Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K hadde lys jakke og bag da hun ankom Orderud gård i forkant av selskapet lillejulaften1998. Etter en skyteepisode i huset før selskapet, selve selskapet og at de fire tiltalte hadde vært igjen en stund etterpå, forlot K gården. Senere den samme natten kom K tilbake til Orderus i utkanten av Sørumsand.

- Da hun kom tilbake ved firetiden, hadde hun ullgenser, lue og en tursekk med meis, forklarte V. - Hun kan ikke ha hentet disse tingene i bilen hun på den tiden disponerte, for den hadde ( hennes daværende kjæese Lars Grønnerød allerede kjørt av gårde med, konstanterte Sulland ( advokat til V ) : "Nei, jeg skjønne ikke hvor hun kunne ha hentet klærne og sekken hun kommet tilbake med", sa V. - Hun hadde eiendeler i garasjen eller låven som hun kunne ha hentet?  "Nei". – Spurte du henne hvor hun hadde hentet tingene? "Hun var helt på bærtur da hun kom tilbake, så jeg geleidet henne til sengs".

Var hun beruset? "Hun snakket iallefall usammenhengende, og sa ingenting fornuftig", svarte V.

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Relevansen egentlig?

Det lurer jeg også på, dette var månedsvis før drapene. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link! 😊 Men jeg har ikke tilgang til å lese. Kan du eller andre fortelle litt om det som står i artikkelen?

Anonymkode: d551b...45b

Jeg skrev innholdet til deg.

De av dere som lurer på "relevansen" her: Synes den historien forteller ganske mye om hvordan K levde på den tiden. Og hvor hun evt kunne hatt diverse klesbytter. For å forstå "hele bildet" av en kriminalsak, kan mange forskjellige hendelser være endel av det større bildet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Nei, jeg skjønne ikke hvor hun kunne ha hentet klærne og sekken hun kommet tilbake med", sa V. - Hun hadde eiendeler i garasjen eller låven som hun kunne ha hentet?  "Nei". – Spurte du henne hvor hun hadde hentet tingene? "Hun var helt på bærtur da hun kom tilbake, så jeg geleidet henne til sengs".

Kanskje K. hadde et hemmelig gjemmested på eller i nærheten av Orderud gård, der hun hadde oppbevaringsmuligheter? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man de sokkeklypene til å holde sammen ullsokker? Jeg trodde de var til å holde sammen vanlige sokker i vaskemaskinen, det var iallfall det jeg brukte dem til noen uker før jeg ikke gadd bruke dem mer. Ullsokker vasket man vel ikke i maskin på den tiden pga. krymping, eller fantes det superwash ull da også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev innholdet til deg.

De av dere som lurer på "relevansen" her: Synes den historien forteller ganske mye om hvordan K levde på den tiden. Og hvor hun evt kunne hatt diverse klesbytter. For å forstå "hele bildet" av en kriminalsak, kan mange forskjellige hendelser være endel av det større bildet.

Tusen takk! 😊 Kristin benektet å ha vært i eller i nærheten av våningshuset på Fjellet. Men hvem vet om det er sant? Kanskje hun hadde vært der opptil flere ganger, og at det også var der hun byttet klær m.m. på julaften? De som leide på Fjellet flyttet derfra ca et halvt år før trippeldrapet, så stedet sto tomt ettersom jeg forsto. https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-har-ikke-alibi/65791311

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en bag som tilhørte K ble det funnet en gjennomsiktig plastpose med avklipte nylonstrømper i og OG–LG 23.12.98.

K nektet  i retten enhver kjennskap til den mystiske posen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLL6w4/mystisk–pose–gir–kristin–problemer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje K. hadde et hemmelig gjemmested på eller i nærheten av Orderud gård, der hun hadde oppbevaringsmuligheter? 

Tenkte det samme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frida skrev:

Bruker man de sokkeklypene til å holde sammen ullsokker? Jeg trodde de var til å holde sammen vanlige sokker i vaskemaskinen, det var iallfall det jeg brukte dem til noen uker før jeg ikke gadd bruke dem mer. Ullsokker vasket man vel ikke i maskin på den tiden pga. krymping, eller fantes det superwash ull da også?

Kanskje sokkeklypen(e) ble brukt til noe annet, som å holde en parykk på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 😊 Kristin benektet å ha vært i eller i nærheten av våningshuset på Fjellet. Men hvem vet om det er sant? Kanskje hun hadde vært der opptil flere ganger, og at det også var der hun byttet klær m.m. på julaften? De som leide på Fjellet flyttet derfra ca et halvt år før trippeldrapet, så stedet sto tomt ettersom jeg forsto. https://www.dagbladet.no/nyheter/kristin-har-ikke-alibi/65791311

Kanskje Veronica og Per ville ha dem ut slik at huset stod ledig som base til pinsen. Det er mye mer sannsynlig at Veronica hadde vært i huset, siden hun og Per leide det ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Kanskje Veronica og Per ville ha dem ut slik at huset stod ledig som base til pinsen. Det er mye mer sannsynlig at Veronica hadde vært i huset, siden hun og Per leide det ut. 

Det var leietakerne som sa opp leieforholdet på Fjellet, og ikke omvendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje sokkeklypen(e) ble brukt til noe annet, som å holde en parykk på plass?

Haha, nei det går nok ikke, iallfall ikke denne typen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en bag som tilhørte K ble det funnet en gjennomsiktig plastpose med avklipte nylonstrømper i og OG–LG 23.12.98.

K nektet  i retten enhver kjennskap til den mystiske posen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLL6w4/mystisk–pose–gir–kristin–problemer

Takk for link! 😊 OG-  LG = Orderud Gård - Lars Grønnerød? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var leietakerne som sa opp leieforholdet på Fjellet, og ikke omvendt.

Jo, men kanskje de ble litt "presset" til å si opp. (Jeg vet de sa opp selv, jeg bare argumenterer slik du gjør når du vil overbevise om at noe ikke behøver å være som noen sier.) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bokstavene på de mystiske plastposene :

OG : kunne henvise til Orderud gård, LG : kunne vært Lars Grønnerød.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link! 😊 OG-  LG = Orderud Gård - Lars Grønnerød? 

Ja, skrev det akkurat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Frida skrev:

Jo, men kanskje de ble litt "presset" til å si opp. (Jeg vet de sa opp selv, jeg bare argumenterer slik du gjør når du vil overbevise om at noe ikke behøver å være som noen sier.) 

Ok 😊 Det kan selvsagt hende at de ble oppfordret til å si opp leieforholdet ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De bokstavene på de mystiske plastposene :

OG : kunne henvise til Orderud gård, LG : kunne vært Lars Grønnerød.

De lå i en ulåst bod ute, så hvem som helst kunne lagt dem der. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida skrev:

Haha, nei det går nok ikke, iallfall ikke denne typen. 

Ok 😁 Du har rett 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K. var i hvert fall en som brukte parykk (av og til?) i følge et bilde av henne med en platinablond parykk, og hun kledte seg om på julaften på "mystisk vis" (i følge V.), men det trenger jo ikke å bety noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...