Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig Kristin hentet våpnene mot betaling, men hvorfor avslørte hun hvilke våpen som ble brukt og at Lars Eide dette, dersom hun selv var med å begå dråpene. Kanskje viste hun faktisk ikke detaljert hvordan det skulle gjennomføres. Hun r fra et jrimibwlt miljø, så at hun var tilstede under juleselskap uten å reagere, er da kanskje ikke helt utenkelig.

Anonymkode: d96ab...ccd

Jeg lurer så på om d var flere på dette juleselskapet? Og hvorfor de to rare para hang så jævlig sammens? Var jo ik familie party. El var sønnen der? Foreldra te P var der ik. Selv om d er dems gård. Hvordan var barndommen te P feks? D kan hende den var ille. For jeg tror han øsnket dem døde. Men ik drepte fysisk.

Anonymkode: 219f0...4e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller den samtalen kan være fingert, på oppdrag fra morderne, for å lage et blindspor til etterforskerne?

Anonymkode: d551b...45b

Men også risikabelt, i tilfelle telefonoperatøren hadde varslet politiet med en gang.  Den samtalen var flere uker før drapsdagen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så på om d var flere på dette juleselskapet? Og hvorfor de to rare para hang så jævlig sammens? Var jo ik familie party. El var sønnen der? Foreldra te P var der ik. Selv om d er dems gård. Hvordan var barndommen te P feks? D kan hende den var ille. For jeg tror han øsnket dem døde. Men ik drepte fysisk.

Per har sagt han hadde en fin oppvekst på gården..

Anonymkode: fd652...71d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

feks noen som var der når d ble planlagt (juleselskapet)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

feks noen som var der når d ble planlagt (juleselskapet)

Innringeren du tenker på?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Innringeren du tenker på?

Ja🙈 glemte å sitere!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men også risikabelt, i tilfelle telefonoperatøren hadde varslet politiet med en gang.  Den samtalen var flere uker før drapsdagen?

Og den som ringte omtalte, om jeg husker rett, Anne som ei "tispe" som skulle  tas. Merkelig å ringe å "advare" om et drap. Var det enda et ledd i å forsøke å pinne drapene til Annes jobb, så var det et dårlig forsøk, eventuelle profesjonelle ville neppe ringe fremmede og komme med ukvemsord om den som skal drepes....  

De fant vel at en samtale til 180 var gjort fra barndomshjemmet til K og V denne dagen. Noen som vet hvem som bodde der på det tidspunktet? 

Anonymkode: c6b1c...65d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per har sagt han hadde en fin oppvekst på gården..

Anonymkode: fd652...71d

Det hadde jeg sagt også, om jeg ble spurt etter at jeg hadde drept foreldrene mine

..

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe mer der på den merkelappen på bilde nr. 2. Etter "OG" (Orderud Gård?) står dt en krusedull som ikke er forklart noe sted. Noen som ser hva det skal forestille?https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/barnal-sporet :

Da politiet i november 1999 undersøkte boligen og uthuset til Kristin Kirkemos far, Sverre Kirkemo, fant de en bag som tilhørte datteren i et uthus. Den sjokkrosa bagen inneholdt blant annet en gjennomsiktig brødpose som var merket med «O.G. 23/12 -98». I brødposen lå flere avkuttede nylonstrømper. Det fantes ingen fingeravtrykk på posen, men det ble funnet et hår.

Datoen er identisk med tidspunktet for det berømte juleselskapet på Orderud gård.

Image description

BAGEN: I en bag funnet i et uthus hos Kristin Kirkemos far, lå det blant annet en gjennomsiktig brødpose med innhold, flere avkuttede nylonstrømper, skadede sokker blodige håndklerester. Foto: Helge Mikalsen

Image description

POSE I BAG: I bagen ble det funnet en brødpose med skrift som inneholdt avrevne nylonstrømper. Foto: Politiet

Det ble aldri foretatt noen videre undersøkelser for å finne ut hvem som stod bak skriften på posen, men en skriftanalyse VG fikk utført av skriften på posen i 2002, konkluderte med at håndskriften mest sannsynlig ikke stammer fra noen av de fire drapsdømte.

Ifølge analyserapporten fra Rettsmedisinsk institutt ble håret bare «lagt til side», av fremdeles ukjent årsak.

I bagen lå også flere sokker, noen av dem med slite- eller kuttskader på hælen. Politiet mente at disse skadene kunne være forenlige med at de hadde vært trukket over en sko.

En av sokkene hadde blod på seg, det samme hadde noen opprevne håndkle-strimler som lå i bagen. Blodet fra strimlene tilhørte Kristin Kirkemo, mens blodet fra sokken fremdeles er av ukjent opphav.

Kristin Kirkemo har nektet enhver bekjentskap med bagen og innholdet.

Anonymkode: c40bf...32c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lars og Kristin innrømmer jo en hel del, i motsetning til ekteparet. Jeg klarer ikke se hvorfor Kristin og Lars skulle fabrikkere en slik historie. Dersom Veronica og Per er uskyldige, dersom det var mafia som ville drepe Anne - hvorfor skulle K og L komme opp med alle historiene om våpenoverlevering og planlegging av et trippeldrap? Hvordan fikk utenforstående tak i pistolen til Lars? 

