Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, etnavn said:

KK sier i de opprinnelige avhørene at det er en Ruger og en Luger pistol som er overlevert VO og PO. Lenke til påstand.

Så hevdes det at det ene våpenet blir byttet med LG's colt.

Politiet finner en Ruger pistol hos LG. De konkluderer etterhvert med at dette ikke er et av drapsvåpnene.

Fra pistolklubben i molde er det stjålet fem Ruger mark 2 pistoler (og en Ruger mark 1, men denne kan ikke være drapsvåpenet). Fire av pistolene er funnet. Da gjenstår det én Ruger pistol som kan være drapsvåpenet, som ikke er gjort rede for. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article268600.ece

Arman Vestad sier i retten at han har solgt en Ruger pistol til Remi Marents på våren 1999. Lenke til påstand. Remi Marents kommer med diverse forklaringer, en av dem er at det var noe galt med pistolen, så han kastet den.

Jeg har også tenkt å telle pistolene 😁 og tenkte først som deg, men. Så leste jeg denne engang til - https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEE785/orderud-vitne-32-soekk-vekk 

Og når jeg leser artikkelen igjen, ser jeg at politi mener at de savner fortsatt 2 pistoler av de 6 Rugere som ble stålet, og en, uvisst hvilken, av de to kan være drapsvåpen og begge er borte (fremdeles nå). Den andre av disse to kan ikke være drapsvåpen fordi det er Ruger mark 1, som du nevner. En av disse antas å ha vært den hos Kristin og en hos Remi, men politi vet ikke hvilken og hvor. Politi mener også at selv om både Kristin og Lars påstår at det var en Ruger og en Luger, så tar de begge feil og det var to Rugere Kristin hadde, en som er nå funnet hos Lars, og en som er forsvunnet. For ellers går ikke politiets teori opp. :) 

Vi baserer oss på avisklipp, og det blir for unøyaktig, merker jeg. Denne her påstanden fra artikkelen er f.eks direkte feil "* Et Ruger pistolmagasin funnet hjemme hos Lars Grønnerød har sittet i drapsvåpenet da de dødelige skuddene i kårboligen ble avfyrt." Det er jo en ting at det ble etterhvert avkreftet at man kunne ta sånn analyse av patroner, men å påstå at "har sittet i drapsvåpene DA de dødelige skuddene ble avfyrt" passer jo ikke med teorien politi kom opp med, engang.  Og det ble aldri påstått, så vidt jeg skjønt.

Endret av RedFox81
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.12.2018 den 3.30, miss spjåk skrev:

på det tidspunktet var ikke kristian og per på talefot, og kristian hadde endret testamentet, var det 5 ganger? attentatforsøkene var sommeren 1998.. 

Testamente har liten betydning i forhold til odelsrett. Den eneste måten man kan bli gjort arveløs på i Norge er drap eller drapsforsøk. Per ville arvet gården uansett, men han måtte betalt ut Anne etter odelstakst  som for øvrig er langt lavere enn ordinær eiendomstakst. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Chiubi said:

Det er dem eller oss, påsto Kristin at Per sa. Som om de gamle planla å drepe Per og Veronica? 

Hun har livlig fantasi, det skal hun ha! 😊

Det sier litt at moren i praksis gjorde Kristin arveløs før hun døde. En mor kjenner nok døtrene sine bedre enn de fleste. 

Anonymkode: 41fc0...d7e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiubi said:

Testamente har liten betydning i forhold til odelsrett. Den eneste måten man kan bli gjort arveløs på i Norge er drap eller drapsforsøk. Per ville arvet gården uansett, men han måtte betalt ut Anne etter odelstakst  som for øvrig er langt lavere enn ordinær eiendomstakst. 

Jeg kan minne på, igjen, at Per har faktisk ikke mistet odelsrett selv etter å ha blitt dømt i medvirkning på drap på faren. Per kjøpte gård tilbake på odelsrett i 2004 for 2,4 mil. Som er odelstakst for 2004, og sier selv at det var urimelig av Kristian å kreve sønnen over 1,5 mil i odelvederlag i 1998, enkel matte, selv om man ikke kan noe om odelsrett. Men, jeg begynner å lure veldig på den odelsretten, altså, det går omtrent ikke an å miste den uansett hva man gjør? 😲 Er det litt sånn som kongelige? 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier litt at moren i praksis gjorde Kristin arveløs før hun døde. En mor kjenner nok døtrene sine bedre enn de fleste. 

