Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den irriterende 180-samtalen! Irriterende fordi vi bare får lese biter av den. Finnes det en logg noe sted som viser hvordan operatøren gjengav samtalen ord for ord? "De har lidt nok" kan jo henvise til V og P også, for eksempel. Men det får vi aldri klarhet i så lenge vi ikke vet sammenhengen i samtalen!

Anonymkode: c40bf...32c

Her får man vite mye https://orderudsaken.no/episode-2-180-sporet/

Man kan jo spørre Øystein Milli i VG her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/qa om han kan formidle en slik logg? 

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Little Pony skrev:

Jeg ser at ingen her har stussa på dette som jeg mener også er veldig viktig: Ekteparet Orderud og Anne P. skulle reise bort i pinsen i løpet av fredag for å unngå rushtrafikken, men fordi de ikke fikk det til måtte de utsette turen til lørdag. Natt til lørdag ble alle tre derpt. Men hva var det som gjorde at de ikke kom seg avgårde som planlagt?

Var det ikke slik at Anne hadde snakket med en venninne eller kollega noen dager før og sagt at de antagelig kom til å dra på fredag (mot opprinnelig planlagt lørdag). De skulle besøke Per Paust sin grav. 

Det kan jo være Kristian ikke var i form.

Anonymkode: c40bf...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Little Pony skrev:

Jeg ser at ingen her har stussa på dette som jeg mener også er veldig viktig: Ekteparet Orderud og Anne P. skulle reise bort i pinsen i løpet av fredag for å unngå rushtrafikken, men fordi de ikke fikk det til måtte de utsette turen til lørdag. Natt til lørdag ble alle tre derpt. Men hva var det som gjorde at de ikke kom seg avgårde som planlagt?

Tenker du på dette? "To dager før drapene fortalte hun en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag. Så har det tydeligvis blitt endringer, for Anne overnattet som kjent i kårboligen" fra svar på spørsmål fra Remy her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/180-samtalen

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på dette? "To dager før drapene fortalte hun en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag. Så har det tydeligvis blitt endringer, for Anne overnattet som kjent i kårboligen" fra svar på spørsmål fra Remy her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/180-samtalen

Anonymkode: d551b...45b

Fredag ettermiddag ja. Ja da unngår man i hvertfall ikke rushet.

Anonymkode: c40bf...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I svar på spørsmål fra Jon her, står det du nevner @Little Pony https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/180-samtalen

Anonymkode: d551b...45b

Og det er spørsmål om at 180-mannen evt vet (allerede før 17 mai) at Anne vet at hun skal natte over hos foreldrene fra fredag til lørdag den helgen.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

180-operatøren har også nevnt at hun er litt usikker på om hun blander informasjon fra nyheter og ting som ble sagt i 180-samtalen med den mannen...

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror Kristin snakker delvis sant. Altså at Veronica og Per vet sannheten, men at det finnes mulighet for at de ikke gjorde det selv, at noen ble leiet inn/fikk betalt for å hjelpe. Og så utelater hun deler av det hun selv vet for å unngå å trekke seg selv inn i saken utover medvirkning til drapene som gir mildere straff. 

Kristin er tungt knyttet opp til saken, i forhold til våpenanskaffelse og attentatforsøk.

Kristin har i etterkant av drapene uttalt at hun er nyhetene i følge søster (vitne) og hun har truet Grønnerød med et nakkeskudd typ samme som hun satte på Orderud. Det finnes mulige to grunner til dette, hun var der eller hun mener at hennes tunge deltagelse i planleggingen ble til disse nyhetene. Og mest av alt forteller detaljene om nakkeskudd at hun enten selv fysisk var der eller har hatt nær dialog med de som utførte drapene og besitter gjennom dette disse detaljene om nakkeskudd. Hun har ikke sikkert alibi for drapsnatten. Hennes parykk kan ha vært på åstedet (barnåler) og ligger slengt i en pose i et uthus hos hennes far.  Hun har tegnet åstedet og med det er hun meget trolig involvert i planleggingen. Det er sett en kvinne forlate et bostedsområdet i tidsrommet for drapene og det er funnet spor etter det som trolig er en drapskvinne på åstedet. Hun kan meget trolig ikke fortelle den fulle sannheten fordi det vil knytte henne direkte til drapet. Men hun kan fortelle deler av av det hun vet, at Veronica og Per vet og kan ha leid inn/betalt noen for å hjelpe til med drapene. Kristin kan ha utført drapet sammen med denne noen, men kan selvfølgelig ikke oppgi hvem det er da knytter hun seg direkte opp mot drapene, enten i form av kunnskap om eller direkte involvering. 

Veronica kan også ha drept sammen med noen og vært utrustet med Kristins blonde da evnt lånte parykk. Hun har heller ikke alibi i forhold til drapsnatten. Ikke Per heller heller.  

Så har vi mannen som sier han skulle drepe dem i pinsen, 180-mannen. Er han denne noen  som Kristin mener kan være «leiet» i Drepte han sammen med Kristin, eller sammen med Per og Veronica og Kristin vet alt om dette fordi hun var med under planleggingenen? Og derfor hevder hun at de vet, og at de ikke nødvendigvis selv drepte. Eller er hun selv den som trakk av sammen med noen. Per og Veronica kan ha vært tilstede drapsnatten uten å skyte. Det ble sett 2 personer ved huset i følge vitner, på forsiden av huset mener jeg. Sørget de for vakthold, mens Kristin og noen begikk drapene?  

Jeg er sikker på at de skyldige er tatt, men jeg er også nesten sikker på at de hadde med seg en til under drapet og i planleggingen, nemlig denne personen Kristin indirekte sier kan ha drept for Per og Veronica og at de derfor ikke selv drepte, men de vet hvem som gjorde det. Og så gjenstår spm, hvem er 180-mannen og hvem utførte de faktiske drapene? 