Sa K og L at det var V og P som planla drapet, eller sa K og L at de 4 planla trippeldrapet sammen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lars og Kristin innrømmer jo en hel del, i motsetning til ekteparet. Jeg klarer ikke se hvorfor Kristin og Lars skulle fabrikkere en slik historie. Dersom Veronica og Per er uskyldige, dersom det var mafia som ville drepe Anne - hvorfor skulle K og L komme opp med alle historiene om våpenoverlevering og planlegging av et trippeldrap? Hvordan fikk utenforstående tak i pistolen til Lars? 

Sa K og L at det var V og P som planla drapet, eller sa K og L at de 4 planla trippeldrapet sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristin forklarte at Per og Veronica og Lars diskuterte/planla drapene mens hun pyntet.... Trivelig familie.. som jeg forsto var Lars med og diskuterte, men ikke som om at han skulle være med å utføre de. Han skulle jo overlevere våpen, noe han ikke hadde trengt om han selv skulle utføre drapene.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tanuki skrev:

Om man går ut i fra at arvestriden var motivet for drapet, hvorfor ikke "bare" drepe Anne Paus? 

Tror faren hadde sagt han ville ta fra Per odelsretten. Husker ikke det riktige lov-begrepet. Ihvertfall gjøre Per odelsukyndig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står noe mer der på den merkelappen på bilde nr. 2. Etter "OG" (Orderud Gård?) står dt en krusedull som ikke er forklart noe sted. Noen som ser hva det skal forestille?https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/barnal-sporet :

Da politiet i november 1999 undersøkte boligen og uthuset til Kristin Kirkemos far, Sverre Kirkemo, fant de en bag som tilhørte datteren i et uthus. Den sjokkrosa bagen inneholdt blant annet en gjennomsiktig brødpose som var merket med «O.G. 23/12 -98». I brødposen lå flere avkuttede nylonstrømper. Det fantes ingen fingeravtrykk på posen, men det ble funnet et hår.

Datoen er identisk med tidspunktet for det berømte juleselskapet på Orderud gård.

Image description

BAGEN: I en bag funnet i et uthus hos Kristin Kirkemos far, lå det blant annet en gjennomsiktig brødpose med innhold, flere avkuttede nylonstrømper, skadede sokker blodige håndklerester. Foto: Helge Mikalsen

Image description

POSE I BAG: I bagen ble det funnet en brødpose med skrift som inneholdt avrevne nylonstrømper. Foto: Politiet

Det ble aldri foretatt noen videre undersøkelser for å finne ut hvem som stod bak skriften på posen, men en skriftanalyse VG fikk utført av skriften på posen i 2002, konkluderte med at håndskriften mest sannsynlig ikke stammer fra noen av de fire drapsdømte.

Ifølge analyserapporten fra Rettsmedisinsk institutt ble håret bare «lagt til side», av fremdeles ukjent årsak.

I bagen lå også flere sokker, noen av dem med slite- eller kuttskader på hælen. Politiet mente at disse skadene kunne være forenlige med at de hadde vært trukket over en sko.

En av sokkene hadde blod på seg, det samme hadde noen opprevne håndkle-strimler som lå i bagen. Blodet fra strimlene tilhørte Kristin Kirkemo, mens blodet fra sokken fremdeles er av ukjent opphav.

Kristin Kirkemo har nektet enhver bekjentskap med bagen og innholdet.

Kan "krusedullen" være en slurvete skrevet V?

Var disse  tingene plantet, for å få det til å se ut som om en ukjent gjerningsmann (en annen enn de 4) hadde begått trippeldrapet, og for å få det til å se ut som om "denne (fiktive) ukjente gjerningsmannen" hadde  plantet tingene for å gi skylden  på de 4?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tanuki skrev:

Om man går ut i fra at arvestriden var motivet for drapet, hvorfor ikke "bare" drepe Anne Paus? 

Per påsto jo at arvestriden var løst og at de hadde blitt enige om en sum for gården, og at dette derfor ikke var et motiv. Men så viste det seg at den avtalen var forfalsket, noe Per til slutt innrømte..

De må ha tenkt at de kunne kvitte seg med alle problemene på en gang. Drep bare Anne, og de vil fortsatt ha foreldrene, der faren stadig blander seg opp i sønnens gårdsdrift (og vi vet jo ikke hva far evt har truet med hvis Per ikke gjør som han ønsker). Drep bare foreldrene og de må kjøpe ut Anne for å ta over gården. Jeg skjønner at foreldrene var gamle, men de så kanskje ikke for seg å leve slik de gjorde, hverken i fem eller ti år frem i tid... 

Nei jeg vet ikke, det blir jo bare gjetting

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Tanuki skrev:

Foreldrene kunne jo da oppdage dem. Eller de viste for mye og kunne gi trøbbel.

Anonymkode: d96ab...ccd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faren hadde sagt han ville ta fra Per odelsretten. Husker ikke det riktige lov-begrepet. Ihvertfall gjøre Per odelsukyndig.

Anne var eldst, hadde ikke hun odel?

Anonymkode: 6d748...4d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke satt meg godt inn i emnet, men så episoden og har lest nylige, fyldige artikler. 

Jeg er som mange fristet til å tenke at det er veldig lettvint å stikke av til en hundeutstilling rett etter, men... Dersom planen var å drepe tre (og man går ut fra ting Kristin og Lars mener Veronika og Per skal ha sagt og planlagt.. Og Anne ikke bodde der men besøkte sine foreldre. Skal det ikke ganske bra timing til, de fleste må jo melde seg på en utstilling i god tid? Det virker bare rart at noe sånt kan planlegges når det er mange variabler med i spill.... 

Anonymkode: 08f4a...ed4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...