Begge dine påstander her er kun spekulative, hvis ikke du skulle være mer involvert i saken enn oss andre her, og han mer kunnskap. Hvis ikke kjenner du ikke til morens motivasjon, ei heller om Kristin løy om påstanden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RedFox81 said:

Jeg har også tenkt å telle pistolene 😁 og tenkte først som deg, men. Så leste jeg denne engang til - https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEE785/orderud-vitne-32-soekk-vekk 

Og når jeg leser artikkelen igjen, ser jeg at politi mener at de savner fortsatt 2 pistoler av de 6 Rugere som ble stålet, og en, uvisst hvilken, av de to kan være drapsvåpen og begge er borte (fremdeles nå). Den andre av disse to kan ikke være drapsvåpen fordi det er Ruger mark 1, som du nevner. En av disse antas å ha vært den hos Kristin og en hos Remi, men politi vet ikke hvilken og hvor. Politi mener også at selv om både Kristin og Lars påstår at det var en Ruger og en Luger, så tar de begge feil og det var to Rugere Kristin hadde, en som er nå funnet hos Lars, og en som er forsvunnet. For ellers går ikke politiets teori opp. :) 

Og nå tenkte jeg, at om Kristin hadde en Ruger mark 1 og en Ruger mark 2, kunne de være så forskjellige at hun misforsto en for Luger, og trodde hun hadde to forskjellige pistoler? Men svaret er nei. Fant en youtubevideo "Ruger Mark I vs Mark II vs Mark III. What are the differences?" og de ser ganske like ut. Ikke bare det, det står tydelig "Ruger" på pistolene. Så kan ikke skjønne hvordan skulle både Kristin og Lars ta feil, og tro at de hadde en Luger og en Ruger. Hvis K og L har rett, da er det uvisst hvor 6. stjålet pistol befinner seg, og i min tidligere post må man bytte navn Kristin med "ukjent".

Jeg kan ingenting om våpen generelt, så Luger måtte jeg også google. Og den ser annerledes ut. Altså, jeg får snart selv politi på døra på grunn av søkehistorikken min i forbindelse med Orderud-dokumentaren. 😁 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

kristin var nok familiens svarte får sånn sett. Men det er ikke sikkert moren kjente noen av døtrene sine særlig godt? Leste nylig et intervju med lillesøsteren Synøve, der hun sier "jeg kjente ikke mamma så godt". Og at grunnen til at hun sto på morens side i saken var at moren var så ensom. Det er og greit å ha i bakhodet at veronica er utrolig overbevisende og blir av flere beskrevet som manipulerende. (samme med kristin, rett skal være rett). hvilken datter vil man stole på da, den narkomane ustabile eller den skoleflinke ressurssterke som aldri har vært på kant med loven? Det blir selvfølgelig den siste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, miss spjåk said:

Og at grunnen til at hun sto på morens side i saken var at moren var så ensom.

Det er nok bare en del av bildet. Hun sa i TV-serien at det ga mer mening å stole på Veronica slik hun kjente søstrene. Det virket som hun hadde opplevd mange løgner og episoder med Kristin opp i igjennom årene, mens Veronica alltid var omtenksom og pliktoppfyllende. Jeg tenker at det ikke er så trolig at de plutselig endrer personlighet i voksen alder. 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref orderudsaken.no

Episode 6 heter "våpenbevis 1",

er det andre som venter på "våpenbevis 2"?

Anonymkode: 24286...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30:10 og utover fra episode 3 her https://radio.nrk.no/podkast/familiene_paa_orderud/nrkno-poddkast-26618-142913-11112018190000 sa KK:

Så jeg hentet de våpnene og satte de ved peisen, eh...jeg gikk bort og satte meg ved spisestuebordet igjen og da tar Lars og Per frem de våpnene åååå de kikker på dem og Lars forteller at det er en Ruger og at det er en Luger - det er kaliber 22 - dette her er våpen som han...eh...som ble brukt under 2. verdenskrig

Forsnakkelse igjen?

Anonymkode: d551b...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chiubi skrev:

Det er dem eller oss, påsto Kristin at Per sa. Som om de gamle planla å drepe Per og Veronica? 

