vet alt som nevnes, og at telefonoppringninger ble gjort 14. mai. Men man må jo anta at alle oppringninger han har tatt er sjekket og hvorfor skulle han spørre etter foreldrenes og Annes tlfnr? Og han kunne i hvertfall ikke hevde at han ikke ville bli mistenkt i saken.

Grønnerød, lite trolig da det snakkes om hvis jeg fikk bestemme og urettferdighet. 

Paustsønnen, har alibi for drapsnatten. Og var forbannet pga et arveoppgjør og kunne derfor bli mistenkt i saken, noe innringer hevder han ikke vil bli. En annen Paustsønn var vel også forbannet, men samme der. Lite trolig at disse kjente til leietagere på gården også. 

Ble det til slutt at en eller annen i Per og Veronicas  omgangskrets som ble med på planlegging og drap? Det ble, i følge Kristin, lett etter noen som kunne utføre det. Hvem ble innlemmet i planene evnt? Hvem kjenner til all informasjon som ble gitt til i 180-samtalen og kan betegne seg som ærlig og redelig og aldri ville bli mistenkt i saken?  Og i tillegg var villig til å drepe for dem eller med de mistenkte i saken? Hvem kan ha uttrykt seg nesten på samme måte som Kristin, i forhold til at jeg kommer på TV (hun jeg er nyhetene)  Høres nesten ut som om de har snakket sammen, kanskje under planlegging? Det er jo ingen tvil om at dette drapet har krevd sin planlegging, ikke bare i juleselskapet. Kristin var mye på gården, hvor planleggingen trolig har funnet sted, hvem andre kan ha vært det og som besitter all kunnskapen til 180-mannen om vi utelukker Per? En ærlig, redelig kar (høres bondsk ut) og som aldri ville mistenkes i saken i følge seg selv. Hvem, hvem, hvem? Herre jeg kunne skrevet en krimroman kjenner jeg 😀

 

 

Anonymkode: 4df74...520

Ville ikke lagt for mye vekt på detaljene i den samtalen. Det er jo uansett bare en gjenfortelling fra et vitne som ikke engang hadde evne til å kontakte politiet etter noe sånt, og hvilken grunn skulle vedkommende ha for å beskrive seg selv, og ikke noen andre i det han fortalte om planene. Men mest sannsynlig har det noe med kirkemo og grønnerød å gjøre.

 

Men for å spekulere.  Det ryktes om at gårdtvisten er i ferd med å løse seg, planene er lagt, og per har ingen annen måte å prøve å avbryte det 3.attentatforsøket på enn å få noen til å varsle politiet om det. Det er ikke umulig at dette er påbegynte drapsplaner bare kirkemo og folk i hennes kontaktnettverk hadde evne til å faktisk utføre.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du beskrive forskjellen på de tre 180 samtalene? Jeg trodde det bare var en samtale. Skjedde de på forskjellige datoer siden du skriver at en var etter attentatforsøk?

Anonymkode: bb132...be4

Det er, ettersom jeg forstår, kun 1 stk 180-samtale man mener denne mannen har ringt inn om trippeldrapet. Det var en mistolkning av avisartikler som beskrev forskjellig, når flere av oss trodde at samme mann hadde ringt 2 stk 180-samtaler om trippeldrapet.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Who's speaking...Hvis du leser det jeg skriver, er jeg nyansert, i motsetning til dine kommentarer.

Anonymkode: bb132...be4

Jeg leser det du skriver, og synes ikke du er nyansert i det hele tatt. 

Anonymkode: 4c0df...1a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksene kan felle Kristin:

https://www.dagbladet.no/nyheter/eksene–kan–felle–kristin/65716403

Synes disse uttalelsene fra hennes ekser, forteller endel om hennes karakter. Hun kunne "bruke" folk...K bodde da sammen med L mens hun hadde disse forholdene.

Her er det mye som tyder på at K var veldig involvert...