Anonymkode: 4df74...520

Ja, du er inne på noe her, men her er grunnene til at jeg stusser om P og V var med på dette/visste:

Hvis alle 4 hadde planlagt dette sammen, hvorfor ble det da en isfront mellom de to halvsøstrene i etterkant? Da burde de jo støttet hverandre om å holde tett, men det gjorde de ikke, spesielt ikke K.

Det andre er at jeg opplever P og K som et par som ikke hadde tatt den risikoen det var å ha en evt avtale med K, når hun var så ustabil som hun var på den tiden. Hun pratet mye, hadde lett for å forsnakke seg. Vitner og medfanger har jo fortalt dette, at hun har sagt både det ene og det andre, også ruspåvirket ( da har man mindre grenser ). De så at hun ikke klarte å ta vare på sønnen sin osv. Og da ha en drapsplan med K, høres for meg ut som en stor risiko, og den er jeg usikker på om P og V ville tatt...

 

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K var narkoman på denne tiden. Ville virkelig P og V tatt den risikoen, og hatt en slik plan med henne? 

Man kan ikke stole på en rusmisbruker...

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er spørsmål om at 180-mannen evt vet (allerede før 17 mai) at Anne vet at hun skal natte over hos foreldrene fra fredag til lørdag den helgen.

Anonymkode: d551b...45b

 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på dette? "To dager før drapene fortalte hun en venninne at planen var å dra til Risør fredag ettermiddag. Så har det tydeligvis blitt endringer, for Anne overnattet som kjent i kårboligen" fra svar på spørsmål fra Remy her https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/180-samtalen

Anonymkode: d551b...45b

Hvis 180-operatøren husker rett, og at 180-mannen sa at han visste at Anne skulle natte over hos foreldrene den natten, så må jo Anne ha løyet til venninnen. Hvordan visste 180-mannen evt at det var avtalt at Anne skulle natte over hos foreldrene den natten? Kanskje ved å avlytte telefonsamtaler mellom Anne og foreldrene?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin viste fram våpnene hun hadde hentet fra Molde til broren sin, når de var på låven på Orderud lillejulaften (?), så hun har jo ikke vært redd for å vise hele familien sin tegn på at noe var i gjære. 

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller var det meningen at Anne skulle til Risør med foreldrene, for så å returnere til Orderud sammen med foreldrene og være sammen med foreldrene på Orderud resten av pinsehelga?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis 180-operatøren husker rett, og at 180-mannen sa at han visste at Anne skulle natte over hos foreldrene den natten, så må jo Anne ha løyet til venninnen. Hvordan visste 180-mannen evt at det var avtalt at Anne skulle natte over hos foreldrene den natten? Kanskje ved å avlytte telefonsamtaler mellom Anne og foreldrene?

Anonymkode: d551b...45b

Anne kan jo ha endre planene sine - fra at hun og foreldrene skulle besøke graven til Per på lørdag til å flyttet det til fredag. Men så ble det ikke avreise på fredag likevel.

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anne kan jo ha endre planene sine - fra at hun og foreldrene skulle besøke graven til Per på lørdag til å flyttet det til fredag. Men så ble det ikke avreise på fredag likevel.

Anonymkode: c40bf...32c

Ok. Men vet du om det var meningen at Anne og foreldrene skulle dra til Orderud og være sammen der resten av pinsehelga etter å ha vært i  Risør?

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Hør nå, på det tidspunkt vitnet forklarer seg om den samtalen, er alt det hun sier allerede kjent i media. Det er ingenting nytt hun bringer til bordet. Alt hun sier kan i forkant leses i mediene

Kan du fortelle meg hva du egentlig ønsker å komme frem til ved å hevde dette? For vi vet jo begge at flere elementer som ble lagt frem fra denne samtalen ikke var nevnt i media kun noen uker etter drapet? 

Anonymkode: 4df74...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leste du det? Har du en link?

Anonymkode: d551b...45b

Leste det i tråden med spm til Milli, men husker ikke hvor. Kan hende den er tagget med K&M Orderud, men skal gi beskjed om den dukker opp igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Little Pony skrev:

Leste det i tråden med spm til Milli, men husker ikke hvor. Kan hende den er tagget med K&M Orderud, men skal gi beskjed om den dukker opp igjen

Takk! 😊 Jeg tror jeg fant det. Jeg postet de på denne eller forrige side

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristin viste fram våpnene hun hadde hentet fra Molde til broren sin, når de var på låven på Orderud lillejulaften (?), så hun har jo ikke vært redd for å vise hele familien sin tegn på at noe var i gjære. 

Anonymkode: c40bf...32c

Her er du inne på noe vesentlig: hvordan klarte P og V å stole på å ha en slik avtale med K når hun gjorde dette? Hun viste våpen, snakket mye om det ene og det andre, hun var jo upålitelig... Dette må V ha sett , og hvordan kunne da P og V ha en drapsplan med henne? Det hadde jo vært en stor risiko som jeg ikke klarer å se at de hadde tatt...

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anne kan jo ha endre planene sine - fra at hun og foreldrene skulle besøke graven til Per på lørdag til å flyttet det til fredag. Men så ble det ikke avreise på fredag likevel.

Anonymkode: c40bf...32c

Rart å tenke på hvis hun hadde reist fredag...Da kanskje ingen blitt drept den natta?

Anonymkode: bb132...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utspekulert, hvis det var slik at K. planla og gjennomførte dette bak P.  og V. sin rygg, for deretter å si at det var de som planla drap!

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...