KK sa 31:54 her at V angivelig skal ha sagt: "enten er det vi som dør eller så er det de som dør".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig innlegg fra @etnavn på vgd. "Det virker jo rimelig trygt å si navnet til Per, når LG og KK først blir dratt inn i avhør og mistenkt. Trygt for dem, i forhold til mange andre, tenker jeg: https://www.dagbladet.no/nyheter/tysting-straffes-med-doden/65532219 "

Fra artikkelen: "Forsvarerne til Orderud-ekteparet, advokatene Frode Sulland og Cato Schiøtz, mener imidlertid at dette er en mulighet som må etterforskes. De har flere ganger kritisert politiet for ensidig etterforskning. De mener etterforskningen har vært rettet mot ekteparet Orderud, til tross for at de to andre siktede tilhører et kriminelt miljø."

Ble denne muligheten etterforsket?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig innlegg fra  @etnavn  "Det virker jo rimelig trygt å si navnet til Per, når LG og KK først blir dratt inn i avhør og mistenkt. Trygt for dem, i forhold til mange andre, tenker jeg: https://www.dagbladet.no/nyheter/tysting-straffes-med-doden/65532219 "

Fra artikkelen: "Har Kristin Kirkemo og Lars Grønnerød involvert ekteparet Orderud for å beskytte bekjente i det kriminelle miljøet i Oslo? Forsvarerne til Orderud-ekteparet, advokatene Frode Sulland og Cato Schiøtz, mener imidlertid at dette er en mulighet som må etterforskes. (...)"

Ble denne muligheten etterforsket?

(Tilføyelse)

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, adm.

Endret av Edie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det er slik, så stemmer det bra at K plantet vådeskuddet og at K viste frem våpnene til sin bror på Orderud gård på lillejulaften 1998 kun for å ha bevis på at våpnene har vært på orderud gård.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

30:10 og utover fra episode 3 her https://radio.nrk.no/podkast/familiene_paa_orderud/nrkno-poddkast-26618-142913-11112018190000 sa KK:

Så jeg hentet de våpnene og satte de ved peisen, eh...jeg gikk bort og satte meg ved spisestuebordet igjen og da tar Lars og Per frem de våpnene åååå de kikker på dem og Lars forteller at det er en Ruger og at det er en Luger - det er kaliber 22 - dette her er våpen som han...eh...som ble brukt under 2. verdenskrig

Forsnakkelse igjen?

KK veksler også mellom å fortelle i datid og i nåtid. "Så jeg hentet de våpnene og satte de ved peisen, eh...jeg gikk bort og satte meg ved spisestuebordet igjen og da tar Lars og Per frem de våpnene åååå de kikker på dem og Lars forteller"

Er det vanlig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RedFox81 Hehe, jeg er rimelig sikker på at jeg også snart får noen på døra, etter å ha googlet alt fra bomber til "politiske mord i norge". Får etterhvert en relativt tvilsom søkehistorikk når man fordyper seg i slike saker. Er forøvrig enig i mye av det du har skrevet i debatten.

Anonymbruker45: Artig at du leser innleggene mine på vgd også, er du på debatten der og? Hvem er du? Men du vil vel være anonym ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, etnavn skrev:

@RedFox81 Hehe, jeg er rimelig sikker på at jeg også snart får noen på døra, etter å ha googlet alt fra bomber til "politiske mord i norge". Får etterhvert en relativt tvilsom søkehistorikk når man fordyper seg i slike saker. Er forøvrig enig i mye av det du har skrevet i debatten.

Anonymbruker45: Artig at du leser innleggene mine på vgd også, er du på debatten der og? Hvem er du? Men du vil vel være anonym ?

Hei 😊 Takk for hyggelig tilbakemelding! 🌹 Jeg er ikke med i debatten på vgd, men jeg har lest det som er skrevet i debatten der siste uken (ca) og flere av dere skriver mye viktig der 🌹

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 😊 Takk for hyggelig tilbakemelding! 🌹 Jeg er ikke med i debatten på vgd, men jeg har lest det som er skrevet i debatten der siste uken (ca) og flere av dere skriver mye viktig der 🌹

Joda, hyggelig det. Har lest en del du har skrevet i denne debatten tidligere, og er mye enig med deg og. Du peker på viktige ting. Kjekt med folk som evner å tenke utenfor boksen. Blir litt rotete å følge debatten både her og der, så skriver hovedsaklig der. Jeg syns det nevnes viktige ting begge steder, så helt ok at du sakser innlegg derfra for min del. Så lenge det ikke blir "for sterk kost" for moderatorene på kvinneguiden 😉

Endret av etnavn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...