Her står det også at L sa at K hadde sagt at det var hun som stod bak attentatene. 

Han sa også at K hadde sagt indirekte at hun var drapskvinnen : "hvis ikke du passer deg, så skyter jeg deg bakfra som med de tre der oppe", skal K ha sagt.

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på forskjellige datoer. Noen mener at disse tre (eller flere) samtaler med tilknytning til trippeldrapet kan stamme fra samme person:

1 stk 180-samtale.

En trusseltelefon ringt til Kristian Orderud.

En telefonoppringning til naboer av Anne Paust og mannen ("Kvinnen ble oppringt natta etter det andre attentatforsøket, i august i fjor. Noen hadde da forsøkt å antenne et propanapparat utenfor leiligheten i fjerde etasje").

 https://www.dagbladet.no/nyheter/180-mannen-ringte-flere/65542533

De tre samtalene gikk til:
- Anne Orderud Paust og Per Pausts nærmeste nabo i Gabels gate 1 i Oslo.
-Kristian Orderud.
-180.

Anonymkode: d551b...45b

Takk!

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er, ettersom jeg forstår, kun 1 stk 180-samtale man mener denne mannen har ringt inn om trippeldrapet. Det var en mistolkning av avisartikler som beskrev forskjellig, når flere av oss trodde at samme mann hadde ringt 2 stk 180-samtaler om trippeldrapet.

Anonymkode: d551b...45b

 

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om det var Per selv hva var formålet med samtalen? Ønsket han at det skulle stanses? Altså at ofrene skulle varsles, slik at drapene ikke kunne gjennomføres i pinsen.

Jeg tenker ikke at det var Per som ringte den 180-samtalen. Hvis Per hadde fått vite at noen planla trippeldrap, så hadde det vært naturlig å gå til politiet i tillegg til å advare sin søster og foreldre, for å få stoppet morderne. 

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser det du skriver, og synes ikke du er nyansert i det hele tatt. 

Anonymkode: 4c0df...1a2

Ok. Du trenger ikke lese det jeg skriver. 

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke at det var Per som ringte den 180-samtalen. Hvis Per hadde fått vite at noen planla trippeldrap, så hadde det vært naturlig å gå til politiet i tillegg til å advare sin søster og foreldre, for å få stoppet morderne. 

Anonymkode: d551b...45b

Ikke hvis han selv har vært med på å planlegge det og fått kalde føtter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke at det var Per som ringte den 180-samtalen. Hvis Per hadde fått vite at noen planla trippeldrap, så hadde det vært naturlig å gå til politiet i tillegg til å advare sin søster og foreldre, for å få stoppet morderne. 

Anonymkode: d551b...45b

Noen nevnte også en teori om at Kristin planla drapene bak Per og Veronicas rygg.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Ikke hvis han selv har vært med på å planlegge det og fått kalde føtter

Jo, jeg synes at det hadde vært naturlig at han hadde gått til politiet uansett.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg synes at det hadde vært naturlig at han hadde gått til politiet uansett.

Anonymkode: d551b...45b

Hvorfor det? Hvis han på død og liv ikke vil miste gården og dermed begå drap av egen familie, så skulle han vel ikke være interessert i å få livet sitt ødelagt av å innrømme drapsplaner

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Hvorfor det? Hvis han på død og liv ikke vil miste gården og dermed begå drap av egen familie, så skulle han vel ikke være interessert i å få livet sitt ødelagt av å innrømme drapsplaner

Å innrømme eventuelle drapsplaner (hvis han var med på planleggingen) og gå til politiet for å få stoppet de andre slik at drapene ikke ble gjennomført, ville jo uansett være mye bedre for han enn å bli dømt for medvirkning til mord.

Men hvis han var med på drapsplanlegging og han ombestemte seg, hvorfor skulle han ikke greie få stoppet de andre fra å utføre drapene hvis han ga de beskjed om det?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...